Dennerle 30 afdekplaat en extern filter


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,934
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Dag allen,

Kan iemand mij vertellen of de aanzuig- en uitstroombuis van bijvoorbeeld een eheim2213 in een dennerle 30 passen met de afdekplaat?

Groet,
Niels
 
Dag allen,

Kan iemand mij vertellen of de aanzuig- en uitstroombuis van bijvoorbeeld een eheim2213 in een dennerle 30 passen met de afdekplaat?

Groet,
Niels
Ik vrees dat je er dan een hoekje uit moet zagen. Ik heb de cube gehad met de Eden 501, en die slangetjes pasten er ook niet door Zonder de afdekplaat wat naar voren te schuiven,
 
Dank voor je reactie, zonde om te horen. Hoe vond je de stroming? Ik vrees dat mn 440l/h eheim filter erg sterk is in zo’n 30L bakje. Al kan je natuurlijk de uitstroom misschien wat afknijpen en het filter laag onder het aquarium plaatsen
Niels
 
Wij hadden op de open bakken zelf een kunststof plaatje gezaagd, met een klein stukje er uit voor de slangen. Werkte erg goed.

Een 2213 in een 30ltr cube kan prima. Ik zou wel een spraybar gebruiken. Mocht de stroming sneller zijn dan je wenst, dan kan je enkele, of eventueel alle gaatjes van de spraybar iets uitboren. De stroming zal dan wat minder worden.

Het filter op zich is zeker niet te groot voor de bak.
 
Ja kan een afdekplaatje op maat {laten} snijden, of kijken of je handige bochtjes kan vinden, zelf heb ik de afdekplaat wat naar voren geschoven.
 
Dank voor de adviezen!
@TonHageraats als je de plaat wat naar voren schuift pas het dus wel begrijp ik? Opzich lijkt dat me geen probleem:)
 
20201014_092634.jpg
 
Tja ik vindt 15x de inhoudt van de bak wel veel maar ja dat is mijn mening. Je kan ook kijken naar zo n filter als Ton gebruikt. Ik dacht een eden 501.
 
Dank voor de foto @TonHageraats !

ja ik ergens ook wel John, voordeel is dat ik de eheim heb liggen, misschien kijken of ik nog een eheim2211 kan vinden. Het idee is om er een betta in te houden dus dan is veel stroming ook niet erg gewenst volgens mij
 
Een Betta houdt inderdaad niet voor stroming dus dan zou ik daar wel op letten Niels.
Btw, ik heb vele bakjes gehad met garnalen of een Betta en heb altijd een Mini pat of Aquaflow 100 gebruikt.
 
Wij zetten bij een betta de gaatjes van de spraybar naar beneden, zodat de bovenste helft van het water rustig blijft. Daarmee blijft de betta mooi bovenin zwemmen tussen de drijfplantjes.
 
Laatst bewerkt:
Thanks John! Ik wil het wel graag extern hebben dus ik ga even kijken hoe dit bevalt, en anders op jacht naar die Eden501 of een eheim van 300l/h…

en dank voor de tip @Drup! Ga ik dan ook zeker proberen, heb de spraybar liggen dus dat moet lukken:) Heb jij de spraybar zoals hij origineel is, of heb je de gaatjes groter gemaakt?

Niels
 
Er kan een heleboel maar met een Betta zou ik niet zo n "zware" filter op de bak zetten ivm de stroming. Als de Betta daar last van heeft dan is dat ook jammer vindt ik.
 
Thanks John! Ik wil het wel graag extern hebben dus ik ga even kijken hoe dit bevalt, en anders op jacht naar die Eden501 of een eheim van 300l/h…

en dank voor de tip @Drup! Ga ik dan ook zeker proberen, heb de spraybar liggen dus dat moet lukken:) Heb jij de spraybar zoals hij origineel is, of heb je de gaatjes groter gemaakt?

Niels

Wij keken in de bak naar de blaadjes van de planten, en naar het gedrag van de betta.

We deden de stroming dus recht naar beneden en dan mag het best wat vaart hebben om rond te gaan, maar de blaadjes mogen niet meer dan licht wapperen.

Als de betta rustig rondscharrelt langs het oppervlak en door de bovenste helft van de bak dan is het goed.

Als de betta overdag geregeld bij de thermostaat gaat hangen of zich tegen dingen aan laat spoelen om daar op adem te komen, dan is de stroming mogelijk te sterk, het hangen kan ook aan andere dingen liggen natuurlijk.

Wij hebben spraybars van jbl, zwart, vinden de groene kleur van eheim niet mooi. Daarom een in-set en een uit-set van jbl gekocht en die op de eheim classic aangesloten.

Wij hebben voor een betta de spraybar wat uit moeten boren.
 
Dank voor alle reacties weer, ik zal alles in overweging nemen en eerst de eheim440 een proberen, die heb in immers gewoon liggen:)
Niels
 
Voor de netheid zou ik persoonlijk een hoekje uit de dekplaat halen en in 1 hoek zowel de in- als uitlaat plaatsen.

Met een glassnijdertje (even youtuben voor instructie filmpje) moet dat goed te doen zijn.
 
Voor de netheid zou ik persoonlijk een hoekje uit de dekplaat halen en in 1 hoek zowel de in- als uitlaat plaatsen.

Met een glassnijdertje (even youtuben voor instructie filmpje) moet dat goed te doen zijn.
Op mijn vorige adres zat om de hoek een prefessionele schilder / glaszetter.
Dus ik daar heen met mijn plaat.
Zouden jullie een hoekje / reeptje van deze plaat kunnen snijden?

Nou, 2x tikken op de plaat……
Dit is gehard / getemperd glas. Dat gaat niet lukken.

Ik zeg probeer het gewoon, kan toch zo een nieuwe halen.

Nee meneer, dat hoef ik niet te proberen. Weet de uitkomst al. Bespaar u de moeite.

Dan ga ik natuurlijk zelf niet meer met een snijdertje proberen daar wat vanaf te krijgen…….
 
Op mijn vorige adres zat om de hoek een prefessionele schilder / glaszetter.
Dus ik daar heen met mijn plaat.
Zouden jullie een hoekje / reeptje van deze plaat kunnen snijden?

Nou, 2x tikken op de plaat……
Dit is gehard / getemperd glas. Dat gaat niet lukken.

Ik zeg probeer het gewoon, kan toch zo een nieuwe halen.

Nee meneer, dat hoef ik niet te proberen. Weet de uitkomst al. Bespaar u de moeite.

Dan ga ik natuurlijk zelf niet meer met een snijdertje proberen daar wat vanaf te krijgen…….

Wij zouden dat zelf niet eens proberen :)
Vandaar dat wij het dus met een kunststof plaatje gedaan hebben.

Maar, 1 probleem met een afdekplaat en de verlichting er boven was voor ons de condensdruppels onder de plaat.

Ik las toen van iemand, ik dacht @TonHageraats dat hij de afdekplaat wat schuin had staan, waardoor de druppels wegliepen. Ik vond dat een erg goede oplossing, en dat zou dus misschien een bijkomend voordeel zijn van gewoon wat schuin zetten?
 
Op mijn vorige adres zat om de hoek een prefessionele schilder / glaszetter.
Dus ik daar heen met mijn plaat.
Zouden jullie een hoekje / reeptje van deze plaat kunnen snijden?

Nou, 2x tikken op de plaat……
Dit is gehard / getemperd glas. Dat gaat niet lukken.

Ik zeg probeer het gewoon, kan toch zo een nieuwe halen.

Nee meneer, dat hoef ik niet te proberen. Weet de uitkomst al. Bespaar u de moeite.

Dan ga ik natuurlijk zelf niet meer met een snijdertje proberen daar wat vanaf te krijgen…….

ik ben er een keer op gaan zitten, maar had niet het idee dat het gehard glas was.
brak in een paar stukken, geen 100.
 
ik ben er een keer op gaan zitten, maar had niet het idee dat het gehard glas was.
brak in een paar stukken, geen 100.
Dat zegt misschien wat over......

Securit dat breekt in 1000 kleine stukjes. Dat is weer wat anders dan gehard of getemperd glas.
 

Terug
Bovenaan