Dichte blaadjes Echinodorus 'aflame'


Niet wanneer je telkens verplant. Maar jhet is natuurlijk zo dat de bolletjes lang, het dat is precies de bedoeling(!), werkzaam blijven. Maar je kan de bolletjes grootte variëren. Ik maakte ze erg klein zodat ze na een half jaar wel weer verdwenen waren. Het lateriet gemixt in mijn kleibolletjes zorgde voor extra voeding. bovendien heeft niet elke plant een gelijke hoeveelheid bodemvoeding nodig. Zeker voor Echinodorus bleken de bolletjes wel erg fijn. In de natuur zie je ze met name groeien op een voedzame bodem.
Hoe groot maak jij ze Ben want de mijne zijn 1 cm maar na een half jaar zie ik wel een rest klei wat niet veel kleiner is dan die 1 cm in de bodem zitten. Ik heb niet de indruk dat de grote van het bolletje echt minder wordt.
 
Hoe groot maak jij ze Ben want de mijne zijn 1 cm maar na een half jaar zie ik wel een rest klei wat niet veel kleiner is dan die 1 cm in de bodem zitten. Ik heb niet de indruk dat de grote van het bolletje echt minder wordt.
Inderdaad zeer kleine klontjes waar ik er dan liever nog wat meer van induw. Wat ook prima werkt is met een slagroomspuit een dunnere massa in de bodem te spuiten. Dat vergt wel handigheid en snelheid omdat er altijd wat in het water komt wat trouwens zo weg is. Je hebt dan helemaal geen klonten. Ik bedenk me ineens dat dit nog in het handige Tips Topic thuishoort... Zal ik nog even doen.
 
Ik ben benieuwd want met een slagroomspuit heb je denk ik helemaal geen controle over de hoeveelheid die je in de bodem spuit.
Ik denk dat je niet aan resten en stof met onderhoud ontkomt als je kleibollen of kleislagroom gebruikt.
 
Ik ben benieuwd want met een slagroomspuit heb je denk ik helemaal geen controle over de hoeveelheid die je in de bodem spuit.
Ik denk dat je niet aan resten en stof met onderhoud ontkomt als je kleibollen of kleislagroom gebruikt.
Je weet wel, maar dat heeft ook te maken met de handigheid die je vanzelf ontwikkeld, hoever je de zuiger van de spuit induwt! Bovendien, het is nu geen klont je brengt gewoon een leemlaag(je) onder de bodem bovenlaag. Uiteraard kan je ook werken met een "klei kruimel laag" i.p.v. kleibolletjes die ik wel zo noemde maar in de praktijk niet gebruikte. De bolletjes leken op grove kruimels wat misschien ook een betere benaming is?
 
Nadeel van de capsules is ook weer dat al die kleine bolletjes soms aan het oppervlak komen te liggen.
Die bolletjes die naar boven komen te liggen, ja, dat is herkenbaar.
Klopt, zo kocht ik hem ook. Dit is nog de boven water vorm. Maar nieuwe bladeren waren krullend, schietend naar de oppervlakte.
Benieuwd of dit bij jou niet gebeurd.
Ik denk dat je gelijk gaat krijgen...

Wat ook prima werkt is met een slagroomspuit een dunnere massa in de bodem te spuiten. Dat vergt wel handigheid en snelheid omdat er altijd wat in het water komt wat trouwens zo weg is. Je hebt dan helemaal geen klonten. Ik bedenk me ineens dat dit nog in het handige Tips Topic thuishoort... Zal ik nog even doen.
En nu krijg ik ineens zin in taart :DD


Bedankt allemaal voor het meedenken en delen van jullie ervaringen!
 
t zijn flinke want ik maak ze meestal 1 cm en doe er dan 2 max 3 bij. Jij maakt tennisballen Ronald:DD
Ik was lui en heb ze van JBL gekocht 😁 en ja, dat zijn inderdaad flinke jongens. Ik weet pas sinds kort dat er ook een forumlid is die ze graag draait en voor een mooie prijs verkoopt. Maar ik ga eerst even deze doos leeg maken. Dus 1 bol dan?
 
Nou wie ze draait en verkoopt dat weet ik niet maar wel dat Wouter de capsules verkoopt. Het draaien is in 10 min klaar dus dan doe ik dat net zo lief zelf.
 
Hoe is het met je aflame afgelopen?

Bij mij zijn er ondertussen 3 nieuwe bladeren sinds hij erin staat, allen donker rood/paars en alle 3 open. Ben wel nieuwsgierig of ze bij jou nu nog steeds dicht zijn?
20220716_151439.jpg
 
Hoe is het met je aflame afgelopen?

Bij mij zijn er ondertussen 3 nieuwe bladeren sinds hij erin staat, allen donker rood/paars en alle 3 open. Ben wel nieuwsgierig of ze bij jou nu nog steeds dicht zijn?
Wauw, die van jou ziet er prachtig uit! Die van mij groeit veel nieuw blad, maar nog steed gekruld 😭
 
In het algemeen: Wanneer een plant zich niet goed voelt knijpt ze de bladeren samen als bescherming. Ook zie je verkleining van bladeren en/of het opkrullen. Dat kan in het licht zitten maar ook in waterkwaliteit of voeding. Ook kan de temperatuur een rol spelen. Waar de gevoeligheid precies ligt is altijd weer wat zoek werk en kan bovendien bij de verschillende soorten variëren. Maar de plant probeert je iets te vertellen! Je kan dit zien in je tuin maar ook in je aquarium! Daar moet dan ook, zo hebben de jaren mij geleerd, een reactie op volgen. Planten zijn namelijk veel betere verklikkers dan welk meet systeem dan ook.
 
Het lukt bij @RednasNL , dus het zou in theorie óók bij mij moeten lukken. Ik zal nog eens kijken welke parameter ik kan aanpassen om te kijken of er effect is, met de suggesties van @benvo.
Het is gewoon een lullig plantje in mijn minst mooie aquarium, maar ik kan het niet uitstaan! Ik heb ook al tijdens die stomme alg, die lelijke bolletjes op de bodem achterlaat (baardalg vermoed ik - het vermeerdert niet meer dus ik denk dat het niet meer leeft). Wellicht hangt het één met het ander samen.........
 
Algen... ja inderdaad, dat is ook iets dat ik nog verder moet nagaan/oplossen, maar ondertussen heb ik de plant weggehaald.
 

Terug
Bovenaan