Determinatie van eitjes / larven uit de sloot


Slootje

New member
Lid geworden
18 mei 2022
Berichten
3
Leeftijd
44
Hoi, vanmiddag heb ik in de rand van een emmer die in de sloot hangt (dient als 1e filter voor de dompelwaterpomp) een berg beestjes gevonden. Aanvankelijk dacht ik slakken eitjes maar toe ik er eentje op mijn vinger nam zag ik de ogen heen en weer bewegen zoals een vis dat kan. Ook zag ik de ingewanden (lichte zak) van voor naar achter bewegen. Het is mij een raadsel wat dit is. Ik miet een nieuw rooster onderin de emmer zetten maar als ik niet weet wat het voor beestjes zijn wil ik ze er ook niet zomaar eruit vegen. Het is een sloot op de landerijen met veel kikkers, salamanders, vissen en insecten. Nog niet zo heel erg aan het stadse onder hevig zeg maar. Wie weet wat dit is?
 

Bijlagen

  • 20220518_152926.jpg
    20220518_152926.jpg
    160.5 KB · Weergaven: 104
  • 20220518_153143.jpg
    20220518_153143.jpg
    323.1 KB · Weergaven: 102
Volgens mij vangt @Akwarium vaak beestjes uit de sloot en kan die het zeggen. Ik noem ze griezels.
 
Ha ha nee joh, prachtig toch. Bedankt voor je reactie, ik hoop dat hij er antwoord op weet.
 
Zo te zien visseneitjes, geen idee welke, maar het zijn duidelijk vissenoogjes.
 
Download obsidentify op je telefoon, die kan je waarschijnlijk wel vertellen wat en hoe. Een app die waarnemingen benoemt en registreert voor het bijhouden van natuurdatabase.
 
Lijkt me meer iets toe uit de familie van de cyclops en dat spul. Visjes zie ik er in elk geval niet in.
 
Hoi, vanmiddag heb ik in de rand van een emmer die in de sloot hangt (dient als 1e filter voor de dompelwaterpomp) een berg beestjes gevonden. Aanvankelijk dacht ik slakken eitjes maar toe ik er eentje op mijn vinger nam zag ik de ogen heen en weer bewegen zoals een vis dat kan. Ook zag ik de ingewanden (lichte zak) van voor naar achter bewegen. Het is mij een raadsel wat dit is. Ik miet een nieuw rooster onderin de emmer zetten maar als ik niet weet wat het voor beestjes zijn wil ik ze er ook niet zomaar eruit vegen. Het is een sloot op de landerijen met veel kikkers, salamanders, vissen en insecten. Nog niet zo heel erg aan het stadse onder hevig zeg maar. Wie weet wat dit is?
Het zijn vissen eitjes, het gele is de dooierzak. het doet me het meest denken aan eitjes van de marmergrondel, die zetten ook af in holtes en spleten,. Maar het kan ook iets anders zijn ik ken niet alle viseitjes die je NL kunt vinden.
 
Dank voor jullie reactie. In de sloot zie ik al jaren grote scholen met rietvoorn of winde. De staart en vinnen zijn echt mega oranje. Honderden komen er voorbij op een dag. Vaak kleintjes tot een maat of 17cm. Maar gisterenavond hoorde ik van een oud boertje dat er jaarlijks ( toevallig een week heleden nog) hele grote donkere karpers voor een paar dagen terug komen in de sloten om kuit te schieten en vervolgens weer een jaar weg te zijn. Ze zijn eigelijk te groot voor de soort sloten en trekken daarna weer weg naar de aansluiting via via naar de grote rivieren. Ben wel nieuwsgierig of dit daar een afzetsel van kan zijn. Ik ben inmiddels wel overtuigd dat het vissen zijn. Die ogen zijn onmiskenbaar.
 
Ik heb nog zitten googlen, maar karpereitjes hebben niet die punt, marmergrondeleitjes hebben die wel. Dus ik ga voor de laatste.
 

Terug
Bovenaan