derde bakje...Dennerle Nanocube 60 van roberto1983


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,522
Leeftijd
41
Ik ga mijn topics toch maar wat splitsen gezien we nu bak nr. 3 aan het opstarten zijn 🙈 We zijn er nog niet helemaal uit hoe we alles onderling gaan indelen en laten bewonen, maar ongetwijfeld vinden we iets leuks voor er in.

Gezien plaatsing op het aanrecht vonden we een Dennerle erg stylish. Lege bak besteld want bijbehorende verlichting kan weinig aan ingesteld worden en ben geen fan van interne filtering. Er komt een Eheim classic 250 achter
te staan en een Fluval Plant 3 boven te hangen, die worden later deze week bezorgd. Voor de bodem alvast zwart zand van de Hornbach gekocht, en vandaag een fraai stukje hout gevonden.

20230926_172634.jpg


Ik twijfel nog of we aan garnaaltjes willen beginnen, of dat we toch combi kleine visjes en wat corydoras of zo gaan doen, met in het achterhoofd dat het mogelijk een opgroei tank wordt voor kleine geboortes
in onze grotere bak.
 
Inderdaad een mooi stuk hout. Zwart zand, wat ga je met de achtergrond doen?
 
Inderdaad een mooi stuk hout. Zwart zand, wat ga je met de achtergrond doen?

Ik ga in eerste instantie de bijgeleverde folie een kans geven, maar heb al gelezen dat de meningen daarover nogal uiteenlopen 🤣
 
Ik ga in eerste instantie de bijgeleverde folie een kans geven, maar heb al gelezen dat de meningen daarover nogal uiteenlopen 🤣
Ik heb die folie gebruikt, zat er strak op en is goed blijven zitten.

Bakje op zijn zij leggen, met wat de achterkant moet worden naar boven. Plantenspuit met water, evt. druppeltje afwasmiddel erin. Glas kletsnat spuiten. Folie erop leggen, met raamwisser water en lucht eronder uit trekken.
Zitten er luchtbellen onder, dan folie even een stukje optillen, glas en folie nat spuiten en weer water en lucht met de raamwisser er onder uit trekken. Desnoods een paar keer herhalen.

Zo heb ik zelfs plakfolie er heel strak opgekregen.

Hoe natter het glas en de folie, hoe beter je de folie op zijn plek kunt schuiven. En ook hoe makkelijker je de luchtbellen onder de folie vandaan trekt. Evt. nawerken met een (bank)pasje maar bij mij was dat niet meer nodig. Er zal altijd wat vocht onder de folie blijven zitten maar op de een of andere manier verdampt dat of zo, vraag me niet hoe dat vocht kan verdwijnen.
 
Ik heb die folie gebruikt, zat er strak op en is goed blijven zitten.

Bakje op zijn zij leggen, met wat de achterkant moet worden naar boven. Plantenspuit met water, evt. druppeltje afwasmiddel erin. Glas kletsnat spuiten. Folie erop leggen, met raamwisser water en lucht eronder uit trekken.
Zitten er luchtbellen onder, dan folie even een stukje optillen, glas en folie nat spuiten en weer water en lucht met de raamwisser er onder uit trekken. Desnoods een paar keer herhalen.

Zo heb ik zelfs plakfolie er heel strak opgekregen.

Hoe natter het glas en de folie, hoe beter je de folie op zijn plek kunt schuiven. En ook hoe makkelijker je de luchtbellen onder de folie vandaan trekt. Evt. nawerken met een (bank)pasje maar bij mij was dat niet meer nodig. Er zal altijd wat vocht onder de folie blijven zitten maar op de een of andere manier verdampt dat of zo, vraag me niet hoe dat vocht kan verdwijnen.

Helder verhaal, top!
 
Folie is korter dan de hoogte van de bak. Dus uitlijnen aan de bovenkant van de bak. Er blijft aan de onderkant een strook zonder folie over. Waarom ze dat gedaan hebben mag Joost weten. Er ligt wel bodembedekking voor.

Of... het is de bedoeling uit te lijnen bij de bodem en boven een strook te hebben zonder folie. Misschien dat ze in gedachten hebben dat dat stuk ook de hoogte van het water in de bak markeert?
Snap je wat ik bedoel? Beetje onhandig uitgelegd geloof ik ;)
 
Folie is korter dan de hoogte van de bak. Dus uitlijnen aan de bovenkant van de bak. Er blijft aan de onderkant een strook zonder folie over. Waarom ze dat gedaan hebben mag Joost weten. Er ligt wel bodembedekking voor.

Of... het is de bedoeling uit te lijnen bij de bodem en boven een strook te hebben zonder folie. Misschien dat ze in gedachten hebben dat dat stuk ook de hoogte van het water in de bak markeert?
Snap je wat ik bedoel? Beetje onhandig uitgelegd geloof ik ;)

Ik begrijp wat je bedoelt, ik zal 'm er eerst eens goed voorhouden voor we gaan spetteren 😁
 
Nou...dat viel reuze mee! Had me mentaal op het ergste voorbereid, maar hij zat r binnen 3 minuutjes op 😁 Achterkant glas helemaal nat gemaakt met natte doek, folie uitgestreken en toen zat ie meteen al redelijk goed, toen nog met doorweekte doek ingestreken en met een pasje het water er onderweg laten lopen, en voila 😎

20230928_082813.jpg


Laagje zand er in, goodies zijn gisteren bezorgd;

20230928_082833.jpg


Was even bang dat de classic 250 te groot zou zijn maar past prima achter het aquarium in de hoek straks. Heb er voor de zekerheid een ovenschaal ondergezet, een emmertje lukte niet
echt vanwege de aanzuiging onderaan de body van de filter. Niet perse voor heftige lekkage maar toch handig wanneer ie besluit te gaan druppelen.

20230928_082820.jpg


Zodadelijk even wat Siporax bijhalen om het filter verder te vullen en wat nieuw leidingwerk om het lelijke groene van Eheim te vervangen.
Qua plantwerk weet ik nog niet zo goed wat ik wil, het hout heeft veel openingen om kleine plantjes/mosjes in te verwerken, maar vind het
stuk hout kaal ook wel wat hebben. Qua steen weet ik het ook nog niet goed, de achterwand en bodem zijn donker dus wil sowieso iets aan
de lichte kant, dacht zelf aan lavasteen om te matchen met de grilligheid en bijna doodsheid van het stuk hout. Iemand suggesties?
 
Lekker bezig!
 
Mooi hoor. Dat water blaast straks door je bak denk ik.

Ik heb bij mij in de aanzuiging een klein gaatje geboort op ca 2cm onder het wateroppervlak. Mocht er eens een lekkage komen van het filter dan loopt de bak tenminste niet helemaal leeg.
 
Mooi hoor. Dat water blaast straks door je bak denk ik.

Ik heb bij mij in de aanzuiging een klein gaatje geboort op ca 2cm onder het wateroppervlak. Mocht er eens een lekkage komen van het filter dan loopt de bak tenminste niet helemaal leeg.

Valt eigenlijk reuze mee, stroming is oke maar zeker niet overdreven, en zal mettertijd alleen maar minder worden. Vind overcapaciteit veel fijner dan op het randje, nu hoe ik m veel minder vaak over te maken als
met zo'n klein filtertje. heb het spul inmiddels aangesloten, foto's volgen nog, batterij telefoon leeg 🙈

Idd geen gek idee, kan hier geen kwaad om zo'n gaatje aan te brengen, bij de eerstvolgende grote beurt eens naar kijken. Primen van de Eheim was trouwens easy-peasy, ik had m er helemaal droog achtergezet,
even kort zuigen aan de inlaat en hij begon al te primen, enige verwarrende was dat ie dat zo stilletjes deed dat ik twijfelde of ie wel volliep, maar even later was het starten en lopen. Er zit nog wel een brom in het
filter, maar goed, heb er vertrouwen in dat dat de komende dagen/weken wel wegtrekt.
 
Stenen even netjes uitgekookt;

20230928_113734.jpg


Zwarte inlaat ipv groen;

20230928_113740.jpg


Het staat allemaal een beetje verkrampt in het hoekje, maar het staat;

20230928_113752.jpg


Hele basale eerste opzet, hout blijft nog niet zinken, qua plantjes maar eerst gewoon even iets erin, later wat meer fine-tunen.
Ik denk dat uiteindelijk onze 2 Sturisomatichthys leightoni hierin gaan komen, ze zijn vrij schuchter en ik zie dat sommige vissen af en toe
iets aan ze pikken, meer uit nieuwsgierigheid dan echt agressie geloof ik, maar toch. Misschien nog wat kleine corydorasjes, een klein groepje
bovenin, en voor de rest kleintjes uit onze andere bakken wanneer we die hebben.

20230928_141221.jpg
 
Oh cool we gaan racen! Ik zit op nummer 7😂 ga je me in halen? Ik doe binnert en bak weg maar mij kennende komen daar 2 voor terug😂

Wat een leuk schattig filtertje is dat eigenlijk! En mooie stenen! Nu bedenk ik me in eens .. laat binnenkort je schatkamer eens zien in de hobby topic 😂 ik weet zeker dat jij die hebt met al dat geduik van je 😏 heb je ook dingen in je aquarium die je gevonden hebt of neem je niets mee?

Krijg je nog zn ramp als wat er laatst op het nieuws was, neem maar geen historische stukken mee 😜
 
Oh cool we gaan racen! Ik zit op nummer 7😂 ga je me in halen? Ik doe binnert en bak weg maar mij kennende komen daar 2 voor terug😂

Wat een leuk schattig filtertje is dat eigenlijk! En mooie stenen! Nu bedenk ik me in eens .. laat binnenkort je schatkamer eens zien in de hobby topic 😂 ik weet zeker dat jij die hebt met al dat geduik van je 😏 heb je ook dingen in je aquarium die je gevonden hebt of neem je niets mee?

Krijg je nog zn ramp als wat er laatst op het nieuws was, neem maar geen historische stukken mee 😜

Nou 7 wordt me echt te dol haha, zitten nu op 3 en stiekem denk ik nog aan een 30 liter cube met wat garnalen, maar wellicht ook niet, gaat toch wel veel tijd qua onderhoud in zitten. Helaas geen schatkamer hier, mijn vriendin heeft haar eigen praktijk hier aan huis waar een kamer aan opgeofferd is, maar gelukkig kan ik gewoon losgaan op de benedenverdieping :cool: Nee ik neem nooit wat mee van onderwater, ik ben er vrij stellig in dat je daar te gast bent en niets aan hebt te raken, en daarnaast is meenemen zinloos, het is nergens zo mooi als daar waar het hoort 😊
 
Nou 7 wordt me echt te dol haha, zitten nu op 3 en stiekem denk ik nog aan een 30 liter cube met wat garnalen, maar wellicht ook niet, gaat toch wel veel tijd qua onderhoud in zitten. Helaas geen schatkamer hier, mijn vriendin heeft haar eigen praktijk hier aan huis waar een kamer aan opgeofferd is, maar gelukkig kan ik gewoon losgaan op de benedenverdieping :cool: Nee ik neem nooit wat mee van onderwater, ik ben er vrij stellig in dat je daar te gast bent en niets aan hebt te raken, en daarnaast is meenemen zinloos, het is nergens zo mooi als daar waar het hoort 😊
Neuh maar van het strand bijvoorbeeld of wutnut 😊 beleefd is het wel om te laten wat het is! Ag als het tijd voor een garnalen bak is dan komt die tijd vanzelf 😂 ik vind vooral het moeilijkste nu dat ik elke keer moet snoeien en niet weet waar ik mn planten moet laten de rest is toekijken en vraagt gelukkig niets. Ik ben erg benieuwd hoe het er straks allemaal uit zit ik volg het in iedergeval😁
 
Neuh maar van het strand bijvoorbeeld of wutnut 😊 beleefd is het wel om te laten wat het is! Ag als het tijd voor een garnalen bak is dan komt die tijd vanzelf 😂 ik vind vooral het moeilijkste nu dat ik elke keer moet snoeien en niet weet waar ik mn planten moet laten de rest is toekijken en vraagt gelukkig niets. Ik ben erg benieuwd hoe het er straks allemaal uit zit ik volg het in iedergeval😁

Ja toen ik wat jonger was wel eens wat stukjes koraal en andere zaken meegenomen van het strand, maar tja, uiteindelijk belandt het thuis in een lade of zo, en het past ook niet echt in de setting van een aquarium, tenzij je natuurlijk een zee-aquarium hebt, maar die hebben we niet. Maar nu we het er over hebben...neej, ik ga echt niet aan zee beginnen 😋
Het snoeien valt hier nog wel mee, gaat niet bijzonder hard, maar vind het voeren van al die verschillende beestjes soms wel een uitdaging, denk dat hier een soort of 20 staat naast nog diepvriesvoer, mosseltjes, garnalen, etc...🤣
Morgen de Lido200 ophalen en dan ben ik wel even klaar met prutsen, maanden aaneen nu van hot naar her rijden, inrichten, vissen toevoegen, omgooien, haha...prachtige hobby, maar nu eerst maar eens een paar maandjes op ons gemakkie ervan genieten 😊
 
Jullie hebben slechte invloed op me 🤣🙈
 
Jullie hebben slechte invloed op me 🤣🙈
Je kan er zeker van zijn dat ik mn best doe Roberto;)
Maar zonder gekheid ik weet dat zeewater gevoeliger is maar ik ben ook gestart in 2017 zonder enige ervaring en het gaat prima dus het kan wel net als met zoetwater. Beetje inlezen en goed nadenken bij wat je doet en dan komt het wel goed denk ik.
 
Je kan er zeker van zijn dat ik mn best doe Roberto;)
Maar zonder gekheid ik weet dat zeewater gevoeliger is maar ik ben ook gestart in 2017 zonder enige ervaring en het gaat prima dus het kan wel net als met zoetwater. Beetje inlezen en goed nadenken bij wat je doet en dan komt het wel goed denk ik.

Hey mede vroege vogel!
Op zich is de moeilijkheidsgraad niet perse wat me tegenhoudt hoor, het zijn meer de kosten, vooral de consequenties wanneer er iets niet goed gaat in de bak, plus dat ik me er niet
bijzonder tot aangetrokken voel. Er zijn zeker hele mooie zee aquaria maar minstens evenveel bakken die ik zie doen mijn hartje niet echt sneller kloppen 🙂
 
Ja qua prijs is er veel verschil want de laatste jaren is alles voor zeewater erg duur geworden en al helemaal de koralen en bewoners en dit zal menigeen weerhouden.
Ach zowel zoet als zout kunnen mooi zijn en je kan niet alles hebben moet je maar denken.
 
16959754655081534285785.jpg
dat scheeld wel
1695976490310977628885.jpg
er kan ook nog een eheimpot. Maar of ik dat ga willen denk ik nog even over na🤗
 

Bijlagen

  • 16959764377291066076834.jpg
    16959764377291066076834.jpg
    602.4 KB · Weergaven: 35
  • 20230929_102239.mp4
    30.5 MB
  • 16959756334321341606782.jpg
    16959756334321341606782.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 27
  • 16959755651941135043907.jpg
    16959755651941135043907.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 31
Ik ben aan het bijpimpen , doe je mee
1695980503322939943369.jpg
 
Stuk beter zo! Misschien dat ik ook nog voor andere achtergrond ga, het folie begint nu alsnog te bubbelen 😤
Vanmorgen nog nieuw steentje gevonden;

20230929_131837.jpg


Denk dat onze L-nr dat holletje wel kan waarderen straks. Die Fluval Led komt trouwens een bak licht uit...draait op nog geen 10% 🤣
 
het folie begint nu alsnog te bubbelen
Ik heb het een paar keer geprobeert maar telkens belande het in de kliko hier met dat zelfplakkende spul. Ik plak er een losse poster achter of verf de achterruit zwart met schoolbordverf.
 
Ik heb het een paar keer geprobeert maar telkens belande het in de kliko hier met dat zelfplakkende spul. Ik plak er een losse poster achter of verf de achterruit zwart met schoolbordverf.
Volledig mee eens, lekker de bubbels kunnen wegstrijken is mijn ding niet, en voor zij die er zich op willen beroepen die mogen hier de ramen komen doen met gewoon sop.
Zie me losse wand , zoals ik indruk kreeg is je bak ook als tussenfase.
 
Trek het er gewoon vanaf als die stijl je niet bevalt.
Tegeltjes is dan mooier, niet.
 
Leuk bakje hoor. Ik gebruik ook tot nu toe gewoon de zwarte achtergronden die bij de bakken zitten.
Als er straks planten voor gegroeid zijn zie je nog minder van die achtergebleven bobbels.
 
Hier ook maar eens een update, de bak heeft 4 weken gedraaid en de waardes waren goed, dus gisteren 10 zwarte tetra's en wat nieuw plantwerk toegevoegd. Ik vond de stenen mooi maar veel te groot, dus heb ze aan stukken laten vallen,
waardoor ze naar mijn idee beter passen 😊

29-10-23-5.jpg


Het hout heeft nog enig drijfvermogen dus nog ff een steen erop de komende weken. Vanmorgen shrimpguard geinstalleerd en vanmiddag komen
er 30 garnaaltjes bij in 😊

29-10-23-4.jpg
 

Terug
Bovenaan