Digitale pH meter


LaLizzerd

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2020
Berichten
1,906
Leeftijd
34
Locatie
Leeuwarden
Hallo allemaal,

Mijn digitale pH meter werkt niet meer naar behoren en nu zoek ik een nieuwe en betrouwbare digitale pH meter.

Er zijn er heel veel te krijgen, maar volgens mij zijn ze niet allemaal even betrouwbaar.

Welke digitale pH meter is betrouwbaar?
 
Mijn vrouw werkt als onderwijs ondersteunend personeel binnen de biologie en scheikunde op een middelbare school en ik heb even navraag gedaan voor je. De goedkope pH meters zijn niet super betrouwbaar en kunnen enorm afwijken. "Rodekoolsap geeft nog een betere indicatie dan die dingen."

Ze heeft ooit zo'n goedkoop pH metertje meegenomen van haar werk en ik heb hem toen in mijn aquarium gehangen, daar kwam een absurd lage pH waarde uit. :petjeaf:
Een nauwkeurige en betrouwbare pH meter is duurder dan 15 euro in ieder geval. :juggle:
 
Mijn vrouw werkt als onderwijs ondersteunend personeel binnen de biologie en scheikunde op een middelbare school en ik heb even navraag gedaan voor je. De goedkope pH meters zijn niet super betrouwbaar en kunnen enorm afwijken. "Rodekoolsap geeft nog een betere indicatie dan die dingen."

Ze heeft ooit zo'n goedkoop pH metertje meegenomen van haar werk en ik heb hem toen in mijn aquarium gehangen, daar kwam een absurd lage pH waarde uit. :petjeaf:
Een nauwkeurige en betrouwbare pH meter is duurder dan 15 euro in ieder geval. :juggle:
Nou dat ding van mij is niet wat inderdaad. Geeft zelfs in de ijkvloeistof steeds een andere waarde aan :S
een voordeel: ik kan net zo lang proberen tot ik een 'goede' pH waarde heb 🤪😂
 
ik bebruikt deze van milwaukee betaalbaar met vervangbare electrode.https://www.hortoshop.com/milwaukee-ph51-waterproof-pocket-ph-meter/p4358
 
Ik heb van Conrad de ph meter van Voltcraft met verwisselbare electrode destijds gekocht maar goed die is ook rond de 6 tientjes. Volgens mij heeft oud lid Backplay er ooit een aantal vergeleken uit het goedkopere segment en dan zat er wel wat verschil in maar niet echt dat dit heel erg veel was zover ik mij herinner.
 
Ik heb ook zo'n goedkoop ding met een behoorlijke afwijking. De afwijking an sich lijkt echter aardig stabiel 0,5 ~ 0,6 boven de daadwerkelijke waarde, dus gebruik hem nu om snel de trend in de gaten te houden en check daarnaast periodiek met de druppeltest.

Van Milwaukee heb ik al een EC meter die goed bevalt. Wil eigenlijk van hetzelfde merk nog wel eens de PH meter erbij.
 
Ik heb ook zo'n goedkoop ding met een behoorlijke afwijking. De afwijking an sich lijkt echter aardig stabiel 0,5 ~ 0,6 boven de daadwerkelijke waarde, dus gebruik hem nu om snel de trend in de gaten te houden en check daarnaast periodiek met de druppeltest.

Van Milwaukee heb ik al een EC meter die goed bevalt. Wil eigenlijk van hetzelfde merk nog wel eens de PH meter erbij.
Als hij maar stabiel meet is de rest toch den kwestie van ijken. Al die. Meters hebben ee. Schroefje waarmee dat kan.
 
Als hij maar stabiel meet is de rest toch den kwestie van ijken. Al die. Meters hebben ee. Schroefje waarmee dat kan.
Ja dat zou je denken.... Maar heb hem al drie keer geeikt, en hij blijft deze afwijking houden om de een of andere reden. Gaat dan heel even goed na eiken en binnen twee metingen is het weer 'mis'. T' kost net niks. Het is ook net niks.
 
Ja dat zou je denken.... Maar heb hem al drie keer geeikt, en hij blijft deze afwijking houden om de een of andere reden. Gaat dan heel even goed na eiken en binnen twee metingen is het weer 'mis'. T' kost net niks. Het is ook net niks.
Dat heb ik nu dus ook met die meter van mij. Kan zo de prullenbak in dus. De afwijking is ook niet eens stabiel 😂
 
Ik heb van Conrad de ph meter van Voltcraft met verwisselbare electrode destijds gekocht maar goed die is ook rond de 6 tientjes. Volgens mij heeft oud lid Backplay er ooit een aantal vergeleken uit het goedkopere segment en dan zat er wel wat verschil in maar niet echt dat dit heel erg veel was zover ik mij herinner.
Zonder BTW is die pH meter van Voltcraft inderdaad rond de € 60,- euro. € 67,35 om precies te zijn. Maar inclusief BTW kom je op 81,49 euro uit. Dat is een noemenswaardig verschil als je het mij vraagt. Alles is leuker zonder belasting. En dat uit mijn mond.. :petjeaf:
 
Die van Milwauke is €49,95 (incl btw) en heeft ook een vervangbare elektrode;

 
Ik denk dat Daan een andere bedoeld dan die Jaap en ik dus hebben en waarvan Jaap de link al heeft geplaatst hier.
 
Ik denk dat Daan een andere bedoeld dan die Jaap en ik dus hebben en waarvan Jaap de link al heeft geplaatst hier.
Kan of gewoon bij de verkeerde winkel gekeken
Want of en toe zie je prijs verschillen voor het zelfde artikel waar van je zegt :eek::juggle:
 
Kan of gewoon bij de verkeerde winkel gekeken
Want of en toe zie je prijs verschillen voor het zelfde artikel waar van je zegt :eek::juggle:
Nee hoor, ik heb bij Conrad gekeken. Dat is geen verkeerde winkel als je het mij vraagt. :DD

Ik denk dat Daan een andere bedoeld dan die Jaap en ik dus hebben en waarvan Jaap de link al heeft geplaatst hier.
Klopt! Ik had het over de pH meter die door @gpatton gelinkt werd eerder in dit topic. Ik heb zijn bericht hieronder even geciteerd ter verduidelijking. :petjeaf:

 
Nee hoor, ik heb bij Conrad gekeken. Dat is geen verkeerde winkel als je het mij vraagt. :DD


Klopt! Ik had het over de pH meter die door @gpatton gelinkt werd eerder in dit topic. Ik heb zijn bericht hieronder even geciteerd ter verduidelijking. :petjeaf:
Ha duidelijk ging er even van uit dat je het type van mijn link bedoelde vandaar.
en Conrad is zeker geen verkeerde winkel sterker nog als je hier zegt alle Conrad artikelen verzamelen en uitschakelen heb ik een probleem hier ;)
 
Qua service heb ik ook goede ervaring met Conrad maar heb met de bedoelde ph pen nog nooit problemen gehad verder.
 
ik kocht deze : ph-meter en als ik die in het ijkingswater hang stabiel.
als ik hem in het aquarium hang: die staat geen seconde stil, van 1,89 naar 5,02 en alles ertussen, en tegen een razend snel tempo

Snap ik niet hoe het het werkt of is ie stuk of ...?
 
Nu moet ik zeggen dat ik ook nooit zo tevreden was over de hele goedkope modellen maar goed dit is wel een erg onnauwkeurige meting dan.
Ook wel vreemd dat hij in de ijkstof wel stabiel is. Ik mag aannemen dat je hem wel even in het water laat staan zodat hij stabiel kan worden?
 
ik kocht deze : ph-meter en als ik die in het ijkingswater hang stabiel.
als ik hem in het aquarium hang: die staat geen seconde stil, van 1,89 naar 5,02 en alles ertussen, en tegen een razend snel tempo

Snap ik niet hoe het het werkt of is ie stuk of ...?
Je kunt beter een beetje aquarium water uit je bak scheppen en daar je pH meter inzetten, dan kun je hem laten stabiliseren.
Als het dan nog werkt lijkt het erop dat je geen buffer hebt. In dat geval is het belangrijk je kH te meten of over turf te filteren wanneer je zacht/zuur water wilt.
 
ik kocht deze : ph-meter en als ik die in het ijkingswater hang stabiel.
als ik hem in het aquarium hang: die staat geen seconde stil, van 1,89 naar 5,02 en alles ertussen, en tegen een razend snel tempo

Snap ik niet hoe het het werkt of is ie stuk of ...?
Waarschijnlijk met je in een sterkere stroming. Laat de meter even wat langer op een rustiger plek hangen.
 

Terug
Bovenaan