Diamantzalm


M

Marije diamant

Guest
Goedenavond,

Ik heb afgelopen zondag mijn aquarium opgezet en gevuld. Op dag 5 heb ik bij de speciaalzaak het water laten testen en dit was goed. Ik heb 5 diamantzalmen en 2 algen etertjes gekocht. 1 mannetje en 4 vrouwtjes. Nu lijkt het alsof het mannetje al uren de vrouwtjes zit op te jagen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Marije
 

Bijlagen

  • FB5266E3-AA73-458A-8920-3E6B8D0F4388.jpeg
    FB5266E3-AA73-458A-8920-3E6B8D0F4388.jpeg
    126.7 KB · Weergaven: 90
Hoi Marije,

De vis op je foto is inderdaad sowieso een man, een mooie ook nog eens, en sowieso niet een héél jonge zoals je vaak in winkels ziet.
De andere 4 zie ik niet, maar als ze ongeveer even groot zijn èn er niet mannelijk uit zien zal ik er vanuit gaan dat dit inderdaad vrouwtjes zijn.
Dus 1 man en 4 vrouwen.

Ik denk dan dat de oorsprong van je probleem 'm zit in de grootte en samenstelling van je groep.

Ten eerste is Moenkhausia pittieri, de diamantzalm, een èchte scholenvis.
En 5 vissen is geen school, dat begint eigenlijk pas bij zo'n 12 stuks. Da's meer dan twee keer zoveel, en dan zal elke vrouw dus minder dan de helft van de aandacht van de man(nen) te verduren krijgen.
Ik weet niet hoe groot jouw bak is, maar als het mogelijk is (diamantzalmen zijn natuurlijk ook niet de àllerkleinste aquariumvissen) raad ik je zeker aan de groep uit te breiden.

En ten tweede heb je maar één man.
In principe strijden de mannen éérst onderling om de gunst van de vrouwen, en gaan ze daarna pas achter de vrouwen aan. Jouw man heeft geen enkele tegenwerking en kan direct de dames gaan lastig vallen. Niemand weet volgens mij precies wat de ideale verhouding is, maar in het algemeen lees ik dat 1/3 mannen en 2/3 vrouwen goed werkt.
Dus als je de mogelijkheid hebt je groep uit te breiden zou ik met die verhouding rekening houden, en als je die níet hebt zou ik er in ieder geval nog een man bij zetten (die ongeveer even goed ontwikkeld is als de vis op de foto, zodat de onderlinge strijd ook nog iets voorstelt).
En met "strijd" bedoel ik overigens geen bloederige taferelen hoor, bijna altijd is het beperkt tot pronken en imponeren, maar dat kost wèl tijd en levert de vrouwtjes dus rust op.

Overigens wel een heel goede keuze, ik vind diamantzalmen echt hele mooie aquariumvissen die ook nog eens niet al te moeilijk te houden zijn.
Welke "algenetertjes" heb je er bij zitten?

Groet Patrick
 
Ik zou er nog minstens 4 mannen bij zetten. Dan kun je ook meer genieten van het pronk gedrag van de mannen onderling.
 

Terug
Bovenaan