diepvriesvoer niet veilig


Marcje1968 zei:
Bedrijven in deze branche krijgen namelijk regelmatig bezoek van de nvwa en die zijn best streng op hygi�ne bij het productieproces.
dan is de kans op schoner voer een stuk groter.
Komen Ruto en Epaqfood beiden van een NL fabrikant?
 
Ruto muggelarven neem ik bijv niet meer, omdat de larven vaak t� groot zijn.
En zag bij vissen dat het velletje van deze larven niet verteerde, de larf kwam er weer als een leeg hulsje uit, zal ik maar zeggen.
Heb nu al een tijdje een ander merk die veel kleiner zijn..
 
Ik zat ook net te lezen dat de echte rode muggenlarven gekweekt worden omdat wij te weinig slik in de wateren hebben, of uit Groot Brittanni� , daar zit slik zat.
Ze worden over het algemeen gekweekt omdat ze schaars worden.
De meeste zijn vliegenlarven die voor bloodwormen verkocht worden, deze zijn iets dikker.
Zomaar even deze informatie tussen door.
 
Marcje1968 zei:
Bij wormen is de levenscyclus belangrijk.
Kieuwwormen gaan alleen rechtstreeks van vis naar vis over.

De meeste andere wormen hebben een tussenstation, zoals b.v. slakken nodig.
Deze slak kan opgevreten worden door een vogel en deze vogel laat net een lekkere flats boven de kweekpoel van de muggenlarfjes ...
Je voelt hem al gaan :)

Wormen kunnen in een kleine hoeveelheid lang overleven in een groep vissen, en zolang er geen gestreste vissen in de buurt zijn, kan een vis vaak zelf de plaag onder controle houden, maar vroeg of laat breekt hij toch uit.

Probleem bij bepalen welk diepvriesvoer veilig s en welk niet is heel lastig.
Zolang er niks aangegeven is aangaande behandeling kun je er vanuit gaan het onveilig is.

P.s. in nederland (eu) is het verplicht om de ingredi�nten te vermelden op de verpakking, ook bij diervoeders.
Staat het er niet op .... is het misschien niet zo slim om het te kopen, 100% zeker dat het niet op de juiste wijze is verpakt.
Bedrijven in deze branche krijgen namelijk regelmatig bezoek van de nvwa en die zijn best streng op hygi�ne bij het productieproces.
dan is de kans op schoner voer een stuk groter.

Ja, maar dat is het grootste probleem denk ik
Ik heb van Routo uit Zevenhuizen diepvriesvoer, dus zou je zeggen dat het veilig moet zijn, maar ik durf het niet meer te geven hoor :juggle:
 
Marcje1968 zei:
Bij wormen is de levenscyclus belangrijk.
Kieuwwormen gaan alleen rechtstreeks van vis naar vis over.

De meeste andere wormen hebben een tussenstation, zoals b.v. slakken nodig.
Deze slak kan opgevreten worden door een vogel en deze vogel laat net een lekkere flats boven de kweekpoel van de muggenlarfjes ...
Je voelt hem al gaan :)

Wormen kunnen in een kleine hoeveelheid lang overleven in een groep vissen, en zolang er geen gestreste vissen in de buurt zijn, kan een vis vaak zelf de plaag onder controle houden, maar vroeg of laat breekt hij toch uit.

Probleem bij bepalen welk diepvriesvoer veilig s en welk niet is heel lastig.
Zolang er niks aangegeven is aangaande behandeling kun je er vanuit gaan het onveilig is.

P.s. in nederland (eu) is het verplicht om de ingredi�nten te vermelden op de verpakking, ook bij diervoeders.
Staat het er niet op .... is het misschien niet zo slim om het te kopen, 100% zeker dat het niet op de juiste wijze is verpakt.
Bedrijven in deze branche krijgen namelijk regelmatig bezoek van de nvwa en die zijn best streng op hygi�ne bij het productieproces.
dan is de kans op schoner voer een stuk groter.

Hoe denk jij over 'preventief' ontwormen?
 
Even over ruto diepvriesvoer, ze vertellen op hun site dat ze het voer vangen en direct invriezen, over behandelingen wordt niets gesproken, dus ik ben bang dat het niet op eitjes van wormen gecontroleerd of behandeld wordt.
 
Komen Ruto en Epaqfood beiden van een NL fabrikant?

Ruto wel ..... Sterker nog, ruto is een nederlandse fabrikant uit zevenhuizen.

Hoe denk jij over 'preventief' ontwormen?

Afhankelijk van hetgeen je voert, ben ik geen tegenstander.
Maar als je oplet wat je voert hoef je niet te ontwormen

Even over ruto diepvriesvoer, ze vertellen op hun site dat ze het voer vangen en direct invriezen, over behandelingen wordt niets gesproken, dus ik ben bang dat het niet op eitjes van wormen gecontroleerd of behandeld wordt.

Alle grotere fabrikanten kopen hun grondstoffen en vangen niks meer zelf, op een paar hele kleine na, die vangen nog wel zelf.
En de kwaliteit van hun producten is afhankelijk van de kwaliteit van de door hun ingekochte grondstoffen.
Nu is het zo dat de kwaliteit van b.v. muggenlarven sterk afhankelijk is van het jaargetijden.
In de winter is er zelfs bijna geen witte mug te koop en die te koop is, is slecht van kwaliteit.
Als je pech hebt zit je net met een mindere kwaliteit inkoop.

Maar wat voor ruto geld, is ook voor andere producenten van toepassing.
 
Oh, nou dan verteld ruto ook maar een mooi verhaaltje, maar ook al is het een Nederlandse firma, ik vertrouw ze nu al niet meer, en of het nu behandeld is tegen parasieten of eitjes wordt dus niets over gezegd.
En ze zeggen zelf te vangen en in te vriezen, maar vangen doen ze dus ook niet volgens jou, raar dat ze zo'n verhaal ophangen dan :rolleyes:
 
astrid j zei:
Even over ruto diepvriesvoer, ze vertellen op hun site dat ze het voer vangen en direct invriezen, over behandelingen wordt niets gesproken, dus ik ben bang dat het niet op eitjes van wormen gecontroleerd of behandeld wordt.

mag ik weten op welke site staat waar ze het zelf vangen

en controle op hun grondstoffen hebben ze heus wel

behandelen tegen parasieten enz is wat moeilijk bij iets wat je als rauw wilt verkopen

zelfs al maak je het zelf klaar bestaat dat risico


ps denk echt dat het onzin is om te zeggen dat het onveilig is

en overal gaat wel eens wat mis

ook bij eten voor menselijke consumptie
 
lowie1960 zei:
ps denk echt dat het onzin is om te zeggen dat het onveilig is
Kun je je wel vinden in de beschrijving: 'niet volkomen veilig'?

~ Ivo
 
niks is compleet veilig

zelfs in droogvoer kan een ingredi�nt zitten die niet goed is voor de vis

ikzelf maak het altijd zelf klaar
maar moet de ingredi�nten ook kopen
en wie zegt dat dat veilig is

Quote:

Even over ruto diepvriesvoer, ze vertellen op hun site dat ze het voer vangen en direct invriezen, over behandelingen wordt niets gesproken, dus ik ben bang dat het niet op eitjes van wormen gecontroleerd of behandeld wordt.

nog steeds benieuwd waar het staatdat ze zelf het vioer vangen
 
http://www.ruto.nl/ruto-english/
Als je de pagina vertaald naar het Nederlands zeggen ze dat ze de vangst direct invriezen, in het Engels the catch.
lowie1960 zei:
niks is compleet veilig

zelfs in droogvoer kan een ingredi�nt zitten die niet goed is voor de vis

ikzelf maak het altijd zelf klaar
maar moet de ingredi�nten ook kopen
en wie zegt dat dat veilig is

Quote:

Even over ruto diepvriesvoer, ze vertellen op hun site dat ze het voer vangen en direct invriezen, over behandelingen wordt niets gesproken, dus ik ben bang dat het niet op eitjes van wormen gecontroleerd of behandeld wordt.

nog steeds benieuwd waar het staatdat ze zelf het voer vangen
Het droogvoer heeft geen kans op parasieteneitjes, in die zin veilig.
het is uitgebalanceerd voer, en er zullen ook bij producten in zitten om het voer zo te maken zo het is.
Vissen lusten het graag, en eten er net zo gretig van als diepvriesvoer.
Er zal ook in droogvoer kwaliteitsverschil zitten.
Ik heb nu producten van sera gekocht, en dat is best duur voer.
Maar nogmaals, ik vind nog steeds dat een ieder voor zich zelf moet weten wat ze met deze informatie doen.
Mij is het overkomen, meerdere is het overkomen, dus deel ik de informatie die aan mij is doorgegeven.
Ik zelf denk dat het meer gebeurt dan dat we denken, maar het is ieder voor zich.
Als je er geen gevaar in ziet, en dit als onzin of zeer klein risico beschouwd , wie ben ik .
Ieder is zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij doet natuurlijk.
 
eet je zelf wel eens tartaar oid ??

zonder risico nemen iets doen is onmogelijk

denk als je straks weer iets met je vissen hebt, en dan neerzet wat je ze te eten geeft

de "experts" zullen zeggen dat je meer gevarieerd te eten moet geven

ikzelf denk hoewel ik het niet doe (gewoon omdat ikzelf het leuk vind om diepvriesvoer zelf klaarte maken)
dat je je vissen met droogvoer nest in leven kunt houden
 
lowie1960 zei:
eet je zelf wel eens tartaar oid ??

zonder risico nemen iets doen is onmogelijk

denk als je straks weer iets met je vissen hebt, en dan neerzet wat je ze te eten geeft

de "experts" zullen zeggen dat je meer gevarieerd te eten moet geven

ikzelf denk hoewel ik het niet doe (gewoon omdat ikzelf het leuk vind om diepvriesvoer zelf klaarte maken)
dat je je vissen met droogvoer nest in leven kunt houden
Ja, maar als ik een visje eet of garnaaltje ( wat ik 2x per week doe) pikken hun ook een graatje mee :p
 
Toch even opnemen voor Ruto: nergens vertellen ze dat ze het zelf vangen en invriezen. Die suggestie zie ik wel gewekt worden hier:
Even over ruto diepvriesvoer, ze vertellen op hun site dat ze het voer vangen en direct invriezen
Er staat 'the catch is immediately frozen', wat zoveel betekent als dat het spul na de vangst het direct ingevroren. Nergens staat wie dat doet. Dit kan Ruto dus volgens de beschrijving prima hebben uitbesteed, met alle daarbij behorende zorg. Niet per se jokkebrokken dus ;-)

~ Ivo
 
astrid j zei:
Ja, maar als ik een visje eet of garnaaltje ( wat ik 2x per week doe) pikken hun ook een graatje mee :p

en ook deze word net zoals het voedsel van ruto direct ingevroren

kortom is dit wel veilig ?

en wie zegt dat je tartaartje wat jezelf eet geen ei van wormen bevat


nogmaals iets wat leeft loopt het risico om ergens mee besmet te worden

en nogmaals denk echt dat er bij ruto en bij elke grote fabriekant een lab is wat de ingredi�nten steeksproefgewijs controleert
mocht dat niet zo zijn denk ik echt niet dat stendker hun runderhart daar laat maken ( stendker heeft nu eenmaal een naam te verliezen ?
 
Misschien een beetje raar, maar hebben vissen niet net zoals mensen maagzuur wat het voor zo'n eitje onmogelijk maakt om uit te komen? Heb niet alles gevolgd in het topic dus misschien dat ik dit gemist heb...
 
Sjeff zei:
Misschien een beetje raar, maar hebben vissen niet net zoals mensen maagzuur wat het voor zo'n eitje onmogelijk maakt om uit te komen? Heb niet alles gevolgd in het topic dus misschien dat ik dit gemist heb...

denk dat eitjes van wormen daar best over kunnen

gezien ze er anders niet waren
 
Geen gekke vraag overigens!

Ik bedoel: het is in dit topic al diverse malen verteld dat vissen ook van zichzelf afweer hebben. Dat moet ergens vandaan komen/door geregeld worden. Wie het weet mag het zeggen :)

~ Ivo
 
Sjeff zei:
Misschien een beetje raar, maar hebben vissen niet net zoals mensen maagzuur wat het voor zo'n eitje onmogelijk maakt om uit te komen? Heb niet alles gevolgd in het topic dus misschien dat ik dit gemist heb...
Veel vissen (alle karperachtigen en dat zijn er nogal wat in de aquariumhobby) hebben geen maag. :)
Maar mensen kunnen ook last van wormen krijgen, ons maagzuur doet daar niet zoveel aan. Die wormen(eitjes) zijn er juist op gebouwd om maagzuur te kunnen doorstaan.
 
Jones zei:
Sjeff zei:
Misschien een beetje raar, maar hebben vissen niet net zoals mensen maagzuur wat het voor zo'n eitje onmogelijk maakt om uit te komen? Heb niet alles gevolgd in het topic dus misschien dat ik dit gemist heb...
Veel vissen (alle karperachtigen en dat zijn er nogal wat in de aquariumhobby) hebben geen maag. :)
Maar mensen kunnen ook last van wormen krijgen, ons maagzuur doet daar niet zoveel aan. Die wormen(eitjes) zijn er juist op gebouwd om maagzuur te kunnen doorstaan.


vandaar dat ik regelmatig middel moet halen tegen spoelwormen

en mijn vader heeft ooit verteld dat hij eens een lintworm heeft gehad

(ben liefhebber van rauw gehakt , vooral half om half)

of het daar van komt geen idee
 
Reken er maar wel op. Gehakt staat erom bekend wormeneitjes te kunnen bevatten waardoor je het altijd volledig dient door te garen.
 
Rauw gehakt staat bekend om het veroorzaken van wormen volgens mij...
 
Mascha&Ivo zei:
Geen gekke vraag overigens!

Ik bedoel: het is in dit topic al diverse malen verteld dat vissen ook van zichzelf afweer hebben. Dat moet ergens vandaan komen/door geregeld worden. Wie het weet mag het zeggen :)

~ Ivo

een gezonde vis weerstaat een worm

echter de pest is dat die zich vermeerdert

in de natuur zal de kans dat de vermeerdering allemaal in leven blijft, en weer een vis besmet redelijk klein zijn

in een aquarium met relatief veel vis per liter is de kans dat hij een vis besmet veel groter

vandaar dat je met schoonmaken bodem , en waterverversen een uitbraak enigszins de kans kan verkleinen
 
Sjeff zei:
Rauw gehakt staat bekend om het veroorzaken van wormen volgens mij...


Jones zei:
Reken er maar wel op. Gehakt staat erom bekend wormeneitjes te kunnen bevatten waardoor je het altijd volledig dient door te garen.

als het goed is word er bij de slacht naar gekeken

broodje tartaar garen ??
 
Gehakt halfom ,Kunnen ze inzitten.
Dus wat Fabienne zeg, goed garen.
Door de hitte gaan ze dood.

Nee,niet de Tartaar. Grappenmaker.
 
Bertus zei:
Gehakt halfom ,Kunnen ze inzitten.
Dus wat Fabienne zeg, goed garen.
Door de hitte gaan ze dood.

Nee,niet de Tartaar. Grappenmaker.

wormen of eitjes zitten in het darmstelsel

denk echt niet dat daarvan iets van mag worden gebruikt om gehakt van te maken

En inderdaad kan daar ook wel eens iets mee fout gaan
maar denk procentueel dat dat niet veel zal zijn

nogmaals alles kan
maar of dat een reden is om het niet te doen
 
daarom eet ik ook geen tartaar en filet american,
in haring zitten ze vaak ook, brrrr niet te veel nadenken bij wat je eetn hahaha

in principe denk ik met mn boerenverstand, dat alles wat rauw is, ingevroren of niet, besmet kan zijn met eitjes van wormen etc.

Hier krijgen de vissen hun rode larfjes om de paar dagen, de rest doe ik met gedroogd voer, al heb ik ooit met zo een gedroogd blokje tubifex een hele bak vol gekregen met levende tubifex......
maar jah visjes moeten toch eten
 
Nee,,Anders mogen ze geen waarborg geven.

En ,tartaar en gehakt zitten gen eitjes in.
 
An Vrolijk zei:
daarom eet ik ook geen tartaar en filet american,
in haring zitten ze vaak ook, brrrr niet te veel nadenken bij wat je eetn hahaha

in principe denk ik met mn boerenverstand, dat alles wat rauw is, ingevroren of niet, besmet kan zijn met eitjes van wormen etc.

Hier krijgen de vissen hun rode larfjes om de paar dagen, de rest doe ik met gedroogd voer, al heb ik ooit met zo een gedroogd blokje tubifex een hele bak vol gekregen met levende tubifex......
maar jah visjes moeten toch eten


in haring zitten ze vaak ook????
Nou ,denk het niet,hoor An.
 
Denk het wel hoor, Bertus. In veel vis zit het maar je krijgt er pas last van als je het niet goed doorgaart (zoals haring).
 
ja echt wel hoor, ow zijn geen eitjes maar wormen, nu niet meer zoveel maar brrrr ik heb het er niet op, eet alleen maar zure haring

gevonden op internet

De haringworm (Anisakis simplex) is een wormachtige, behorend tot de nematoden, die voorkomt in zeevissen zoals haring.
Wanneer de mens de larven via het voedsel binnenkrijgt kan een darmontsteking ontstaan met hevige buikkrampen. Ook kan de worm de darmwand doorboren en zich nestelen in het spierweefsel. Het kan aanleiding zijn tot ernstige buikpijnen en zelfs ophoesten van de nematode. In ernstige gevallen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk. In minder ernstige gevallen verdwijnt de parasiet vanzelf via de ontlasting of wordt gedood door het afweersysteem van het lichaam.
Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 �C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor.
 
Nou,ik lust er nog steeds wel 1,hoor.

Ja, Japan met hun sushi. mmmm .Niet voor mij.
 
groente ook maar niet nemen

spoelworm groente google daar maar eens op

https://www.google.nl/#q=spoelworm+groente

haring kan inderdaad als het niet goed behandelt is worm bevatten

kortom geen vlees geen groente nemen
dan krijg je nergens last van

oh ja zelfs als je dood bent krijg je als je niet gecremeerd word last van wormen
 
lowie1960 zei:
oh ja zelfs als je dood bent krijg je als je niet gecremeerd word last van wormen
jOLYP9OeRtrccsM0XCCz_EZCf2EqUwBn.gif
 

Terug
Bovenaan