Wat is er nieuw

Dikke gourami en cory sterfte

RezaRose

Well-known member
Lid geworden
1 juni 2022
Leeftijd
34
Afgelopen week zijn er 2 cory's overleden. Ze hadden alle 2 dezelfde symptomen:
- Rode kieuwen
- In korte tijd sterk vermagert
- Moeite met zwemmen

Ik heb wel gezien dat een aantal de baardharen mistte, maar ik heb de Cory's met de stippen nog niet heel lang. Dus ik dacht dat ik ze zo had gekregen. Nu heb ik ook even goed naar de rest gekeken. De cory's met korte/geen baardharen hebben ook een hele dikke aanzet van de baardharen. De cory's met baardharen hebben mooie dunne sprietjes. De cory die overleden is had wel dunne baardharen en nog enigszins wat lengte.

Ik heb een bodem en die is gewoon geschikt voor cory's, en ik zit elke dag even in de bak te turen, ik baal ervan dat het me niet eerder is opgevallen.

Ik heb er nu nog 2 in zitten zonder baardharen en dikke aanzet. Die houd ik nu goed in de gaten. Ze zijn nu happy en eten goed.

Daarnaast hebben we Annie 2. Annie 1 is een paar maanden geleden overleden met een popeye en werd ook mager. Nu Annie 2 een dwerggourami, die eet alles wat ze te pakken kan krijgen. Ze is heel fel op eten en is de hele dag op zoek. Ze word inmiddels ook behoorlijk dik.
Nu zag ik met het staren naar mijn cory's dat annie haar kieuwen wat open stonden, en dat er ook iets uit lijkt te komen bij het ademen. Misschien is het rare eetgedrag van Annie ook een kenmerk van een ziekte?

Ik ben echt clueless met deze symptomen. Rode kieuwen, verdwijnende baardharen, zwemprobleem.... dus ik dacht misschien een bacterie infectie? Misschien secundair? Had annie 1 misschien ook al last van een bacterie? Nu ben ik 3 dagen geleden begonnen met een kuur Esha 2000. Maar eigenlijk meer omdat ik iets wilde doen. Bijna alle cory's hadden wel rode kieuwen van de week. Nu na 3 dagen esha zijn die rode kieuwen wel verdwenen gelukkig.

De waardes van mijn bak:
no2: 0
no3: <10 mh/l
nh3: 0
kh: 7
gh: 8
ph: 7
temp: 22

Hier een video van Annie, die het eten van de cory's steelt.

Zojuist weer een dode cory gevonden. Gisteravond zwom hij nog rond. Deze is niet mager en heeft zijn baardharen nog... Dit wat ook een cory met stippen. Ik heb er nu nog 1. Ik maak mij nu wel een beetje zorgen om de laatste.
De panda's zijn wel gewoon in orde..

Kan helaas maar een klein stukje zien van het filmpje maar naar wat ik zag is de bodem niet geschikt voor corys. Lijkt op steentjes oid?
Dit kan de verklaring zijn van missende baardharen en vermagering. Misschien ook de rode kieuwen aangezien corys normaal zand gebruiken om door de kieuwen te spoelen en dat ze nu spoelen met te scherpe grond.
Rode kieuwen kan uiteindelijk van meerdere dingen komen, zie je toevallig of ze schuren tegen iets, schuren zou een indicatie kunnen zijn van irritatie.

Aangezien je denkt dat er iets bij Annie2 uit de kieuwen komt, denk ik eigenlijk aan kieuwwormen, dit geeft dus ook rode kieuwen.

Zeker weten doe ik het ook niet, kan zomaar een combinatie zijn van maar dit is wat ik kan bedenken.

Helaas is die bodem ongeschikt voor corydoras en dat is waarom hun snorharen slijten, corydoras hebben een zandbodem nodig (daar kun je niet zomaar willekeurig elk zand voor gebruiken want veel zandsoorten zijn te scherp)

Wat is je onderhoudbeleid van dit aquarium qua waterverversen en filteronderhoud, beplanting?

Deze bodem is wel geschikt voor cory's en ander bodem vissen. Daar heb ik hem speciaal voor gekocht. Dit zijn afgeronde lichte korrels zobder scherpe randen.

De corys die geen baardharen meer hadden heb ik nog maar recent. De cory met baardharen heb ik al een stuk langer. Daarom denk ik dat ik ze misschien zo gekregen heb. Of dat een bacterie de snorharen doet verwijderen.

Ik doe elke week zo'n 10 to 25 procent waterwissel.

Ik ga even kijken of ik het volledige filmpje kan plaatsen!

Hierbij het filmpje op youtube. Ik het begin zie je dat de kieuwen open staan en er een soort pluis??? uit komt. Of is dat normaal?
Als ze wegzwemt zie je dat ze heel dik is en de kieuwen ook dik zijn.

Dat ziet eruit alsof ze zand aan het filteren is?

De vis filtert het voer door haar kieuwen, omdat je een verkeerde bodem hebt krijg je dus ditsoort problemen (opgezwollen kieuwbogen) zand is de enige juiste bodem

Dat ziet eruit alsof ze zand aan het filteren is?
Dit is een pallet met voer, die is voor de cory's bedoeld. Maar Annie houd nooit op met eten. Al krijgen de gourami's altijd eerst.

De vis filtert het voer door haar kieuwen, omdat je een verkeerde bodem hebt krijg je dus ditsoort problemen (opgezwollen kieuwbogen) zand is de enige juiste bodem
Kan je mij uitleggen waarom gourami's ook op zand zouden moeten?
Ik begrijp niet goed wat hier gebeurd. Anne en de andere gourami doen dit altijd als ze een hap voer nemen van iets groots. Dit gebeurd ook met grote stukken vlokvoer. Is dit niet goed? En wat heeft het te maken met een zandbodem?
Ik ben erg benieuwd!

Kan je mij uitleggen waarom gourami's ook op zand zouden moeten?
Ik begrijp niet goed wat hier gebeurd. Anne en de andere gourami doen dit altijd als ze een hap voer nemen van iets groots. Dit gebeurd ook met grote stukken vlokvoer. Is dit niet goed? En wat heeft het te maken met een zandbodem?
Ik ben erg benieuwd!
Omdat zoals je ziet, de vis het door de kieuwbogen filtert, daarom moeten ze op een zandbodem want door het filteren filtert de vis voer uit het zand

Ik ken niets van gourami's en ik ben het er ook mee eens dat cory's op zand moeten zitten.

Maar ik zie ook niet in waarom die kiezel de dood zou kunnen betekenen van de cory's. Hier zitten cory's op zand met lavastenen als decoratie. Soms gaan ze over de lavastenen snuffelen en hier is geen 1 ne cory zonder snor.

Wel zou ik die 1ne corydora proberen te vangen en appart zetten in een bakje met alleen een plant in ofzo zodat hij/zij zich toch kan verstoppen maar geen bodem ( zand of kiezel ).

Dit weet ik ook niet zeker maar je geeft 1st je gourami's eten en dan pas de corydora's? Zodat de gourami 1st zijn/haar eten kan eten en daarna de cory's hun eten ook nog eens gaan opeten?

Het feit dat een kuur met Esha verbetering heeft gegeven, doet sterk vermoeden (in combinatie met de symptomen en dat je zegt dat je de cory's nog niet lang hebt) dat het om een parasitaire infectie gaat.
Ik zou die Esha volgens voorschrift nogmaals herhalen, ik kan me voorstellen dat er nog eitjes van de parasieten na de behandeling zijn uitgekomen.

Verder weet ik niet hoe je weet dat die bodem geschikt is voor cory's, misschien dat je LFS dat vertelde?, maar in mijn ogen is die echt te grof.

Ik ken niets van gourami's en ik ben het er ook mee eens dat cory's op zand moeten zitten.

Maar ik zie ook niet in waarom die kiezel de dood zou kunnen betekenen van de cory's. Hier zitten cory's op zand met lavastenen als decoratie. Soms gaan ze over de lavastenen snuffelen en hier is geen 1 ne cory zonder snor.

Wel zou ik die 1ne corydora proberen te vangen en appart zetten in een bakje met alleen een plant in ofzo zodat hij/zij zich toch kan verstoppen maar geen bodem ( zand of kiezel ).

Dit weet ik ook niet zeker maar je geeft 1st je gourami's eten en dan pas de corydora's? Zodat de gourami 1st zijn/haar eten kan eten en daarna de cory's hun eten ook nog eens gaan opeten?
Ja dat is ook eigenlijk een beetje ontstaan door de Annie en Jan (de andere gourami). Ze zijn beide nogal gek op de pallets geloof ik. Als ik alles tegelijkertijd in de bak gooi dan gaan ze direct voor de pallets. en laten de rest van het voer door de bak zwerven. Zoals je ziet word het ook een bende met die pallets. Dus ben ik eerst korrel voor korrel Jan en Annie gaan voeren( Leuke bezigheid). Die andere gourami eet op een gegeven moment niet meer, daarna gooi ik de pallets er in voor de cory's.

Toen ik haar heb gekregen was ze heel mager. En zag ze er niet mooi uit. Nadat ik haar een weekje had gevoerd ging ze er steeds beter uit zien.

Het feit dat een kuur met Esha verbetering heeft gegeven, doet sterk vermoeden (in combinatie met de symptomen en dat je zegt dat je de cory's nog niet lang hebt) dat het om een parasitaire infectie gaat.
Ik zou die Esha volgens voorschrift nogmaals herhalen, ik kan me voorstellen dat er nog eitjes van de parasieten na de behandeling zijn uitgekomen.

Verder weet ik niet hoe je weet dat die bodem geschikt is voor cory's, misschien dat je LFS dat vertelde?, maar in mijn ogen is die echt te grof.
Dank je wel! Hoe kan je het verschil herkennen tussen wormen en parasieten?
Annie en de stip cory's heb ik wel tegelijkertijd gehaald... Is het besmettelijk?

Dit is een link naar de omschrijving van de bodem: JBL Manado

Dus je had de panda cory's al ( hoelang ) en nu heb je ardere corydora's bij de panda's gezet. En in welke omstandigheden zaten die corydoras voor ze bij u zaten? En wat bedoel je met stip cory ?

Panda corys heb ik nu een half jaar en de corys met stippen net een anderhalve maand. Ik weet zo de namen niet van de corys met stippen.

ze komen uit de dierenwinkel

Wormen zijn parasieten, dus behandelen tegen parasieten, zoals met Esha.

sorry, dat had ik begrepen.
Wat dan wel?

Dit is dus weer een typisch geval van internep: google maar eens ESHA, daar staat dat het ook tegen wormen helpt. Ik moet wel zeggen dat het verrassend moeilijk is om te achterhalen wat de werkzame stof bij vissenmiddeltjes is en het dus erg moeilijk is om kwakzalverij van geneeskunde te onderscheiden.

Nee want vaak word dactacyd gebruikt maar die ervaringen zijn wisselend, zelf gebruikte ik lernex pro maar dat is alleen verkrijgbaar in grote hoeveelheden, en esha is een wondermiddel als je de fabrikant mag geloven maar niks is minder waar, esha helpt helemaal niet tegen wormen, vind het wel grappig dat je over kwakzalverij begint maar wel esha adviseert voor wormen 😆

Dat is mijn fout, ik had het opgezocht op internet, en daar stond dat het hielp tegen wormen. typisch geval dat ik dacht dat mijn info klopte, en dat dus niet zo bleek te zijn. TS had het over Esha gehad, daarom had ik het opgezocht, maar als ik dus het hele verhaal op een rijtje zet (correct me if I'm wrong) klinkt het voor mij nog steeds als een parasitaire (dus bijv. wormen) infectie. En die moet dan gewoon behandel worden met het beste medicijn daarvoor.
In ieder geval werd er veel over gepraat en ik denk dat TS nu wel duidelijker antwoord heeft wat er het beste te doen is:
Jouw link bekijken en een keuze maken van wormmiddel. Als ik het goed heb aan de symptomen (wederom: C m i I'm w) denk ik dat camacell de beste keus zou zijn.

Dit is dus weer een typisch geval van internep: google maar eens ESHA, daar staat dat het ook tegen wormen helpt. Ik moet wel zeggen dat het verrassend moeilijk is om te achterhalen wat de werkzame stof bij vissenmiddeltjes is en het dus erg moeilijk is om kwakzalverij van geneeskunde te onderscheiden.
Daarom ben ik ook ontzettend blij met dit forum. Soms verzuip ik echt in de tegenstrijdige en onvolledige informatie.

En de enige manier om te leren is fouten te maken en daaruit te leren. Door het scherp te stellen en uit te spreken kan iemand er op reageren, zoals @Nicolientje-W .😉

Daarom ben ik ook ontzettend blij met dit forum. Soms verzuip ik echt in de tegenstrijdige en onvolledige informatie.
Het is ook heel lastig te filteren wat goede informatie is en wat niet ook omdat er nergens een keurmerk voor is en iedereen van alles kan roeptoeteren (ik ook ;)) dat maakt het voor een beginner helemaal lastig inderdaad

Dat is mijn fout, ik had het opgezocht op internet, en daar stond dat het hielp tegen wormen. typisch geval dat ik dacht dat mijn info klopte, en dat dus niet zo bleek te zijn. TS had het over Esha gehad, daarom had ik het opgezocht, maar als ik dus het hele verhaal op een rijtje zet (correct me if I'm wrong) klinkt het voor mij nog steeds als een parasitaire (dus bijv. wormen) infectie. En die moet dan gewoon behandel worden met het beste medicijn daarvoor.
In ieder geval werd er veel over gepraat en ik denk dat TS nu wel duidelijker antwoord heeft wat er het beste te doen is:
Jouw link bekijken en een keuze maken van wormmiddel. Als ik het goed heb aan de symptomen (wederom: C m i I'm w) denk ik dat camacell de beste keus zou zijn.
Ja ontzettend bedankt. Ik ga het direct bestellen.

Nog 1 vraagje, want dat kan ik zo niet terug vinden. Vallen kieuwwormen ook onder de zuigwormen? Of is dat weer een ander soort worm?

Kieuwwormen vallen onder de zuigwormen en je moet er 2x voor behandelen omdat je met je behandeling de eitjes niet goed wegkrijgt.
uit: www.chikarakoi.nl:
KIEUWWORM (Dactylogyrus)

De kieuwworm is een van de belangrijkste vertegenwoordigers uit de groep der monogenetische trematoda (zuigwormen).

Vanochtend nog 1 keer ehsa er in gedaan. En vanmiddag wat slakken en garnalen uitgevangen. Die kunnen blijkbaar niet tegen het anti worm middel.
Vanavond 25 procent waterwissel gedaan volgens handleiding en daarna het middel toegevoegd.
Ik zag bij de waterwissel dat Annie er wel al iets beter uitzag. Ze is iets minder opgeblazen en haar kieuwen zijn minder dik.
Er kom nog wel een soort pluis/weefsel achtig iets uit haar kieuwen bij het ademen.

Ik heb even opgelet met eten geven, maar ok bij haar eigen eten komen er na een hap korrel ook voerdeeltjes uit de kieuwen. Dit is niet normaal, zoals ik begrijp?

De laatste 'stip cory' waar ik mij zorgen over maakte zwemt ook weer vrolijk rond.
De stip cory heeft helemaal geen stippen zag ik vandaag. het gaat om Corydoras trilineatus.

Ik lees wisselende verhalen over esha 2000, maar ik zie wel echt verbetering bij mij!
Nu hopen dat het anti worm middel ook gaat helpen. 🤞

Laatst bewerkt:
Een oorzaak waarom esha positieve invloed zou kunnen hebben is omdat esha ook helpt tegen vinrot, zweren en wondjes. Je zou daaruit kunnen concluderen dat het heel goed zou kunnen dat de oorzaak toch bij het gebrek aan zand kan liggen. En niets met een parasiet of bacterie te maken kan hebben. Wel is het kort zichtig om er gelijk vanuit te gaan dat dit de oorzaak is hoewel het vrij duidelijk zou kunnen zijn door bepaalde indicaties. Zou ik er toch ook rekening mee houden dat hier een andere oorzaak kan spelen aangezien er meerdere tegelijk achter elkaar sterven. Dat is dan wel heel toevallig...

Dank je wel!

Ik ben het er mee eens dat het te kortzichtig voelt om de gehele oorzaak bij de bodem neer te leggen. Ook omdat alleen de Corydoras trilineatus ziek zijn geworden samen met annie. Die ik nog maar net heb. De panda's zijn al maanden happy en hebben alle snorharen nog. Het kan best zijn dat ik ze zonder snorharen heb gekregen. Ik kan het me echt niet herinneren.

Maar ik ga het zeker niet uitsluiten en mij verder inlezen op het zand verhaal. Ik ga niet zeggen dat ik niet van plan ben om de bodem te wisselen. Als ze dat echt nodig hebben zal ik dat zeker doen.
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd dat deze bodem niet goed voor ze is. Ook de panda's graven hun hoofdje met alle plezier in deze bodem, en die hebben gewoon snorharen. Het is een licht materiaal en niet scherp.

Hier ook een topic hierover:
https://aquaforum.nl/threads/corydora-panda-op-jbl-manado.20806/

Dank je wel!

Ik ben het er mee eens dat het te kortzichtig voelt om de gehele oorzaak bij de bodem neer te leggen. Ook omdat alleen de Corydoras trilineatus ziek zijn geworden samen met annie. Die ik nog maar net heb. De panda's zijn al maanden happy en hebben alle snorharen nog. Het kan best zijn dat ik ze zonder snorharen heb gekregen. Ik kan het me echt niet herinneren.

Maar ik ga het zeker niet uitsluiten en mij verder inlezen op het zand verhaal. Ik ga niet zeggen dat ik niet van plan ben om de bodem te wisselen. Als ze dat echt nodig hebben zal ik dat zeker doen.
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd dat deze bodem niet goed voor ze is. Ook de panda's graven hun hoofdje met alle plezier in deze bodem, en die hebben gewoon snorharen. Het is een licht materiaal en niet scherp.

Hier ook een topic hierover:
https://aquaforum.nl/threads/corydora-panda-op-jbl-manado.20806/
Je kan er zand over heen doen, het is wel echt bewezen dat corys zand nodig hebben, en zoals nicolientje zegt ook de juiste zand (schelpenzand en speelzand bevatten veel scherpe delen bijvoorbeeld) maar besef dankzei haar bericht hier ook dat dat voor corys geld. Ik denk dat iets wat erg verstandig is, wat zand over je bestaande bodembedekking te doen zodat de corydoras enigzins hun kieuwen met zand kunnen zuiveren om ontstekingen te voorkomen.

Op die manier kan je ook uitsluiten dat het wel of niet met het zand temaken heeft voor je allemaal middeltjes zou toevoegen die misschien meer kwaad dan goed zullen zijn. Ik heb horen zeggen dan zand over je bestaande bodemdekking doen niet voldoende is omdat dit naar beneden zinkt. Hoewel ik van mening ben dat een volledige zandbedekking niet nodig zal zijn of er moet mij het tegendeel bewezen kunnen worden.

Ook heb ik gevallen gezien waar de zandbedekking boven het grovere juist een positief effect kan hebben voor de planten aangezien ze door het grove materiaal beter hun wortels kunnen laten groeien, terwijl het zand bovenop weer voor stevigheid bied. Het is erg goed van je dat je zelf ook op internet kijkt, op deze manier kan je goed je eigen mening vormen en doen wat het beste voor je voelt dus ik ben blij om te horen dat je daar de tijd voor neemt 😄

Ik twijfel ook wel heel erg dat het van de bodem zou komen. Als het aan de bodem zou liggen zou ik zeggen dat de panda's eerst last zouden krijgen en je zou waarschijnlijk al een paar dode panda's gehad hebben.

Weet ook dat niet alle corydora's even grote en dikke snorren hebben. Het scheelt van soort tot soort en zelfs onderling scheelt het ook.

Wij hebben ook eens last gehad van vinrot en wilde toen ook esha gaan halen. Dit werd on afgeraden in de viswinkel. Volgens de verkoper werd esha al heel lang gebruikt en zijn verschillende ziekte er al resistent tegen geworden. Daarom zei hij als je het toch echt wil gebruiken raad ik een hogere dosis aan ( hij zei exact hoe maar ik weet het niet meer ). Hierna rade hij ons omnipur aan van sera en met de omnipur hebben wij wel succes gehad met de vinrot ( esha nooit geprobeert ). Ik dacht dat het de koper was in de esha waar de garnalen en slaken niet tegen kunnen en omnipur bevat geen koper ( ik kan ook bevestigen dat omnipur garnaal safe is )

Maar ik zou nu gewoon de kuur afdoen en niet van medicatie gaan wisselen.

Deze video is ook wel interessant in verband met de snorren van de corydoras

En als laatse wil ik je toch nog 1 ding vragen. Is er stress of agressie ofzo geweest naar de nieuwe corydora's door een gourami of een andere vis ofzo?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan