Dichte blaadjes Echinodorus 'aflame'


Schollevaar

Well-known member
Lid geworden
25 maart 2022
Berichten
60
Leeftijd
42
Locatie
Brabant-Zuidoost
Ik heb deze Echinodorus 'aflame', met mooie donkerpaarse bladeren, al een maand of 4 in mijn 30 liter aquarium staan. Krijg steeds nieuwe blaadjes. Maar, die blaadjes gaan nooit 'open', ze blijven omgekruld.

Heeft iemand een idee waar dit door komt?

Waterwaarden / bewoners:
NO3 meestal 0, PO4 meestal 0
Kraanwater, kamertemperatuur
Wekelijks vloeibare voeding + af en toe een root tab
Citroengarnalen en amano/japonica garnalen

p.s. Ik heb 'm wel een keer een paar cm verplaatst... kan dat een oorzaak zijn en moet ik 'm meer tijd geven? Hij groeit verder goed...

20220524_190927.jpg
20220524_191020.jpg
 
Wat voor voeding geef je zoal in de bodem en waterkolom?
 
Hoi @Ed Tensen,
Wekelijks:
- 1 ml "nitro" (zou dan omgerekend voor +4 mg/l NO2 moeten zorgen)
- 3 pompjes vimi micro (volgens de verpakking zou je wekelijks voor 30 liter water "low planted" 3 pompjes moeten geven, en voor "high planted" 6 pompjes)
en om de maand:
- 1x Nutrition Capsule met slow-release nutrients in de buurt van de wortels van de echinodorus
 
Qua bodem capsules zou ik er een paar meer insteken. Deze cultivar vraagt veel voeding bij de wortels.


1 ml "nitro" (zou dan omgerekend voor +4 mg/l NO2 moeten zorgen)
Ik denk dat je N03 bedoeld. Is dit van Easylife? Zo ja dan verhoogd 1 ml je NO3 met 0,2 ppm en K met 0,13 ppm. Dat is niet veel, maar op zich niet verkeerd voor jou bakje. Na hoeveel dagen meet je nul NO3? Mogelijk zou je nog 1x in de week dezelfde hoeveelheid kunnen toevoegen als hij met 2 dgn op 0 staat bijvoorbeeld.

Geef je verder nog fosfaat?

Mocht je verder na een paar weken geen verbetering zien in je Echinodorus, dan kan je nog denken om meer Kalium te gaan toevoegen.

Gr. Ed
 
Ik had Precies het zelfde met deze echinodorus. Het heeft niks met waterwaarden te maken. In de winkel omvormde de plant ook precies het zelfde. Kennelijk hoort dit zo.
Echter vind ik dit niet mooi en heb ik de plant er uit gehaald.

Groeten Bob
 
Qua bodem capsules zou ik er een paar meer insteken. Deze cultivar vraagt veel voeding bij de wortels.



Ik denk dat je N03 bedoeld. Is dit van Easylife? Zo ja dan verhoogd 1 ml je NO3 met 0,2 ppm en K met 0,13 ppm. Dat is niet veel, maar op zich niet verkeerd voor jou bakje. Na hoeveel dagen meet je nul NO3? Mogelijk zou je nog 1x in de week dezelfde hoeveelheid kunnen toevoegen als hij met 2 dgn op 0 staat bijvoorbeeld.

Geef je verder nog fosfaat?

Mocht je verder na een paar weken geen verbetering zien in je Echinodorus, dan kan je nog denken om meer Kalium te gaan toevoegen.

Gr. Ed

Dankjewel Ed.

Ja, ik bedoelde nitraat, NO3. Van Easy-Life inderdaad. Goed idee van je, om direct na toevoegen en de dagen daarop druppeltest te doen. Ofwel: uitvinden hoe snel wordt 't opgeslurpt door de planten.
Fosfaat voeg ik niet toe.
Vimi micro bevat ook Kalium, maar misschien is de hele verhouding N/P/K in de bak niet optimaal.

Maar, ik ben 1 ding vergeten te zeggen: ik gebruik ook een CO2 installatie, die gaat via een splitter naar dít en een ánder aquarium.
De drop checker zit momenteel in de andere bak, de splitter heb ik het zo afgesteld dat ook deze bak een groene drop checker had. Af en toe wissel ik de drop checker om.

Mijn plan was om (als mijn vimi micro op is) over te stappen op een 'complete' voeding van vimi.

Ik zal de komende weken dan eerst de nitraat voeding gaan verhogen i.c.m. de huidige vimi micro, kijken of er effect is op deze plant.
 
Ik had Precies het zelfde met deze echinodorus. Het heeft niks met waterwaarden te maken. In de winkel omvormde de plant ook precies het zelfde. Kennelijk hoort dit zo.
Echter vind ik dit niet mooi en heb ik de plant er uit gehaald.

Groeten Bob
Toch zie ik op de foto in mn eerdere link geen omgekrulde bladeren.

Edit:
hier nog de link:

 
Ik had Precies het zelfde met deze echinodorus. Het heeft niks met waterwaarden te maken. In de winkel omvormde de plant ook precies het zelfde. Kennelijk hoort dit zo.
Echter vind ik dit niet mooi en heb ik de plant er uit gehaald.

Groeten Bob

Hoi Bob,
Ik zie op internet wel veel plaatjes van uitgestrekte Echinodorus 'aflame' plantjes in water. Maar dat kan ook een verkoop truukje zijn ;)

Eerst probeer ik de komende weken de tip van Ed uit (zorgen voor wat meer nitraat), hopelijk is er positief effect. Ik wil 'm nog niet opgeven, de aubergine kleur is zo mooi...
 
Kijk eerst even naar je verbruik van NO3 en pas dat indien nodig dan aan 😉.

Hoeveel bellen CO2 voeg je trouwens toe?

Veel succes,

Gr. Ed
 
CO2: 36 bellen per minuut, verdeeld over een 55 en 30 liter aquarium.

Ik zal proberen niet teveel tegelijk te veranderen... anders kan ik geen goeie conclusie trekken 🧐
 
Gebruik je ook een dropchecker want dat is een mooie manier om te zien of je voldoende co2 toevoegt.
 
De plant heeft veel voeding via de bodem nodig én intens licht. Deze Echinodorus lijkt op de 'Europa' en 'Bordeaux' soorten. Overeenkomst met de Echinodorus Ozelot zie je ook wel. Dat waren voor zover ik weet kweeksoorten. Deze plant is, denk ik ook weer, een kweekvorm. Bij een goede verzorging, ik zag al deze varianten wel in bakken bij anderen, kunnen ze wel degelijk open bladeren hebben.
 
De meeste rode soorten vragen idd meer in de bodem voeding en doorgaans meer licht. En dit is idd een kweekvorm.
 
Laatst bewerkt:
Krullend blad blijft toch vreemd. Ik vraag me af of dit aan een tekort te wijten is.
Bij planten boven water zie je krullend blad bij aantasting van het blad, zoals luis.
Bij mij schoten de stelen omhoog met gekruld blad, wel mooi rood. Stond met capsules van aquarium-bemesting. Echinodorus ozalot groeide destijds enorm snel en mooi.
 
Gebruik je ook een dropchecker want dat is een mooie manier om te zien of je voldoende co2 toevoegt.
Niet continu, ik wissel het eens in de paar weken om tussen de bakken. Ik wilde maar 1x een drop checker kopen (ben misschien een beetje een knieperd...)

De plant heeft veel voeding via de bodem nodig én intens licht. Deze Echinodorus lijkt op de 'Europa' en 'Bordeaux' soorten. Overeenkomst met de Echinodorus Ozelot zie je ook wel. Dat waren voor zover ik weet kweeksoorten. Deze plant is, denk ik ook weer, een kweekvorm. Bij een goede verzorging, ik zag al deze varianten wel in bakken bij anderen, kunnen ze wel degelijk open bladeren hebben.
Via de flowgrow.de lightcalculator zit ik op 'middel' met 38 lm/l. ('t Is een 8W / 1.000 lm LED lamp)

Krullend blad blijft toch vreemd. Ik vraag me af of dit aan een tekort te wijten is.
Bij planten boven water zie je krullend blad bij aantasting van het blad, zoals luis.
Bij mij schoten de stelen omhoog met gekruld blad, wel mooi rood. Stond met capsules van aquarium-bemesting. Echinodorus ozalot groeide destijds enorm snel en mooi.
Ja, het hoort niet... krullend blad...

Plannetje... (na mijn vakantie..)..
- Nitraat meten voor, en na toevoegen van reguliere hoeveelheid (1 ml) voeding, in de dagen blijven testen.
- In de weken daarna nitraatvoeding op 2 ml zetten, en kijken wat dan de waarden zijn.
- Ook maar gelijk maandelijks i.p.v. tweemaandelijks, voedingscapsule bij de wortels steken
- En de drop checker er weer in hangen zodat ik weet of CO2 OK is
- En dan... genieten van de prachtige, uitgestrekte, auberginekleurige Echinodorus blaadjes :LOL:

Ik zal over een tijdje laten weten hoe dit afloopt.
 
Hoi, een update:

Feit 1... vastgesteld dat ik geen geduld heb ("kleine veranderingen doen, niet teveel tegelijk")
  • De stap om in de 1e week, 1 ml stikstof-voeding toe te voegen en dan regelmatig nitraat meten, heb ik overgeslagen.
  • Ik kon de uitdijende bos mos in het midden van het aquarium (op een stronkje) niet meer aanzien :rolleyess:, dus dat heb ik verwijderd. Verder een paar stengelplant topjes toegevoegd uit een ander aquarium.
De andere feiten:
  • Ik heb dus vorige week op 6 juni, na de gebruikelijke waterwissel, meteen 2 ml stikstof-voeding toegevoegd (i.p.v. 1 ml).
  • In het uur daarna: NO3 = ~10 mg/l (duidelijk licht oranje)
  • Op 8 juni: NO3 = tussen 0 - 10 mg/l (meer licht oranje dan geel)
  • Op 11 juni: NO0 = tussen 0 - 10 mg/l (nog steeds meer licht oranje dan geel)
  • De CO2 dropchecker die ik heb geplaatst is 'groen', dus voldoende CO2
  • (Ik kan nu méér citroengarnalen tellen dan eerst, want ze kunnen zich niet goed verstoppen :pp)
Ik heb nog geen extra root voedingscapsule in de bodem gezet, doe ik volgende maand.

Voorlopige voorbarige conclusie:
Nu is het toch wel opvallend dat een nieuw blad van de echinodorus er wat breder uitziet dan gebruikelijk (!)
... zou het zo kunnen zijn dat de mos-bos alle voedingsstoffen opslurpte en de echinodorus niet voldoende binnen kreeg..

Eens kijken hoe het de komende weken gaat,met de blaadjes bij het nieuwe nitraat-regime en het verdwenen mos-bosschage!


P.S. Ik ben nog niet blij met de inrichting van dit aquarium(pje). Verder vertrouw ik de amanogarnalen niet meer, nadat ik zag dat er een vandoor ging ("mjum mjum") met een nog spartelende citroengarnaal :eek:. De citroen-jonkies lijken er ook steeds minder te worden. Maar als die PLANT het nou eens goed gaat doen, dat zou al weer leuk zijn, toch?
 

Bijlagen

  • 20220611_142505_resized.jpg
    20220611_142505_resized.jpg
    632.4 KB · Weergaven: 68
  • 20220611_142152.jpg
    20220611_142152.jpg
    347.5 KB · Weergaven: 79
  • Inked20220611_145811_resized_LI.jpg
    Inked20220611_145811_resized_LI.jpg
    404.6 KB · Weergaven: 65
Is dat filter wel garnalenproof dan met al die kieren?
Eigenlijk niet heel erg bij stilgestaan. De openingen zijn wel vergelijkbaar met de openingen van de Dennerle nano hoekfilter die ik eerder had, en die heeft garnalen op de doos afgebeeld (dus dan denk je, dat zal wel goed zijn).
De stroming is ook niet heel erg krachtig, ik zie de kleine garnaaltjes er ook van 'weg' zwemmen... maar het zou best kunnen dat er wel eens een baby'tje in de spons achter de kieren blijft hangen .
Ik wil er geen panty overheen hangen 😕
 
Hoi, een update:

Feit 1... vastgesteld dat ik geen geduld heb ("kleine veranderingen doen, niet teveel tegelijk")
  • De stap om in de 1e week, 1 ml stikstof-voeding toe te voegen en dan regelmatig nitraat meten, heb ik overgeslagen.
  • Ik kon de uitdijende bos mos in het midden van het aquarium (op een stronkje) niet meer aanzien :rolleyess:, dus dat heb ik verwijderd. Verder een paar stengelplant topjes toegevoegd uit een ander aquarium.
De andere feiten:
  • Ik heb dus vorige week op 6 juni, na de gebruikelijke waterwissel, meteen 2 ml stikstof-voeding toegevoegd (i.p.v. 1 ml).
  • In het uur daarna: NO3 = ~10 mg/l (duidelijk licht oranje)
  • Op 8 juni: NO3 = tussen 0 - 10 mg/l (meer licht oranje dan geel)
  • Op 11 juni: NO0 = tussen 0 - 10 mg/l (nog steeds meer licht oranje dan geel)
  • De CO2 dropchecker die ik heb geplaatst is 'groen', dus voldoende CO2
  • (Ik kan nu méér citroengarnalen tellen dan eerst, want ze kunnen zich niet goed verstoppen :pp)
Ik heb nog geen extra root voedingscapsule in de bodem gezet, doe ik volgende maand.

Voorlopige voorbarige conclusie:
Nu is het toch wel opvallend dat een nieuw blad van de echinodorus er wat breder uitziet dan gebruikelijk (!)
... zou het zo kunnen zijn dat de mos-bos alle voedingsstoffen opslurpte en de echinodorus niet voldoende binnen kreeg..

Eens kijken hoe het de komende weken gaat,met de blaadjes bij het nieuwe nitraat-regime en het verdwenen mos-bosschage!


P.S. Ik ben nog niet blij met de inrichting van dit aquarium(pje). Verder vertrouw ik de amanogarnalen niet meer, nadat ik zag dat er een vandoor ging ("mjum mjum") met een nog spartelende citroengarnaal :eek:. De citroen-jonkies lijken er ook steeds minder te worden. Maar als die PLANT het nou eens goed gaat doen, dat zou al weer leuk zijn, toch?
Al eerder gaf ik het aan: Je moet er nog wel even aan denken dat een Echinodorus bodemvoeding nodig heeft. Véél bodemvoeding nodig heeft. En in verhouding nauwelijks voeding via de waterkolom op neemt. Het beste daarvoor zijn, zo is mijn ervaring, kleibolletjes liefst met lateriet gemengd. Ik gebruikte die, zelf te maken, van aquariumbemesting.nl.

 
Of mijn reactie in het algemeen geaccepteerd door het ' forum' wordt weet ik niet maar op paludarium gebied betekent dit dat de plant zich beschermd, de reden voor onderwaterplanten is mij daarbij onbekend, maar zoals vermeld ook weer herkenbaar.

Op paludarium-gebied sluiten planten zich bij te veel of te weinig vocht of licht.
Op aquarium gebied zal dit ook wel een reden hebben.

Een Echinodorus is toch ook wel weer geen echte onderwaterplant, boven water gekweekt in een plantenkas moet deze zich ook weer 100% omgooien naar een onderwaterleven.
 
Drie weken later, nog geen verandering te bemerken in de vorm van de blaadjes. Op 11 juni was mijn conclusie inderdaad voorbarig 😆.. de nieuwe blaadjes zijn gewoon weer 'omgekruld'.
Maar ik zet dóór, gewoon de "extra" voeding blijven geven en kijken of de plant zich misschien volgende maand helemaal bloot durft te geven! 😉

Voorlopige voorbarige conclusie:
Nu is het toch wel opvallend dat een nieuw blad van de echinodorus er wat breder uitziet dan gebruikelijk (!)
... zou het zo kunnen zijn dat de mos-bos alle voedingsstoffen opslurpte en de echinodorus niet voldoende binnen kreeg..
 
Of mijn reactie in het algemeen geaccepteerd door het ' forum' wordt weet ik niet maar op paludarium gebied betekent dit dat de plant zich beschermd, de reden voor onderwaterplanten is mij daarbij onbekend, maar zoals vermeld ook weer herkenbaar.

Op paludarium-gebied sluiten planten zich bij te veel of te weinig vocht of licht.
Op aquarium gebied zal dit ook wel een reden hebben.

Een Echinodorus is toch ook wel weer geen echte onderwaterplant, boven water gekweekt in een plantenkas moet deze zich ook weer 100% omgooien naar een onderwaterleven.
Te veel mensen realiseren zich niet dat het merendeel van de planten die wij in onze bakken hebben moerasplanten zijn. In de natuur groeien ze vaal aan de oevers gedeeltelijk boven en/of onder water afhankelijk van de dan heersende waterhoogte. Ze leven zowel emers als submers dus en passen zich aan aan de situatie. Bij verschillende planten die je dan ook heel duidelijke wijzigingen aan de uiterlijkheden wanneer de plant van emers naar subers wordt gebracht.
 
Drie weken later, nog geen verandering te bemerken in de vorm van de blaadjes. Op 11 juni was mijn conclusie inderdaad voorbarig 😆.. de nieuwe blaadjes zijn gewoon weer 'omgekruld'.
Maar ik zet dóór, gewoon de "extra" voeding blijven geven en kijken of de plant zich misschien volgende maand helemaal bloot durft te geven! 😉
Zelf zou ik ik in dit geval afstappen van de capsules qua voeding. Mijn eigen ervaring heeft me geleerd dat de beste voeding kleibolletjes gemixt met lateriet zijn. Te maken van de poeders van Aquariumbemesting.nl
 
Zelf zou ik ik in dit geval afstappen van de capsules qua voeding. Mijn eigen ervaring heeft me geleerd dat de beste voeding kleibolletjes gemixt met lateriet zijn. Te maken van de poeders van Aquariumbemesting.nl
(Rode) kleibolletjes... ik heb het kort geprobeerd (een soort klei-sticks van een ander merk), maar ik was niet blij met het feit dat de rode klei achterblijft in de (zwarte) bodem en je die later weer tegenkomt. @benvo, wordt dat niet één rode prut in de bodem op den duur?
 
Ik maak ook kleibollen en ja er blijft klei achter maar als je ze rondom de steel zet dan kun je na verloop van tijd daar plaatselijk even de bodem afzuigen en nieuwe erin doen. Ook al komt er wat klei vrij dan zie je dat heel snel niet meer terug moet ik zeggen.
Nadeel van de capsules is ook weer dat al die kleine bolletjes soms aan het oppervlak komen te liggen.
 
Ik had Precies het zelfde met deze echinodorus. Het heeft niks met waterwaarden te maken. In de winkel omvormde de plant ook precies het zelfde. Kennelijk hoort dit zo.
Echter vind ik dit niet mooi en heb ik de plant er uit gehaald.

Groeten Bob
Ik heb deze plant er ook in staan, wel pas vanaf vrijdag maar zo kreeg ik hem.
20220701_214544.jpg

Rechts achter bladeren zijn mooi open
 
Klopt, zo kocht ik hem ook. Dit is nog de boven water vorm. Maar nieuwe bladeren waren krullend, schietend naar de oppervlakte.
Benieuwd of dit bij jou niet gebeurd.
 
Hoeveel van die kleibollen van ca 2cm zijn er eigenlijk nodig voor zo'n grote echinodorus?
 
Dat zijn flinke want ik maak ze meestal 1 cm en doe er dan 2 max 3 bij. Jij maakt tennisballen Ronald:DD
 
(Rode) kleibolletjes... ik heb het kort geprobeerd (een soort klei-sticks van een ander merk), maar ik was niet blij met het feit dat de rode klei achterblijft in de (zwarte) bodem en je die later weer tegenkomt. @benvo, wordt dat niet één rode prut in de bodem op den duur?
Niet wanneer je telkens verplant. Maar jhet is natuurlijk zo dat de bolletjes lang, het dat is precies de bedoeling(!), werkzaam blijven. Maar je kan de bolletjes grootte variëren. Ik maakte ze erg klein zodat ze na een half jaar wel weer verdwenen waren. Het lateriet gemixt in mijn kleibolletjes zorgde voor extra voeding. bovendien heeft niet elke plant een gelijke hoeveelheid bodemvoeding nodig. Zeker voor Echinodorus bleken de bolletjes wel erg fijn. In de natuur zie je ze met name groeien op een voedzame bodem.
 

Terug
Bovenaan