Wat is er nieuw

Discus Hardscape?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gian
  • Startdatum Startdatum
Khoppie zei:
Dat weet ik zo niet maar dat het meer kost dan mrt bijvoorbeeld kleinere vissen is denk ik niet zo vreemd. Ja discussen zijn groter en eten meer dus kosten ze meer allemaal heel logisch denk ik. Of wil je ook wetenschappelijke bewijzen 🙂

Het gaat me er echt niet om dat ik niet wil dat er gereageerd word maar je weet denk ik heel goed wat ik bedoel en dan vind ik het niet nodig dat alles nog eens so benadrukt Word. Ik heb zelf ervaring met discussen en heb aan de lijve ondervonden wat het aan extra onderhoud en voer kost. Ik heb nu maanvissen en zijn ook vreetzakken maar is nog niks vergeleken met discussen.

En ben niet uit op ruzie maar ik denk dat je goed begrijpt wat ik bedoel dan vind ik zo overdrijven of het benadrukken niet nodig 🙂

ik geef mijn discussen regenwormen
(behalve in de winter)
2 keer per dag , en wat granulaat
das goedkoop

en natuurlijk hoe groter de vis hoe meer eten
das logisch, maar ik denk dat degene die de post is begonnen dat ook wel beseft. Denk dat hij niet alleen hier de info weg haalt

trouwens ik noem een discussie nooit ruzie

@Khoppie, @lowie1960 ik ben blij met alle commentaren.. dit dient toch om te discuteren ofniet? moet daarom geen ruzie over komen 😉,
Maar kosten is niet echt het probleem, natuurlijk ben ik er ook bewust dat de vissen behoorlijk duur zijn in aanschaf zeker als je er enkele wilt zetten en dat ze vaak moeten eten,en eventuele energie/waterkosten.
Maar ik vroeg me af of ze er wel gelukkig in konden overleven en het een beetje doenbaar bleef qua onderhoud,
want ik heb momenteel een 60L bakje en die is echter niet zo moeilijk om te onderhouden.. En ik ben zeker bereid om er tijd in te steken.
Maar kunnen jullie even verduidelijken hoe vaak je moet verversen en eten geven in een RIO 180 of een trofis colisa 1000? of is de RIO 180 zeker afgeschreven?
Ook zie ik dat de trofis geen filter hebben bijgeleverd,
enig idee welke filter en andere toebehoren hier op zou moeten komen ?
Grts Gian.

Nog niet helemaal alles bij gelezen maar 4 discussen is wel heel erg weinig. Het zijn scholenvissen, en 4 is geen schooltje.

Mocht je besluiten ze in een trofis 1000 te doen, kies dan niet voor een zandbodem maar voor een kale bodem ( bare bottom) . Liefst zo min mogelijk spul er bij in de bak, ivm de zware belasting van het weinige water dat je hebt. Met een kale bodem is het makkelijker de bak schoon te houden. Kies voor een zo groot mogelijke filtercapaciteit. Ik heb een Rio 240 en heb er twee potfilters op draaien, een Sunsun 2000 liter filter ( deze zit vol met biologisch filtermateriaal, geen matten, alleen een dun laagje watten bovenin) , en een JBL 901 E, deels gevuld met biologisch filtermateriaal, deels met matten en een laag watten, tegen zweefvuil)

Je mag ook helemaal niks met discus ... hendig duffe vissen dan.

Het zijn gewoon dieren die hoge eisen stellen aan hun leefmilieu. Net als het baasje, die woont zelf ook liever in een schone villa als ergens in een goor portiek drie hoog achter 🙂

Sterker nog, alle vissen stellen hoge eisen aan hun leefmilieu, alleen zijn sommige vissen gewoon een stuk taaier waardoor het lijkt alsof het makkelijkere dieren zijn. Feitelijk gezien zijn het vissen die minder laten zien dat ze last hebben van een slechte leefomgeving. Just a thought.

Steph zei:
Je mag ook helemaal niks met discus ... hendig duffe vissen dan.

Wat zou je er dan mee willen doen ??? Het zijn juist prachtige vissen die nu eenmaal wat meer van zijn/haar baasje vragen dan alleen maar water en voer. Als je niet bereid bent om ze de juiste verzorging te geven ben je eigenlijk geen huisdier waard

Sterrekind zei:
Het zijn gewoon dieren die hoge eisen stellen aan hun leefmilieu. Net als het baasje, die woont zelf ook liever in een schone villa als ergens in een goor portiek drie hoog achter 🙂

Sterker nog, alle vissen stellen hoge eisen aan hun leefmilieu, alleen zijn sommige vissen gewoon een stuk taaier waardoor het lijkt alsof het makkelijkere dieren zijn. Feitelijk gezien zijn het vissen die minder laten zien dat ze last hebben van een slechte leefomgeving. Just a thought.

Snap wat je bedoelt, maar zinnetje over driehoog achter in een goor portiek kan ik niet zo waarderen. Rare vergelijking.

Hebben ze die niet in Den Haag dan ??? 😀

peterdenhaag53 zei:
Sterrekind zei:

Snap wat je bedoelt, maar zinnetje over driehoog achter in een goor portiek kan ik niet zo waarderen. Rare vergelijking.

Daar bedoel ik mee een vieze smerige woning ergens achteraf, in tegenstelling tot de mooie vrijstaande woning. Niet over een keurig net schoon woninkje drie hoog achter. Het is een uitdrukking. Geen veroordeling.

Snap de "niet waarderen" dan ook niet zo.

Sorry maar jullie slaan de plank helemaal mis de normen zijn enorm veranderd lees de site van stendker maar eens na,
Wat wil je kleine vissen dan moet je aan de bak qwa verversen maar als je ze van 10 a 12 cm neemt kunnen ze prima in een Rio 180 met 6 stuks alleen we willen er allerlei bij vissen bij hebben niet doen de hoofd bewoner,
is de Discus, elke vis schijt en piest dus hoe minder bij vissen hoe beter

AquaVISie zei:
Hebben ze die niet in Den Haag dan ??? 😀

Zeker wel.

Maar bizarre vergelijking op een aquaforum ..zal wel aan mij liggen.

Sterrekind zei:
peterdenhaag53 zei:
Sterrekind zei:

Daar bedoel ik mee een vieze smerige woning ergens achteraf, in tegenstelling tot de mooie vrijstaande woning. Niet over een keurig net schoon woninkje drie hoog achter. Het is een uitdrukking. Geen veroordeling.

Snap de "niet waarderen" dan ook niet zo.

Okee....dan snap je het maar niet...zei het al net...zal wel aan mij liggen.

Nu hebben de discusboeren de naam om nogal arrogant/verwaand/betweterig en omhoog gevallen te zijn 😀
En ruzie maken dat wij kunnen .... maar we hebben goede opvolgers.

Denken jullie wel aan jullie hart :engel:

Slechte leermeester ben jij Marc !

De woning kan wel smerig wezen maar het bakkie toppie in orde :thumbs:

Leopoldi zei:
Sorry maar jullie slaan de plank helemaal mis de normen zijn enorm veranderd lees de site van stendker maar eens na,
Wat wil je kleine vissen dan moet je aan de bak qwa verversen maar als je ze van 10 a 12 cm neemt kunnen ze prima in een Rio 180 met 6 stuks alleen we willen er allerlei bij vissen bij hebben niet doen de hoofd bewoner,
is de Discus, elke vis schijt en piest dus hoe minder bij vissen hoe beter

Het klopt dat de "regels" veranderd zijn, maar zes stuks in een 180 is niet helemaal wat Stendker zegt. Die zeggen minstens 10, als ze klein zijn, en als ze groter worden minstens naar de 400 liter gaan ( voor een beplant aquarium). Althans, dat is wat ik er in mijn beste Steenkolenduits uit haal

�r die Zucht von Diskusfischen empfehlen wir eine Aquariumgr��e von 150 Liter
(60 cm x 50 cm x 50 cm). Die Jungfische
sollten im Alter von 12-14 Tagen von den Eltern
getrennt werden, da sie zu diesem Zeitpunkt anfangen auf dem Boden des Aquariums
nach Futter zu suchen und dabei Krankheitserreger aufnehmen k�nnten.

2 Diskuspaar mit Beifischen im bepflanzten Aquarium
Hierf�r ben�tigen Sie mindestens eine Aquariumgr��e von 180 Liter (100 cm x 40 cm x
45 cm). Wir empfehlen eine Aquariumgr��e von 250 Liter (100 cm x 50 cm x 50 cm)
F�r die Paarhaltung sollte
das P�rchen schon mindestens 14 cm gro�
sein, weil man
zwei einzelne, kleinere Fische schlecht gro� bekommt, da der Futterneid fehlt.

3 Diskusaufzucht, bzw. Gruppenhaltung
Zur Aufzucht
von einer
Diskusgruppe (mit mindestens 10 Tieren
) eignet sich bereits
ein Aquarium von 180 Liter (100 cm x 40 cm x 45 cm). F�r 10 ausgewachsene Tiere
empfehlen wir jedoch mindestens eine Aquariumgr��e von 300 Litern.
4 Gruppenhaltung im bepflanzten Aquarium mit Beifischen
F�r
10 ausgewachsene Diskusfische inklusiv Beifische und
Pflanzen
empfehlen wir
eine Aquarium-Mindestgr��e von
400 Litern

Rienke, die zogenaamde normen zijn er al heel lang. Schijnbaar ontdekt de hobbyist deze nu pas.
Nu nog erachter zien te komen wat men hiermee zoal bedoelt en hoe toe te passen 😉

De mening van Stendker is natuurlijk een van de vele. Er zijn volop sites die het tegendeel beweren. De mening van Stendker is wat mij betreft dus niet alleen zaligmakend, daar zit ook een commercieel belang achter, hoe je het ook wendt of keert. En zodra commerci�le belangen een rol gaan spelen zet ik al snel mijn vraagtekens

Steph,
De normen zijn denk ik sinds 3 jaar bij gesteld en het maakt mij ook niet uit maar het zet beginnende liefhebbers
wel op het verkeerde been

Ik begin het steeds minder te begrijpen. Van de ene kant moeten kleinere vissen steeds ruimer gehuisvest worden, als je een ramirezi van 7-8 cm in een bakje van 60 wil houden dan wordt algemeen gezegd dat het bakje veel te klein is, maar een vis die zeker 2 keer zo groot wordt heeft aan een meterbak voldoende. Erg krom. De algemeen aanvaarde norm van gemiddeld 10 keer de lichaamslengte geldt dus blijkbaar voor alle vissen, behalve voor discussen. Geef mijn portie dan maar aan fikkie :stom:

Gian zei:
@Khoppie, @lowie1960 ik ben blij met alle commentaren.. dit dient toch om te discuteren ofniet? moet daarom geen ruzie over komen 😉,
Maar kosten is niet echt het probleem, natuurlijk ben ik er ook bewust dat de vissen behoorlijk duur zijn in aanschaf zeker als je er enkele wilt zetten en dat ze vaak moeten eten,en eventuele energie/waterkosten.
Maar ik vroeg me af of ze er wel gelukkig in konden overleven en het een beetje doenbaar bleef qua onderhoud,
want ik heb momenteel een 60L bakje en die is echter niet zo moeilijk om te onderhouden.. En ik ben zeker bereid om er tijd in te steken.
Maar kunnen jullie even verduidelijken hoe vaak je moet verversen en eten geven in een RIO 180 of een trofis colisa 1000? of is de RIO 180 zeker afgeschreven?
Ook zie ik dat de trofis geen filter hebben bijgeleverd,
enig idee welke filter en andere toebehoren hier op zou moeten komen ?
Grts Gian.

eten geven ligt aan hoe groot je de discus neemt
als ze klein zijn 5 a 6 keer per dag voeren
denk daardoor in begin zeker 3 keer in de week waterversen

als je ze wat groter neemt 3 keer per dag voeren
zeker twee keer in de week waterversen

filter zou ik zelf 2 bijzetten met elk twee keer de capaciteit van je aquarium
zodat je na steeds on de 3 weken een schoon maakt en de ander met rust laat

zou in principe gaan voor zo groot mogelijke inhoud bak

AquaVISie zei:
Ik begin het steeds minder te begrijpen. Van de ene kant moeten kleinere vissen steeds ruimer gehuisvest worden, als je een ramirezi van 7-8 cm in een bakje van 60 wil houden dan wordt algemeen gezegd dat het bakje veel te klein is, maar een vis die zeker 2 keer zo groot wordt heeft aan een meterbak voldoende. Erg krom. De algemeen aanvaarde norm van gemiddeld 10 keer de lichaamslengte geldt dus blijkbaar voor alle vissen, behalve voor discussen. Geef mijn portie dan maar aan fikkie :stom:
Oh nee hoor, dat geldt ook niet voor goudvissen. Die kunnen tegenwoordig in een 60 cm. bakje. Dan kunnen ze wel 1,5x hun volwassen lengte zwemmen. Dat is toch zat? Hun volledige lengte halen ze toch niet in zo'n bakje. Als je beweert dat ze in een meterbak te klein zitten word je al voor gek verklaard. Tenminste, de ene keer wel, de andere keer niet. Daar is ook geen peil op te trekken. :stom:

Ik vind het wel vreemd dat de standaarden gewoonlijk naar boven worden bijgesteld en in het geval van Discus het tegenovergestelde.

Waar stel je de prioriteit, schoolgedrag en daarmee school grote of aantal liters vanwege de vervuiling.

Wat echter steeds niet voldoende belicht word is dat indien de bezetting omhoog gaat, er meer ververst moet worden.
Bij discus kan dit oplopen tot 100% per dag verversen.
Er is nog geen goudvissen of andersoortige aqualiefhebber die dit soort verversingen hanteert.

Dus bij discus gaat de trend naar een juiste school grote waardoor de vis zich prettiger voelt (dus hogere bezetting) maar daarbij wel meer aandacht voor de waterbelasting.

Wat Marcje zegt. Wat goudvissen betreft, ik heb hier sluierstaarten zitten en deze gaan binnenkort naar een vijver. Deze dieren zijn enorme vervuilers, terwijl dat bij discusvissen behoorlijk meevalt in vergelijking tot de sluierstaart. Uit ervaring kan ik zeggen dat ik meer bezig ben met het schoonhouden van mijn sluierstaartenbak als met het schoonhouden van mijn discusbak. Mijn sluiers hebben het trouwens wel goed geloof ik, ik ververs mijn discusbak om de dag, en zo ook de goudvisbak, als ik toch bezig ben krijgen de sluiers ook een plens vers water 🙂 ( tussen de 50 en 75 % om de dag)

100% verversingen zijn niets vreemds bij goudvissenliefhebbers. Zo uniek zijn jullie discushouders niet hoor. 😉
Ik ververs bij mijn sluiers om de dag 50%, maar waarom? Omdat ze te klein behuisd zitten. Ik zou ze liever meer ruimte geven en minder verversen want dat verversen word je echt wel beu.

Marcje1968 zei:
Waar stel je de prioriteit, schoolgedrag en daarmee school grote of aantal liters vanwege de vervuiling.
Deze afweging begrijp ik, maar hierin mis ik een bepaalde zwemruimte. Dat laatste vind ik opmerkelijk, gezien de joekels van bakken die ik continu voorbij zie komen op nationale en internationale discusfora. Met andere woorden: ik herinner me maar weinig bakken a la Rio 180 waarin discusliefhebbers hun vissen permanent houden. Zal geen toeval zijn toch?

~ Ivo

Ik geloof ook niet dat het haalbaar is, een groep discussen in een Rio 180, niet als permanente huisvesting althans. De vissen worden daar gewoon op den duur te groot voor. Groottrekken van babies, en deze wanneer ze halfwas zijn overzetten in een grotere bak, dat kan prima lijkt me mits het verversingsbeleid er naar is. Met 1 keer in de week verversen red je het niet.

Het kan heb ze gezien lappen van vissen in de rio 180 5 stuks maar ideaal nee
Maar even over het scholing gedrag ja als jonge vissen gaan ze als een kluit door de bak,
maar een maal volwassen is er van het scholing gedrag weinig meer over het worden hang jongeren elk in hun eigen, hoek mijn mening is dat ze als jong zijn elkaar nodig hebben maar een maal volwassen zoek het lekker zelf uit
Dus kun je 4 of 5 discussen in een Rio 180 houden zonder bijvissen 😀
Met een grote buiten filter dat gruwel moet er uit

Simpel...ja het gaat mits je heel veel ververst om de dag zeker 70% en er flinke filters op de bak hebt kun je er toch een deel vissen in kwijt(de hoeveelheid laat ik in het midden omdat ik iets anders denk dan de mensen die hier zomaar iets roepen).

Dan ben ik toch uitermate benieuwd naar jouw mening hierover en de onderbouwing daarvan, want aan deze kreet heeft topicstarter natuurlijk helemaal niets

Mascha&Ivo zei:
Rekent u maar uit:

duncs zei:
Aquariumgek discussen van 7cm mogen wel nog zo'n 6x per dag gevoerd worden zoveel als ze in 10/15min. op kunnen.
Ik houd zo'n 30L per vis aan.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1427032

Als je 30 liter per vis aanhoudt, en de bodem,eventuele plantjes en hout er afhaalt, dan kom je denk ik aan een absoluut maximum aantal van 5, en dan komt de "regel" scholenvis om de hoek kijken.

Om groot te trekken met een dagelijks verversingsbeleid van minstens 50%, barebottom en tot halfwas formaat zou ik het wel aandurven in een rio 180, om er een 6 tot 8 maximaal in te hebben. Maar dan in een kale bak, en als tussenoplossing. Niet als permanente huisvesting.

Leopoldi zei:
Maar even over het scholing gedrag ja als jonge vissen gaan ze als een kluit door de bak,
maar een maal volwassen is er van het scholing gedrag weinig meer over het worden hang jongeren elk in hun eigen, hoek mijn mening is dat ze als jong zijn elkaar nodig hebben maar een maal volwassen zoek het lekker zelf uit
Maar 4 of 5 vissen is toch geen school?

Jones zei:
Leopoldi zei:
Maar 4 of 5 vissen is toch geen school?

groep dan

ideaal is het niet
maar ideaal krijgt niemand het

het kan mits goed waterverversen en goede filtratie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan