Dennerle Scaper Soil en Guppen


Z

Zeb

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het inrichten van mijn nieuwe aquarium 160l. Ik heb vandaag de hardscape gekocht maar ik zit nu te twijfelen over de bodem. Ik wil veel planten gaan gebruiken en dacht daarom om soil te gaan gebruiken. Toen kwam ik uit bij Dennerle Scaper's Soil.

Uit mijn vorige aquarium neem ik mee: een sluierstaart, een pleco en 2 waaierhandgarnalen. Het leek mij leuk om er dan een boel guppen bij te doen. Nou las ik dat guppen wat harder water nodig hebben. Maar Dennerle Scaper's Soil maakt het water juist zachter. Is deze bodem dan niet geschikt voor een aquarium met guppen of maakt dat niet uit? Zo nee, welke bodem zou ik dan wel kunnen gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Soil gebruik je vooral voor een (sterk) beplante bak. Als je dat niet van plan bent, heb je eigenlijk geen soil nodig.
 
Soil gebruik je vooral voor een (sterk) beplante bak. Als je dat niet van plan bent, heb je eigenlijk geen soil nodig.
Dat klopt, ik ben van plan om veel planten toe te voegen. Daarom wil ik graag soil gebruiken.
 
Ik weet niet of veel planten en een sluier je beste combi gaat zijn maar goed.
Guppies hebben liefst idd wat harder water; voor waaierhandjes is dat ook niet erg want die hebben een want hogere GH nodig voor hun vervellingen. Ik weet niet wat de door jouw gekozen soil gaat doen op het water dat bij jou uit de kraan komt; dat zou je kunnen meten. Afhankelijk daarvan kun je bepalen of je GH+ poeder wil/moet toevoegen voor het door jou gewenste visbestand.
 
Ik weet niet of veel planten en een sluier je beste combi gaat zijn maar goed.
Guppies hebben liefst idd wat harder water; voor waaierhandjes is dat ook niet erg want die hebben een want hogere GH nodig voor hun vervellingen. Ik weet niet wat de door jouw gekozen soil gaat doen op het water dat bij jou uit de kraan komt; dat zou je kunnen meten. Afhankelijk daarvan kun je bepalen of je GH+ poeder wil/moet toevoegen voor het door jou gewenste visbestand.
Hmm, goed punt. Misschien moet ik de sluierstaart dan niet meenemen naar het nieuwe aquarium. Van wat ik heb begrepen reduceren soils de hardheid van het water. Als ik dan GH+ poeder zou toevoegen, wordt dat dan niet snel opgenomen door de soil?

Tnx voor de hulp!
 
De soil gaat enkel met Kh (en ook veel Po4) gaan lopen.
Maar dat maakt het niet minder ongeschikt voor guppen, sluierstaarten en plecos.
Waar de eerste het niet goed doen op het zachte, zure, water van een soilbak, gaan de laatste 2 er een modderbadje van maken.
 
De GH zal toch ook lager worden?
Niet dat ik weet.
Bij garnalen worden deze soils vaak gebruikt in combinatie met osmose/demi water en Gh+.
Zo komen ze aan water met een geleidbaarheid van 200-250us en een Gh van 5-6 dh
 
O je hebt gelijk denk ik wat door waterstof ofzo wordt de kh dacht ik verlaagd en op die plek komen de calcium en magnesium weer in de plaats als ik het goed heb.
 
Hier een uitleg van Backplay van destijds:
Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word.
 
Alle guppen. In de natuur komen ze in zowel zachte als hardere wateren voor. Net als (vrijwel) alle vissen hebben ze wel een minimale hoeveelheid electrolyten in het water nodig voor hun osmotische huishouding. Maar deze is zo laag (zie https://aquariumscience.org/index.php/4-5-water-hardness/) dat het er praktisch gezien niet toe doet. :)

Nog een interessant stukje van die site:
A paper was done on native Yucatan molly, Poecilia velifera (“The effects of water type on growth, survival and condition of Poecilia velifera”, Semra Küçük, 2010). This compared the growth rate of this livebearer in hard water (14 GH, 19 KH) versus soft water (1 GH, 4 KH). There was no difference in growth rate or mortality in the two groups. The Yucatan molly lives in brackish coastal waters of the Yucatan peninsula and if any livebearer were to require salty hard water it would be this molly.
Ook over molly's wordt er van alles geroepen.
 
Ze blijven wel langer gezond en worden wel veel ouder als ze voldoende hard water hebben. Als ze in de natuur na enkele maanden doodvallen kan dat geen kwaad, dan hebben ze al voor voldoende nageslacht gezorgd.
In een aquarium wil je dat toch net iets anders.
 
Toch vreemd dat ze in de natuur op lagere waarden dan minder oud worden want je zou denken dat ze daaraan wel zijn aangepast.
 
Het is natuurlijk altijd fijn als zo'n uitspraak onderbouwd wordt. :deal: Hoeft geen topresearch te zijn, maar ik nodig je uit om op z'n minst aannemelijk te maken dat het zo werkt met levensduur en waterhardheid.
 
Het is natuurlijk altijd fijn als zo'n uitspraak onderbouwd wordt. :deal: Hoeft geen topresearch te zijn, maar ik nodig je uit om op z'n minst aannemelijk te maken dat het zo werkt met levensduur en waterhardheid.
eigen ervaring.
Vrouwlijke guppen gingen dood aan buikwaterzucht als ze tussen 9 en 12 maand oud waren. (in vrij hard water) Deed ik er 3gram/liter zout bij bleven ze meer dan 6 maand langer (gezond) leven.
In zacht (en zoutloos) water kost het bewaren van hun osmotische balans teveel energie waardoor ze sneller "op" zijn.
 
Duidelijk. :) Vanuit jouw ervaring snap ik waarom je dat standpunt hebt.

En nu allemaal experimenteren! Guppenjonkies over bakken verdelen en de ene helft op zout zetten en de andere niet! ;)

(Zou het zelf ook wel willen doen. En ik overweeg toevallig al om t.z.t. weer eens guppen te nemen. Maar ik zou dan eerder Endlers kopen denk ik. Normale guppen vertrouw ik niet meer zo qua gezondheid. Hele wisselende ervaringen mee.)
 
Duidelijk. :) Vanuit jouw ervaring snap ik waarom je dat standpunt hebt.

En nu allemaal experimenteren! Guppenjonkies over bakken verdelen en de ene helft op zout zetten en de andere niet! ;)

(Zou het zelf ook wel willen doen. En ik overweeg toevallig al om t.z.t. weer eens guppen te nemen. Maar ik zou dan eerder Endlers kopen denk ik. Normale guppen vertrouw ik niet meer zo qua gezondheid. Hele wisselende ervaringen mee.)
Ik had vroeger enkele snake vrouwen die tegenaan de 8cm gingen, dat waren pas echte guppen. Die worpen 80 jongen per keer.
Jammer genoeg was ik toen nog niet zo bezig met kweken.
 

Terug
Bovenaan