Wat is er nieuw

Dillema blauwe oranda

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bart_ramakers12
  • Startdatum Startdatum
Je kan hem nog je vijver in doen.. maar dan moet je wel heel langzaam overwennen.
 
Ik ga met Misuzu mee langzaam weer terug naar de vijver wennen.
 
heb gewacht met de blauwe ryukin terug zetten aangezien zijn gedrag weer normaal is en niet echt meer de vis lastig valt 🙂

update van de wondjes van blauwe oranda:
Voor :





Na :




enige wat heb gebruikt is bacto plus omhizo clay en sansai biorex. ( dit zijn natuur suplimenten en geen medicatie maar meer om de weerstand op te krikken en genezing te verbeteren 🙂

Grote verbetering vind ik al zeg ik het zelf 😀
Vis doet het super lekker levendig en het beestje is handtam geworden echt kei leuk !
 
Dat ziet er al goed uit Bart! Goed werk!
 
Dankje 😀 ben erg trots op me prestatie wat ik heb kunnen bereiken in zo korte periode ! .
Ik laat saphire gewoon zwemmen nu bij blue aangezien het nu wel goed accendeerd waar ik erg blij om ben ! 🙂
 
En,nog water kunnen verversen?
 
Ja is na een flinke praat met me ouders toch gelukt vanacht om half 1 ververst om te zorgen dat de waterkwaliteit optimaal blijft en d had geeen ammo dus lucky me 🙂
 
Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit !
 
De vis zijn wondjes zijn helemaaal dicht nu en is helemaal gezond 🙂
Ik ga dus minderen met updates in goudvisgedeelte, iedereen bedankt voor alle hulp !
 
Waarom Bart is er iets gebeurt....?
 
Nou de bak is stabiel en de 2 vissen in de bowl doen het goed maar neem een stapje terug vanwege alle ellende die me de laatste tijd is overkomen.
 
Dat is niet leuk nee maar kop op dat overkomt de beste.
Je hebt je best gedaan voor de vissen en meer kun je niet doen.
Soms loopt het nu eenmaal zo en tja leuk is dat natuurlijk niet maar
je bent echt niet de enige bij wie dat gebeurt hoor.
 
Nou als je kijkt over hoelang ik al sluierstaarten al hou hoeveel er al dood zijn gegaan is dit erg extreem 🙁
Ik heb samen met deze en de koihobby zowat alle ziektes gehad die je kunt hebben.
Daarom was ik aangezien koihobby te duur en niet meer leuk werd gestopt met deze hobby en verder gegaan met sluierstaarten om dat het zo mooie vissen zijn.
Maar begin de ellende zo zat te worden dat ik sterk aan het twijfelen ben om over te stappen op tropisch.
Daarom ben ik eem stapje terug aan het gaan met deze hobby en het forum gedeelte hierdoor
 
Want met tropische vissen heb je geen ellende? Of begrijp ik je verkeerd?
 
Tropisch is heel anders het visbestand vervuil minder en prachtig om naar te kijken.
Daarin tegen tot sluierstaarten die vervuilen je bak zoveel dat je bak noout / amper stabiel is .
En vanwege alle ellende die ik ik ermee gehad heb twijfel ik gewoon erg
 
Bij tropisch zitten genoeg grote vervuilers...
Bij tropisch heb je ook nog andere punten waar je rekening mee moet houden... temp, waterbereiding, combinaties enz enz

Persoonlijk DENK ik dat dit over het algemeen lastiger is als sluierstaarten houden...
 
In alle jaren dat ik aquaria houd heb ik bij lange na niet zoveel gedonder gehad met tropische bakken als met sluiers. Verschillende ex-discushouders beweren ook dat het houden van sluiers ze veel moeilijker afgaat dan discus. Waarom: het zijn gewoon vijvervissen die we binnen willen houden en voor deze vissen die een kilo kunnen wegen houden we hetzelfde aantal liters aan als een vis van 20 cm. die een cm. dik is. Niet zo verwonderlijk dat het lastig is om dergelijke bakken stabiel te houden.

Doe je ze in een geschikte vijver, dan heb je er geen kind aan. Zet je ze in een aquarium dan kan je je lol op en zijn ze wel degelijk moeilijker te houden dan het gemiddelde tropische bakkie.
 
Als er zoveel gedonder is met die beesten kan ik niets anders zeggen dan dat het meest logische is dat ze verkeerd worden gehouden...

PS. Discus zegt mij niet zoveel... durf rustig te zeggen dat mijn dieren minstens net zo gevoelig zijn... Het enige voordeel is dat mijn dieren graag op harder water zitten waardoor ik geen waterbereidingen hoef te doen.
 
Gelden voor Discus dezelfde eisen als voor sluiers, Jones? Dat klinkt inderdaad niet heel logisch. Nou weet ik helemaal niets van Discussen af, hoor.
 
Discus minimaal 120 cm. en 50l. per vis. Beiden grote eters en dus grote vervuilers. Discus zijn natuurlijk hele andere vissen en daardoor moeilijk vergelijkbaar, maar ik zie niet hoe een vis met het postuur en de grootte van een discus evenveel liters nodig heeft als een grotere vis met een veel forser postuur. Of zie ik ergens wat over het hoofd?

Voor maanvissen wordt trouwens ook 50l. per vis aangehouden en dit wordt door bepaalde liefhebbers als veel te weinig beschouwd.
 
Nou de uitspraak dat de sluiers 'gewoon vijvervissen' zijn vindt ik erg kort door de bocht en ben ik het niet met je eens. Sommige sluiers kun je zelfs NIET in een vijver goed houden die zijn daar veel te gevoelig voor. Over het algemeen kunnen ze per definitie wel bijna allemaal in een vijver gehouden worden maar om nu te stellen dat het enkel vijvervissen zijn nee dat ben ik niet met je eens.

"Doe je ze in een geschikte vijver, dan heb je er geen kind aan"
Ook deze stelling is niet geheel waar want ook in een vijver kan er een hoop ellende zijn met sluiers alleen de kleinere dingen vallen gewoon niet op in een vijver omdat je de sluiers gewoon minder goed kunt observeren.

Feit blijft dat het houden van sluiers moeilijk is en zeker geen beginnersvis is.

(PS het aantal liters per vis discussie mag je in het daarvoor bedoelde topic verder voeren maar niet elke keer opnieuw in alle topics weer hetzelfde discussiepunt aanhalen graag.)
 
Toen ik startte en info op deed las ik juist dat de sluier gekweekt is voor in het aquarium en dan hij juist niet in een vijver overleefd.
Dus toen ik de eerste mensen zag die ze in een vijver hielden, vond ik dat heel bijzonder.
 
Patries zei:
Sommige sluiers kun je zelfs NIET in een vijver goed houden die zijn daar veel te gevoelig voor.

Welke dan? Ik heb namelijk met enig succes Ranchu al jaren in mijn vijver. Toch werd er gezegd dat dit absoluut geen vijver vissen zijn. Ik heb ook 2 jaar een pearlscale gehad (echt zo rond als een golfbal). Die is helaas tijdens onze verhuizing overleden toen hij met zn staart in de pomp kwam. Maar toch 2 keer een winter overleefd.

Verder heb ik ook oranda, ryukin en demekin zonder problemen in de vijver.


Daarnaast ben ik het volledig met Jones eens. In de vijver heb ik bijna nooit problemen. De eerste problemen die we hebben gehad is dit jaar geweest omdat we mogelijk de vissen eind vorig jaar toch te laat hebben over gezet. Ik schrik ook serieus hoe veel vissen hier op dit forum dood gaan, vaak ziek worden, veel parasieten krijgen.


Tuurlijk ze kunnen wel in een aquarium, maar gewoonweg met meer liters waar veel liefhebbers niet aan kunnen voldoen.
 
Niet specifiek een varieteit maar meer per vis afhankelijk. Jones heeft ook een aantal vissen zitten met beperkingen die je niet zomaar in een vijver kunt doen. Denk aan blind, schimmelgevoelig, zwemblaasachtige problemen bij koud weer.

Tuurlijk is die 50 liter minimum een vereiste en meer is altijd beter maar om nu ineens te stellen dat je geen enkele sluier meer in een aquarium zou moeten houden is wel erg ver gezocht.

Dan kunnen we het goudvissengedeelte (op vijver gedeelte na dus) hier op het forum wel opdoeken.

Tuurlijk zou ik mijn sluiers ook liever een mooie vijver gunnen van tig kuub maar dat is voor veel mensen niet weggelegd vergeet dat niet.
 
Een veel groter aquarium wel.

Daarnaast vind ik het nu wel apart dat je zegt dat veel sluiers die Jones heeft zitten niet in de vijver kunnen. Vind je het gek? Veel vissen van Jones hebben jaren lang te krap gezeten voordat ze ze kwam redden.


Overigens stop een vis die netjes de 50 liter regel gehad heeft maar in een vijver. 90% van deze vissen zullen drijven als het te koud wordt, net als deze blauwe oranda. Puur omdat ze toch ergens vergroeid zijn.
 
Ook een veel groter aquarium is voor veel mensen niet weggelegd.

Ik vindt dat ook niet gek dat een aantal vissen van Jones niet in de vijver kunnen dat zeg ik toch niet! Maar het is wel realiteit.
Veel sluiertjes in de dierenwinkels of verhandelcentra zijn allemaal al vergroeid voordat ze ook maar bij een eigenaar komen dat maakt dat al deze visjes dus al ongeschikt te noemen zijn voor in een vijver.

Het gaat er mij om dat je nu eventjes stelt dat sluierstaarten eigenlijk gewoon alleen in een vijver kunnen en als je ze in een aquarium houd dat ze sowieso vergroeien.

Makkelijke stelling zeker als je zelf wel over een vijver beschikt.
Dus wij doen het hier geen van allen goed met ons aquariums dus want zo doe je het overkomen en dat vindt ik jammer.
 
Dus omdat iemand geen groter aquarium kan houden moeten de beestjes maar verkeerd gehouden worden? Dan ben je even fout bezig als iemand die ze in een kom houdt.

Het is gewoon een feit dat een groot percentage van de mensen op dit forum veel sluiers hebben die veel te jong dood gaan, die veel te vaak ziek zijn dus een verkeerde verzorging krijgen.
 
nou dan gaan we nu dus met zijn alle onze vissen verkopen,
want dan zijn wij allemaal grote sluier-mishandelaars!
 
Totaal los van deze hele discussie Maine Coon kittens op komst Symbas!! Wat ontzettend ontzettend leuk, ik heb ook een coon en hij is mijn allerbeste vriend. Superdieren zijn het
 
Hoezo nog groter dan? Denk dat het merendeel hier heel goed weet wat de minimale afmeting is en de meeste hebben ze groter.

Zelf heb ik 2 bakken staan van resp 500 en ruim 600 liter en nog een van 240 liter maar wat is dan genoeg?
De meeste hebben echt niet even een muurtje vrij om een bak van meer dan 2 meter te gaan plaatsen hoor. Zijn wij dan zo fout bezig want dan is het net wat Misuzu ook al aangeeft dan zijn wij dus allemaal sluier-mishandelaars?

En het grote percentage op dit forum zijn ook vaak beginners die raad komen vragen over hun sluiers omdat het inderdaad niet goed gaat en ze verkeerd gehouden worden.
Elke keer wijzen de mensen die al wat langer hier zitten ze op hun fouten en geven ze advies hoe het minimaal zou moeten en hoe het beter kan.
Meer kun je niet doen en dan nog gaan er vaak vissen dood, ook bij de meer ervaren houders.
 
Nou jullie zijn allemaal fel op de 50 liter regel, terwijl het nu toch echt wel ruim bewezen is dat die 50 liter te weinig is. Waar komen dan anders alle problemen weg? Waarom gaan al die vissen dan allemaal zo jong dood?

Iedereen denkt maar o 50 liter per vis, ik heb 300 liter dus jippy ik kan 6 vissen houden. Maar veel vissen worden dan ziek en gaan dood. Als mensen dan eerst eens gaan kijken of ze niet beter eerst 2 vissen groot kunnen laten worden in die 300 liter om te kijken hoe groot ze uiteindelijk geworden zijn. Want wat Jones ook al zei, een sluier kan uitgegroeid een kilo wegen. Weet je hoe groot een kilo in massa is? Weet je hoe veel die kilo vervuilt? Vele malen meer als 1 discus vis of 1 maanvis die toch wel een zelfde hoeveelheid water nodig heeft.

Mensen met vijvers hebben amper problemen met de sluiers mits ze vanaf kleins af aan in een vijver gedaan zijn. Dus klein gekocht bij de dealer, of iets groter mits ze van goede kwekers af komen en na een quarantaine periode in een ruime bak in de vijver over zijn gezet.

Het verontrust mij namelijk dat ik van sommige mensen zie dat ze met enige regelmaat parasieten hebben, dat met enige regelmaat vissen dood zijn.
 
Symbas Story zei:
Dus omdat iemand geen groter aquarium kan houden moeten de beestjes maar verkeerd gehouden worden? Dan ben je even fout bezig als iemand die ze in een kom houdt.

Ik ken ook genoeg mensen met problemen in de vijver, hoor. Mensen met uiteenlopende ziektes in de vijver waar zij vissen door zijn verloren. Jij hebt dan blijkbaar een hele stabiele vijver waarin je vissen goed gezond blijven, maar er zijn ook genoeg mensen die dat niet hebben dus je kan niet zeggen dat sluiers per definitie beter af zijn in een vijver.

Als je op buitenlandse fora kijkt, worden er weliswaar meer liters per vis geadviseerd dan hier in Nederland, maar niet de liters waar jij steeds mee komt. Heeft de rest van de wereld het dan ook bij het verkeerde eind?

Het valt me overigens op dat bij veel topics waar jij je meldt, er vaak een discussie uitmondt over de liter-regel. Een discussie is prima en het is ook prima dat we het niet met elkaar eens kunnen worden, maar ik laat me niet in het rijtje van vissenkom-houders wegzetten, alleen maar omdat jij vindt dat het gros van ons sluierhouders hier op dit forum onze vissen te klein huisvesten. Misschien dat je ook eens iets positiefs kan melden in plaats van telkens te herhalen dat we het hier allemaal verkeerd doen, want wat mij betreft wordt de sfeer hier op het goudvissengedeelte er niet beter op als deze discussie in bijna elk topic terugkomt.
 
Wat gaat hier dan op het forum verkeerd bij de meeste mensen dat de vissen hier niet ouder wordt dan 2-3 jaar? Niet elke vijver is geschikt voor sluiers, dat roep ik al heel erg lang. Vind het alleen wel opvallend dat mensen die hun vissen meer liters gunnen ook van die 50 liter regel terug komen en dat mensen die hun vissen niet groter kunnen houden heel stellig op die 50 liter regel blijven hangen.

En daarnaast deze discussie was al aan de gang over het aantal liters voordat ik in beeld kwam.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan