Diepe zandbodem dmv glasplaatje vraag


J

Jelle89

Guest
Hey allemaal,

Er spookt al een aantal dagen een gedachte door mijn hoofd of ik iets wel goed heb gedaan. Zie afbeeldingen.
Ik heb in mijn bakken een afscheidings glas plaatje van 10 cm hoog achterin, waar je planten kunt plaatsen.
Mijn vraag is of dit aanbevolen wordt ivm bodemrot. heb zand erin zitten gemengd met 1-2 mm zwarte steentjes (had ik over van vorige bak). Bedoeling is om amazone swords en wat andere planten erin te zetten met af en toe een voedingstablet.
Wil er neo garnaaltjes in zetten met eventueel cory's (panda of salt pepper).
 

Bijlagen

  • 20200804_021546.jpg
    20200804_021546.jpg
    106 KB · Weergaven: 122
  • 20200804_021619.jpg
    20200804_021619.jpg
    132.6 KB · Weergaven: 111
  • 20200804_021624.jpg
    20200804_021624.jpg
    100.4 KB · Weergaven: 112
dat terras is mooi hoor. Dat gaat wel werken. Heb alleen twijfels over je bodemmix. Zand en steentjes laat heel weinig ruimte voor een beetje doorstroombare bodem.
 
Mijn ervaring is dat als het dieper dan 5 cm is, je bodemrot kunt verwachten op den duur.
Zelf heb ik ook terrassen net als jij. Ik heb ze echter onderin opgevuld met lavasteentjes verpakt in panty's in de hoop dat ik dan geen bodemrot zou krijgen. Dat wordt hier en daar aangeraden. Het is nog te vroeg voor mij om te zeggen of het echt werkt.
Mijn hoogste terras is wel 25cm hoog.

Wat ik zelf zou doen, bij een nieuw aquarium of her-inrichting, is de terrassen 'opvullen' met iets (epoxy, of iets dergelijks) zodat er slechts 5 cm hoogte overblijft.
 
Mss iets waar je niet direct aan denkt maar waarom gebruik je geen bodemfilter onder je terras? Die kosten 2xniets en je hebt er een deftige filter bij.
 
Mss iets waar je niet direct aan denkt maar waarom gebruik je geen bodemfilter onder je terras? Die kosten 2xniets en je hebt er een deftige filter bij.

Dit zou idd goed mogelijk zijn. Maar denk je dat het ook werkt bij 10 cm dikke bodem?
Kan ook van dat witte wattenspul tussen de bodemfilter en zand doen, zodat filter bodem niet vol loopt met zand.
 
Dit zou idd goed mogelijk zijn. Maar denk je dat het ook werkt bij 10 cm dikke bodem?
Kan ook van dat witte wattenspul tussen de bodemfilter en zand doen, zodat filter bodem niet vol loopt met zand.
Hoe fijner het substraat, hoe dunner de laag moet zijn.
Ik had er vroeger een met meer dan 30cm lavasteen op, dat ging prima
 
ik heb besloten de hoogte te verlagen tot ongeveer 5-6 cm.
En alles in een heuveltje omhoog te laten lopen.
 

Terug
Bovenaan