Dennerle CO2 controller evolution Deluxe


eric79

Well-known member
Lid geworden
12 september 2012
Berichten
360
Locatie
Geldrop
goedemiddag,
Blijkbaar ben ik een lieve jongen geweest want er zat een controller in mijn schoen!

2 korte vraagjes voordat ik ga spelen/installeren.

1- is het weten van je kh noodzakelijk voor de instelling?
2- is de CO2 nachtschakeling comfort een vereiste of kun je dit omzeilen
2b- hoe omzeil ik die nachtschakeling, blijft hij Snachts niet aanstaan om de ph waarde constant te houden?
Kan ik bijvoorbeeld ook een tijdschakelaar gebruiken?

Ik zal vast met meer vragen komen, alvast bedankt!
 
De KH is niet perse nodig.

Als je nu al CO2 gebruikt. Dan kun je de controller ijken en de pH elektrode in het aquarium hangen.
Dan kijk je wat deze de komende dagen voor pH aangeeft.

En laat je het oude systeem nog gewoon zoals het is.

De gemeten pH stel je dan in.

Heb je geen CO2, dan sluit je de boel aan. Zoals hierboven. En meet je de pH in de ochtend.
Deze waarde stel je dan in als begin waarde.
Tevens met een dropchecker controleren.
Is deze niet groen. Iedere dag de pH met 0,1 laten zakken.

2
Nachtschakeling is bij dennerle gewoon een magneetventiel op tijdklok.

De tijdklok gebruik je niet. De stekker van het magneetventiel stop je in de evolution.

2b

Controller 24/7 zijn werk laten doen. Dan blijft de pH mooi constant. En de co2 ook.
Gaat ‘s nachts toch minder vaak aan.
 
Dat snap ik dan weer niet want ik ben ook erg lief geweest maar had geen controller in mn schoen:juggle:



Moet je deze dan niet standaard ingeven?
Ik ken deze controller niet maar bij de Dupla die ik heb dus niet.

Het is wel handig om te weten welke ph waarde je in moet stellen om op 30 ppm CO2 te komen.

Maar een continu test is ook handig.
 
Ok, ja ik werk niet met controllers dus heb er geen kaas van gegeten maar het was een aanname. Hij reageert dus enkel op de ph.
 
Je kunt kiezen.

Je stelt de pH zelf in.

of

Je stelt de KH in, de controller berekend dan de juiste pH.
 
Bemoei je er dan ook niet mee.:D:D:p

:D:D:D Hij is leuk!

Dat snap ik dan weer niet want ik ben ook erg lief geweest maar had geen controller in mn schoen:juggle:

Deze sint had ook gewoon zijn eigen schoen gevuld,mijn vrouw was ook verbaasd dat zei het met een esprit bon moest doen van 20,-


Ik heb inderdaad een magneetventiel.....die ga ik er dan ook insteken!
Ik heb nog een oude kh test staan, ik dacht ik ga bij de hornbach een nieuwe kopen maar ik verwacht dat die net zo oud was, gezien de stoflaag, die dan ook laten liggen. Ik heb “vroeger” altijd een lage kh gehad dus ik ben benieuwd.

Ga ik binnenkort lekker spelen met instellen.
Bedankt voor de hulp!

De reden waarom deze controller @jessicapilon is omdat mijn continu test groen is als de lichten aangaan en heel lichtgroen als ze bijna uitgaan, ik heb ook het idee dat de planten hierom pas laat gaan “gassen”.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat veranderen!
 
Nog bedankt voor de hulp! Ik heb de controller aangesloten en dit was inderdaad kinderlijk eenvoudig! Ik had vooraf nog gemeten met oude (en “nieuwe” bouwmarkt testen) en kwam uit op het volgende
Kh 5, fe meer dan 0,25 minder dan 0,50, ph 6,5, po4 0,2, no3 30, gh 6, no2 0,0
Volgens de tabel zit ik dan bijzonder hoog in mijn CO2, maar aangezien de vissen niet aan het happen zijn naar lucht zal de druppel test niet helemaal je van het zijn. Vooral en ph test vind ik altijd erg gevoelig.
Eenmaal aangesloten kwam hij uit op 6,8 ph, wat ik persoonlijk heel netjes vind met een kh van 5 (als die klopt)

Tijdens het aansluiten viel het me op dat de ph snel opliep, omdat er natuurlijk geen CO2 werd toegevoegd.
Nu staat hij ingesteld op 6,8 en is nog bezig daar naartoe te lopen

Volgens “het instructieboekje” moet je langzaam beginnen met 10 bellen per 100 liter water, in mijn geval dus 30 bellen, iedere 2 sec. 1 bel,
Ik vind dit erg langzaam en heb dit op 1 tot 2 per seconde gehouden (dit had ik hiervoor ook en bleek goed te zijn)

Ondanks dit alles zijn er toch een aantal planten die het slecht of gewoon niet doen. Maar dit sou ook kunnen komen door slecht onderhoud van voor de afgelopen maand. Ik ben net weer besmet geraakt met het virus.....


Waarschijnlijk slecht omdat dit nog een boven water blad is?


Dit zit er al heel lang in, zie ik nu beginnende blauwalg?

Doet het gewoon goed naar mijn mening!
Sjesus,....begin oud te worden, U2 op de radio, bier uit Duitsland in de hand en het meest spannende op de zaterdagavond was het installeren van een CO2 controller :-] lol

2018-12-08 21.32.08.jpg


2018-12-08 21.31.49.jpg


2018-12-08 21.31.29.jpg
 

Terug
Bovenaan