Dennerle nano hoekfilter


Pipi

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
118
Leeftijd
35
Dag,

Ik heb een dennerle scapers tank van 35Liter die ik wil gaan inrichten voor 1 mannelijke Betta.
Voldoet het meegeleverde nano hoekfilter van Dennerle dan of moet ik een ander filter hebben?
Een hang on filter lijkt me wel wat, maar welke is dan geschikt?
 
het bijgeleverde hoekfilter is prima m.i.
enige is dat het filtermateriaal bestaat uit wit vlies, na 2keer uitspoelen is dat eigenlijk wel aan vervanging toe.
Als je het vervangt ben je dus eigenlijk wel weer je bacterie cultuur kwijt... maar bij een goed ingedraaide bak (lees met biologisch actieve bodem) moet dat geen probleem vormen met 1 betta.

Hang in? je bedoeld denk ik HOB (hang on back) filters?
Daar heb ik iig geen ervaring mee.
 
Oh ja hob filter bedoelde ik 🤗 lijkt me zo handig zo aan de achterkant, niet zo’n geknoei om het schoon te maken, maar als dit filter voldoet dan doe ik het hier mee 🤗 kan er mini siporax in misschien en kan ik die watten vervangen door gewoon spons?
 
Dat is afhankelijk van wat je van een filter verwacht.

Het houd je water in beweging, Maar de filterwerking is heel beperkt omdat er maar weinig materiaal in past.
dat is niet perse een probleem zolang voldoende bodembedekking, planten en onderhoud is om het aquarium schoon te houden en de bezetting laag blijft.
Ik zou de voorkeur hebben voor een extern filtertje zoals een HOB of bijv de Eden 501 extern filter. Of dat nodig is voor een Betta kun je over van mening verschillen, maar het zijn iig volwaardige filters, en in mijn ogen is een klein hoekfiltertje dat niet.
 
Welke hob zou geschikt zijn?
 
Er zijn er heel veel en de meeste doen hun werk. Blijf weg van de hele goedkope die maken vaak lawaai.
Een van de meest complete is Tidal serie van seachem, Tidal 35 bijv.
 
Oh ja hob filter bedoelde ik 🤗 lijkt me zo handig zo aan de achterkant, niet zo’n geknoei om het schoon te maken, maar als dit filter voldoet dan doe ik het hier mee 🤗 kan er mini siporax in misschien en kan ik die watten vervangen door gewoon spons?

Dat is een beetje het probleem van die Dennerle hoekfilters, slecht aan te passen om met andere materialen te werken dan hun eigen filtervlies.
Maar zoals ik al zei, gaat echt geen probleem opleveren (heb het hoekfilter in 3 bakken gebruikt zonder problemen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Pipi
Ik heb er jaren een gehad in een 30 liter nano en die voldeed prima alleen het eruit halen was af en toe even lastig.
 
Hang on back, of extern filter, hebben het voordeel dat je makkelijker onderhoud kunt doen zonder je vis(sen) al te veel te storen. Je kunt die uit je link gerust aanschaffen, of deze (heeft net wat meer filtercapaciteit geloof ik). Mocht die toch iets tegenvallen qua geluid, dan kun je in de tussentijd sparen voor een knappere zoals de Tidal of die van Dennerle (en wellicht je oude hier of op MP verkopen).
Ik heb het interne filtertje van Dennerle overigens een hele poos gebruikt. Op zich een fijn filter en kan een enkele Betta wel hebben qua belasting, maar op de lange termijn zijn ze ook wat duurder omdat je steeds nieuwe cartridges moet kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pipi
Is dit iets? Vind die tidal erg prijzig


Klopt de TIdal's zijn duur, komt o.a. omdat er een patent rust op de instroom. Krijg je wel een gebruiksvriendelijk, solide, stil en goed ontworpen filter voor terug (indicator voor schoonmaken, ingebouwde oppervlakte skimmer, geen dure cartridges, tot 5 jaar garantie). Maar het blijft een duur ding.

De aquatic nature ken ik zelf niet, dus kan ik niet zoveel over zeggen. Het ziet er niet uit alsof het een gigantische upgrade is tenopzichte van een binnenfiltertje. Als je alleen een Betta wilt houden, en je verder je onderhoud netjes doet. dan zou ik het eerst ook lekker bij het filtertje wat je al hebt houden.
 
Laatst bewerkt:
Het is de mignon 150 geworden want die was net wat kleiner, ik denk prima om mee te beginnen. Gelijk ook de Dennerle nano heater van 25watt gekocht
 

Terug
Bovenaan