Discus is zwart


NielsW

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2020
Berichten
156
Leeftijd
41
Locatie
Schaijk
ok...
Helaas dus vandaag een discus in quarantaine verloren :(.
Maar nu zit ik in mijn aquarium te kijken en 1 van de discussen is helemaal zwart. Wanneer ik een tijdje bij de bak sta kleurt deze wel iets meer bij maar zodra ik weg loop en weer terug kom is deze zwart.

Deze discus zitten net iets meer dan 36 uur in het aquarium of is dit nog wennen?

20200510_112924.jpg
 
Donkerkleuring van de discus gaat vaak samen met een flagalaten probleem.Nitriet gehalte niet te hoog?.
 
Nee, net nog gecontroleerd, ziet er prima uit
 
De betreffende vis,eet deze nog wel.
 
Yep, vanmorgen nog wel. Ik denk dat ik het ook gewoon nog even moet aankijken hoe het gaat lopen. Als ik het niet meer vertrouw zet ik mijn quarantainebak weer op
 
Hebben ze vanmorgen dan voor het laatst eten gehad,ik zou als ik jou was een aantal keren per dag voeren,maar weinig per keer om zo te zien of de vis (sen) het voer accepteren.Belangrijk is ook om een grote variatie van verschillend voer te geven,als ze iets niet lusten of lekker vinden,dat er dan een andere optie is in aangeboden voer.
 
Vanmorgen diepvries en ging er goed in.
Vanmiddag granulaat en dat skipte de discus.
Vanavond weer diepvries en zal het in de gaten houden.
 
Krijg sterk de indruk dat het flagellaten zijn, daar zijn duscussen vatbaar voor dus dat verbaasd me weinig. De discus houdt zich afzijdig van de rest en eet ook niet mee zag ik gisteren. Ook witte ontlasting terwijl ik geen troep voer.

Maar hoe behandel je dit in een 1200L bak waar je nadien 80% moet verversen.....
Quarantaine bak?
 
Of gewoon in de bak behandelen met medicatie, of mits bestand toe laat, warmte kuur van 34+ graden.

Ik persoonlijk zou ze niet in Q behandelen, want wat blijft er dan weer in je bak zitten?

Heb je een microscoop? Check de ontlasting, heel vaak is het een combo van flagelaten en nematoden
 
Nee, dat last de bak en het bestand niet toe en het gaat om 1 discus die dit gedrag vertoont (waarschijnlijk door transport etc.).
Ik ga vanavond een 120L bakje ophalen en zet daar mijn quarantaine in op voor de vis en gaat hij een paar dagen ( weekje) op de flagellol. Hoop dat het daarna goed gaat met hem.
 
Als hij nog gewoon rondzwemt en eet zou ik hem niet in een aparte bak alleen zetten. Tenzij hij echt ziek is. In z'n eentje in een quarantainebak wordt ie denk ik niet beter van. Alleen al het uitvangen en wennen aan een nieuwe kale omgeving kan hem de das omdoen.
Ik weet niet wat je precies voert, maar ik heb wel eens gelezen dat die runderhart diepvriesmix helemaal niet zo goed voor discusvissen is. Ik voer zelf alleen droogvoer. Wel van alles en nog wat. Ben in al die jaren nog nooit een discus kwijtgeraakt.
Mijn tips: Veel water verversen. Ik ververs structureel om de twee a drie dagen een derde tot de helft van het water. Bij problemen kun je nog meer doen. En de temperatuur omhoog kan wellicht ook helpen inderdaad.
 
De vis zondert zich echt af en eet ook niet mee.
Zag vandaag een poging tot maar is echt lusteloos.

Ik geef GEEN rund, ben daar ook geen fan van, ik geef al een lange tijd de discusmix van de parel en die bestaat uit allemaal ingredienten die je ze anders ook zou geven.
Ook Granulaat en ander droogvoer wordt door de rest goed gegeten, maar deze eet gewoon niet.
 
Vind de foto trouwens heel sterk een parasitair probleem en minder een darm probleem. Heb je ook al echt lange slierten witte ontlasting? Hoe ziet de vis er op dit moment uit? Heb je al een keer een zout behandeling geprobeerd?

Hapt hij nog wel naar levend voer?
 
Slijmlaag ziet er eigenlijk prima uit, kleurt ook regelmatig naar de gewone kleuren. Alleen eet niet en witte ontlasting en zondert zich heel erg af van de rest.
 
Ik ben geen voorstander van levend voer bij Discusvissen,maar misschien dat je iets kunt met deze methode.
Je zou levende rode muggelarven kunnen kopen,het beste is dan een plak van een liter,( indien verkrijgbaar).Daar haal je een portie uit/vanaf en spoel deze goed uit en laat ze daarna uitdrogen op keukenpapier.Vervolgens laat je de muggelarven los in een glas water,en vermeng dit met een "middel" / medicijn tegen flagalaten je mag best wel een hoge dosering gebruiken en laat de muggelarven daar 30-45 minuten in rondzwemmen,of nog beter zolang als ze blijven rondspartelen,kan ook een uur zijn.

De muggelarven hebben na een bepaalde tijd het medicijn in hun systeem en kunnen dus na een tijdje in het glas verbleven te zijn aan de vissen gegeven worden,let wel dat je het glas leegmaakt door het gebruik van een thee-zeefje en gooi het restwater weg en doe alleen de muggelarven in de bak,dus zonder de hoge medicijn concentratie.

Met een beetje geluk gaan Discusvissen die niet optimaal eten meestal nog wel achter iets levends aan,en zo komt dus het medicijn in verdunde vorm in de darm.
Verder zou ik discusvissen die verdacht zijn in de zin van een flagalaten infectie zacht voer geven,dus even geen zwarte muggelarven,die zijn te hard voor de zwakke en aangetaste darm.

Je zou ook levende artemia kunnen geven om de vissen weer even op te sterken.Dit is ook zacht voedsel.
Verder zou je ingeval je een "plak" rode muggelarven hebt gekocht de ene helft kunnen voorzien van een medicijn,en invriezen als de vissen normaal gesproken rode muggelarven accepteren zullen ze ook die met het ingevroren medicijn accepteren,en levende ingevroren rode muggelarven zien er altijd nog beter uit dan die van een blister.

De andere helft kun je naar keuze ook met een medicijn invriezen.De rode levende muggelarven houden het in een natte krant en een koele plaats wel een week uit dus kun je diverse pogingen wagen.
Dus ene helft of meer invriezen met een medicijn,de rest die overblijft of invriezen of enkele Dagen bewaren,zolang als ze blijven leven,en de medicijnen gebruiken zoals uitgelegd.
Of het positief gaat werken weet ik niet vooraf,maar het is te proberen.

Gr.bert
 
Zoals eerder is aangegeven heeft het behandelen in een q bak geen voordeel. Ja de vis wordt bestrijd tegen nematoden en flagellaten, maar zodra hij weer terug gaat zitten de wormen in no time weer er in. Ik zou ook het hoofdaquarium behandelen met levamicil. Hier kan bijna alles tegen volgens mij. Anders even eerder tijdelijk verwijderen wat er niet tegen kan ipv andersom..

Afwachten zou ik niet doen want dit soort problemenossen zich niet vanzelf op.
 
De 2 zijn weer terug in het originele aquarium en het ging even goed. heb iedere dag voogle toegedient op advies maar ze zijn weer heel donker en eten nog steeds niet.
begin me langzaam wel zorgen te maken.

@discus. Het gaat hier om 1450L water inclusief de bioloog. Dat trek je niet even leeg na een behandeling (80%....)
 
Als jij een bacteriële infectie hebt die niet weggaat, helpt het ook niet om alleen wat vitamine te nemen maar heb je ook medicatie nodig. Anders doe je het eerst in quarantaine behandelen en mochten ze het dan inderdaad weer snel krijgen kan je altijd nog een kee r behandelen jn het hoofdaquarium.. 1160l is veel water, maar als je er 2 slangen ingangt is het ook niet zo dat het uren zal duren..
 
Touche... alleen wat huiverig over het effect op de bioloog ?.

Het blijft "trial en error" maar als het flagelaten niet zijn dan is de kans groot dat het is wat jullie aangeven. De vissen vermageren wel dus ga actie ondernemen
 
Je zal daarna zeer actief moeten verversen, je bioloog krijgt van de medicijnen een grote klap, niet van de waterwissel :pp
 
Ja en dat tot 2x toe..... want de behandeling moet worden herhaald na 10 dagen. Alle vissen kleuren nu wat donkerder, dus ga het goed in de gaten houden!!
 

Terug
Bovenaan