Wat is er nieuw

Dennerle Quantum 300.......

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
R

Rogerke45

Guest
Vorige week een Dennerle Quantum 300 co2 set aangeschaft met magneetventiel.
Alles werkt perfect alleen de langetermijntest blijft blauw.
Ik ben begonnen met 10 bellen per 100l. water. Mijn bak is 70x70x70cm dus 349 liter inhoud, 300l. netto. Dit zijn dus 30 bellen per minuut.
Na 2 dagen verhoogt naar 50 bellen maar de langetermijntest blijft blauw.

De flipper werkt goed en hangt in de stroming, ik zie de bellen ook kleiner worden naar gelang ze hoger in de flipper komen. De planten assimileren goed want ze geven kleine belletjes af.

Zijn 50 bellen per minuut nog te weinig of werkt de langetermijntest gewoon niet goed?

KH is 8, PH is 7.5.

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat het geen of weinig zin heeft om co2 toe te voegen als je KH 8 of hoger is?

Ik heb een 80 cm met 125 liter en doseer 70 bellen ongeveer. Dan gaat de ph van 7.9 naar 6.65.
Het hangt ook af van de kh maar 10 bellen is lang niet genoeg.
In mijn meterbak met 200 liter doseer ik al 140 bellen per minuut. Dus met jouw inhoudt moet je veel hoger gaan zitten.

Schroef het aantal maar eens op naar 100 bellen nu. dat kan best want wekelijks ververs ik ook de helft voor de EI dus de vissen merken daar weinig van. Ook omdat het co2 gehalte in een tijd van enkele uren op een hoger nivo komt.Ze kunnen daar prima tegen.

Bedankt, het advies van 10 bellen/100liter/minuut is dus eigenlijk veel te laag?

Ik ga vandaag eens naar 75 bellen en voer dit langzaam op naar 100 in de loop vd week.

Ja zeker. Ik zit op 200 liter al op 140 bellen. Kh is hier 5 en de ph 7.9. En dan met 140 bellen kom ik op een ph van 6.65 uit ongeveer.
Bij een hoge kh heb je wel meer co2 nodig.

Ok bedankt, heb hem nu op 80 bellen ingesteld per minuut. Eens kijken of de langetermijntest groen gaat worden vandaag.

Ook met 80 bellen/minuut gaat je test niet lichtgroen worden vrees ik. John geeft al aan hoeveel bellen/minuut doseert.
Ik voeg in mijn 350 liter bak (netto) zo'n 120 bellen/minuut toe en mijn test staat op groen...niet lichtgroen, want dat vind ik te hoog.

peterdenhaag53 zei:
Ook met 80 bellen/minuut gaat je test niet lichtgroen worden vrees ik. John geeft al aan hoeveel bellen/minuut doseert.
Ik voeg in mijn 350 liter bak (netto) zo'n 120 bellen/minuut toe en mijn test staat op groen...niet lichtgroen, want dat vind ik te hoog.

Mijn bedoeling is ook om het langzaam op te voeren tot ie groen uitslaat. Hij staat nu op 80, ik zal hem morgen eens op 120 zetten.

Ik heb de stroming wat veranderd d.m.v. een Eheim lilypipe. Co2 staat nog steeds op 80 bellen en de langetermijntest is nu donkergroen. Morgen verhogen naar 100/110 bellen en het moet goed zijn 🙂

Stroming maakt dus ook wat uit merk ik en ik ben eindelijk verlost van die lelijke sproeibuis op de achterwand die ieder keer los kwam.

Nog een vraagje, kan ik de Quantum 300 drukregelaar ook aansluiten op de Dennerle wegwerp flessen? Is misschien wel handig als mijn hervulbare fles leeg is en ik hem niet zo 123 kan laten vullen.

De wegwerpflessen van 500gr zijn in de aanbieding bij Hornbach, 14,95 zag ik.

Bedankt voor alle hulp en info, het is gelukt. De continuetest staat nu mooi in het groen. Lichter laat ik hem niet worden, de planten doen het uitermate goed en laten mooie belletjes los.
De PH is gezakt van 7,5 naar een nette 6.8. De Co2 staat op 80 bellen per minuut.

v9ZTEL_XrUJa6Sr7FyJnr3YDxPbh6kdx.jpeg

Heb net dezelfde set afgelopen weekend gekocht. Ben benieuwd hoelang je gaat doen met je 500gr fles. Laat je even weten wanneer deze bijna leeg is?

Bedankt.

NielsVV zei:
Heb net dezelfde set afgelopen weekend gekocht. Ben benieuwd hoelang je gaat doen met je 500gr fles. Laat je even weten wanneer deze bijna leeg is?

Bedankt.

Ok, hij staat er nu 4 dagen op.

Wat moet 500gr co2 eigenlijk kosten als je hem laat hervullen?

Dat verschilt heel erg per winkel. Ik laat het bij AJAX doen en dan is het tot 2 kilo 12,10 incl BTW.

Aquatoop in Aken, 7,50 voor 500gr.

Redelijke prijs moet ik zeggen.

Bij Poisson d'Or te Moeskroen �2.60/100gr.

Hoelang doet hij het op 500 gram?

Bertus zei:
Hoelang doet hij het op 500 gram?

Geen idee, staat er nu een weekje op. Fles staat nog steeds op 60 bar bij 80 bellen per minuut.

Vaak blijft de meter lang boven de 50Bar en het laatste stuk gaat een stuk sneller zeg maar.
Het is even afwachten hoe lang je ermee kan doen natuurlijk.
Het is voordeliger vullen als je ooit een grotere fles voor een leuke prijs kunt kopen.

jessicapilon zei:
Het is voordeliger vullen als je ooit een grotere fles voor een leuke prijs kunt kopen.

Ja die komt er binnenkort ook. Ik merk nu al dat co2 heel veel doet met de planten. In mijn fototopic staat een foto van 2 weken geleden, het is inmiddels helemaal dicht gegroeid. Vooral de Vaantjesplant en de Ceratopteris thalictroides doen het goed, die laatste is afgelopen week helemaal naar boven geschoten en bedekt nu de halve achterwand.
De Crypto balancea assimileert als nooit tevoren 🙂

Morgen maak ik nieuwe foto's voordat ik ga snoeien 😉

Voor de co2:

iGAnn65gnyH3UJHMANLnbwfEcu_r9Thk.jpeg

Met co2:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan