Dirted aquarium opstarten


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi allemaal! Wil toch trouwens eerst even zeggen hoe tof dit forum is!

Ik heb een nieuwe aquarium bak en wil die na wat research te hebben gedaan opstarten met organisch potgrond.
Ik zag dat dit prima werkt en is voor mij een redelijk goedkope oplossing om wat voeding in de bodem te krijgen. Ik zag dat je dit prima kan afdekken met zand dus dat maakt het voor sommige bodembewoners ook fijn.
Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met een dirted aquarium en hoe diegene dat heeft gedaan. Mijn plan was om een laagje potgrond in de bak te doen en deze met zand af te dekken en vervolgens een stuk hout laten volgroeien met mos en op de bodem wat 'weinig' eisende plantjes.
 
Heb er geen ervaring mee, maar je spreekt over bodembewoners? Ik denk dan gelijk aan corydoras en als ik zie hoe die hier in de bak wroeten, ga je dan niet de potgrond naar boven halen en gaat dat dan geen waas creëren?
 
Nee naja, bodembewoners is niet eigenlijk het goede woord. Hoe ik het mogelijk in mijn toekomste samenstelling zou zien in het aquarium is wat citroengarnaaltjes die ik al in een ander aquarium hier heb staan en boraras briggitae vind ik erg mooi. De bak waar het om gaat voor potgrond in te doen is een 30L HS aqua bak (24x38x35 cm).
 
al die voeding in de bodem en dan enkele weinig eisende planten op zetten... Dat wordt 1 algensoepje
 
hmm lastig, ik heb klei balletjes gehad en die bij wat plantjes gedaan maar die leken maar kort te werken. Hoe lang zou een gemiddelde capsule of kleibal moeten meegaan? Uiteraard hangt dit van de plant af, ik heb bijvoorbeeld een echinodorus ozelot red
 
Ik snap niet zo goed waarom je voedingstoffen in een bodem gaat stoppen om er vervolgens weinig eisende planten in te zetten. Als ze weinig eisend zijn, doen ze het meestal ook op een zand of grind grond en halen ze voeding uit de waterkolom. Dus waarom het risico nemen op een bruine oersoep voor weinig eisende planten? Ben erg benieuwd naar waarom je dit wilt gaan doen :)
 
Naja de reden dat ik het wil doen is omdat de planten die ik nu in een ander aquarium heb staan, er slecht uit blijven zien. Ik ben er niet tevreden over, de waterwaarden lijken wel oke te zijn. Als ze blijkbaar niet veel eisend zijn die ik heb, snap ik niet waar het dan aan kan liggen dat ze in een grind/zand bodem er zo slecht uit komen te zien. Ik heb 8 lichturen per dag, dat zou voldoende moeten zijn. En ik voeg ook wekelijks naar verhouding mililiters plantvoeding toe. Dus ik dacht misschien ligt het probleem in de bodem, dat de planten daar niet voeding uit kunnen halen. Ik ging toen opzoeken wat andere mensen hebben gedaan, en kwam telkens erg positieve dingen tegen over het gebruik van organisch potgrond. Mede ook omdat dat relatief goedkoop is, wat voor mij als student wel fijn is. Dus wat ik wilde doen was in eerste instantie niet persé een dikke laag potgrond aanbrengen, maar misschien een dun laagje of op enkele plekjes wat potgrond stoppen zodat er wat meer voeding in de bodem zit. Hopelijk dan groeien de planten dan wel mooier. Minimale hoeveelheid grond gebruiken zou al de bruine oersoep moeten verminderen, en het goed afdekken van de grond met zand zou ook al bruine soep moeten voorkomen.
 
Aha, nu snap ik het. Dus de planten die je nu hebt, willen niet dus met de proef op de som ga je hiermee aan de slag. Het zou natuurlijk super zijn als het lukt! Lekker goedkoop en doeltreffend. Welke planten heb je nu die niet willen? Hou me op de hoogte, ben erg benieuwd! Heb zelf bij een lepel plant wat aarde gedaan en gecapt met zand. Werkt als een malle! Maar de hele bak, das nieuw voor mij
 
Ahh handig, zoiets zou ik ook nog wel willen overwegen. Beetje aarde bij de planten doen die het nodig hebben en dan de boel goed afdekken. Momenteel heb ik:
1x echinodorus ozelot red
1x ludwigia rubin
meerdere hygrophilia siamensis
restantje javamos wat het heeft overleefd
en een of andere plant (zie foto) waarvan ik niet weet welke het is. En verder nog een anubias op kienhout, die doet het zo te zien nog wel aardig. Sinds gister heb ik wat kleine stukjes valisneria gekregen, dus hopelijk slaan die aan. Ik had eerst nog dwergnaaldgras maar helaas gingen ze allemaal dood :( In het begin was m'n bak echt een pracht paradijsje! Kon er uren naar kijken! Maar nu merk ik dat ik dat niet meer die plezier erin heb als een tijd geleden.
 

Bijlagen

  • Hygrophilia siamensis 2.jpg
    Hygrophilia siamensis 2.jpg
    284.4 KB · Weergaven: 127
  • Hygrophilia siamensis1.jpg
    Hygrophilia siamensis1.jpg
    332.5 KB · Weergaven: 137
  • Ludwigia repens rubin.jpg
    Ludwigia repens rubin.jpg
    322.7 KB · Weergaven: 133
  • onbekend gratis 2.jpg
    onbekend gratis 2.jpg
    403.3 KB · Weergaven: 124
  • onbekend gratis1.jpg
    onbekend gratis1.jpg
    181.2 KB · Weergaven: 122
En met 15€ op zak naar de winkel en wat meer makkelijke planten kopen en proberen wat aanslaat en niet? Als bij mij iets niet aanslaat, dan verwijder ik het weer. Zo heb ik in een garnalen bak en in een gemengd aquarium allebei dezelfde Anubis. Op hout, zelfde tijd gekocht. Bij m’n garnalen gaat hij fantastisch! In mijn gemende bak Groeit hij traag en staat er steeds alg op. Ik ververs met t zelfde water. Maar toch zijn de bakken anders en wil het ene wel en t andere niet. Er zijn zoveel planten, ga eens kijken wat wel wil! Wie weet vind je het dan ook weer een stuk leuker:)
 
Op ukaps.org zeggen ze vaak "Je voert niet je vissen maar je planten" en hierdoor kun je natuurlijk per aquarium, ook bij dezelfde planten ander groeigedrag zien.

Verder ben ik ook niet zo'n voorstander van een voedingsbodem en al helemaal niet met geklooi met gewone potgrond. Het kan wel hoor maar dan zou ik een ouderwetse lowtech bak maken met een laag potgrond en een hele dikke laag grind. Voor dat echter stabiel is ben je minimaal een jaar verder. Dat is meer een project voor als je een lange adem hebt ;)

Als je planten het nu niet goed doen zou ik eerst eens kijken naar de NO3 en PO4. Die komen normaal van het voeren van je vissen af maar zou best eens te weinig kunnen zijn. Ook kan het zijn dat je te weinig co2 in de bak hebt doordat je planten te veel of te lang licht krijgen. Een voedingsbodem toevoegen zal dan ook allemaal niet helpen. Ook kun je kijken naar welke plantenvoeding je nu toevoegt en of daar wellicht verbetering mogelijk is.

Bij een aquarium zonder co2 toevoeging (en daar ga ik even van uit) is het probleem tegenwoordig vaak een te sterke verlichting (LED?) waardoor er gewoon te weinig co2 aanwezig is en hierdoor de algen de overhand krijgen en de groei van planten stagneert. Maximaal 8 uur licht aan en eventueel een dimmer er tussen zetten is dan vaak de oplossing. Ik weet niet of dit perse bij jou het geval is maar is wel zo bij mijn lowtech bakjes met nieuwerwetse LED lampen.
 
Hoi, top alle reacties! Ik heb pas een druppeltest gedaan, dit zijn de waarden:
pH = 7.5
GH = 6
KH = 7
NO2 = 0.0
NO3 = 20
PO4 = 2.0
NH3 = 0.0
Kan je me die waarden wat meer toelichten? Ik snap nog niet zo waar bijvoorbeeld de CO2 dan op is gebaseerd. En wat nu een goede balans is voor PO4 en NO3. Kheb als het goed is een vrij eenvoudig spaarlampje in het midden van de deksel zitten, dat is een ingebouwde lamp in de deksel. CO2 voeg ik inderdaad niet toe, leek me nog onnodig en is prijzig. Ik zag wel een DIY over zelf een CO2 toevoeging te maken d.m.v. suiker en gist
 
Hoi, top alle reacties! Ik heb pas een druppeltest gedaan, dit zijn de waarden:
pH = 7.5
GH = 6
KH = 7
NO2 = 0.0
NO3 = 20
PO4 = 2.0
NH3 = 0.0
Kan je me die waarden wat meer toelichten? Ik snap nog niet zo waar bijvoorbeeld de CO2 dan op is gebaseerd. En wat nu een goede balans is voor PO4 en NO3. Kheb als het goed is een vrij eenvoudig spaarlampje in het midden van de deksel zitten, dat is een ingebouwde lamp in de deksel. CO2 voeg ik inderdaad niet toe, leek me nog onnodig en is prijzig. Ik zag wel een DIY over zelf een CO2 toevoeging te maken d.m.v. suiker en gist
Verder trouwens is het een 60L bak
 
denk een gras mat in cobinatie met compost en wormen poep krijg de mooie groen veldje je hebt ook youtubers die het doen met gras matten onderwater gebruiken wel co2 meen ik
 
De NO3 en PO4 zijn in ieder geval prima, ook co2 is normaal voor een lowtech aquarium. Co2 zit opgelost in water en planten gebruiken dit als voeding, als de planten sneller co2 gebruiken dan het door het natuurlijk evenwicht weer aangevuld wordt krijg je een te kort aan co2 en allerlei problemen. Dit zie je dus vaak bij aquaria met te veel licht maar is bij jou zo te zien niet het geval.

Dan is de oorzaak wellicht tegenovergesteld aan mijn eerste bericht en kan het gaan om een verlichting die te zwak is. Heb je meer informatie over dit spaarlampje?
 
Je hebt tegenwoordig ook vloeibare oplossingen waardoor er extra CO2 in je bak komt... volgens mij FloraGrow Carbo, is een CO2 alternatief...

Doe je dagelijks doseren aan het aquarium...

De prijs van een flesje ben ik je wek even verschuldigd, daar let ik meestal niet echt op .
 
Carbo oplossingen kan helpen maar zal niet de oplossing zijn bij te weinig co2 in het water. Het is vooral een middel tegen algen en het is zeker geen vervanger voor co2, het is dan ook niet zoals vele denken 'vloeibare' co2. Zoiets bestaat niet tenzij onder hoge druk in een fles ;)

In dit geval zou je het echter wel kunnen proberen.
 
Carbo oplossingen kan helpen maar zal niet de oplossing zijn bij te weinig co2 in het water. Het is vooral een middel tegen algen en het is zeker geen vervanger voor co2, het is dan ook niet zoals vele denken 'vloeibare' co2. Zoiets bestaat niet tenzij onder hoge druk in een fles ;)

In dit geval zou je het echter wel kunnen proberen.

Oow echt, er werd mij verteld bij de LFS dat er opgeloste organische CO2 bronnen inzitten, deze zouden wel degelijk CO2 aan het water toevoegen. Echter moest ik me er wel van bewust zijn dat het een natuurlijk maar een fractie van een volwaardig CO2-systeem is, en dus geen wonderen moet verwachten... Maar het zou wel voorkomen dat er tekorten komen als je een niet vol geplant aquarium hebt...

Maar ik heb hier zelf natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, behalve dat ik het doseer, en ik niet kan zeggen dat mijn planten niet goed gaan....

Je kunt het altijd eens een maandje of 2 proberen natuurlijk, om te kijken of het eventueel voor jou situatie toch iets op zou kunnen leveren, is minder werk dan een nieuw aquarium opstarten ?
 
Ik kan het verkeerd zien, maar de planten die je noemt (o.a. ludwigia repens rubin, dwergnaaldgras) zijn nu niet bepaald planten die ik associeer met low tech.

Planten hebben een bepaalde lichtbehoefte. Wanneer je daar niet aan voldoet zullen je planten het niet goed doen.

Wanneer je kiest voor low tech, zwakke verlichting en geen co2, dan is het verstandig te focussen op planten die juist blij zijn met die omstandigheden. Dat is de manier om een stabiel aquarium te krijgen.

Overigens, goedkope voeding in de bodem kan eenvoudig middels voedingscapsules van lid tuinkabouter. Ik meen iets van 5 euro voor 50 capsules? Die capsules werken goed en ongeveer 6 tot 12 maanden.
 
Heb je van die voedingscapsules een linkje dat ik kan zien welke het zijn, ik zie alleen plaatjes van tuinkabouters :ROFLMAO: maar dat zal wel aan mijn liggen misschien. Anyway, bijgevoegd is een foto met wat info over het lampje dat in mijn aquarium bak zit. Volgens mij is het een dulux lamp. Die zit in het midden van de deksel. Mij leek het beste om ooit een ledstrip over de lengte van de bak te doen met de juist kleuren licht. Ik weet niet of je dan ook een bak zonder deksel kan houden, ben bang dat de blauwoogjes en tetras eruit zullen springen
 

Bijlagen

  • IMG_20200803_132759 (1).jpg
    IMG_20200803_132759 (1).jpg
    138.4 KB · Weergaven: 94
Ik denk dat je voor jezelf een keuze moet maken.
Wil je geen co2 toevoegen, dan is zwakke verlichting en bijbehorende planten de eenvoudigste keuze. Dat past dan bij elkaar.

Wanneer je je verlichting bijvoorbeeld zou ophogen heb je kans dat sommige planten dat minder waarderen en/of dat er algen gaan groeien. Je verstoort dan de balans.
Dus wanneer je balans hebt en je past 1 ding (lichtsterkte, plantkeuze, wel/geen co2, soort en hoeveelheid voeding) aan is het verstandig ook de andere dingen te bekijken/aan te passen om een nieuwe balans te creëren.

Voor de capsules kan je via dir forum een privébericht sturen aan tuinkabouter, of je kan hem benaderen via marktplaats.

Hierbij wat informatie over de betreffende advertentie :

Screenshot_20200807_103335_nl.marktplaats.android.jpg
Screenshot_20200807_103329_nl.marktplaats.android.jpg


Succes.
 
Dankjewel, die capsules zien er opzich goed uit ook in gebruik. Ze zouden lang mee gaan en dat is ook handig.
 
Ze werken hier erg goed.

Het enige nadeel er van vind ik dat, wanneer je planten verplaatst, soms wat kleine gele bolletjes naar boven komen. Maar die kan je zo weer onder de grond stoppen.
Ze moeten wel diep in de bodem gestoken worden.
 
heb je al een update voor ons Teun? Ben erg benieuwd welke keuzes je uiteindelijk hebt gemaakt en hoe het gaat met je aquarium. Ben je hem al aan het indraaien / wordt die al bewoond?

Ik zal binnenkort zelf ook even een thread starten over mijn aankomende "dirted" aquarium - volledig o.b.v. potgrond afgetopt met gravel, geen CO2 of waterkolom fertilizers. De enige keuze die ik nog moet maken of ik dit aandurf met mijn koppeltje Ramirezi.
 

Terug
Bovenaan