Wat is er nieuw

dennerle co2 toevoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter maikel 4603
  • Startdatum Startdatum
M

maikel 4603

Guest
Hallo,
Ben sinds een paar weekjes begonnen met mn 2e bak,een juwel Rio 180.
Heb nu bijna mn achterwand af van piepschuim ,moet alleen nog in de epoxy hars maar zit nog te twijfelen om m een beetje te schilderen of iets .
Nu heb ik het een en ander gelezen over co2 alleen zijn er zoveel verschillende ervaringen en verschillende meningen op dat gebied .

Ik zelf zat te denken aan de dennerle primus 160 met magneet ventiel.

Kan iemand mij tips geven met het gebruik van co2 of dennerle ?

Alvast super bedankt !!!

Mvgr Maikel

Het goedkoopste is denk ik bio co2 en gemakkelijker is gewoon met hervulbare drukflessen van 2 kilo. Die kun je in verhouding goedkoop laten navullen namelijk.

Ok� bedankt voor de tip John .
Maar werkt zo,n bio co2 net zo goed of?
Want lees dat veel mensen overstappen op gewone CO2 installaties na de bio co2 .
Mvgr Maikel

Hoe zit het met de nacht want dan hoeft er toch geen co2 bij.
Kan je de bio dan wel uitzetten?
Het hoeft van mij niet perce goedkoop als het maar goed is .
Mvgr maikel

Bio co2 is gewoon co2 maar dan zelfgemaakt zeg maar. Je kan hem s nachts laten doorlopen.
De ph zal dan waarschijnlijk ietsje zakken tegen de ochtend omdat het co2 gehalte wat oploopt, maar dat scheelde bij mij maar 0,1 Ph.
Natuurlijk is een systeem met drukflessen makkelijker en stabieler maar ook veel duurder. er zijn genoeg leden die een hele mooie bak hebben terwijl ze bio co2 gebruiken.

Co2 uit een drukfles is natuurlijk ook gemakkelijker omdat je niet steeds de fles met mengsel hoeft te vervangen.
Dat is ook een belangrijk voordeel vind ik zelf.

Nogmaals bedankt voor de goede uitleg John !
Ik denk dat ik toch maar voor de normale CO2 ga ivm stabiliteit want dat vind ik best wel belangrijk.
Qua prijs , ik had bij dennerle een mooie aanbieding gezien dus dan scheelt het met bio co2 + een drukfles een paar tientjes.

Nog een vraagje, zo,n flipper, werkt dat goed of heb je dan best veel verloren co2 ?

Mvgr Maikel

Er gaat wel wat verloren moet ik zeggen. de bellen worden als ze naar boven gaan steeds kleiner. Hier blijft er denk ik zo n 1/4 of 1/5 van de bel over.
Dat schiet naar boven in een deksel zeg maar.
Maar dat is niet zoveel hoor. ik heb een bak van bijna 200 liter en een 2 kilo fles. Ik doe daar zo n 6 tot 8 maanden mee en de vulling kost hier 12 euro incl BTW.
Ligt er ook aan hoeveel bellen je gaat doseren natuurlijk.

Die bellen, moeten die niet volledig zijn opgelost voordat ze boven halen?
Of bedoel je dat er van de bel, 1/4 of 1/5 e verloren gaat?
En maakt het formaat flipper ook nog uit ?
Mvgr Maikel

Ja ik bedoel dat 1/5 van de bel overblijft al die bel boven is. 4/5 lost dus op.
Ik heb de medium en hoe groter de flipper des te meer oplost denk ik ja.
Je moet het formaat kopen dat bij je bak past.
Zijn 3 maten van Dennerle dacht ik.

Ja precies,duidelijk.
Er zijn 4 flippers bij dennerle,micro,mini,normaal en maxi.
Ik denk dat de mini voor mij groot genoeg is.Is voor 160 liter Max.de normale voor 300 liter.
Mijn bak is 180 liter maar met best grote achterwand ,houd ik Max 150 liter over.

Bedankt voor de reacties !

Oja nog 1 vraagje 🙂 zo,n magneet ventiel voor snachts. Is dat handig of onnodig ?

Anders ga ik zo een co2 pakket bestellen van dennerle.

Mvgr Maikel

Om s nachts de co2 uit te kunnen doen heb ik wel een magneetventiel dus. Je kan anders snel vergeten om het uit te doen of op te starten denk ik.
En dan krijgt de bak straks de hele dag geen co2 omdat je het per ongeluk eens bent vergeten.
Magneetventiel op een tijdklok en klaar is kees.

Dank denk ik dat ik eruit ben 🙂
Mvgr Maikel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan