Wat is er nieuw

Didiplis Diandra smelt?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thomas91
  • Startdatum Startdatum
T

Thomas91

Guest
Hi allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn Didiplis Diandra (in vitro), deze lijkt helemaal te vergaan - smelten?

Het betreft een nu 3 weken draaiende Lido 120 met de Helialux Spectrum verlichting, nu 6,5 uur per dag op 100%.
De bodem is volledig aquasoil, dagelijks voeg ik een complete plantenvoeding toe.
CO2 wordt toegevoegd en door de Oase Biomaster 600 voldoende door de bak verspreid om aan de andere kant een lichtgroene drop checker te hebben, afstellen hiervan duurde ongeveer de eerste anderhalve week.
Temperatuur ingesteld op 24, maar de laatste dagen voortdurend 25-26 door warmte in huis.

Waterwaardes zijn:
PH: 7
KH: 5 dh
GH: 4 dh
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 20 mg/l

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en of het nog te redden is?
Daarnaast nog een foto van de Tonina Fluviatilis, deze wordt de laatste dagen plots bruin.
Wat zou hier de oorzaak van zijn, temperatuur?

Groet,
Thomas

Bijlagen

• IMG_20210715_152236.jpg
    IMG_20210715_152236.jpg
    603.1 KB · Weergaven: 166
  • IMG_20210715_152249.jpg
    IMG_20210715_152249.jpg
    595.8 KB · Weergaven: 185
Didiplis diandra is een schitterende plant, die echter te vaak verloren gaat. de hoofdreden is gewoon de lichtINTENSITEIT ( ofwel Lumen/sec) deze is vaak zeer veel te laag.
Hij is pas goed als de toppen van deze plant zich roodachtig kleuren. Bij onvoldoende licht en veel voedingsstoffen, gaat deze plant gewoon ten gronde, omdat ze het voedsel wel opneemt, maar niet kan verwerken, dit leidt tot een zeer snelle achteruitgang en als dat eenmaal is ingezet, is er geen houden meer aan.
Ook dient deze plant stengeltje voor stengeltje met minstens 2 cm tussenruimte geplant te worden, in een fijnkorrelig substraat. Is een moeilijke plant met veel eisen, maar als ze eenmaal wil groeien is het een pronkstuk!

Tonina Fluviatilis, is een plant voor zeer zuur water. PH 3.9 tot 6.0 en ook zeer lichtbehoeftig. Bij een te hoge PH verslijmt ze en wordt bruin .
Maar ik denk dat hier ook de hoofdoorzaak lichtgebrek is!

In de tropen is er gedurende 10 uur per dag zeer veel (zon)licht. jouw 6,5 uur 100% Helium spectrum verlichting is gewoonweg niet toereikend voor deze plantensoorten.
En als je dan ook nog gezien dit lichtgebrek veel te veel bemest, tja dan gaat het echt goed mis!

Bedankt voor je reactie!
Beide hebben het inderdaad niet gered en heb ik ondertussen verwijderd.

Voor de Tonina Fluviatilis heb ik dus een te hoge PH en deze zal in mijn bak dus niet kunnen groeien, leerpunt om voortaan wat meer te onderzoeken voor aanschaf.

De verlichting is opgeschroefd naar 7,5u 100% per dag, wellicht dat de Didiplis Diandra later het proberen nog een keer waard is en uiteraard dan per stengel planten.

Groet

Probeer eens andere soorten, liefst snelgroeiende ECHTE waterplanten ( dus geen moerasplanten) er zijn zeer veel soorten die echt wel willen groeien onder de omstandigheden die jij hun op dit moment biedt. extra voordeel is dat deze planten nauwelijks een voedingsbodem nodig hebben. ( behalve de Nymphea soorten)

Je hebt een ph van 7 en aquasoil. Dat klopt nog niet. Verse soil icm CO² zou de ph veel meer naar beneden moeten trekken. 🤔

En hieboven staat ook al het probleem met het licht. Om een plant te starten, in de kwetsbare fase is 6.5u 100% tegelijk nodig en funest. Want 100% heliolux is wel heel fel voor een smeltende plant. Maar als je het zachter zet heeft ie helemaal geen energie.
Succes met het proces verder. Als het een keer lukt met een moeilijke plant is dat altijd de moeite waard!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan