Wat is er nieuw

Dennerle CO2 Drop Checker

• Onderwerp starter Onderwerp starter Luis marques
  • Startdatum Startdatum
L

Luis marques

Guest
ik heb vandaag een drop checker gekocht voor mijn 180l bak en heb hem in de aquarium gedaan , het is nu 30-60 min geweest dat ik hem heb erin gezet, weten jullie hoelang het duurt tot het kleur verandert? Want stel je nou voor dat het blauw blijft dan moet ik dat weten zo kan ik meer co2 toevoeren
IMG_1467.JPG
IMG_1468.JPG

Ik heb dezelfde drop checker, bij mij duurt dit wel een paar uur (6-8) voordat deze begint te kleuren (i.c.m. een ph controller)

Dat kan enkele uren duren hoor. Vaak hoor je rond de 4uur maar dat verschilt dus ik denk dat je even geduld moet hebben😉

Bij mij bleef hij blauw, maar dat kwam omdat er geen CO2 in het water zat 😳

Bedankt voor de hulp forumleden, hij is al verkleurd en het is goed, hij is lekker groen.

Mijn water waarden zijn nu:

Ph: 6,5 - 6,6
KH: 6
GH: 7

IMG_1469.JPG

Hoe doen jouw vissen nu??
Met een Kh van 6 en Ph van 6,5 zit er behoorlijk veel CO2 in je water volgens de CO2 tabel

Volgens mijn tabel zitten de co2 levels wel goed hoor
Ik heb nog geen vissen erin nog bezig met cyclen

Hoe doen jouw vissen nu??
Met een Kh van 6 en Ph van 6,5 zit er behoorlijk veel CO2 in je water volgens de CO2 tabel

Volgens mijn label zijn de co2 levels goed, of misschien zie ik het verkeerd.

Ik weet niet of je kleurenblind bent.

Maar ROOD = NIET GOED!

Groen = goed.

Had ik ook al net gezien op Internet. Daarom ook goed dat ik nog geen vissen heb, kan ik ermee experimenteren. Heb nu wel co2 verlaagd dus ff kijken hoe het gaat

Maar op zich, als de drop checker morgen niet geel kleurt, dan is het op zich ook goed.
De tabel kan er soms naast zitten. Houd geen rekening met andere zuren.

Maar op zich, als de drop checker morgen niet geel kleurt, dan is het op zich ook goed.
De tabel kan er soms naast zitten. Houd geen rekening met andere zuren.

In een Dropchecker zit toch een Kh 4 oplossing dus kan je met een Kh van 6 toch niet vertrouwen op die Dropchecker

QUOTE="Tinus1arm, post: 1564132, member: 24484"]In een Dropchecker zit toch een Kh 4 oplossing dus kan je met een Kh van 6 toch niet vertrouwen op die Dropchecker[/QUOTE]

Wat moet ik dan doen? Dropchecker weg gooien? De bedoeling is toch dat de dropchecker zegt als je goed ziet met co2 of niet? En trouwens mijn dropchecker heeft een label en je moet kijken op die label je kh nieveau en dan vervolgens je ph waarde. En bij is het zo dat kh6 met ph 6.6 net niet teveel is het liefst zou ik ph 6,8-6,9 hebben.

IMG_1470.JPG
[

een drop checker meet geen CO2 in het water maar de Ph van het water. Google maar is en je zult het lezen

Ik zou die dropchecker gewoon gebruiken als indicator. Waarbij groen goed is.

Die leuke kaartjes kun je archiveren.

Als je pH wilt weten, hier een druppeltest voor kopen. Of een pH meter.

een drop checker meet geen CO2 in het water maar de Ph van het water. Google maar is en je zult het lezen

Deze meet ook geen pH van het water!

Deze laat alleen de pH zien, van de waterige KH 4 oplossing welke in het EI zit.

Omdat de pH in het EI alleen kan veranderen door CO2 dat via de onderkant in het EI komt.
Geeft het een indicatie van de hoeveelheid CO2 in het aquarium.

Het duurd enkele uren. Maar dan is de hoeveelheid CO2 in het EI net zo veel, als in het aquarium.

Ik zou die dropchecker gewoon gebruiken als indicator. Waarbij groen goed is.

Die leuke kaartjes kun je archiveren.

Als je pH wilt weten, hier een druppeltest voor kopen. Of een pH meter.

Die heb ik, ik heb Sera aqua test

Volgens mijn ph druppel test is het ph van het aquarium water 6,5
En het dropchecker na 8uur installatie is hij Groen dus ik neem aan dat het goed is

Deze meet ook geen pH van het water!

Deze laat alleen de pH zien, van de waterige KH 4 oplossing welke in het EI zit.

Omdat de pH in het EI alleen kan veranderen door CO2 dat via de onderkant in het EI komt.
Geeft het een indicatie van de hoeveelheid CO2 in het aquarium.

Het duurd enkele uren. Maar dan is de hoeveelheid CO2 in het EI net zo veel, als in het aquarium.

Je bent heel stellig @biljoenblik maar ik heb m'n twijfels over wat jij zegt maargoed het gaat er niet om wie gelijk heeft.

1 ding is zeker en dat er een Kh 4 oplossing inzit en die meet de CO2 of de Ph in water waardoor hij verkleurd dus als jouw aquarium water ook een Kh van 4 heeft is hij een betere indicator dan met een Kh van 6.

Volgens mijn ph druppel test is het ph van het aquarium water 6,5
En het dropchecker na 8uur installatie is hij Groen dus ik neem aan dat het goed is

Zonder vissen in je bak kan het geen kwaad!
Als je er straks vissen in heb zitten geven die wel aan of je er teveel CO2 in heb zitten of niet

Zonder vissen in je bak kan het geen kwaad!
Als je er straks vissen in heb zitten geven die wel aan of je er teveel CO2 in heb zitten of niet

Ik ga hem sowieso een stuk verminderen ik ga hem draaien op 30 bellen per minuut we zullen het wel zien

Voor nu kan het geen kwaad hoor want je heb geen vissen erin maar als je er vis in gaat doen zou ik safe gaan zitten kwa CO2 en dan als ze erin zitten kan je de CO2 gaan verhogen als je wilt en dan zoals @biljoenblik vaak zegt ' gebruik je ogen vooral' je vissen geven aan als er teveel CO2 in zit want dan gaan ze sneller ademen en/of naar lucht happen aan het oppervlak.
Dropchecker gebruik ik om te kijken of er niet te weinig in zit ( blauw)
Als de drop checker groen is dan ga ik daarna naar de vissen kijken en verhoog langzaam de CO2 totdat je merkt dat ze er last van hebben, dan verlaag ik hem weer iets zodat de vissen er geen last meer van hebben.

Je bent heel stellig @biljoenblik maar ik heb m'n twijfels over wat jij zegt maargoed het gaat er niet om wie gelijk heeft.

1 ding is zeker en dat er een Kh 4 oplossing inzit en die meet de CO2 of de Ph in water waardoor hij verkleurd dus als jouw aquarium water ook een Kh van 4 heeft is hij een betere indicator dan met een Kh van 6.

Ik denk dat we allebij hetzelfde proberen te zeggen, maar in andere bewoording.:stars:

Als de drop checker groen is dan ga ik daarna naar de vissen kijken en verhoog langzaam de CO2 totdat je merkt dat ze er last van hebben, dan verlaag ik hem weer iets zodat de vissen er geen last meer van hebben.

Waarom zoveel toevoegen tot de vissen er last van hebben? In de regel is 20mg co2 voldoende denk ik dus ik zou dan niet nog meer gaan toevoegen tot het moment dat de vissen er last van hebben. Genoeg is genoeg denk ik😉.

Je kan de ph wel meten met druppels maar die test wordt beinvloed door meerdere factoren en het ei niet. Ik zou dan ook op het ei vertrouwen zoals Marcel dacht ik ook al aangaf.

Waarom zoveel toevoegen tot de vissen er last van hebben? In de regel is 20mg co2 voldoende denk ik dus ik zou dan niet nog meer gaan toevoegen tot het moment dat de vissen er last van hebben. Genoeg is genoeg denk ik😉.

Je kan de ph wel meten met druppels maar die test wordt beinvloed door meerdere factoren en het ei niet. Ik zou dan ook op het ei vertrouwen zoals Marcel dacht ik ook al aangaf.

Ik hem gisteren avond verlaagd om te kijken, en vandaag is die nog groen maar wat donkerder groen. Ik heb het water getest met druppel testen en krijg dit:

Ph-6,8-7.0
Kh-5

Co2 ei geeft aan dat ik 20mg/l aan het gebruiken ben

Trouwens planten goeien als gekken tenminste die rechter planten 😱

IMG_1475.JPG
IMG_1474.JPG
IMG_1473.JPG

Nu zie je een andere kh dus dat geeft al aan dat de testen niet meer zijn dan een indicatie😉

Nu zie je een andere kh dus dat geeft al aan dat de testen niet meer zijn dan een indicatie😉

Mijn water was trouwens voor co2 toevoer eingelijk al kh5 maar nadat ik blijkbaar teveel ging gebruiken veranderd hij naar een kh van 6
Gisteren weer vermindert en terug naar een wat hogere ph en lagere kh ik weet het niet als dit wel normaal is maar ik hoop van wel

Kan zijn dat je Kh tussen de 5 en 6 is, ene keer slaat de kleur om bij 5 druppels andere keer bij 6, je kan 10 ml ipv 5 ml test water gebruiken en dan is elk druppeltje 0,5

Kan zijn dat je Kh tussen de 5 en 6 is, ene keer slaat de kleur om bij 5 druppels andere keer bij 6, je kan 10 ml ipv 5 ml test water gebruiken en dan is elk druppeltje 0,5

Nog een veel betere truuk. Koop een klein mini precisie weegschaaltje. Kost geen drol, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/mini-precisie-weegschaal-0-01-tot-100-gram/9200000041074600/ en ook handig om je bemesting af te wegen.

Je meet nu DH en KH als volgt:
-glazen buisje op de weegschaal
-één druppel reagens toevoegen.
-weegschaal aan, deze moet nu naar 0 springen
-triteer met een klein pipetje voorzichtig het te meten water erbij, druppel voor druppel totdat de kleur begint om te slaan.
meestal heb je een ruim omslag traject van geel vlia groen naar blauw voor sommige KH reagens bijvoorbeeld.
Deel 5 door het aangegeven gewicht van het water, bijvoorbeeld 1cc en dat geeft je de KH (DH) tot tienden nauwkeurig en dat maar voor één druppeltje.

Nog een veel betere truuk. Koop een klein mini precisie weegschaaltje. Kost geen drol, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/mini-precisie-weegschaal-0-01-tot-100-gram/9200000041074600/ en ook handig om je bemesting af te wegen.

-triteer met een klein pipetje voorzichtig het te meten water erbij, druppel voor druppel totdat de kleur begint om te slaan.
meestal heb je een ruim omslag traject van geel vlia groen naar blauw voor sommige KH reagens bijvoorbeeld.
Deel 5 door het aangegeven gewicht van het water, bijvoorbeeld 1cc en dat geeft je de KH (DH) tot tienden nauwkeurig en dat maar voor één druppeltje.

Zo dat wist ik niet... ga een keertje proberen kijken hoe het gaat ga gelijk proberen 10ml water testem i.v.p van 5ml

Wet jij trouwens wat is de iddeale gh waarde voor een zuid Amerikaanse bak?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan