Wat is er nieuw

Dikke laag slib

cadsite

New member
Lid geworden
12 mei 2026
Leeftijd
48
Ik heb een vijver van zon 10.000 liter. Het water loopt door een 3-baks filter.
Vorig jaar heb ik wat problemen gehad met groen water, maar na het advies op te volgen van een medewerker in een vijver winkel is het water nu netjes helder.

De vijver is zo'n 25 jaar oud en het slib op de bodem begint nu echt wel een dikke laag te worden. Ik vermoed zeker meer dan 10 cm.

Ik heb al gezocht op dit forum, maar vond geen topic hierrond, vandaar mijn vraag: hoe zou ik dat best kunnen aanpakken?

Waarschijnlijk ontstaan door afgestorven planten en bladeren van bomen?.
Met een net het slib verwijderen, en behoorlijk zwaar werkje.

Oei...
Dan zal ik maar eens een nieuw netje kopen.
Is het een optie om zoiets te doen met een vijver'stofzuiger'?

Wat voor een bodem heeft je vijver?

De stofzuigers die ik ken lozen het water met nog een heleboel fijn stof weer retour dat lijkt mee niet de juiste manier
zou dan eerder denken aan een vuilwaterpomp met aanzuigslang en het water lozen

"zou dan eerder denken aan een vuilwaterpomp met aanzuigslang en het water lozen"

Nu heb ik na 1,5 niet veel slib gehad in mijn vijver, maar op deze manier is mijn vijver ook schoongemaakt een maand geleden. Bodem hierna weer mooi schoon en was ongeveer 1000 liter kwijt (op +- 7500 liter). Als er nu 10 centimeter ligt zal dat wel (veel) meer werk gaan zijn en zal er ook meer water verloren gaan, maar gezien de hoeveelheid lijkt het verwijderen met een netje veel meer moeite en tijd te gaan kosten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan