Wat is er nieuw

Dennerle co2 set aanschaffen

bink79

Active member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
47
Goede morgen luitjes

Ik wil nu echt een co2 set gaan aanschaffen

Mijn keus is gevallen op de dennerle co2 m400 set die ze ook aanrade in de aquarium winkel

Dat aansluiten lukt me wel maar het moeilijkste vind ik de afstelling kwa bellerteller wat erbij zit

Ik heb de aquatlantis splendit 80 ultra 146 liter

Hoe kan ik dat het beste afstellen dat hij perfect afgesteld is kwa bellen per minuut voor me 146 liter aquarium

Wie kan me dat perfect uitleggen hoe dat moet of in de buurt van delft woont en me wil helpen

Bijlagen

• image-26-04-2026_11-06-26-75.jpg
    image-26-04-2026_11-06-26-75.jpg
    69.6 KB · Weergaven: 5
De bijgeleverde CO2 ladder heeft een ingebouwde bellenteller; de CO2 bellen rollen als in een telraam naar boven. Die zou kunnen tellen en uitgaan van bijvoorbeeld 70 bellen per minuut (als uitgangspunt)
Hang een dropchecker in je bak (niet bijgeleverd) en streef een lichtgroene kleur na.
Begin 2 uurtjes voordat het licht aangaat en stop met toevoegen een uur voordat het licht uitgaat.
Het zal misschien een paar dagen in beslag nemen om 'm op de juiste kleur te krijgen

Vergeet ook niet een DC (Drop Checker), deze van Colombo is een zeer veel gebruikte omdat je deze goed kan aflezen op de witte achtergrond.
Voldoende (20mg/L) referentie vloeistof voor zeker 2 jaar (elke 2 maand vervangen)
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

Duurdere DC’s zijn echt niet beter

Voorbeeld met deze lichtgroene kleur zit je op ~20mg/L CO2
Bij teveel gaat deze richting geel en te weinig richting donkergroen/blauw
1000028030.jpg

Toevoeging:
  • het kan zeker 2 uren duren voordat een DC de juiste kleur aangeeft
  • stel het aantal bpm's hooguit eens per 24 uur bij, in kleine stapjes bijvoorbeeld van de voorgestelde 70 > 80 > 90 > 100 > 110 > 120 ..........
  • het is niet de bedoeling dat de DC aan het einde lichttijd (minus 1 uur) alsnog richting geel gaat
  • controleer regelmatig of het aantal bpm's niet verloopt
  • jij hebt een kleine 500gr fles en deze zal dus sneller leeg raken dan een veel gebruikte 2kg fles .......
  • .....als deze leeg raakt zal in tegenstelling tot wat je eigenlijk zou verwachten het aantal bpm's fors doen toenemen......
  • .....zie deze link EOTD (dit is normaal gedrag van een single-stage drukregelaar die de meesten van ons gebruiken)

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan