Wat is er nieuw

Diamantgourami niet in orde

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
57
Ik heb jullie visie nodig 🙂

Achtergrond informatie.
Aquatlantis Fusion, 120 x 40 x 50
Filter: JBL e1501
Temperatuur 23 graden
Druppeltesten Sera: NO2 0, NH3/4 0, NO3 +/- 20, PO4 1,5
Ik heb een harem van 2m/4v

Recente foto van de bak
Fusion na 28-04-18.jpg

Een foto van de gourami man zal ik zo spoedig mogelijk maken.

Wat valt me op
Gisteren zag ik de man snel ademen. Ik heb gelijk de oppervlakte stroming verhoogd en de oxydator erin gezet.
Verder viel me eigenlijk niet veel op, alle andere vissen gedroegen zich normaal.

Vandaag toen ik thuis kwam was het licht aan en miste ik 1 man. Kon hem niet vinden dus ben gaan voeren in de hoop dat hij tevoorschijn zou komen. Niet dus. Ik vind hem laag bij de bodem stil hangen, dicht bij de filter inlaat.
Hij ademde niet snel, ik kon zo gauw geen andere afwijkingen vinden.

Even later zwemt hij toch naar de bovenlaag. Ik heb nogmaals een kleine hoeveelheid gevoerd om te zien of hij wilde eten. Het viel me op dat hij toch wel magerder is geworden, hij at wel maar minder gretig dan ik van de diamantgourami ken.

Ontlasting is altijd goed geweest, nooit witte of slijmerige ontlasting gezien, bij geen van de vissen.

Ik heb hem goed kunnen bekijken. Geen afwijkingen (wonden, stipjes, pluizen etc) aan de buitenkant, behalve dat hij een paar slierten aan de buikvin mist, maar dit heeft hij al een paar maanden. Beide kiewdeksels bewegen en sluiten netjes, kleur van de kieuwen heb ik niet kunnen waarnemen.

Kleur is goed, vinnen minimaal geknepen.

Foto van de man volgt zo spoedig mogelijk.

Over de twee stipjes onder de keel. De linker is de aanhechting van de "spriet", zit aan beide kanten bij beide mannen op dezelfde plaats.
De stip rechts is iets van de achterwand.

De slierten aan zijn buikvin zijn hier en daar korter, maar dit heeft hij dus al maanden en gaat ook niet verder

gourami.jpg

Alsof de duvel ermee speelt. Tot nu toe zwemt deze man normaal rond, vinnen ook niet meer geknepen.
Ik vraag me af of ze mot hebben gehad en hij misschien door de rangorde minder kans heeft om te eten.

Dacht er meteen aan toen ik je eerste bericht las, maar wat zit er verder nog in de bak aan territoriale vissen? even in het bijzonder nog meer goerami mannen?

ik weet van mijn Malawi's dat ze aardig wat territorialiteit en gejaag aan de dag kunnen brengen, maar als ik soms sommige hoerami soorten bezig zie....

Dacht er meteen aan toen ik je eerste bericht las, maar wat zit er verder nog in de bak aan territoriale vissen? even in het bijzonder nog meer goerami mannen?

ik weet van mijn Malawi's dat ze aardig wat territorialiteit en gejaag aan de dag kunnen brengen, maar als ik soms sommige hoerami soorten bezig zie....

Goed dat je het vraagt, ik was het vergeten te vermelden.

29 Rasboras espei
13 Corydoras aeneus
1 Ancistrus

Ik heb de bak nou in het zicht en houd ze in de gaten. Ze zwemmen nu vreedzaam naast elkaar. Denk dat als het mot was dat de komende dagen wel duidelijk moet worden. Gisteren ook niets vreemds gemerkt aan het gedrag maar tja, we kijken niet 24/7 naar de bak he?
Zal het nu in elk geval scherper in de gaten houden.

De temperatuur van de bak is in elk geval niet veranderd en ik zie ook geen tekenen van broedstemming.

De twee plaatsen die je beschrijft zijn de zuurstofrijkste plaatsen van een aquarium .
Dus denk ik aan zuurstof te kort maar op welke manier ?
De visie van Richard kan correct zijn maar het kan ook een andere oorzaak hebben .

De twee plaatsen die je beschrijft zijn de zuurstofrijkste plaatsen van een aquarium .
Dus denk ik aan zuurstof te kort maar op welke manier ?
De visie van Richard kan correct zijn maar het kan ook een andere oorzaak hebben .
De gourami's houden zich sowieso hoofdzakelijk boven in op. Gisteren hing die man wel vrij hoog, hoger dan normaal.

Ik vind alle vissen trouwens sinds 2 dagen erg schrikachtig, als ik naar de bak loop schiet alles weg. Vreemd.

Dus aan goerami's heb je 1m 1v?

Ja het kan zijn dat er toch in de nacht een keer een hele stevige jaag en vecht partij is geweest, hier kan de hele bak schrikkerig van worden.

Zou niet direct zeggen dat het een ziekte is als je niks ziet en de vis zich nu weer normaal gedraagt.

Nicole , Was het in de nacht van het onweer dan ?

Dus aan goerami's heb je 1m 1v?

Ja het kan zijn dat er toch in de nacht een keer een hele stevige jaag en vecht partij is geweest, hier kan de hele bak schrikkerig van worden.

Zou niet direct zeggen dat het een ziekte is als je niks ziet en de vis zich nu weer normaal gedraagt.
Nee ik heb net als Ben 2m/3v

Ik heb tot nu toe helemaal niks gezien van strijd, ook niet tijdens het voeren. In het begin hebben ze dat wel gedaan, dan gaf zich 1 over door wat op de zij te draaien.
Maar goed, maar even in de gaten houden. Zal Ben eens een PM sturen om te vragen of hij hier eens meekijkt.

Nicole , Was het in de nacht van het onweer dan ?
De dag na het onweer was hij zo snel aan het ademen.

Dus kan het zoiets zijn zoals Richard beschrijft een vorm van stress misschien door het onweer .

Dus kan het zoiets zijn zoals Richard beschrijft een vorm van stress misschien door het onweer .
Ja zou best kunnen, ik zit nu al de hele middag de bak te observeren. Er is toch wel wat onrust onder de gourami's. Tussen de mannen, tussen de vrouwen maar ook tussen man en vrouw.
Zou dus best kunnen dat het het onweer is geweest. De bak staat tussen twee ramen waar niks voor hangt, dus veel geflits. Schijnt hier nogal erg te zijn geweest maar ik weet niet hoe erg, heb er dwars doorheen geslapen.

Zie het hier ook, de sterkste man en vrouw gaan samen tegen de anderen in nu het wat warmer begint te worden.
Wordt af en toe wat gehapt, maar niets ernstigs. De onderdanige dieren hangen wat lager in de bak, zoeken een schuilplaats. Wanneer de rust is wedergekeerd gaat het weer goed.

Een goerami zal never nooit last krijgen van zuurstofgebrek. Waarom denk je dat winkels betta's (ook een labyrinth-vis!) veilig in potjes kunnen houden?

Het moet stress zijn.

p.s.
Ik zie wel dat je maar aan 1x drijfplanten hebt. Als de alpha man dat plekje geclaimd heeft durft hij misschien minder goed adem te gaan halen. Het is te overwegen om nog wat andere drijvers toe te voegen.

Bedankt beiden!

Zie het hier ook, de sterkste man en vrouw gaan samen tegen de anderen in nu het wat warmer begint te worden.
Wordt af en toe wat gehapt, maar niets ernstigs. De onderdanige dieren hangen wat lager in de bak, zoeken een schuilplaats. Wanneer de rust is wedergekeerd gaat het weer goed.

Bedankt Ben,
Typisch toch want de temperatuur in mijn bak is nog steeds hetzelfde. Ik neem aan dat hij bij jou ook nog niet is opgelopen. Dan reageren ze dus ook op wat anders, daglichtlengte, luchtdruk etc...
Happen zie ik hier niet, tenminste gisteren heb ik bijna de hele middag en het begin van de avond de bak vanachter de PC in de gaten gehouden. Ik zag wel een paar dames af en toe met de neuzen naar elkaar toe zwemmen.

Een goerami zal never nooit last krijgen van zuurstofgebrek. Waarom denk je dat winkels betta's (ook een labyrinth-vis!) veilig in potjes kunnen houden?

Het moet stress zijn.

p.s.
Ik zie wel dat je maar aan 1x drijfplanten hebt. Als de alpha man dat plekje geclaimd heeft durft hij misschien minder goed adem te gaan halen. Het is te overwegen om nog wat andere drijvers toe te voegen.
Scherp van je van dat zuurstofgebrek! 🙂

Wat betreft de drijfplanten, je hebt helemaal gelijk. Ik had er zelf ook al naar zitten kijken maar omdat er nog geen plekjes geclaimd worden had ik er geen haast mee. In het verleden lag 3/4 van de bak dicht met een drijfvaren, deze Limnobium zit er nog niet zo lang in. Ik wilde gewoon wachten tot die zich meer uitbreidt.
Net even geprobeerd een portie naar de andere hoek te brengen maar het drijft terug, dus vanmiddag zal ik aan de slag gaan met wat zuignapjes en een draadje om het in de andere hoek op zijn plaats te gaan houden. Bedankt voor het onder de aandacht brengen.

Ik zou voogle gebruiken. Dat is o.a. stress verlagend.

Hmmm ja zoiets kan ik natuurlijk ook gebruiken, maar ik zie deze werking bij Voogle niet staan. https://www.easylife.nl/artikelen/voogle-de-nieuwe-manier
Is het niet VFM wat je bedoelt? https://www.easylife.nl/producten/z...lter-medium/easy-life-filter-medium-werkingen
Daar staat het namelijk wel bij. Goede nieuws is dat ik VFM ook in huis heb. Voogle niet.

Nee ik bedoel echt voogle
Zal me er nog eens in inlezen, Voogle heb ik momenteel niet in huis namelijk. Dat zal ik online moeten bestellen. Toch maar eens doen, is altijd goed om bij de hand te hebben.

Vfm is zover ik weet fijngemaakte zeoliet.

Ons kraanwater is goed genoeg zonder die zooi.

Een update na een hele middag de bak in de gaten gehouden te hebben. Er is niks bijzonders aan de hand, normaal gedrag van alle vissen. Ook eten ze allemaal gewoon mee. Omdat het betreffende mannetje smaller is dan het andere mannetje ga ik dit wel goed in de gaten houden.

Misschien toch mot gehad met elkaar, inderdaad in de gaten houden, dan komt t wel weer goed denk ik. Desnoods de anderen afleiden met voer en hem wat extra geven in een ander hoekje, als hij daar intrapt. Gaat hier redelijk goed met de onderdanige man, als het nodig is.
Sowieso voer ik op 3 plaatsen in de bak, zodat iedereen iets krijgt.

Misschien toch mot gehad met elkaar, inderdaad in de gaten houden, dan komt t wel weer goed denk ik. Desnoods de anderen afleiden met voer en hem wat extra geven in een ander hoekje, als hij daar intrapt. Gaat hier redelijk goed met de onderdanige man, als het nodig is.
Sowieso voer ik op 3 plaatsen in de bak, zodat iedereen iets krijgt.

Lijkt het op Ben, maar de hele dag is het gelukkig weer rustig in de bak. Het is zeker iets om in de gaten te houden. De man waar ik het over heb is overigens het onderdanige 'vrouwtje'.
Ik ben al lang blij dat ziekte onderhand zeer onwaarschijnlijk is.

De drijvers zijn nou verdeeld over de bak, ik hoop dat ze zich snel uitbreiden.

De liter flessen zijn redelijk voordelig bij APO.
Ik zat net prijzen te vergelijken. Bij Zooplus zijn ze nog goedkoper en gratis verzenden vanaf 29 euro.
Ik moet eens kijken hoeveel ik nodig heb in het geval ik een kuur moet doen, dan kom ik al een heel eind richting gratis verzenden vermoed. En anders wat kluifjes voor de honden erbij bestellen, die komen bij mij ook altijd daar vandaan.

Edit: hoe lang duurt een kuur met Voogle?
Ik zou dan 50 ml per dag nodig hebben, = 55 ml per dag. Denk dat ik sowieso 2 flessen nodig heb.
En wat betreft het onderhoud met Voogle, voeg je elke week de volledige dosering toe of alleen de hoeveelheid voor het nieuwe water? Dat eerste lijkt me logischer omdat je bij een kuur dagelijks moet doseren. Het lijkt dus afgebroken te worden na zo'n 24-36 uur.

Ik zou het een week doen en daarna gewoon na de water wissel wekelijks

Dankjewel beiden, dan ga ik vier flessen bestellen, kan ik even vooruit. De eerste fles gaat toch op aan een kuur, voor de zekerheid.

Visjes gedragen zich nog steeds allemaal normaal gelukkig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan