Dillema blauwe oranda


Zou niet teveel klooien met he filter !
Dan gaan je uiterwaarden weer schommelen !
Verder is het prima, goed dat je zo je best doet en dat je ouders begrip hebben !
 
Sterrekind zei:
En ik vraag of het een autodealer is omdat ik mij niet kan voorstellen dat een weldenkende vishandelaar het advies geeft om een gezonde vis in een speciekuip te zetten bij een zieke vis.

Zover ik heb begrepen van Bart zijn de wondjes veroorzaakt door klem zitten en het probleem aan de zwemblaas door de vijver. Dit zijn dan toch geen besmettelijke aandoeningen. Ook ik dacht dat gezelschap in deze situatie goed zou zijn voor de oranda. :sorry:
 
Misuzu zei:
Zou niet teveel klooien met he filter !
Dan gaan je uiterwaarden weer schommelen !
Verder is het prima, goed dat je zo je best doet en dat je ouders begrip hebben !
ik filter nu alleen op het binnenfilter te filteren
die ik dadelijks schoon spoel :) die biologische potfilter moet maar gewoon wachten anders zorgt dit juist voor het tegenovergestelde effect.
ik werk stapje voor stapje :)
zal zo is een filmpje maken van de 2 samen :)

Lana bedankt voor je begrip :)
 
Klem zitten? hij dreef toch tussen de bloedzuigers in de vijver ofzo? Nadat ie wel toch niet door een reiger was opgegeten? Joost mag weten welke bacteri�n het arme dier bij zich heeft. Het diertje komt uit een vijver, en is al verzwakt, gisteren ging het nog slechter volgens Bart, dan vind ik het echt niet zo slim om er een gezonde vis bij te zetten. En ik kan me niet voorstellen dat een dierenhandelaar zegt dat dit prima kan.
 
bart_ramakers12 zei:
Misuzu zei:
Zou niet teveel klooien met he filter !
Dan gaan je uiterwaarden weer schommelen !
Verder is het prima, goed dat je zo je best doet en dat je ouders begrip hebben !
ik filter nu alleen op het binnenfilter te filteren
die ik dadelijks schoon spoel :) die biologische potfilter moet maar gewoon wachten anders zorgt dit juist voor het tegenovergestelde effect.
ik werk stapje voor stapje :)
zal zo is een filmpje maken van de 2 samen :)

Lana bedankt voor je begrip :)

NIET je filter dagelijks schoonspoelen. Afblijven!
 
Sterrekind zei:
Klem zitten? hij dreef toch tussen de bloedzuigers in de vijver ofzo? Nadat ie wel toch niet door een reiger was opgegeten? Joost mag weten welke bacteri�n het arme dier bij zich heeft. Het diertje komt uit een vijver, en is al verzwakt, gisteren ging het nog slechter volgens Bart, dan vind ik het echt niet zo slim om er een gezonde vis bij te zetten. En ik kan me niet voorstellen dat een dierenhandelaar zegt dat dit prima kan.

Waarschijnlijk dezelfde bacteri�n als de vis die hem gezelschap houdt. Ze komen tenslotte uit dezelfde vijver.
In een niet ingedraaide q-bak, moet het filter wel vaak schoongespoeld worden om een nitrietpiek te voorkomen. Daarom ververs je ook dagelijks.
 
[video]http://www.youtube.com/watch?v=rlV68mpt2i0[/video]
Zijn eetlust is weer terug in ieder geval alleen zo nu en dan dobberen maar goed hoop wel dat het gaat goed komen :)
 
bart_ramakers12 zei:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=rlV68mpt2i0[/video]
Zijn eetlust is weer terug in ieder geval alleen zo nu en dan dobberen maar goed hoop wel dat het gaat goed komen :)


Wat een mooi dier, je blauwe oranda. Wees er maar zuinig op :)


@Laan, meen je dat nou dat je in een q bak juist wel aan het filter moet zitten? Ik dacht dat het filter echt een no-go was om aan te zitten.
 
Sterrekind zei:
bart_ramakers12 zei:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=rlV68mpt2i0[/video]
Zijn eetlust is weer terug in ieder geval alleen zo nu en dan dobberen maar goed hoop wel dat het gaat goed komen :)


Wat een mooi dier, je blauwe oranda. Wees er maar zuinig op :)


@Laan, meen je dat nou dat je in een q bak juist wel aan het filter moet zitten? Ik dacht dat het filter echt een no-go was om aan te zitten.

Het klinkt raar, ja, maar dat klopt inderdaad. Een q-bak is een noodvoorziening voor een zieke vis. Je hebt dan niet drie weken de tijd om de bak in te draaien. Door dagelijks te verversen en je filter schoon te spoelen voorkom je dat er een bacteriecultuur wordt opgebouwd, dus eigenlijk dat de bak gaat indraaien met de zieke vis erin.
Heb ik ook hier op het forum geleerd, hoor. Niet zelf bedacht :D
 
Maar ehm waarom zit dat filter er dan in als je toch dagelijks 50% ververst en geen bacteriecultuur wil? Voor schadelijke stoffen heb je toch die bacterie�n nodig? Volstaat een goede bruissteen en flink verversen dan niet? Geen idee hoor.
 
Om grof vuil af te vangen en het water in beweging te houden.
 
Ja, zou ook kunnen. Het gaat om het in beweging houden van het wateroppervlak. Het voordeel van een filter is dat ook veel van het zeefvuil wordt opgevangen. In het filter hoeft daarom ook alleen maar filterwatten.
 
Sterrekind zei:
Wat een mooi dier, je blauwe oranda. Wees er maar zuinig op :)
ben ik ook zuinig op ik doe me best om hem zo gezond mogelijk te maken :)
Laan zei:
In het filter hoeft daarom ook alleen maar filterwatten.
Kan ook filterschuim zijn. zoals ik heb is makkelijker schoon te maken en te hergebruiken vind ik persoonlijk.

Misuzu zei:
Je oranda is actiever dan je ryukin XD
klopt de oranda was al gewent aan de koibowl en de blauwe ryukin moest er nog even aan wennen denk ik nu nog steeds merk ik

Laan zei:
Ziet er al goed uit, toch :thumbs:
'
dankje de blauwe oranda heeft een grote verbetering laten zien dus wie weet knapt de vis helemaal op :)
 
Jones zei:
Om grof vuil af te vangen en het water in beweging te houden.
bedankt voor je toelichting het klopt inderdaad:)
zit er over te denken om beluchting toe te passen verder weet niet of dit verstandig is ?
 
Nou dat ziet er goed uit zeg! Je Oranda doet het alweer super.
Volhouden Bart je kunt het best zie je wel.

En nog even ter bevestiging JA de beweringen over het binnenfilter dat je liefst dagelijks of om de paar dagen spoelt in een quarantainebak klopt en ook dat het inderdaad je water circuleerd en grof vuil/zweefvuil afvangt.
 
Patries zei:
Nou dat ziet er goed uit zeg! Je Oranda doet het alweer super.
Volhouden Bart je kunt het best zie je wel.

En nog even ter bevestiging JA de beweringen over het binnenfilter dat je liefst dagelijks of om de paar dagen spoelt in een quarantainebak klopt en ook dat het inderdaad je water circuleerd en grof vuil/zweefvuil afvangt.
dankje patricia :D we gaan hopen dat de vooruitgang van de oranda zo door blijft gaan en dat de wondjes goed genezen :) want de wondjes herstellen wel al volgensmij:)
 
Dan komt ie dr vast wel weer bovenop :D.
Tis een erg mooie vis.
 
Ja hoop het echt voor het beestje dat hij helemaal geneest is ook zo prachtbeestje.
Moet je na gaan in eind januari was de vis 5 a 6 cm en nu tijdje verder en 22 a 23 cm ongeveer :)
heeft een huge groei gehad en hoop dat hij helemaal wondvrij is dadelijk en nog groter word persoonlijk :)
want blauwe oranda kunnen wel 30 a 35 cm worden en weet niet of deze de potentie nog heeft ;)
 
wat is blue toch groot vergeleken saphire ...
lijkt nu wel een reuze oranda :D
 
bart_ramakers12 zei:
Vijver is 90 cm diep

Dit is het eerste probleem. Een vijver van 90 cm diep is niet geschikt voor sluiers om te overwinteren in verband met de heftige temperatuurs wisselingen. Hierdoor krijg je dus ook grote problemen met sommige sluiers die even een wat mindere weerstand hebben.

Mijn advies, maak je vijver dieper zodat deze ook geschikt is voor sluiers.

Daarnaast als je denkt dat er bloedzuigers in de vijver zitten... ga eens wat aan de vijver doen.



Probeer eens advies van een ander aan te nemen, want hoe je op deze manier te werk gaat is gewoon niet goed voor de vissen.
 
@Symbas story, de vijver licht er al 15 jaar of zo .. en me ouders vinden het niet goed dat de vijver nog dieper word
zwemmen nog wat faintails in maar hier ondervind ik geen problemen bij de vissen bij deze diepte.
vijver heeft laatst een kuur gehad tegen bloedzuigers en een behandeling dus die paar die er nog in zouden zitten worden intoomgehouden door de zonnebaars :)
in ieder gezond vijverhouden vind je wel beestjes in je vijver dat is namelijk de natuur :)

vijver is groot dus zal minder snel afkoelen als een klein vijvertje van 500l
want deze vijver is namelijk 7500l

en waar uit concludeer je dat het niet goed is voor de blauwe oranda ?
heb het beestje er wel weer en groot stuk bovenop kunnen krijgen en nu hopen dat het beestje geneest zie ik wat meer school gedrag samen met saphire dit komt omdat ze met zn 2tjes zijn en dit scheelt stress waardoor de oranda zijn energie meer omzet voor wondherstel :)
 
Bart neem nou een keer advies aan! Dat jij toevallig dit jaar voor het werst je sluiertjes in de vijver hebt wil dit nog niet zeggen dat je vijver er geschikt voor is.

Maar ik stop met advies geven want je weet toch altijd alles beter, op elk advies heb je altijd wel een weerwoord, dus waarom zou ik nog energie aan je verspillen .
 
ik weet niet alles beter maar ik ken wel zelf het best me eigen vijver en ben ook niet dom hoor heb al 10 jaar vijver ervaring ongeveer ;)

daarvoor hebben er ook sluierstaarten in gezeten voor een aantal jaren maar die werden door de reiger toen hellaas opgegeten toen.

dus wat was er zo slecht nu ?
want je zit wel allemaal taalgebruik toe te passen en op te dwingen maar gaf geen antwoord op me vraag ;)
en ik heb ook niet op ieder antwoord een weerwoord maar sommige dingen weet ik niet en wil ik graag leren.
niemand is perfect you know???
 
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Mijn vijver is maar 5 cm. dieper en m'n sluiers zijn de winter perfect doorgekomen. Dieper is beter, maar dat deze vijver ongeschikt zou zijn voor sluiers ben ik het niet mee eens.

Heftige temperatuurswisselingen zie ik hier ook niet terwijl mijn vijver een groot oppervlak heeft in verhouding tot de diepte.
 
vraagje de ryukin valt af en toe de oranda lastig bij zijn wondjes.
Nu heb ik de volgende opties voor die ryukin:
terugwennen langzaam naar de vijver terug
laten zitten bij de oranda en aankijken
Ander huisje geven bij iemand anders ?
andere opties zijn er denk ik niet echt toch?
Wil dat de oranda niet gestoord word in zijn genezingsproces aangezien die daar al zijn energie op moet focussen .
 
In welke zin valt hij de Oranda lastig, ik vind niet slim als je nu weer opnieuw gaat verkassen met vissen.
 
Nee eigenlijk beter van niet maar als de Ryukin echt aan de wonden van de Oranda gaat liggen plukken zegmaar dan moet je ze wel uit elkaar halen.
 
Misuzu zei:
In welke zin valt hij de Oranda lastig, ik vind niet slim als je nu weer opnieuw gaat verkassen met vissen.
dat hij onder de oranda gaat zwemmen dan en gaat happen naar de wondjes of de oranda soms opjaagd
 
Patries zei:
Nee eigenlijk beter van niet maar als de Ryukin echt aan de wonden van de Oranda gaat liggen plukken zegmaar dan moet je ze wel uit elkaar halen.
welke keuze moet ik dan maken voor de ryukin welke optie is beter voor deze vis uit onder staande opties? want denk namelijk neit dat er veel andere opties meer zijn
 

Terug
Bovenaan