Wat is er nieuw

Dillema blauwe oranda

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bart_ramakers12
  • Startdatum Startdatum
De meeste mensen? Volgens mij zijn er hier op het forum ook mensen met vissen die ouder zijn dan 2 a 3 jaar.
Waar ik mij aan irriteer is dat jij telkens je eigen ervaringen als bewezen wetenschap verkoopt, terwijl je niet zulke radicale aannames kan doen op basis van de ervaring van een a twee personen. En ik vind het veel te ver gaan dat jij mensen hier op het forum in een adem noemt met vissenkom-houders.
Het kan best zijn dat die 50 liter regel moet worden herzien, misschien zelfs wel moet worden verdubbeld. Dit moet echter gebeuren op basis van meerdere ervaringen/onderzoeken en niet omdat een persoon zulke goede ervaringen heeft met het houden van sluiers in de vijver en daar vervolgens de conclusie uit trekt dat sluiers minimaal 200 liter per vis nodig hebben. Hoe lang houd jij nu sluiers in een vijver? 5 jaar o.i.d.? Gezien de leeftijd die sluiers kunnen halen, is dat toch niet lang genoeg om al zo'n ongenuanceerde stelling in te nemen? Pas als jij kan aantonen dat jij jouw sluiers zonder problemen oud krijgt, en met jou meerdere mensen, dan kun je gaan brullen over minimaal 200 liter per vis. Zo komt wetenschap namelijk tot stand. Neem je pearlscale. Die heb je twee jaar probleemloos in een vijver gehouden, voordat ie helaas kwam te overlijden door een ongeluk. Twee jaar is toch niet lang genoeg om conclusies uit te kunnen trekken?
Nogmaals, ik ken ook mensen met problemen in vijvers, is dat dan puur toeval?

Als je op buitenlandse fora kijkt, worden er weliswaar meer liters per vis geadviseerd dan hier in Nederland, maar niet de liters waar jij steeds mee komt. Heeft de rest van de wereld het dan ook bij het verkeerde eind?
Hier heb je geen antwoord op gegeven, ben wel erg benieuwd naar jouw reactie op bovenstaande.

Vind het alleen wel opvallend dat mensen die hun vissen meer liters gunnen ook van die 50 liter regel terug komen en dat mensen die hun vissen niet groter kunnen houden heel stellig op die 50 liter regel blijven hangen.
Even voor de goed orde: in mijn nieuwe bak hebben mijn vissen 100 liter per vis tot hun beschikking, dus jouw stelling gaat wat mij betreft niet op.

Je zegt dat de discussie al aan de gang was en daarmee doel je waarschijnlijk op de post van Jones. Er zit echter een wezenlijk verschil tussen de posts van Jones en van jou. Jones houdt namelijk rekening met de (on)mogelijkheden van aquariumhouders en komt niet met eisen aanzetten waar nagenoeg geen enkele aquariumhouder aan kan voldoen, terwijl jij telkens het tegenovergestelde doet.
 
Ik denk dat er niets mis mee is om te erkennen dat sluiers in essentie vijvervissen zijn. Dit hoeft niet te zeggen dat ze niet in aquaria gehouden kunnen worden, maar dat er aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden. De meeste vissen die we hier voorbij zien komen worden niet oud. Daar is een reden voor. Dat het zwakke vissen (kunnen) zijn heeft daar zeker mee te maken, maar juist bij zwakke vissen is het belangrijk om een goede waterkwaliteit en rust te garanderen. Dit doe je niet door op een minimum te gaan zitten waarbij je veel moet verversen om de waterkwaliteit goed te houden en waarbij er maar iets kleins fout hoeft te gaan om de vissen ziek te maken. Symbas heeft wat dat betreft zeker mijn ogen geopend.
 
Maar daar zit hem nou net de nuance, Jones. Er is een groot verschil tussen het minimum en de eisen die Symbas stelt. Mensen komen veelal voor hun plezier op dit forum. Daarnaast is er veel informatie te vinden. Maar volgens Symbas klopt die informatie van geen kanten. Dit mag zij uiteraard vinden, ware het niet dat zij dit zodanig ongenuanceerd brengt, dat sluierhouders op dit forum die aan de richtlijnen van dit forum voldoen worden weggezet als mishandelaars. Dat vergalt gewoon de sfeer hier. Of ik het met haar stelling eens ben of niet doet eigenlijk niet eens ter zake.
 
Afgezien van dat deze discussie behoorlijk offtopic is en eigenlijk in het 50-liter-per-vis-topic thuishoort, wil ik toch nog even dit kwijt:
Veel sluierhouders op dit deel van het forum zijn nog niet zo lang bezig met de hobby en hebben dus inderdaad vissen van 2/3 jaar oud. Dat betekent niet dat die vissen niet veel ouder worden.

Verder wil ik iedereen hier vriendelijk verzoeken de discussie in het daarvoor bestemde topic verder te voeren en daar ook te laten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan