Dilemma...


S

Styx el Diablo

Guest
Hallo Allen,

Na eventjes geen aquarium meer in bezit gehad te hebben deed zich een mooie gelegenheid voor...
Ik kon een leuk aquarium ophalen (bijna voor niets) echter zaten er wel vissen bij... Dit maakt het verhuizen altijd wat onpraktisch...
Uiteindelijk gelukt en nu bleek er iets te lekken, wederom een goede deal kunnen sluiten door een nieuwe aqualantis splendid te kunnen kopen omdat ze uit het assortiment gingen...
De vissen waren inmiddels dus 3x verhuisd in korte tijd.. als kers op de taart heb ik nu een extra bak aangeschaft ivm het feit dat de vissen zich voort gingen planten...
Nu het dilemma:

Ik heb een aqualantis splendid van 100cm en een juwel rio van 150cm

In de 100cm bak zit (te) veel vis, in de 150cm zit weinig vis...
Ik wil dus wat vissen overzetten maar omdat ze kort geleden al 3x verhuisd zijn in een week wil ik ze niet te veel stressen, echter brengt overbevolking ook stress... tijdens verhuizen zag ik 1 vis die bijna het loodje legde...
Aan de vissen in de 100cm bak zie ik dat ze zich ook niet happy voelen...
Wat is nu wijsheid? Toch wat vissen overzetten? Of nog even wachten? Wat geeft meer stress voor de vissen? Overbevolking of verhuizen?
 
Bestand 100cm
3 pseudotropheus acei
2 mdoka white lips
6 labidochromis caeruleus (2 volwassen de rest 3 a 4 cm)
2 besha bengi
2 altplamprogus calvus

150cm
2 labidochromis caerleus
2 elongatus mpanga
1 demasoni
2 metreaclima estherea red
2 cynotalapia afra cobue
2 synodontis petricola
 

Bijlagen

  • 20210819_172706.jpg
    20210819_172706.jpg
    395.6 KB · Weergaven: 130
  • 20210809_173954.jpg
    20210809_173954.jpg
    515.1 KB · Weergaven: 136
Als je ze met een netje gaat vangen, ga je inderdaad wel veel stress veroorzaken.

ik denk dat het in deze situatie wel het beste is e
om er een paar uit te vangen, maar dit dan met een vissenval te doen.
Dan heb je nog wel de stress dat ze overgeplaatst worden, maar veel minder van het uitvangen.
 
Probeer anders met twee netjes te werken. Netje links van de vis, netje rechts. Rustig met het ene netje de vis naar het andere netje drijven. Neem voor dit gedeelte de tijd, zodat het geen door de bak maaien wordt. Vis in het netje en 1-2-3 hop in de andere bak. Dan moet het met de stress wel meevallen. :)
 
Probeer anders met twee netjes te werken. Netje links van de vis, netje rechts. Rustig met het ene netje de vis naar het andere netje drijven. Neem voor dit gedeelte de tijd, zodat het geen door de bak maaien wordt. Vis in het netje en 1-2-3 hop in de andere bak. Dan moet het met de stress wel meevallen. :)
Die, of met een netje en een maatbeker. In een maatbeker is de neiging tot spartelen wat minder en heb je geen kans dat ze in 't net blijven haken oid.
 
Bedankt voor de reacties... inmiddels zitten de vissen op hun nieuwe plekje... heb de 2 netjes techniek gebruikt en volgens mij ging dit prima... ze zwemmen weer blij in het rond en de andere bak is gelukkig weer wat rustiger.. :)
 

Terug
Bovenaan