Discus aquarium - energie besparen ?


Voor elk temperatuurverschil lekt er continu een hoeveelheid warmte weg. Het verwarmingselement is er om dat weer aan te vullen. Er zijn maar twee manieren waarop je minder energie verbruikt.
1) beter isoleren
2) een lager temperatuursverschil. Dus of de temperatuur lager instellen of de ruimte warmer maker.
 
als de 100 watt het verlies niet kan compenceren zal de bak kouder blijven en dus minder energie verbruiken dan de 500 watt.
En zal het energie verbuik bij de grote verwarming boven de 2400 watt per dag zitten
 
Maar dat 500 wattelement heeft de bak in 1 uur op temperatuur en heb je dus 500 watt verbuikt, dat 100 wattelement krijgt de bak niet op temperatuur en staat 24 uur de boel te verwarmen en heb je dus 2400 watt verbruikt
Je vergelijkt nu appels met peren. Een 500 Watt element verbruikt in een uur inderdaad minder dan een continu brandend 100 Watt element in 24 uur. In 24 uur heeft het 500 Watt element meer energie verbruikt dan die van 100 Watt. Met dit verschil dat het water nu wel op de gewenste temperatuur is. Het rekensommetje is vrij simpel: Om 1000 liter water 1ºC te verwarmen is 1,16 kWh nodig, de verliezen niet mee gerekend. Dat betekent dat een 500 Watt element 1000 liter water in ruim 2 uur 1ºC warmer krijgt. Een 100 Watt element doet daar ruim 11 uur over en verbruikt in die tijd net zoveel energie. In de praktijk valt het wat minder positief uit vanwege de verliezen, die worden hoger naarmate de delta T met de omgeving hoger wordt.
 
Hier de bioloog geïsoleerd van het aquarium en de bioloog afgedekt. Bij een open bioloog zal veel warmte verloren gaan neem ik aan.
Was vroeger niet zo’n probleem toen stroom nog goedkoop was.
Nu zijn we allemaal wat bewuster van het energieverbruik dus als we maar beetje kunnen besparen is het goed.
Vanaf morgen zou ik zowat het dubbele betalen bij Vattenfall van 0,43 naar ruim 0,83 per kWh.

Voor ons een reden om over te stappen naar een andere leverancier.

Bijgaand een foto van het verwarmen van mijn aquarium op een koude dag. 2000watt heater.

Aangezien dit aquarium de grootste Energieverbruiker in huis is wil ik gaan kijken of ik hem slim kan laten verwarmen op de tijden dat de stroom voordelig is . (Wij gaan naar een contract met dynamische prijzen )
 

Bijlagen

  • F3AB5D32-2C5B-41A4-ACAB-A2790AFE5C2B.png
    F3AB5D32-2C5B-41A4-ACAB-A2790AFE5C2B.png
    511 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
hoe dynamische zijn die prijzen dan.
ishet de moeite waard om warmte of electra op te slaan in de goedkopen uren?
(je kan bijvoorbeeld een thuisbatterij ook van het net laden)
 
hoe dynamische zijn die prijzen dan.
ishet de moeite waard om warmte of electra op te slaan in de goedkopen uren?
(je kan bijvoorbeeld een thuisbatterij ook van het net laden)
Zolang je kan salderen zullen er hier geen accu’s komen. Je zou de thermostaat natuurlijk in de piekuren kunnen uitschakelen.
 
Ik kan me voorstellen dat salderen in combinatie met dynamische prijzen niet zo gunstig is.
de prijzen zijn laag bij veel zon of windenergie
of werkt dat zo niet
warmte opslaan kan in een waterbuffer. met een flink verschil tussen de hoogste en laagste prijzen zou dat rendabel kunnen zijn.
(je kan er ook mee douchen etc)
 
Ik kan me voorstellen dat salderen in combinatie met dynamische prijzen niet zo gunstig is.
de prijzen zijn laag bij veel zon of windenergie
of werkt dat zo niet
warmte opslaan kan in een waterbuffer. met een flink verschil tussen de hoogste en laagste prijzen zou dat rendabel kunnen zijn.
(je kan er ook mee douchen etc)
Dat klopt wel ongeveer , houd de windmolens maar eens in de gaten , als die stil staan (als het een beetje waait) is de elektraprijs negatief .
Komt heel vaak voor hier ....staat mijn molentje gewoon te draaien , staan die joekels stil 🤔 gisteren en eergisteren ook , staat meer dan de helft gewoon stil .
 
Dat die molens niet draaien heeft niets te maken met de prijs van de energie daarvoor zijn technische/economische redenen.
Het extra rendement van die dagen harde wind weegt niet op tegen de extra investeringen aan de molen die dan nodig zijn om het veilig te houden en ook nog rendement te hebben bij meer gematigde wind.

Maar mijn opmerking heeft er vooral mee te maken of je bij een variabel contract bij een negatieve prijs ook niets voor het door jouw geleverde stroom krijgt.
 
Wel raar dat ze de prijs voor morgen ook al weten maar daar kan je wel je voordeel mee doen.
met een 3 fase lader kan je in 4 uur ca. 40KW laden daarmee kom je een heel eind bij een gasloze woning.
zie dat die accu wel 15,000 kost

als je stroom teruglevert wordt volgens die site ook de actuele prijs verrekend
als ik vandaag pak is de terug verdien tijt van de batterijm meer dan 10 jaar dat is inderdaad niet aanlokkelijk
b(ij laden voor de laagste prijs en ontladen op opmaken voor de hoogste prijs)

bovendien zal het prijsverschil dalen als veel mensen dit zouden doen.
 
Om minder warmte uit de bak te verliezen zou misschien ook met dubbelglas gewerkt kunnen worden, eerst toepasbaar wellicht als dekruiten gezien de warmte stijgt.
Ook zou het practisch haalbaar kunnen zijn om de zijwanden en achterkant te isoleren met steenwol en daar een mooie kast omheen te bouwen.
Ook de filtering in de bak zelf houden scheelt een berg.
 

Bijlagen

  • 16736445829081369993925.jpg
    16736445829081369993925.jpg
    373.3 KB · Weergaven: 73
iemand wel eens overwogen een zandbatterij te maken met een warmtewisselaar ? Zand opwarmen in een grote geïsoleerde drum (of bv een oude waterboiler) met een gloeispiraal uit een waterkoker. Voeding met zonnepanelen of een windmolentje. Zand kan wel enkele honderden graden heet worden, dus pas op. Zand blijft dagen, zo niet weken warmte vasthouden en ook afgeven. De temperatuurregeling kan je gebruiken met het principe van vloerverwarming. Veel op YT te vinden.
 
Als je de warmte wil vasthouden die je er in brengt (door verwarming) , dan kan je misschien het aquarium zo maken als ik de laatste 10 jaren doe .
Betonplex 18mm met een voorruit eruit gefreesd en in die bak een glazen aquarium kitten .
Kap of dekglazen erboven en dan met TL wat verwarmen .
Betonplex kan je dan wegwerken met elke afwerking die je maar wil .
 
iemand wel eens overwogen een zandbatterij te maken met een warmtewisselaar ? Zand opwarmen in een grote geïsoleerde drum (of bv een oude waterboiler) met een gloeispiraal uit een waterkoker. Voeding met zonnepanelen of een windmolentje. Zand kan wel enkele honderden graden heet worden, dus pas op. Zand blijft dagen, zo niet weken warmte vasthouden en ook afgeven. De temperatuurregeling kan je gebruiken met het principe van vloerverwarming. Veel op YT te vinden.
Zand is hiervoor niet erg geschikt, daarbij geen een grotere delta T een lager rendement doordat het warmteverlies groter wordt. Warmte opslag kun je doen met een zout oplossing, als je daar warmte aan toe voegt komt er een chemische reactie op gang die omkeerbaar is. Alleen is dat niet simpel te maken, wel simpel is gewoon een boiler aansluiten op zonnepanelen en via een warmte wisselaar de warmte daarvan gebruiken om het aquarium te verwarmen.
Nog simpeler is een zwembadverwarming aan te schaffen en die warmte ook met een warmtewisselaar voor het aquarium te gebruiken, die warmte zou je ook op kunnen slaan in een grote, goed geïsoleerde tank met water.
Dat laatste vind ik wel aantrekkelijk, aan materiaal ben je enkele honderden Euro's kwijt en als je op wilt slaan kan dat met een 1000 liter IBC tank die dan nog wel goed geïsoleerd (15cm of meer PIR) moet worden.
Nadeel is dat je ergens een 1000 liter tank kwijt moet kunnen.
 
Zand is hiervoor niet erg geschikt, daarbij geen een grotere delta T een lager rendement doordat het warmteverlies groter wordt.
Zand kan je tot een paar honderd graden verwarmen in tegenstelling tot een zoutoplossing, en kan daarom meer warmte (=energie) per volume-eenheid opslaan. Je moet natuurlijk wel goed isoleren. Zandbatterijen worden langzaam populairder. Er zijn op YT genoeg voorbeelden terug te vinden.
 
Het blijft me toch een beetje bezig houden;

Ik heb inmiddels de achterwanden van 3 aquariums bedekt met 2cm dik piepschuim, dubbel voor de achterwand dus 4cm, en dat zou het warmteverlies door die glazen panelen moeten reduceren to vrijwel nul, ook heb ik een paar zijwandjes gedaan met 2cm piepschuim, decoratie poster ertussen en klaar is kees. De piepschuim panelen (2 x 50 x 100 cm) kun je je zo bij de Gamma bestellen en witte 'duct' tape om het mee vast te zetten en gelijk alle kieren te dichten zodat er geen lekwater tussen kan komen hebben ze ook.

Het was echt een klusje van niks, zelfs voor een grote tank die tegen een muur staat en niet verplaatst kan worden, gewoon voorzichtig ertussen 'wurmen', had ik veel eerder moeten doen ;-)

Maar wat nu ? ik heb twee kweektanks die niet in de woonkamer staan maar wel op 28 graden celsius, ik denk erover om daar eens te gaan expirimenteren met voorzetramen van plexiglas, met een luchtspleet van een paar millimetere ertussen zou dat ook heel goed kunnen werken, ben ik echt de eerste hier die dit probeert ?

Of dat mooi genoeg wordt om ook op de grote tank in de woonkamer toe te passen betwijfel ik , maar als het lukt laat ik het hier nog even weten, misschien dat iemand er iets aan heeft.

Groeten, Bart
 
Het blijft me toch een beetje bezig houden;

Ik heb inmiddels de achterwanden van 3 aquariums bedekt met 2cm dik piepschuim, dubbel voor de achterwand dus 4cm, en dat zou het warmteverlies door die glazen panelen moeten reduceren to vrijwel nul, ook heb ik een paar zijwandjes gedaan met 2cm piepschuim, decoratie poster ertussen en klaar is kees. De piepschuim panelen (2 x 50 x 100 cm) kun je je zo bij de Gamma bestellen en witte 'duct' tape om het mee vast te zetten en gelijk alle kieren te dichten zodat er geen lekwater tussen kan komen hebben ze ook.

Het was echt een klusje van niks, zelfs voor een grote tank die tegen een muur staat en niet verplaatst kan worden, gewoon voorzichtig ertussen 'wurmen', had ik veel eerder moeten doen ;-)

Maar wat nu ? ik heb twee kweektanks die niet in de woonkamer staan maar wel op 28 graden celsius, ik denk erover om daar eens te gaan expirimenteren met voorzetramen van plexiglas, met een luchtspleet van een paar millimetere ertussen zou dat ook heel goed kunnen werken, ben ik echt de eerste hier die dit probeert ?

Of dat mooi genoeg wordt om ook op de grote tank in de woonkamer toe te passen betwijfel ik , maar als het lukt laat ik het hier nog even weten, misschien dat iemand er iets aan heeft.

Groeten, Bart
Wat ik me dan afvraag is hoeveel bespaart je dit op jaarbasis denk je? Het moet natuurlijk wel opwegen tegen de kosten en het werk wat je ervan hebt.
 
Zand kan je tot een paar honderd graden verwarmen in tegenstelling tot een zoutoplossing, en kan daarom meer warmte (=energie) per volume-eenheid opslaan. Je moet natuurlijk wel goed isoleren. Zandbatterijen worden langzaam populairder. Er zijn op YT genoeg voorbeelden terug te vinden.

dat is niet de truc met dat zout.
een zandbatterij verliest de opgeslagen warmte weer aan de omgeving hoe goed je isolatie ook is.

Met een zoutoplossing is het mogelijk om dit te omzeilen en de warmte energie op kamertemperatuur te bewaren waardoor er geen isolatie nodig is
 
Wat ik me dan afvraag is hoeveel bespaart je dit op jaarbasis denk je? Het moet natuurlijk wel opwegen tegen de kosten en het werk wat je ervan hebt.
Je komt er pas achter hoeveel je bespaart nadat je het probeert he, maar de main tank (450 liter, 28°C) gebruikte 40-50 euro aan electriciteit de afgelopen wintermaanden, en ik heb er nu twee kweekbakken bij, dus ja dat verdien je snel genoeg terug.

Bovendien is het wel prettig als het in mijn studeerkamer geen 26-27°C wordt ;-)
 
Wat ik me dan afvraag is hoeveel bespaart je dit op jaarbasis denk je? Het moet natuurlijk wel opwegen tegen de kosten en het werk wat je ervan hebt.
De besparing hangt af van het oppervlak dat je isoleert en de delta T, het temperatuurverschil van het water ten opzichte van de ruimte. Doorgaans is een woonkamer gemiddeld 20ºC en het water 26ºC, dat geeft een verschil van 6ºC wat niet zo heel veel is. De U waarde geeft aan hoeveel Watt aan elektrisch vermogen per ºC temperatuur verschil er verloren gaat, bij glas is die U waarde rond de 6. Bij een aquarium van 100*50*50 cm is het oppervlak van achter en zijruiten bij elkaar 1m2. Via die 1m2 verlies je bij een delta T van 6ºC en een U waarde van 6 dus 36 Watt aan warmte. Uitgangspunt is dat het warmteverlies na isolatie verwaarloosbaar laag is.
36 Watt verlies is 144 Watt/uur per etmaal, dat is 52kWh op jaarbasis. In de praktijk zal de besparing halveren vanwege de hogere temperatuur in de zomer. De besparing komt daarmee op 26kWh*€0,40 =€10,50.
En nu komt er nog een 'maar'... De warmte die je aquarium aan je woonruimte afgeeft hoeft niet door je CV installatie geleverd te worden, uiteindelijk is de besparing daardoor nog iets minder.

Overigens heb ik de U waarde van glas gebruikt met aan beide zijden lucht, aan een zijde water zal een hogere U waarde geven waardoor de verliezen iets groter zullen zijn.
Bovendien is het wel prettig als het in mijn studeerkamer geen 26-27°C wordt ;-)
Die studeerkamer zal geen 26ºC worden door die twee kweekbakken, daar is veel meer energie voor nodig.
 
Ja dat is niet erg veel als het nog geen euro in de maand is maar goed een ieder moet die keuze maken.
 
De besparing hangt af van het oppervlak dat je isoleert en de delta T, het temperatuurverschil van het water ten opzichte van de ruimte. Doorgaans is een woonkamer gemiddeld 20ºC en het water 26ºC, dat geeft een verschil van 6ºC wat niet zo heel veel is. De U waarde geeft aan hoeveel Watt aan elektrisch vermogen per ºC temperatuur verschil er verloren gaat, bij glas is die U waarde rond de 6. Bij een aquarium van 100*50*50 cm is het oppervlak van achter en zijruiten bij elkaar 1m2. Via die 1m2 verlies je bij een delta T van 6ºC en een U waarde van 6 dus 36 Watt aan warmte. Uitgangspunt is dat het warmteverlies na isolatie verwaarloosbaar laag is.
36 Watt verlies is 144 Watt/uur per etmaal, dat is 52kWh op jaarbasis. In de praktijk zal de besparing halveren vanwege de hogere temperatuur in de zomer. De besparing komt daarmee op 26kWh*€0,40 =€10,50.

Overigens heb ik de U waarde van glas gebruikt met aan beide zijden lucht, aan een zijde water zal een hogere U waarde geven waardoor de verliezen iets groter zullen zijn.

Die studeerkamer zal geen 26ºC worden door die twee kweekbakken, daar is veel meer energie voor nodig.
Wordt ik hier gewoon puur op basis van aannames voor leugenaar uitgemaakt ?
 
Ik denk dat jullie het op een andere manier dan berekenen maar ik denk niet dat je het zo moet zien dat je voor leugenaar wordt uitgemaakt hoor.

Neem me niet kwalijk, ik wordt geloof ik een beetje allergisch voor mensen die in dit soort positief bedoelde draadjes altijd weer opduiken met dit soort demotiverend tegengas, als je geen zin hebt om je aquarium een beetje te isoleren is dat nog geen reden om anderen te ontmoedigen ?

En check vooral even de aannames, 36 Watt op uurbasis is volgens mij ruim 315 KWh per jaar, gedeeld door 2 maal 0.4 nog steeds 78 euro op jaarbasis, en ik heb er dus 3 met die afmetingen als gemiddelde ;-)
 
Bart ik heb me niet uitgelaten over hoeveel het kan besparen maar reageerde enkel op de berekening van een ander lid (Xammy) en dat was een vrij kleine besparing. Of dat juist is weet ik niet want hoe je zoiets berekend is mij niet bekend en het is en was al helemaal niet mij bedoeling om iemand te demotiveren.
Jij bent er vrij in om te doen wat je goed dunkt.
 
Wordt ik hier gewoon puur op basis van aannames voor leugenaar uitgemaakt ?
Vertel eens; waar beweer ik dat jij een leugenaar zou zijn?
Neem me niet kwalijk, ik wordt geloof ik een beetje allergisch voor mensen die in dit soort positief bedoelde draadjes altijd weer opduiken met dit soort demotiverend tegengas, als je geen zin hebt om je aquarium een beetje te isoleren is dat nog geen reden om anderen te ontmoedigen ?

En check vooral even de aannames, 36 Watt op uurbasis is volgens mij ruim 315 KWh per jaar, gedeeld door 2 maal 0.4 nog steeds 78 euro op jaarbasis, en ik heb er dus 3 met die afmetingen als gemiddelde ;-)
Jij hebt wel een enorm kort lontje! Ik heb een rekenfout gemaakt waardoor de besparing veel lager uitkomt dan in werkelijkheid. Kan gebeuren, sorry dat ik je demotiveerde, ik hoop niet dat je naar aanleiding van mijn verhaal direct alle isolatie van je bakken hebt getrokken en naar het grof vuil hebt gebracht. :oops:
 
36 Watt verlies is 144 Watt/uur per etmaal, dat is 52kWh op jaarbasis. In de praktijk zal de besparing halveren vanwege de hogere temperatuur in de zomer. De besparing komt daarmee op 26kWh*€0,40 =€10,50.
En nu komt er nog een 'maar'... De warmte die je aquarium aan je woonruimte afgeeft hoeft niet door je CV installatie geleverd te worden, uiteindelijk is de besparing daardoor nog iets minder.
36 Watt maal 24 uur is uiteraard geen 144 maar 864 Watt/uur en 315kWh op jaarbasis. Deel dat ruwweg door 2 vanwege zomerse temperaturen dan bespaar je 157 kWh wat bij een kWh prijs van €0,40 een besparing van €63 per jaar oplevert.
 
Dak vol panelen levert meer op.
Dat is absoluut waar, die heb ik ook. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik per jaar niet meer stroom mag gebruiken dan die panelen opleveren.

Dus als ik die 3 tanks goed isoleer mag ik er misschien van mezelf nog een 4e bijzetten ;-)
 
Dat is absoluut waar, die heb ik ook. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik per jaar niet meer stroom mag gebruiken dan die panelen opleveren.

Dus als ik die 3 tanks goed isoleer mag ik er misschien van mezelf nog een 4e bijzetten ;-)

Ik dacht dat wij de enige waren die er ongeveer zo naar kijken :)

Hier 3160Wp op het dak, en druk bezig het verbruik weer die kant op te krijgen :)

We waren hier al zo'n 90 tot 100kWh per jaar kwijt aan verwarming voor een bak van 125ltr op 20 graden dus ik wens je alle succes met de isolatie. Ik zou hetzelfde doen. Het kWh-jagen heeft hier met aanpassingen die andere mensen zien als kruimels, het verbruik aardig verminderd.
 

Terug
Bovenaan