Dikkopjes


S

Shortysfishies

Guest
Hallo,

Geen idee of ik deze vraag hier goed stel..

Ik heb vorige week een emmer met paddendril gekregen van mensen die erin omkwamen in de vijver. Aangezien ik op een school werk, is dat natuurlijk fantastisch voor de kids om dat te volgen.
Met mijn blonde hoofd dacht ik er alleen niet aan dat we vandaag vakantie krijgen! Dus ik heb de paddendril thuisgelaten.

Afgelopen maandag zag ik de eerste staartjes zwiepen, tussen ook een heleboel dood materiaal. De meesten heb ik weten te 'redden' en in een bak vers water met cabomba gedaan. Nu is het vrijdag en de beestjes gedijen goed. Je ziet ze met de dag groeien en ik heb ze inmiddels verhuisd naar een bak waarin een steen ligt, zodat ze daar op kunnen klimmen als ze eenmaal longetjes krijgen en pootjes. (stond op internet)

Nu zat ik ineens te bedenken: is het een idee om een klein filterpompje in die bak te hangen? Niet zozeer voor de vervuiling, maar meer ook om de stroming wat op gang te brengen en het water zuurstofrijker te maken.... Ik heb nog een aquaflow 50 liggen. Als ik die op z'n zachtst zet, en gewoon wat filterwatten erin doe, moet dat volgens mij geen kwaad kunnen toch?
Wat is jullie visie?
 
Altijd leuk om te volgen!

Ik denk dat een filtertje zeker zal helpen.

Vertel je wel tegen de kindjes dat amfibie�n in Nederland en Belgi� beschermd zijn en zij, hun jongen en hun eieren niet verplaatst mogen worden?
 
Nou, ik hoef nu helemaal niks te vertellen, want ze weten niet dat ik het heb haha.

Ik heb de Aquaflow erin gehangen en op minimale sterkte, anders vliegen die dikkopjes overal tegenaan. Ik heb het idee dat ze het wel leuk vinden. De Cabomba hangt nu vol zuurstofbelletjes, lijkt me alleen maar goed. Heb ook voer verpulverd tussen mijn vingers en daar gaan ze ook op af. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Bakje zelf verdient geen schoonheidsprijs, maar dat mag de pret niet drukken.
 
Ik heb net een stuk of 30 kikkertjes groot gebracht van kikkerdril tot kikkertjes binnen in huis in een klein aquariumbakje. Geen pomp gebruikt, wel elke dag 50 % van het water ververst met water uit de vijver. Hier zitten veel voedingsstoffen in die ze nodig hebben.
In de eerste periode kun je ze vlokvoer geven en spirulinatabletjes. Daarna hebben ze ook vlees nodig en zijn rode muggenlarven e.d. prima (deze hoeven niet levend te zijn). Zuurstofplanten en inderdaad iets om op te klimmen is voldoende, zolang je het water maar ververst.
Een pompje met lichte stroming kan geen kwaad en stroming wordt vaak wel gewaardeerd.
Op deze site is veel info te vinden:
http://www.kikkersite.nl/
Zodra de padjes gevormd zijn, moet je ze uitzetten. Ze dan nog houden is inderdaad verboden. Het verplaatsen van dril en kikkervisjes / paddenvisjes (hoe noem je die?) is zo ver ik weet wel toegestaan, maar de kikkers en padden zelf morgen niet gevangen en verplaatst worden.
Succes met grootbrengen.

Als je het leuk vindt, ik heb foto's van de transformatie staan op onderstaande link:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1673094
 
Ow dat ziet er al heel goed uit!

Ik heb vorige week vrijdag de dril gehad, en afgelopen maandag zag ik de eerste larfjes. Tussen nu en maandag zijn ze al heel wat gegroeid. Zijn nu nog zwart, maar omdat het padden zijn, geloof ik ook niet dat ze veel anders worden qua kleur. Wel zie ik een soort van 'haakjes' waarmee ze zich vastzetten aan de steen of Cabomba, en blijven daardoor hangen. Het is in elk geval zeer fascinerend te zien...
 
KB9ZuXGFi8dZFn5oqDh7jsT1wBltzqgl.jpeg


Zo staat het bakkie er nu bij. Leuk uitzicht als ik achter de laptop zit.
 
Vroeger in de vijver voerde ik mijn kikkervisjes altijd bij met plakken ham. Daar lagen ze dan met zijn honderden op.
 
We zijn nu twee dagen verder en de dikkopjes doen het super. Ik merk dat ze veel actiever zijn en volgens mij veranderd hun lijfje ook langzaam. Ik ververs elke dag de helft van het water en ook krijgen ze fijngemalen Vipagran en spirulinavlokjes. Daar doen ze het goed op.
 
De familie Zwiepstra zwemt nog vrolijk rond. Ik heb het idee dat ze nu ook weten hoe ze moeten eten. Ik heb ergens gelezen dat het veranderen van een paddenvisje langzamer gaat dan een kikkervisje. Het zal zijn tijd wel duren, voorlopig staan ze hier nog prima en vind ik het nog steeds enorm interessant.
 
We zijn weer een paar daagjes verder. Je begint nu ook hun mondjes te zien en minimini oogjes. Erg leuk!
 
Mooi hoor. Als ik die dikkoppies zie zitten dan herinnert me dat aan de tijd dat we ze als kids ook in een bakje hadden :).
 
Ik heb dat vroeger nooit kunnen doen, dus ik vind het nu wel super om het te volgen hihi. Ben alleen enorm benieuwd wanneer ze pootjes gaan krijgen.....
 
uaAgxZVBkbk6C4yzPfSp4cYWG0siD3Gm.jpeg


De dikkopjes zijn nu 30 dagen oud. Er zijn er nu een stel die al pootjes krijgen.
Heel leuk om te zien. Je ziet ze nu echt groeien.
Ze eten spirulina vlokvoer, artemia en heb ze van de week ook rode muggenlarven gegeven.
 
Woohoo! Het eerste padje is 'af' en zit parmantig op de baksteen, die in de bak ligt.

Maar nu..... Padjes ontwikkelen zich weer net anders dan kikkertjes en ik kan hierdoor ook weinig tot geen informatie vinden over de voeding die hij nu nodig heeft.
Het liefst wacht ik nog even met vrijlaten tot de rest ook zover is. Dat zal niet heel lang meer duren, want ik heb er al meer gezien met vier pootjes.
Ik heb ergens gelezen dat je fruitvliegjes moet kweken...... Maar ook mieren lusten ze. Die zullen nu nog wel te groot zijn ben ik bang?
 
Ik zou ze nu vrij laten inderdaad. Ze eten buiten van alles en nog wat, dat kun je ze binnen niet bieden. Padden eten net als kikkers eigenlijk alles wat beweegt. Naaktslakjes, spinnen e.d. zijn volgens mij favoriet. Die vinden ze denk ik ook het meest in de vochtige plekken waar ze zich verstoppen. Pissebedden vast ook. Maar nu ze nog zo klein zijn, hebben ze denk ik nog niet zo'n breed bekje.
 
xmGr7IL93vShtHnDQecTXmqp4b-2IiPz.jpeg


Meer dan dit is het niet hahaha. Hij/zij klom zelf op mijn duim en was er nog amper af te krijgen! Ik heb hem in een afgeschermd stuk tuin gezet, tussen blaadjes en ander klein spul waar hij zich kan verstoppen. Ook heb ik er een stukje kiwi bijgelegd, zodat er fruitvliegjes op af komen (tenzij de vogels dat stuk kiwi eerder opeten)

Vanmorgen nummer 2 gezien op de steen. Die mag vanmiddag de wereld gaan ontdekken, bij zijn broer/zus.

Ik hoop er maar het beste van.
 
Super schattig. Ik kom de kleine kikkertjes die ik heb opgekweekt elke dag in de tuin tegen. Ik heb trouwens ook redelijk wat padden in de tuin zitten. Zo leuk om ze daar te zien rondspringen en te zien groeien!
 
Vanmiddag weer 5 de wijde wereld ingestuurd ;-). Nummer zes wilde niet, dus die blijft nog een nachtje. Misschien kan er morgen wel weer wat worden vrijgelaten.

SUhl4qBWX5RDpGrvx6h2BzdgNXc-CS4z.jpeg


Tis een zoekplaatje, maar op deze foto staan 6 kleine, schattige padjes. :smitten:
 
x6vyRaLMnSrcHfVS-UXtj35GR5x8Mvmn.jpeg


Met het uitzetten van dit padje, met zijn 6 broertjes en zusjes, is er een einde gekomen aan mijn paddendril/vis/padje avontuur.
Ik heb er in totaal 37 weten groot te brengen tot schattig padje. Hopelijk redden ze het nu buiten zelf en kom ik ze ooit nog tegen.
 
37 nog, dat heb je mooi gedaan dan. Het blijft prachtig om naar te kijken!
 
Top, dat je er zoveel groot hebt kunnen krijgen hoor. Op de foto zijn het ook leuke beestjes om te zien. Nu ben je voor volgend jaar een ervaring rijker dus.
 
WAs er geen pantoffel in de buurt? om te meppen?

Kon mijn Moeder goed, toen ze over de zolder hipten.

Ze wist niet wat het waren.hhahaha
 
HA HA Bertus. Ik ze met moeite grootbrengen om ze vervolgens plat te meppen. Ook zo sneu ;-).

Ik heb ze al expres op een plek gezet waar ik er niet overheen kan rijden met mijn stoel. Om nou al die paddenlijkjes tussen het profiel van mijn nieuwe banden te peuteren is ook niet leuk ha ha!
 

Terug
Bovenaan