discus apart zetten?


K

Korbes

Guest
Hoi,

Ik had ongeveer 12 weken geleden jonge discusjes van toen 10 weken oud in mn bak uitgezet. 1 ervan bleef erg achter, at niks en zwom niet actief. Had daar ook een topic over op dit forum. Maar die is toen al dood gegaan helaas. Maar nu heb ik nog 1 van de discussen die niet goed meekomt. Lijkt mij niet ziek ofzo want hij zwemt gewoon actief rond en al. Het probleem is alleen dat ie niet goed kan mee eten. Als ik ga voeren komen ze al aan zwemmen en deze kleine ook. Dan eten alle discussen gewoon gretig en de kleine lijkt wel als een kip zonder tussen het voer te zoeken. Alsof ie t niet ziet of niet lust ofzo. Op de bodem terecht gekomen voer eet hij dan wel van. Maar tot er een ander discus bij hem mee komt eten. Dan zwemt de kleine weer weg. Zoeken naar ander voer.

Lijkt alsof ie gewoon last heeft van de andere vissen. Anders wil ie gewoon eten. Is het dan aan te raden dat ik deze vis in een aparte bak doe en goed ga voeren tot hij goed aansterkt?

Of gewoon in zn groep laten?

Dan heb ik nog de keus om hem in een 60 liter bak te doen met platy s black mollys en kardinaal tetras, Of in een bak van 30 liter met alleen een betta mannetje.

Graag hoor ik jullie ideeen hierover.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel vissen heb je, hoe groot is de bak een hoe ziet deze er uit qua aankleding op dit moment.

Er is altijd een zwakste van de groep. Als je deze vis weg haalt, wordt een ander dat.

Juist het groepsgedrag zet aan tot eten, dus dat is eigenlijk juist positief.

Graag wat meer info over het geheel
 
Het is een 450 liter bak met beplanting. En 7 discussen erin. Ben pas geleden nog verlost van een baardalg probleem.
Dus apart zetten is geen goed idee?

Had met de kweker gebeld en die zei ook dat er altijd 1 of 2 erg achter blijven.

Dat hij kleiner blijft e.d. vind ik niet het ergste, als hij maar genoeg binnenkrijgt om in leven te blijven.
 
Ze zijn nu rond de 24 weken oud. Ze groeien wel hard moet ik zeggen op die ene na dan. Durf het niet exact te zeggen maar ze zijn ongeveer 12 a 14 cm groot.

En om welk reden is het ondoenlijk om ze hierin groot te brengen/krijgen?
 
Op de een of andere manier (ik ken de achterliggende reden niet) is een even groep beter verdraagzaam als een oneven groep.

Verder zou het i.v.m. het groepsgedrag beter te zijn om 10 of meer vissen met elkaar te laten opgroeien. Je hebt (ik ken je overige bezetting niet) in basis hier tot ze volwassen zijn wel ruimte genoeg voor.

Dus ik zou persoonlijk of niets doen en deze vis blijft de achterblijver van de groep of ik zou de groep uitbreiden naar 10 vissen. Omkomen van de honger dat zal vast wel los lopen.

waarom het ondoenlijk is: 8 x per dag voeren en om de dag afhevelen in een beplante bak is denk ik niet echt te doen, dus vandaar dat ik zeg bijna ondoenlijk, omdat er heel makkelijk veel vuil ophoping optreedt..........

Als je vissen nu 24 weken, ofwel 6 maanden zijn, dan zijn ze wel heel groot op dit moment, zie

Hoe-oud-zijn-mijn-discusvissen-02-800x466.jpg
 
Ik voer vanaf het begin al zo'n 5 a 6 keer per dag. En de bodem afhevelen doe ik maximaal 2 keer per week. In het begin was het echt nodig om af te hevelen, maar heb al snel een 2e filter op aangesloten. En sindsdien is eens per week afhevelen al voldoende. Zie verder ook geen troep op de bodem. Heb filterzand als bodembedekking dus het zou duidelijk te zien zijn. Er draait nu een Eheim proffelsionel 3e en een JBL Cristalprofi e1501.

De vissen die ik heb zijn Aziatische nakweek vissen. Althans de ouders of grootouders dan. Deze heb ik van een hobbykweker uit Rotterdam in de buurt. Is het te doen om hier eventueel Stendckers bij te zetten. En moeten ze dan van dezelfde leeftijd zijn of mogen t ook volwassen exemplaren zijn. Want ben wel bereid om eventueel 3 vissen bij te doen. Zodat ik er 10 in totaal heb.

En qua grootte zei ik al dat ik het niet exact durf te zeggen. Ben erg slecht in centimeters schatten :sorry:. Ze kunnen ook 10 cm zijn. Ik zie zo het verschil tussen 10 cm of 12 of 14 cm niet echt op het oog. En heb ze niet echt gemeten. Maar als ik vergelijk hoe ze waren toen ik ze kocht en hoe ze nu zijn, groeien ze aardig.

Had in eerste instantie al sowieso 8 stuks gekocht, maar zoals ik al eerder zei, heeft er 1 het niet gered helaas.

Maar hoor graag terug welke soort en maat discussen ik er bij kan doen eventueel.
 
Je kan iedere maat erbij doen, dat is op zich geen probleem. Alleen een aziaat met een Stendker kruisen is niet verstandig, omdat deze andere bacteriestammen hebben, wat tot gevolg heeft dat je kruisbesmetting krijgt. Dit is heel vervelend en de kans dat je dan veel vissen verspilt is groot. Er zijn wel behandelmethoden en manieren, ik heb daar geen ervaring mee, maar ik weet niet of je dat moet zoeken.

Ik zou het liefst bij dezelfde kweker vissen bijkopen en bijzetten, dat is het minste risico omdat je dan zeer waarschijnlijk dezelfde bacteriestammen zal hebben.

Op zich mooi dat je bak stabiel is en dat je geen grote moeite hebt met de vervuiling! TOP
 
Dank je. Ik zal eerdaags de kweker 's appen. En de bak is inderdaad stabiel verder. Had echt niet gedacht dat ik ooit van die vervelende baardalg af zou komen. Mede dankzij behulpzame leden van deze forum toch gelukt.
 
Zo op het eerste oog zie ik geen in het oog springende zaken.

Kijken dat ze mooi uitgroeien met de tijd .....

Hopelijk kan je wat rust in je groep krijgen
 

Terug
Bovenaan