Wat is er nieuw

Dilemma: Beginnen met Tanganyika, groot of klein?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wiets82
  • Startdatum Startdatum
W

Wiets82

Guest
Na lange tijd afwezig te zijn geweest op het forum, de laatste weken weer dankbaar gebruik gemaakt van alle kennis hier door heel erg veel te lezen.
Al een aantal jaren is er de wens om weer met een aquarium te beginnen en dan nu zonder alle beginnersfouten die er eerder ongetwijfeld zijn geweest.
In die jaren veel rondgekeken en gelezen en mijn oog laten vallen op de Tanganyika bakken, wat een prachtige rust stralen die uit!
Maar, zoals de titel al zegt, nu is de vraag wat wijs is. Beginnen met een kleine bak met misschien maar 1 of 2 soorten, of toch gewoon kijken naar wat je echt mooi vind en hier je bak op aanpassen.
Natuurlijk heb ik al gekeken naar welke vissen mijn voorkeur uit zou gaan. Dan zou het gelijk een mega-bak moeten worden, want de L. Kendali vind ik echt prachtig!! Maar om re�el te blijven, ruimte zou er wel zijn, maar kosten (en dan vooral die op de lange termijn) spelen natuurlijk ook mee.
Voor nu zou mijn keus uit gaan naar een bak van +/-1.40, zo'n 300/350 liter zou dat zijn denk ik.
Als start voor een bestand heb ik tot nu toe:
-Julidochromis, later te bepalen welke afhankelijke van uiteindelijk bak en samenstelling, koppel
- Altamprologus Calvus, solo
- Synodontis (Lucipinnis goede keus?), groep van 5

Dit bestand zou ik dan uiteindelijk graag nog aanvullen (indien dit past in het formaat bak uiteraard!) met nog een solovis en eventueel een school of groep (slakkenhuis evt?).

Graag hoor ik op- en aanmerkingen op bovenstaande, verdere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Tja er zijn hele mooie soorten en ook mooie bakken bij he.
Ik ben zelf begonnen met een 60 cm met Multi s en daar hou ik het bij. Ik heb dan ook 9 bakken staan endat is genoeg.
Ik denk dat jezelf een afweging met maken wat je graag wil.

Voor een koppel Juli's, een solo calvus en een Synodontis lucipinnis (petricola "dwarf") zou je kunnen volstaan met een bak van 1.20 denk ik, en dan blijft er ook nog wat ruimte over voor een groep slakkenhuis bewoners.

Met de 1.40 zit je helemaal goed, dan heb je wat meer speling en kan je wellicht nog een holenbroeder toevoegen (N. buescheri?).

Zowiezo is een grotere bak makkelijker te onderhouden, de waterwaarden zullen minder schommelen. Ik zou voor de grotere gaan (of voor 1.50, als dat past).

Mooneater, dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga me eens verder inlezen in de holenbroeders en de slakkenhuisbewoners.
Is er naast de A. Calvus nog een Tanganyika die zich goed solo laat houden?

Uiteindelijke maat zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van het aanbod op marktplaats. Maar ik heb geen haast en wil niet zo maar wat aanschaffen. Ook een nieuwe bak is te overwegen, maar voor het geld dat je daar aan kwijt bent kun je op marktplaats vaak zo veel meer vinden wat niet eens slechter hoeft te zijn.

Er is een lange muur in huis waar zelfs wel een bak van 2m+ zou kunnen staan, maar dan staat de bak achter de bank en in het looppad. Niet de beste plek in mijn optiek. Dus ik zal eens meten hoeveel ik maximaal kwijt kan tegen de muur tegenover de bank.

Kortom, de puzzel gaat fijn door! Ach, het is toch nog geen tijd voor vakantie- of belastinggeld... ;-)

De Neolamprologus brichardi misschien?

Nilo, wat ik er over lees leven deze toch bij voorkeur in een paartje, samen met andere paartjes dicht in de buurt en verdedigen zo een deel van de rotsformatie. Maar ook Mooneater noemde een vis uit de Neolampr, familie, dus ik ga me er zeker nog eens verder in verdiepen.
Welke soort Julidochromis raden jullie aan of juist af? Voor nu stonden de regani en marlieri op mijn lijstje, maar lees hier wisselende dingen over.

Van de regani en de marlieri zeggen ze nou juist dat ze agressiever zijn. Ik heb een ornatis, met ook een mooie tekening en kleur, en die doet het prima solo in een meterbak.

De wat kleinere Julidochromis soorten (ornatus / dickfeldi / transcriptus (niet Gombe!)) zijn het makkelijkst, de grotere soorten (marlieri en regani) nemen een groter territorium in beslag en zijn dus wat moeilijker te combineren.

Qua solovis is misschien Neolamprologus tetrocephalus, of Neolamprologus sexfasciatus iets? Of Altolamprologus fasciatus?

N. brichardi vormt een broedkolonie die uiteindelijk de hele bak kan overnemen (en is erg moeilijk vanaf te komen op marktplaats), mooie vis, maar niet ehct een aanrader voor de langere termijn.

Even meten heeft geleerd dat er zelfs wel een bak van 1.60 zou passen tussen de eethoek en de tv. Dan zou ik wel beide korte zijden ook dicht maken om zo de rust in de bak te vergroten, ook geeft dat meer mogelijkheid tot het stapelen van stenen tegen een achterwand/zijwand, al die stenen tegen glas vind ik vaak toch maar eng.

Reever, heb je topic bekeken en je hebt een mooie bak. Wel denk ik dat er naar mijn mening iets te veel vissen in zitten na tanganyika-begrippen. Een reden om voor Tanganyika te kiezen is juist de lage bevolking van de bakken, als ik een drukke, volle bak zou willen zou ik eerder voor Malawi hebben gekozen.

Mooneater, zowel beide soorten Neolamprologus als de Altolamprologus vind ik prachtig! Waarbij de Neol. zeker solo gehouden zouden worden, van de Altol. is een koppel te overwegen bij voldoende ruimte.

Mocht er een slakkenhuisbewoner in de bak komen, dan lijkt de kans op jongen en dus op natuurlijk levend voor redelijk aannemelijk. Zou het anders op een optie kunnen zijn bijvoorbeeld een guppenkweek op te zetten en deze jongen als voer te gebruiken? Of misschien biotoop-correcter, een kleine kweek van slakkenhuisbewoners.

Als inrichting wordt het zeer waarschijnlijk dan alleen maar grijs breuksteen, plantjes zijn leuk voor de kleur, maar in mijn ogen vaak niet biotoop-correct.
De verlichting wil ik me nog eens goed in verdiepen. Energiezuinig led lijkt een goede optie, ook qua de vele kleurmogelijkheden. Of de aanschaf ook prijsgunstig is, moet ik uitzoeken. Daarnaast is het afwachten of het in een al bestaande lichtbak is in te passen. Maar een beetje opknapwerk vind ik wel een uitdaging!

Op goede vlokken hoeven Altolamprologussen geen levend voer erbij te krijgen - het zijn sowieso geen felle jagers, maar meer "jagers vanuit een hinderlaag",
jonge guppen zullen ze denk ik niet zo snel te pakken krijgen (hoewel de fasciatus wel een stuk minder "lui" is dan calvus/compressiceps).

Ik heb wel gehoord van bakken met een kolonie multi's en een grote calvus man, waarbij de calvus man niet eens meer omkeek naar de multi jongen...

Een tijdje geleden heb ik ook tanganyika gehad.
Van de Julidochromis soorten vond ik de transcriptus het mooist. Die gingen gewoon hun eigen gang en trokken zich weinig van de rest van de bevolking aan.
��n van mijn favorieten - Neolamprologus pulcher 'daffodil'. Deze waren vrij druk, ze deden me meer aan Malawi cichliden ( Mbuna ) denken. Die drukte hield ik van. Je had het echter over een rustige uitstraling, daarom geef ik dit even aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan