Dennerle 30 inrichten


L

Loutje

Guest
Inmiddels heb ik besloten welk aquarium ik wil: de Dennerle 30. Bedankt voor de tips nog! Over de inrichting heb ik een paar vragen. Waarschijnlijk irritante beginnersvragen voor jullie, maar ik hoop dat iemand advies kan geven.

Ik vind plantenmatten erg mooi. Zijn deze vooral bedoeld om op een klein stukje van de bak te gebruiken? Of zou het mogelijk zijn bijna de hele ondergrond zo met gras te vullen? Of wordt dat meestal rommelig? Is mos beter?

Dit soort bodembedekking vind ik ook erg mooi, is dat aan te raden? Ik ben er nog niet helemaal uit welke bewoner er in de bak komt, kan me voorstellen dat ik daar rekening mee moet houden.

Welke van deze lampen is aan te raden voor deze bak?
https://www.hornbach.nl/shop/DENNER...=7711529&url=7711529&trackArticleCrossType=pa
https://www.aquaplantsonline.nl/led-verlichting/dennerle-603/dennerle-nano-style-led-s-3-watt-9558
Deze lijkt me erg log: https://www.hornbach.nl/shop/Nano-Light-9-w/7711541/artikel.html

Kun je overigens ook teveel planten in een bak hebben?
 
Je moet de keuze van het licht laten afhangen aan de planten die je erin wilt hebben Als je persé voor die plantenmatjes wilt gaan is 9W is te zwak voor een Dennerel 30, dan moet je gaan voor de 11W
En die plantjes hebben wel een behoefte aan redelijk wat CO2..! Dus zonder CO2 systeem gaat het niets worden.

Als je geen CO2 wilt gebruiken zou ik er mos erin zetten tesamen met andere weinig licht behoevende planten en dan heb je genoeg aan de Nano 9W belichting

Je hebt eerder te weinig planten in een bak dan te veel. Ikzelf hou van rijkelijk beplanten bakken.Maar een richtlijn voor het maximale plantenvolume is 80%
 
Inmiddels heb ik besloten welk aquarium ik wil: de Dennerle 30. Bedankt voor de tips nog! Over de inrichting heb ik een paar vragen. Waarschijnlijk irritante beginnersvragen voor jullie, maar ik hoop dat iemand advies kan geven.

Ik vind plantenmatten erg mooi. Zijn deze vooral bedoeld om op een klein stukje van de bak te gebruiken? Of zou het mogelijk zijn bijna de hele ondergrond zo met gras te vullen? Of wordt dat meestal rommelig? Is mos beter?

Dit soort bodembedekking vind ik ook erg mooi, is dat aan te raden? Ik ben er nog niet helemaal uit welke bewoner er in de bak komt, kan me voorstellen dat ik daar rekening mee moet houden.

Welke van deze lampen is aan te raden voor deze bak?
https://www.hornbach.nl/shop/DENNER...=7711529&url=7711529&trackArticleCrossType=pa
https://www.aquaplantsonline.nl/led-verlichting/dennerle-603/dennerle-nano-style-led-s-3-watt-9558
Deze lijkt me erg log: https://www.hornbach.nl/shop/Nano-Light-9-w/7711541/artikel.html

Kun je overigens ook teveel planten in een bak hebben?

Persoonlijk zou ik gaan voor een bak met optic white glas. Kost even wat meer maar wel veel mooier naar mijn mening. Het is maar net hoeveel je er aan uit wil geven.

Daarnaast zou ik zoveel mogelijk techniek mooi wegwerken. Dus bijvoorbeeld een externe verwarming (hydor eth 200, al zeggen sommige mensen dat deze wel snel kapot kan gaan, zelf gelukkig nog niet gehad) die buiten de bak hangt en mooie lily pipes voor in en outflow.

Zeker als je wil gaan aquascapen wil je rust en een verwarming die in de bak hangt vind ik storend. Glazen lily pipes zijn het mooiste als je ze regelmatig poetst maar ik ben meer van de roestvrij stalen (die kunnen niet breken) maar is wel meer in het zicht in de bak.

Een goed co2 systeem zou ik zeker aanraden. De planten vinden het geweldig en groeien veel mooier. Zeker voor een mooie "plantenmat" is dit nodig.

Voor bodembedekking zou ik gaan voor een aqua soil van het merk: ADA , Dennerle of tropica. Makkelijk om in te planten, zit al voeding in voor je planten en slaat ook weer voeding op als je dit vloeibaar toedient.

Zoals Cor zei ik zou eerst je planten bepalen en daarna kijken welk licht je nodig hebt.
 
Ah, dank voor alle tips. Vooropgesteld: het moet redelijk low budget, maar ik heb geen haast met de opbouw en zal een deel voor mijn verjaardag vragen ;)

Ik zal eens naar CO2 systemen kijken, volgens mij hadden wij dat vroeger nooit en toch redelijk veel plantjes. Maar misschien moet ik gaan voor veel mos en een paar geschikte planten. Het is ook maar een klein bakje natuurlijk, en er moet ook nog iets in kunnen zwemmen.

Wat is er precies zo mooi aan optic white glas?

Het lijkt mij eigenlijk ook niet zo mooi voor je eigen interieur als elementen buiten de bak hangen. Een lily pipe (weer wat geleerd), is dat dus je filter?

Is aqua soil in plaats van grind? Of doe je dan daaroverheen op een gedeelte plantjes en op een gedeelte grind?
 
Ah, dank voor alle tips. Vooropgesteld: het moet redelijk low budget, maar ik heb geen haast met de opbouw en zal een deel voor mijn verjaardag vragen ;)

Ik zal eens naar CO2 systemen kijken, volgens mij hadden wij dat vroeger nooit en toch redelijk veel plantjes. Maar misschien moet ik gaan voor veel mos en een paar geschikte planten. Het is ook maar een klein bakje natuurlijk, en er moet ook nog iets in kunnen zwemmen.

Wat is er precies zo mooi aan optic white glas?

Het lijkt mij eigenlijk ook niet zo mooi voor je eigen interieur als elementen buiten de bak hangen. Een lily pipe (weer wat geleerd), is dat dus je filter?

Is aqua soil in plaats van grind? Of doe je dan daaroverheen op een gedeelte plantjes en op een gedeelte grind?

Vroeger was dat idd niet zo co2 en het hoeft nog steeds niet. Maar wil je de mooiste resultaten dan is het middel niet weg te denken.

Optic white glas zit minder ijzer in, heeft niet z'n groene waas en minder spiegeling. Al hoewel sommige zeggen dat het pas echt loont om voor optic white te gaan bij een aquarium dikker dan 8 mm. Persoonlijk vind ik de randen veel mooier van optic white.

Links optic white glas
rechts float glas
20131108_IMG_8722a.jpg

image host

Daarvoor heb je mooie meubeltjes waar alles in verwerkt is met gaten aan de zijkanten voor de slangen die daar doorheen lopen en verbonden zijn aan de lily pipes. De lily pipe opzich is geen filter, het is aangesloten op een filter en gaat via één pijpje naar de filter toe en via het andere pijpje weer de bak in.
Zie gaten zijkant meubel
img_1525.jpg

image host

En een voorbeeld met lily pipes en slangen aan de zijkant.
CIMG2992.jpg

image host

Aqua soil vervangt het grind volledig. Je hebt zelf wel een poeder variant van de aqua soil die je hier nog op kunt aan brengen voor een mooier effect. Dit vind ik zelf persoonlijk te duur en ik gebruik alleen ada aqua soil.

De opties van optic white, een meubeltje waarin alles verwerkt wordt met lily pipes is zeker niet low budget helaas..

Goedkope optie is een kast via marktplaats met de juiste afmetingen en de filter en co2 er gewoon naast te zetten. Dit is alleen niet echt mooi in een woonkamer oid. Maarja een verwarming en een filter in z'n klein bakje dat is wel heel aanwezig... Het is maar net wat je doel is en wat je wensen zijn. Gaat het met name om de visjes of echt om het totaal beeld.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft de Dennerle 30l afgeronde randen, dus dan heb je in elk geval een heel stuk minder rand. Maar optic white glass is mooi voor in de toekomst, als ik ruim woon, veel geld heb en een groot aquarium wil ;)

Ik denk dat ik sowieso geen handige plek voor een extern filter heb, maar ik moet sowieso nog even puzzelen wat betreft de plek van de bak. In elk geval komt er geen extra kast. Ik heb een mooie kast van ongeveer 40cm diep waarop hij zou kunnen staan, alleen is het aquarium dan op ooghoogte en ik denk dat je zittend op de bank dan tegen de lamp inkijkt.

Ik zou zelf liefst dat grove grind uit de OP willen, dus dan is aqua soil geen optie denk ik. Ik herinner me dat we vroeger wel iets als een voedingsbodem onder het grind hadden.
 
Een voedingsbodem zou ik zelf afraden en je kan dan beter met voedingscapsules of bollen gaan werken.

Als je makkelijke plantjes en mosjes wil dan heb je op Aliexpres al vrij goedkoop een ledlamp van rond de 4 W. Ik gebruik deze ook bij de nano s met garnalen maar het hangt helemaal af van welke planten je echt wil nemen.Veel hebben graag wel wat meer licht namelijk.
 
Helemaal mee eens John.
Niet alle planten hebben voeding uit de bodem nodig dus plaatselijk bemesten is ideaal.
Ik gebruik trouwens tegenwoordig easylive rootsticks.
 
Ok, geen voedingsbodem dus. En stel ik wil deels die steentjes zien en deels mos; waar plaats ik het mos dan op; op de steentjes?
 
Ik las erfens dat het prima gaat met seconde lijm.
Wel seconde lijm op basis van Cyanoacrylaat schijnt.

Wat ook mooi is riccia om een steen maken met een netje waarin sinasappels inzitten.
 
Ok, geen voedingsbodem dus. En stel ik wil deels die steentjes zien en deels mos; waar plaats ik het mos dan op; op de steentjes?

Mos kan met
Katoen draad opgebonden worden (dunne laagjes anders sterft de onderkant af). Dit lost vanzelf op als je dan mosjes neemt die zich hechten aan hardscape zit je goed.

Kan ook met lijm maar de groei zal mooier zijn door het met draad te binden. Lijm kan gebruikt worden waar binden moeilijk is.

Vis lijn kan ook lost alleen niet op volgens mij dus blijft zichtbaar.

Of de blender methode! Moet je wel geduld hebben en dry starten of dit buiten de bak doen. Resultaat is zeer natuurlijk een mooi dekkend laagje. Dit is voor de fijne dure mosjes die relatief gezien meer licht vragen.

Meer info hierover
https://www.aquaforum.nl/threads/opkweken-van-mos-de-yoghurt-methode.101559/

Lijstje welke mos zich wel of niet vasthecht aan hardscape.

Brazil moss.....................
Cameroon moss..............
China moss.....................
Creeping moss................
Christmas moss...............Yes
Erect moss......................
Fissidens fontanus..........Yes
Flame moss....................Yes
Java moss.......................Yes
Peacock moss..................No
Pearl moss......................
Singapore moss..............
Spiky moss.......................No
Stringy moss....................
Taiwan moss....................Yes
Thailand moss.................
Triangle moss..................
Weeping moss.................No
Willow moss.....................Yes
 
Interessant! Kopen jullie mossen meestal online? Ik geloof niet dat de aquariumwinkels hier in de buurt erg goed zijn of een uitgebreid aanbod hebben.
 
Bedankt, erg veel keus zie ik al :)
 
Wat je kan doen om ideetjes op te doen is eens snuffelen in het foto-album.

Sommige mensen hebben een linkje van hun eigen foto-album onder hun naam staan (net als ik en Nigel bijvoorbeeld)
Als je dan een leuk plantje/mosje ziet, kan je vragen wat voor soort het is en in wat voor water die het het goed doet.
Sommige mosjes groeien sneller als je een ph verlagende bodem hebt.
Als je dwerggras wilt, dan heb je weer een bak licht nodig bijvoorbeeld.
 
Misschien ga ik dan toch voor de 60L. Het probleem is dat het meest geschikte kastje 37,3cm diep is. Hij zou aan de achterkant dus ietsje 'overhangen'. Zou dat een risico zijn?
 
Misschien ga ik dan toch voor de 60L. Het probleem is dat het meest geschikte kastje 37,3cm diep is. Hij zou aan de achterkant dus ietsje 'overhangen'. Zou dat een risico zijn?
Ik zou toch zorgen dat het aquarium volledig ondersteund is .
Uiteindelijk is dit nog altijd gemaakt van glas .
 
Misschien ga ik dan toch voor de 60L. Het probleem is dat het meest geschikte kastje 37,3cm diep is. Hij zou aan de achterkant dus ietsje 'overhangen'. Zou dat een risico zijn?

Dat is zeker een risico wat ik niet zou nemen… Hoeveel cm steekt het uit?

Ik kwam overigens dit filter tegen; zou zoiets kunnen op een Dennerle 60l?

https://www.aquarium-enzo.nl/filters-extern/aquaclear-20-power-filter-24957.html

Kan minder techniek in de bak. Ga je voor een co2 systeem? Zo ja dan moet je deze niet nemen. Je verliest hiermee veel co2 in het water. Volgens mij omdat het water via de lucht weer in de bak komt.
 
Glas zo rechtstreeks laten oversteken is geen goed idee maar kan je natuurlijk makkelijk oplossen door een los plankje met dezelfde afmetingen als het bakje te gebruiken.
 
Dat is zeker een risico wat ik niet zou nemen… Hoeveel cm steekt het uit?

0,7cm. Erg minimaal dus.
Een zwart plankje eronder is misschien wel een idee. Jammer dat de bak niet een cm kleiner is.

Kan minder techniek in de bak. Ga je voor een co2 systeem? Zo ja dan moet je deze niet nemen. Je verliest hiermee veel co2 in het water. Volgens mij omdat het water via de lucht weer in de bak komt.

Nee, geen co2 systeem. Betekent dit filter dus sowieso dat je veel co2 verliest?
 
Dan komt je bakje wel nog meer van de muur te staan en zal je zeker een houten plaat op je kast moeten leggen zodat je bak niet over de kast komt.
Maar dit filtertje is niet aan te raden,je hebt al betere dan deze hoor.
 
Dan komt je bakje wel nog meer van de muur te staan en zal je zeker een houten plaat op je kast moeten leggen zodat je bak niet over de kast komt.
Maar dit filtertje is niet aan te raden,je hebt al betere dan deze hoor.

Het kastje staat een aantal cm van de muur af (dikke plint enzo), dus ik denk dat het meevalt, afhankelijk van hoe diep het filter is.

Weet je er eentje aan te raden die wel goed is? Ik heb geen enorm budget ben ik bang.
 
Maar dit filtertje is niet aan te raden

Tja, en waarom niet eigenlijk? Dergelijke filtertjes worden wel meer gebruikt op kleine bakjes. Icm CO2 misschien niet ideaal maar wel een efficiënt filter zonder techniek in je bak...

Als je liever voor een extern filter gaat is de Eden 501 ook een goede optie. Stil, klein, goedkoop en efficiënt...
 
Tja, en waarom niet eigenlijk? Dergelijke filtertjes worden wel meer gebruikt op kleine bakjes. Icm CO2 misschien niet ideaal maar wel een efficiënt filter zonder techniek in je bak...

Als je liever voor een extern filter gaat is de Eden 501 ook een goede optie. Stil, klein, goedkoop en efficiënt...
Dat ziet er mij wel een lief klein en leuk filtertje uit en bovendien top met die siporax die de bacterieen vast houden zoals in de grote filters.:thumbs:
 
Als je liever voor een extern filter gaat is de Eden 501 ook een goede optie. Stil, klein, goedkoop en efficiënt...
En zeer moeilijk in gebruik. Gaat moeilijk open en dicht, en er zitten standaard geen kraantjes bij. De slangen die erbij zitten zijn te kort, en de hulpstukken moeilijk aan te sluiten. Maar goed, voor 30 euro kun je niet veel meer verwachten.
 
En zeer moeilijk in gebruik. Gaat moeilijk open en dicht, en er zitten standaard geen kraantjes bij. De slangen die erbij zitten zijn te kort, en de hulpstukken moeilijk aan te sluiten. Maar goed, voor 30 euro kun je niet veel meer verwachten.
Das minder goed nieuws,een geluk dat jij dat schrijft anders had ik me er 1 gekocht wat ik dus niet ga doen en blijf ik bij mijn eerste gedachte.
 
En zeer moeilijk in gebruik. Gaat moeilijk open en dicht, en er zitten standaard geen kraantjes bij. De slangen die erbij zitten zijn te kort, en de hulpstukken moeilijk aan te sluiten. Maar goed, voor 30 euro kun je niet veel meer verwachten.

Tja, ik gebruik er toch twee al meer dan een jaar en heb er eigenlijk geen problemen mee hoor.
Open en dicht gaat echt niet moeilijk vind ik. Met het kleine draaidopje kan je het filter zeer makkelijk ontluchten.

Er zitten inderdaad geen kraantjes bij maar gezien het kleine formaat van de filter heb ik dat nog niet gemist, bij onderhoud neem ik gewoon filter mét slangen uit de bak en doe het filter open boven de spoelbak. Ik heb nog nooit gemorst of gesukkeld eerlijk gezegd.
Met de hulpstukjes had ik eigenlijk nog nooit problemen, ik ben zelfs fan van het heldere aanzuigbuisje met korfje...

Verder is het een stil filtertje dat toch vrij veel kracht heeft en ook goed werkt gewoon naast de bak (ipv eronder)...

Soit: ieder zijn ding ;) maar voor €30 eigenlijk best een oké filter naar mijn idee...
 
Das minder goed nieuws,een geluk dat jij dat schrijft anders had ik me er 1 gekocht wat ik dus niet ga doen en blijf ik bij mijn eerste gedachte.
Ik zou zeggen: koop hem. Zoals honeybadger zegt is het een super stille filter, en je moet hem maar 2-3x per jaar open maken. De hulpstukken hoef je gelukkig maar één keer te installeren.
 
Ik zou zeggen: koop hem. Zoals honeybadger zegt is het een super stille filter, en je moet hem maar 2-3x per jaar open maken. De hulpstukken hoef je gelukkig maar één keer te installeren.
2 a 3 keer per jaar ??? Das dan meer als een super filter als je het mij vraagt want die moet je maar om de 4 of 6 maand open doen.
Heb ik nu nog nooit gehoord.
 
2 a 3 keer per jaar ??? Das dan meer als een super filter als je het mij vraagt want die moet je maar om de 4 of 6 maand open doen.
Heb ik nu nog nooit gehoord.
Om de 4 maand is 3 keer per jaar, om de 6 maanden is het 2 keer per jaar :p Hetzelfde dus. Ik doe zelf om de 6 maanden siporax en sponsje uitspoelen, en that's it.
 

Terug
Bovenaan