Ik bewaar levende witte muggenlarven wekenlang in een fles in de koelkast zonder eten. Ik laat artemia eitjes uitkomen om de babies vervlogens binnen een uur leven te laten verslinden. Zo jong en dan al met huid en haar opgegeten, naja ze hebben geen huid en haar maar toch: WREEDHEID!!
Ethische discussies zijn altijd lastig omdat niemand in het hoofd van een dier kan kijken. (oke er zijn vast wappies die beweren van wel, maar die neem ik niet zo heel erg serieus) Het is daarmee een kwestie van persoonlijke interpertaties, opvattingen en vaak ook projecties. Dat laatste vind ik bezwaarlijk, volgens mij doe je geen recht aan een dier door er allerlei menselijke emoties, gedragingen of waarden op te projecteren.
Mensen die denken dat hun chihuahua heel blij is met een nieuw truitje in de nieuwste lentekleuren... Ik heb daar moeite mee. Maar ook dieren die kampen met overgewicht of fysieke ongemakken omdat ze constant verwend worden met allerlei lekkers. DIeren die oud en versleten zijn maar nog steeds allerlei medische behandelingen krijgen om hun leven te rekken. En zo zijn er allerlei voorbeelden van goede bedoelingen en heel veel liefde waarbij de dieren uiteindelijk misschien niet zo goed af zijn als je het objectief bekijkt.
Voor mij is dierenwelzijn in de eerste plaats er voor zorgen dat een dier gezond is en blijft. Ik vind het in discussies over Betta's bijv nogal krom dat het blijkbaar wel erg is om ze in een klein bakje te houden, maar dat 90% van die vissen in dat bakje hangt met verminkte ledematen (omdat mensen dat mooi vinden) is prima.
Een goudvis in een kom is onvergevelijk, die mensen zouden ze op moeten sluiten, maar goudvissen met vergroeide rug en ontbrekende vinnen is harstikke leuk en schattig.
80% van de visbestanden op het forum zijn gebaseerd op het zo vol mogelijk douwen van een bak. de meerderheid van de waterwaarden is dat wat er toevallig uit de kraan komt. En dan wekelijks met je testkoffer de huis tuin en keuken chemicus uithangen verandert daar geen flikker aan he. Dieren in koppels houden die in de natuur altijd in groepen voorkomen, 6 visjes een school noemen. Of wie weet wat de energie-eiwit balans is van het voer dat je in bak gooit????
Gezelschap, voer en waterwaarden zijn veel belangrijker dan de kale afmetingen van een aquarium. Maar blijkbaar kost moreel verontwaardigd zijn zoveel tijd en energie dat men zich daar niet druk om kan maken.
Ik zou voor mezelf nooit een betta nemen en al helemaal niet in een jampot, en ook geen goudvis in een kom of wat dan ook. Maar op basis van een foto, filmpje, facebook bericht of winkelbezoek een grote mond op zetten over dierenmishandeling en andere vermeende misstanden vind ik nogal ongepast, Zeker omdat de meesten hier ook maar wat aanklooien met de beste bedoelingen in de hoop om het goed te doen.