diporal

janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
Ik had een flesje hier op voorraad staan, bedoeld voor...als het nodig is.
Nu heb ik dat flesje eens geopend, was nieuwsgierig want er bewoog weinig als ik het schudde.
Geconstateerd dat het flesje vocht doorlaat en het product vocht aantrekt. Flesje was dicht, ik moest de verzegeling verbreken.

ja dan is het flesje open......
dan gooi je de aanbevolen hoeveelheid in het aquarium...zijn maar wat sporenelementen.
Schets mijn verbazing dat het spul gedeeltelijk maar oplost, er blijft een kleine vaste hoeveelheid achter.
Kijk ik naar de samenstelling kijk zie ik daar waterstof carbonaat...dat is slecht oplosbaar in water.
verder zie ik daar staan bevat..chloride. dat roept vraagtekens bij mij op.
blijft over :
100 mg Calcium,
20 mg Kalium,
56 mg Natrium,
20 mg Magnesium,
216 mg Chloride,
82 mg Sulfaat,
150 mg Hydrogeencarbonaat.
Sporenelementen: IJzer, Zink, Mangaan, Kobalt
hmmmm dan is het een duur betaald potje van 100 gram....onoplosbaar spul en een paar zouten. ( verklaart ook waarom het vocht aantrekt.)

Maar goed, mijn vraag...wie gebruikt dit spul geregeld / zeker de mensen met zeer lage KH hardheid zouden er baat bij hebben.

Jan
 
Ik heb er nog nooit van gehoord Jan.
 
Diploral gebruik ik na elke grote waterwissel eens in de 2weken in de discusbak om eventueel tekorten in mineralen tegen te gaan. (gatenziekte)
Doserering is 1 theelepel per 100 liter water en los dit eerst op met lauw water uit voorzorg in een glas zodat er geen klonten op de planten en de bodem komen te liggen die ook wel oplossen maar een witte aanslag geeft op bladeren van de planten en pas na 2uur weer weg zijn.

omdat mijn water meestal rond KH 3-4 met een Gh van 7-8 is kan je inderdaad mineralen tekorten krijgen bij vissen die op zacht water zitten en dat er Chloride in zit sta ik een beetje van te kijken maar denk niet dat het de Chloride is die schadelijk is die gebruikt wordt om leidinwater te ontsmetten.
Dus ben ook wel benieuwd of er meer mensen zijn die het gebruiken en er meer van weten welke en wat deze Chloride inhoud en wat het doet.
Diploral wordt vaak aanbevolen na behandeling van discussen tegen flagaten en gatenziekte nu heb ik gelukkig nog geen ziektes gehad en dergelijke alle Discussen die ik heb aangeschaft is er nog geen 1 van overleden of is ziek geweest dus ik heb ook geen ervaring wat Diploral doet na een ziektebehandeling.

Ben dus een gelukkige Discushouder als ik zo sommige lees met alle problemen en zo veel aandacht in de verzorging geef ik ze niet met alleen het noodzakelijke en op de dag al;s ik werk krijgen ze gewoon vlokvoer gemengt met artemia vlokken uit de voerautomaat en wanneer ik thuis kom krijgen ze 2 blisters Goodheart met spirulina en 1 uur voor het licht uit gaat 2 blisters goodheart color. (Beide wel vermengt met extra knoflook poeder of vers gestampt)
Verder elker week 30% verversing + om de 2weken 50% als het nitraat boven de 40mg begint te komen en voeg dan Diploral toe.
 
Laatst bewerkt:
Vermoedelijk bestaat de 216 mg Chloride een klein gedeelte uit zouten van waterstofchloride. Verder vermoed ik ook dat het meer soorten verbindingen heeft in dit potje met de elementen calcium, natrium, kalium en magnesium, misschien zelfs nog met wat sporenelementen ook. Want verbindingen worden veel sneller opgenomen door vissen en planten.

Verder gebruik ik Keltisch zeezout voor mijn Malawi bak en ben het ook van plan te gebruiken in mijn 2 andere nog op te zetten Zuid-Amerika bakjes die gedeeltelijk gaan draaien op osmose water. Wel in een veel kleinere dosering dan in mijn Malawi bak, want het gaat ten slotte om aanvulling van natuurlijke zouten (biotoop gericht) om er voornamelijk voor te zorgen dat vissen minder hard hoeven te werken aan de osmotische waarde tussen hun en het water waar ze in zwemmen. Ze hebben zo mede een hogere weerstand tegen ziekten en herstellen ook sneller als ze huidwondtjes hebben.

Ik vind het verder een slechte omschrijving van deze fabrikant, want door doodleuk 216 mg chloride op je bijsluiter te zetten laat je doorgaan bij aquarianen de nodige alarmbellen wel rinkelen lijkt mij.

Gr. Ed
 
Ik vind het verder een slechte omschrijving van deze fabrikant, want door doodleuk 216 mg chloride op je bijsluiter te zetten laat je doorgaan bij aquarianen de nodige alarmbellen wel rinkelen lijkt mij.

Gr. Ed
dat is wat ik bedoel...was verbaasd toen ik het zag.
 
Diploral gebruik ik na elke grote waterwissel eens in de 2weken in de discusbak om eventueel tekorten in mineralen tegen te gaan. (gatenziekte)
Doserering is 1 theelepel per 100 liter water en los dit eerst op met lauw water uit voorzorg in een glas zodat er geen klonten op de planten en de bodem komen te liggen die ook wel oplossen maar een witte aanslag geeft op bladeren van de planten en pas na 2uur weer weg zijn.
dat had ik ook al geconstateerd, alhoewel sommige witte resten en dat zal dan waterstof carbonaat zijn, verdwijnen na 2 dagen nog niet eens.
verder heeft het spul weinig invloed op de KH, ik zag wel de GH iets verhogen
 
Terug
Bovenaan