Wat is er nieuw

Dillema blauwe oranda

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bart_ramakers12
  • Startdatum Startdatum
B

bart_ramakers12

Guest
buiten in de vijver doet de blauwe oranda het niet goed (zwemblaasprobleem door de groote en de massa van de vijver )
aangezien het al kouder word buiten en hier een reigerstreek eigelijk is moet ik opties gaan bedenken voor de vis wat kan ik doen?
mag hem niet kwijt in de garage helaas en op me kamer mag ik geen extra bak om dat ik al 3 aquariums heb en me moeder wil geen binnevijver op me kamer of extra aquarium. heb 2 kleine tropisch maar die vond ze wel goed vandaar..
de vis is ongeveer al 19- 22 cm dit is met staart meegerekent
en wil de vis niet wegdoen want daar heeft die te veel emotionele waarde voor mij voor.

enige oplossing waar ik op kom is me aquarium maar dan kom ik op 45l per vis uit en dan zou 2 keer per week verversen genoeg zijn.
is maar een idee want ik wil de vis in het voorjaar de vijver eigelijk weer in hebben..
 
Een zwemblaasprobleem door de grootte en massa van de vijver? Kan je dat uitleggen, want daar heb ik nog nooit van gehoord?
 
Sinds dat de vis in de vijver zat kreeg die zwemblaas problemen daarvoor in aquariun had die nergens last van
 
Wat een gek verhaal
 
En zwemblaas los je ook niet op door hem gewoon in een aquarium te doen toch?
 
Als die in aquarium zit heeft die betere kans om door de winter te komen ipv vast vriezem of worde opgegeten door reiger als makelijke prooi dankzij zijn probleem met zwemblaas.
Kan geen andere oplossing bedenke nog helaaas 🙁
 
Vijver is 90 cm diep en aquarium waterpeil is maar 45-50 cm dus de waterdruk en omgeving zijn dan anders waar de zwemblaas anders op kan reageren vandaar die optie
 
Je vijver is trouwens volgens mij sowieso niet diep genoeg. Ik dacht dat een vijver minstens 1.50 diep moest zijn voor sluiers
 
Kalibreren lukt niet heb vaker zwemblaas problemen gehad 9 van de 10 keer zijn de visjes gedoemd en net gaat er over maar een vis die dobberd red de winter niet helaas
 
Het drukverschil tussen 45 en 90 cm. kan daar mijns inziens niet mee te maken hebben. De vis zit toch al een tijdje in de vijver? Wanneer is het probleem dan begonnen?
 
bart_ramakers12 zei:
Kalibreren lukt niet heb vaker zwemblaas problemen gehad 9 van de 10 keer zijn de visjes gedoemd en net gaat er over maar een vis die dobberd red de winter niet helaas

Een vis die dobbert red het sowieso niet als ie niet geholpen wordt volgens mij.
 
waarom lukt kalibreren niet ?
 
Jones zei:
Het drukverschil tussen 45 en 90 cm. kan daar mijns inziens niet mee te maken hebben. De vis zit toch al een tijdje in de vijver? Wanneer is het probleem dan begonnen?
probleem begon al langzaam toen die de vijver in werd geplaatst en nu het kouder word word het steeds erger..

omdat vissen met zwemblaas probleem altijd een zwemblaas probleem zullen houden en kalibreren alleen maar meer stressopleverd. ik ga hem denk ik naar binnen halen anders komt het niet goed met blue 🙁
 
Je kan zo'n anti vries kap over je vijver doen..
Ik vind het beetje sneu als ze met zo weinig liters de winter door moeten..
kan ook niet goed zijn voor zijn zwemblaas, beter een q bak opzetten dan en behandelen, zet je er nog een andere vis bij voor gezelschap.
Heb je ze ander voer gegeven misschien?
 
ze krijgen het zelfde voer als dat ze krijgen in aquarium.
het probleem is juist een kap mag niet van me ouders en mag ook geen quarantaine bak op me kamer
daar baal ik gewoon zo erg om. ik ben genoodzaakt als het kouder gaat worden hem naar binne te halen anders gaat die het gwn niet redde
 
Vind het een beetje vreemd dat je niet voor je huisdieren mag zorgen van je ouders 😉
Je had toch een speciekuip als q=bak waarom pak je die niet gewoon??
 
Ik vind het een raar verhaal Bart. Ik denk dat ik me hier maar eens buiten ga houden.
 
Misuzu zei:
Vind het een beetje vreemd dat je niet voor je huisdieren mag zorgen van je ouders 😉
Je had toch een speciekuip als q=bak waarom pak je die niet gewoon??
als het mocht had ik het zo gedaan misuzu maar me ouders vinden ook dat me kamer neit helemaal vissen word en dat een keer genoeg moet zijn en dat punt is bij ze bereikt helaas en dat valt niet om te praten dus ja helaas maar moet kijken naar de ree�le oplossingen.
de bak past niet op me kamer heb er geen ruimte meer voor helaas.
 
Sterrekind zei:
Ik vind het een raar verhaal Bart. Ik denk dat ik me hier maar eens buiten ga houden.
kan daar niks aan doen de situatie is hoe het is en kan helaas niet veranderd worden.
 
Dan is er maar ��n oplossing en is er dus eigenlijk geen discussie mogelijk toch?
Of je laat de vis creperen in de vijver wat absoluut ook niet mijn keus zou zijn of je haalt hem binnen en moet het oplossen in het extra verversen.
Die keus is niet zo moeilijk zou ik zo denken.
Vissen met een zwemblaasprobleem of neiging daartoe hebben nu eenmaal meer last in een grotere diepte en in kouder water.
 
Hallo Bart,

Wat een pech heb je toch weer.
Ik heb hier te weinig verstand van maar wil je wel veel wijsheid wensen en uiteraard beterschap voor je mooie vis.

Groet Pauolo
 
Klopt patries maar dan zit ik op 45 l per vis maar dan wat moet dat moet toch?
 
Je kunt hem moeilijk laten creperen in de vijver deze winter want dan vriest hij letterlijk dood. Het is of bijplaatsen in je aquarium want een extra quarantainebak mag niet en uit huis plaatsen wil je niet (al is dit ook niet makkelijk met zo'n grote vis met dit probleem).
Heb je verder nog een keus dan?
 
verder heb ik geen keus helaas . dat word morgen vangen en hem langzaam overwennen.
ben erg gehecht aan het beestje heb hem namelijk al vanaf 6 cm groot gebracht naar ze actuele grote en dat is best knap in zo korte periode vind ik persoonlijk
 
bart_ramakers12 zei:
verder heb ik geen keus helaas . dat word morgen vangen en hem langzaam overwennen.
ben erg gehecht aan het beestje heb hem namelijk al vanaf 6 cm groot gebracht naar ze actuele grote en dat is best knap in zo korte periode vind ik persoonlijk

Nou vind ik niet knap hoor. Gooi d'r voer bij en de natuur doet de rest. Dat is sorry dat ik het zeg, niet iets om trots op te zijn. Het arme beest heeft nu wel een probleem en wordt nu tegen alle adviezen in alsnog bij de anderen in de onverzorgde ( ja, gadver die bak was donkergroen Bart, dat is een kwestie van veel vaker schoonmaken, gewoon zielig om te zien dat die dieren barebottom in een met algen en poep besmette bak rond moeten zwemmen)

Ik heb je berichtgeschiedenis eens doorgelezen en vind het schandalig dat jij zo met je beestjes omgaat puur voor eigen gewin, en je ouders gebruikt als excuus om ze niet goed te verzorgen. Als je groot genoeg bent om vissen te kopen dan dien je er ook naar behoren voor te zorgen, in ieder geval met het beste voor het dier als prioriteit, wat ik bij jou zie is dat je vooral jezelf als prioriteit ziet en doet waar JIJ zin in hebt.

Misschien klink ik enorm hard hoor maar als je ouders je geen schop onder je achterste geven dat je fout bezig bent, dan doe ik het wel.

Regel goede zorg voor de oranda. Doe hem niet in je aquarium er bij, regel een quarantainebak zodat de vis kan aansterken. Of zoek iemand die er goed voor kan zorgen.

Als je er zo aan gehecht bent wil je het beste voor het dier en niet het beste wat jou toevallig leuk uitkomt.

Just saying.
 
Algen zijn goed voor een vis dit is een soort van voedsel is mij ooit verteld.
Ik ging vroeger veel anders met me visse om klopt maar ik ga voor het welzijn van me vissen en niet andersom...
Die schop heb ik nie nodig dus .
Ik ververs gewoon goed 2 keer per week 70-80% en voor en zijruitjes maak ik regelmatig schoon en bodem en achterwand laat ik meestal begroeien. Als ik nie om me visjes zou geven was er oom gee meterbak en zou ik ook geen 60 l per vis hanteren.
Nu omdat ik aan noodoplossing moet gaan denken moet ik wel.
De vis is namelijk moeilijk her te plaatsen zoals patries al zei en heeft veel gevoelswaarde.
 
Nja, ik vind wel dat je veel rommeld met je vissen.. van q-bak naar aquarium naar vijver binnen 1 maand..
Ik snap alleen nog steeds niet waarom je die ene kuip niet in je kamer kan zetten?
Kan je niet vragen of iemand je vis tijdelijk opvangt tot de winter over is??
Dan hoef je hem niet op te geven en hoef je je andere vissen ook niet te belasten..


Maar ik denk niet dat het veel uitmaakt wat wij zeggen, jij hebt volgens mij al besloten hem in je aquarium te stoppen 🙂
 
@ Sterrekind: die algen zijn prima hoor, dat poetsen doen we eigenlijk puur voor onszelf. Als de glazen wanden donker zijn van de algen, wil dat niet zeggen dat de vissen vervuild rondzwemmen, algen zijn gewoon plantjes die de vissen ook eten.

@ Bart: lastig dat je weer tegengas krijgt van je ouders. Ik denk dat je je af moet vragen of in je aquarium plaatsen het zwemblaasprobleem oplost. Ik snap wel dat je er trots op bent dat je m zo groot hebt gekregen, dat is wel erg gaaf om te zien he 🙂
 
@ mieke hem in aquarium plaatsen voorkomt in iedergeval dood door vorst of reigers.
Zou nie weten waar ik hem naar toe zou moeten doen helaas 🙁

@ misuzu heb echt geprobeerd die kuip van 200l maar het mocht gewoon echt niet helaas.
Heb dat al geprobeerd.
Maaar nu in stresss en zo want krijg maar geen ideeen en er moet aan nood oplossingen gedacht worden...
 
Nou je hebt toch de optie om hem in je aquarium te doen, hoewel ik dat niet echt aanraad..
en je hebt een optie om een tijdelijk onderkomen te zoeken die je vis wilt verzorgen tot de winter voorbij is..

Kan je niet nog een keer met je ouders bespreken aan tafel?
Ik denk niet dat hun de dood van een vis van jou op hun geweten willen.. ik zou toch proberen zo'n kap te regelen!
Dan hebben alle vissen minder stress.. desnoods met die tempex waar Sterre het over had?
 
Kan ��n van de vissen uit je aquarium niet in de vijver, dat je de vissen omruilt? Of is het nu al te koud om nog vissen in de vijver te zetten?
 
Ja het is eigenlijk wel te koud nu... meeste raden het af dat nu nog te doen
 
Ok�, dat is jammer. En je tropische bakjes? Kun je die niet weg doen, zodat je toch een q-bak kwijt kan?
 
Kijk punt is ook gewoon dat als je hem in je aquarium stopt.. ze waarschijnlijk vergroeien..
en daar moeten ze dan wel iets van half jaar in zitten neem ik aan?
Terwijl als je kijkt hoeveel mijn vissen al groeien in 1 maand!!
Vind beetje zielig als je ze dan zo op elkaar stopt!

en het is maar een meterbak.. is eigenlijk een hele kleine minimale bak.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ik zal Sky ff doen
      Terug
      Bovenaan