Wat is er nieuw

Dilemma..hydra bestrijden of niet...

• Onderwerp starter Onderwerp starter erik100
  • Startdatum Startdatum
E

erik100

Guest
Hoi allen,

een dilemma dus, ik vind iedere dag nieuwe hydras in mijn kleine bakje, is een aqua 40. Het zijn er geen tientallen, maar ze zitten er dus wel in..
Bewoners zijn heterandia Formosa met meerdere jongen en twee cpo kreeftjes.
Mevrouw cpo is hoogzwanger, staat op het punt de jongen los te laten.
Ik weet dat het te behandelen is met fluminol maar ik vrees dan voor mijn net geboren cpo kreeftjes..
Wat is wijsheid, hydra nog niet bestrijden en accepteren dat er een paar gegrepen worden door een hydra of fluminol gebruiken en hopen dat de jonge cpo's dat overleven...

Ik hoor graag van jullie,

Groet erik

Moeilijk. Ik had zelf ook een tijdje last van hydra echter waren deze na enige tijd plotseling ook weer verdwenen zonder ze te bestrijden. Wat je misschien kunt doen is de hydra dood drukken, , dit zal wel een beetje helpen al breiden ze zich ook weer redelijk snel uit.

Tja ik probeer alle hydra die ik zie te verwijderen, blaadjes waar ze opzitten verwijderen, op het glas met een tissue weghalen etc... ik vrees alleen voor mijn jonge cpos, wil ze graag op laten groeien...

Misschien kan je je zwangere cpos een tijdje apart zetten?

Bij Flubenol heb ik de ervaring dat het niks doet met jonge garnalen.
Dus dat zal wel meevallen denk ik, maar ja je hebt liever geen Hydra natuurlijk.
Ik heb zelf bij hydra de helft van de dosering altijd gegeven en dat is al voldoend e om hydra dood te krijgen hoor. Na dik 24 uur zie je al resultaat en na 48 uur kun je verversen.
Je kan het ook nu inzetten en de dame even die tijd apart zetten als je bang bent voor problemen.
Hoe groot is de kans dat de jongen binnen 36-48 uur geboren worden??
En dan nog zal het niet veel invloed hebben denk ik omdat zelfs jonge garnalen ertegen konden hier.

erik100 zei:
Wat is wijsheid, hydra nog niet bestrijden en accepteren dat er een paar gegrepen worden door een hydra of fluminol gebruiken en hopen dat de jonge cpo's dat overleven...

Zijn ze zo groot dan de Hydra's? moet de eerste foto of getuigenverklaring nog zien dat Hydra een baby kreeftje te pakken heeft namelijk 😉
Heb het hier ook eens in een bakje gehad en net als bij Ludger is het vanzelf weer verdwenen.
Je bak volplempen met medicijnen kan altijd nog maar als het niet nodig is zou het zonde zijn natuurlijk.

Hydra leeft hoofdzakelijk van zwevend voer.
Plus dat ze 4 mm zijn.
Dooddrukken helpt niet.
Weet wel,met pipetje azijn, verschrompelen ze.
maar niet te veel doen.

Ik denk dat de 4mm van Bertus aardig in de goede richting komt hoor. de kleine cpo s zijn ook erg klein weet ik.
Bij het dooddrukken vermeerderen ze zich juist nog meer. Dus het is denk ik of bestrijden of afwachten hoe het verloopt.

Dank voor jullie goede raad!

Ik houd ook niet van medicijnen, ik kijk het nog maar even aan denk ik. Mevrouw cpo is al een paar dagen zoek, hopelijk is ze niet de bak uitgekropen met de eitjes...zal wel ergens verstopt zitten. Is wel ongeveer nu drie weken zwanger dus kan elk moment de jongen loslaten..

Ik probeer elk hydratje dat ik zie nu te verwijderen mn op de plantjes, die groeien als kool dus dat is geen probleem..

wordt vervolgd...

Ik lees op internet ook dat ze kunnen worden bestreden met de grote poelslak en met platys/zwaarddragers.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Poelslak brengt weer andere ziekten. Platy zou kunnen.

Probeer eerst eens paar druppels azijn, wordt het water iets zuurder.

Zouden mijn vandaag(!) geboren cpotjes daar wel tegen kunnen? Zuur lijkt mij niet fijn voor hun vast nog tere pantsertje..

Het is jouw aquarium en dus jouw beslissing, maar ik zou afwachten tot de jongen wat groter en dus weerbaarder zijn. Het zou veilig zijn voor garnalen en dus kreeftjes ook. Maar waarom bestrijden, die dingen doen niks verkeerd. Enkel als je met jonge visjes zit wil je ze niet.
Ik heb de ervaring dat black mollys wel helpen de hydra's in toom te houden, maar uitroeien lukt ze niet. Van formosa's zou ik hetzelfde verwachten.

Ik was vandaag bij de lfs en die vertelde mij dat hydras ook wat grotere vissen kunnen beschadigen...Hij adviseerde mij lernex-pro te proberen, omdat die hydras volgens hem dus behoorlijk schade kunnen geven. Hij verkoopt het spul zelf niet, stuurde mij naar de koi winkel(dino,breda) dus het was een onbaatzuchtig advies.

In het bakje zitten naast de cpo's enkel wat heterandia Formosa, die wel flink aan het reproduceren zijn...

Zie je de cpo inmiddels alweer??
Ik heb goede ervaringen met Flubenol, ook bij jonge garnalen.
Het is jou keus natuurlijk maar ik zou hier een halve dosis van gebruiken als je iets wilt gaan doen dan.
Dat is voldoende heb ik uit ervaring gemerkt.

Ja, mevrouw cpo heeft vandaag haar laatste nakomelingen afgeworpen.. was leuk om dit allemaal van dichtbij te volgen! De jongen lopen nu klein maar parmantig rond!

Brrr ik ben er nog niet uit wat ik ga doen om van die grr hydra af te komen..

En vanavond een kleine platy meegekregen van de lfs..Hopelijk heeft ze honger en gaan de hydras erin als vis....Hoop dat het lukt om de hydras weg te krijgen zonder medicijnen.

Mooi dat de jongen door je bakje stappen hoor.
Zijn er voldoende schuilplekken ivm de Platy?? ik vind het altijd zonde als ze opgegeten gaan worden namelijk.
Maar ja dat is ook de natuur. Ik ben benieuwd of je zo van de hydra gaat afkomen en anders heb je aan een halve dosering Flubenol genoeg. Na 24 uur zie je dan dat de tentakels al weg zijn.
En je cpo kan daar prima tegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan