Dennerle CO2 Drop Checker


Deel 5 door het aangegeven gewicht van het water, bijvoorbeeld 1cc en dat geeft je de KH (DH) tot tienden nauwkeurig en dat maar voor één druppeltje.

Deze laatste zin begrijp ik niet helemaal. Dus je komt uit op een bepaald gewicht, en dan... raak ik de draad kwijt..
Moet je dan het aangegeven gewicht delen door 5? Waarom door 5?
Is dat misschien het aantal ml?
 
Deze laatste zin begrijp ik niet helemaal. Dus je komt uit op een bepaald gewicht, en dan... raak ik de draad kwijt..
Moet je dan het aangegeven gewicht delen door 5? Waarom door 5?
Is dat misschien het aantal ml?

Volgens mij bedoelde hij dat juist
 
Ja, zodra de kleur voor KH van geel naar groen verloopt zit je in het omslagtraject. Dan lees het gewicht af van het toegevoegde water. Daarvoor is de precisie weegschaal. Dat kan bijvoorbeeld 1,14 gram zijn. Dan is je KH 5 : 1,14 = 4,386, afgerond 4,4. (de 5 is van de 5 cc die je normaal moet gebruiken) Je mag al die decimalen met een kleine korrel zout nemen want er zijn nogal wat onnauwkeurigheden, zoals de grootte van de druppel van de reagens en de calibratie van de weegschaal. Maar meer dan 0,2-0,3 graden zit je er niet vanaf. Voor de preciezen, je kunt de meting vele malen herhalen en daarmee de standaard deviatie bepalen
 
Wet jij trouwens wat is de iddeale gh waarde voor een zuid Amerikaanse bak?

Nee, ik weet wel dat het tropische zwarte water vrijwel niets tegenkomt dat het harder kan maken. Hoe zachter hoe beter, lijkt het. Sommige vissen zijn daar zeer op gesteld. Kardinaal tetra's bijvoorbeeld schijnen voor te komen in water met GH<=1 en de hardheid tezamen met licht schijnen belangrijke factoren te zijn in hun nakweek.

Maar te zacht water is een probleem voor plantengroei, met name de aanwezigheid van sporenelementen. De algemene visie is dat planten het pas goed gaan doen met een GH>3.

Hopelijk helpt dit.
 
Nee, ik weet wel dat het tropische zwarte water vrijwel niets tegenkomt dat het harder kan maken. Hoe zachter hoe beter, lijkt het. Sommige vissen zijn daar zeer op gesteld. Kardinaal tetra's bijvoorbeeld schijnen voor te komen in water met GH<=1 en de hardheid tezamen met licht schijnen belangrijke factoren te zijn in hun nakweek.

Maar te zacht water is een probleem voor plantengroei, met name de aanwezigheid van sporenelementen. De algemene visie is dat planten het pas goed gaan doen met een GH>3.

Hopelijk helpt dit.

Helpt inderdaad wel, mijn GH is 6 en ik heb nog gisteren op internet gecheckt en blijkt dat aquaria van zuid-Amerika visbestand het best tussen 3-6 doen
 
Wet jij trouwens wat is de iddeale gh waarde voor een zuid Amerikaanse bak?


Black Water Peru:
pH: 5.8
dGH: 0.1
dH: 0.07
NO2: 0
NO3: 1.50
Temp: 24
Transparantie: 2-3 meter
Kleur water: thee
CO2; 1
S/cm bij 20 graden: 17


of Guyana aquarium:
pH: 7.2
dGH: 4
dH: 2.5
NO2: 0
NO3: 1
Temp: 23
Transparantie: 3-4meter
Kleur water: blauw
CO2; 12
S/cm bij 20 graden: 150

bron: The complete book of Aquarium plants
 
Ja, zodra de kleur voor KH van geel naar groen verloopt zit je in het omslagtraject. Dan lees het gewicht af van het toegevoegde water. Daarvoor is de precisie weegschaal. Dat kan bijvoorbeeld 1,14 gram zijn. Dan is je KH 5 : 1,14 = 4,386, afgerond 4,4. (de 5 is van de 5 cc die je normaal moet gebruiken) Je mag al die decimalen met een kleine korrel zout nemen want er zijn nogal wat onnauwkeurigheden, zoals de grootte van de druppel van de reagens en de calibratie van de weegschaal. Maar meer dan 0,2-0,3 graden zit je er niet vanaf. Voor de preciezen, je kunt de meting vele malen herhalen en daarmee de standaard deviatie bepalen
Nog nooit van gehoord, wel interessant :thumbs:
 
Black Water Peru:

S/cm bij 20 graden: 17


of Guyana aquarium:

S/cm bij 20 graden: 150

bron: The complete book of Aquarium plants

Daar moet dan wel een zeer grote fout gemaakt zijn.

Een geleiding van 17 S/cm = 17000000 uS/cm.
Lijkt mij iets veel.
 
Daar moet dan wel een zeer grote fout gemaakt zijn.

Een geleiding van 17 S/cm = 17000000 uS/cm.
Lijkt mij iets veel.
Scherp opgemerkt Marcel :thumbs:
Een slordige typefout van mijn kant: het moet zijn μS / cm
Zo zie je maar weer: haastige spoed... Excuses voor de verkeerde info
 

Terug
Bovenaan