Dilemma nieuwe bak


RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
Beste,

Dit weekend ga ik mijn nieuwe bak aansluiten. Een 125 liter met pre filter, eheim classis 2215 en co2 setup met reactor.

Het dillema waar ik mee zit is als volgt:
Nieuwe bak nieuwe start, volledig nieuw water en filtermateriaal en een aantal weken laten indraaien? Met of zonder vissen? Mijn voorkeur in dit geval zonder vissen totdat ik het co2 gebeuren volledig stabiel heb.

Of

Water en filter materiaal van mijn huidige bak toevoegen aan de nieuwe bak. De vissen krijgen een onderkomen bij mijn schoonouders dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Het betreft 45 liter ingedraaid water waar dan 80 liter kraanwater bij komt. Het ingedraaide filtermedium word gewoon aangevuld met nieuw materiaal. (Micromec, bioballs en grof en fijn gaas. Als deze optie het word moet ik het oude filter medium dan in de eheim of pre filter stoppen?


Uiteindelijk moet het een aardig vol beplante bak/aquascape worden. Vissen zijn op het moment bijzaak en worden tzt uitgezocht op de waterwaarden en behoeften die ik ze kan bieden.
 
Zonder vissen indraaien ivm eventuele nitriet wat gaat komen. Als je filtermateriaal kan overzetten dan zou ik dat gewoon in de 2215 plaatsen.
 
Als je het budget hebt zou ik voor optie 1 gaan om de kans op algen, ziekers en andere ongewenstheden te verkleinen
 

Terug
Bovenaan