Discus mineralen


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Goedemorgen allemaal!

Ik heb sinds afgelopen zaterdag 13 discussen zwemmen. Deze eten en worden al iets minder schuw. Gisterenavond zag ik dat de pigeons aan het draaien waren/scheef hangen etc.
We hebben toen water gemeten en 80% van het water ververst omdat het nitriet op 0,2 zat.

Nu heb ik op internet gelezen dat het scheef hangen kan komen door:
- gatenziekte
- mineralen tekort

Onze vissen zitten op leidingwater (zaten ze ook op waar we ze vandaan hebben) en we geven ze stendker dieprvriesvoer complete (de plakken van 500gr). Dit kregen ze ook in de winkel.

Nu willen we vandaag naar de winkel gaan om preventief te behandelen tegen gatenziekte, maar het liefste haal ik ook mineralen in huis (voor de zekerheid/kan geen kwaad denk ik).

Hebben jullie tips/adviezen over welke mineralen wij het beste kunnen halen? Qua merk, type etc.
Als jullie nog andere tips hebben, hoor ik het graag.
 
sinds afgelopen zaterdag 13 discussen, dan hoef je nu nog geen zorgen te maken over mineralen te kort maar kijk naar de bekende opstart problemen.
preventief behandelen.....je bedoeld voorkomen.
Dat kan zeker, maar ken eerst je waterkwaliteit.....in bijv discus minerals van tropic marin zitten in verhouding met de andere leevenrciers de meest benodigde mineralen.
Heb hier eens een topic over geopend.
Uitgangspunt is wel dat je al weet wat er in je drinkwater zit, anders been je stoffen dadelijk onnodig veel te hoog aan het toevoegen.
Meet dus in je drinkwater
KH
GH
MG
kalium......koop alleen de teest van JBL want die van easy life werkt niet
 
Verhaal van Jan hierboven.
Zoek ook zijn ander topic wat er allemaal in de verschillende mineralen zitten.
Mooi overzicht.


Zelf heb ik nu dit in huis
IMG_20210226_101040.jpg



IMG_20210226_101243.jpg
 
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, ontzettend fijn dat jullie mee willen denken!
Ik zal gelijk even de waterwaarden meten (ik heb druppeltesten).
Die van K en Mg heb ik niet, maar ik zal meten wat ik hier heb liggen.

Nogmaals heel erg bedankt!
 
Kalium wordt in ieder geval bij nagenoeg alle producten verhoogd, is niet erg...planten vinden dat geweldig en de vissen hebben er weinig problemen mee.
Manuss diploral is goed, maar in verhouding duur.
Preis is goed, maar laag kalium gehalte
Tropic Marin heeft van alle mineralen het hoogste aandeel, is dus effectief het gunstigste voor icm aanschafprijs
 
Je hebt vissen die van leidingwater komen lees ik. Stendkers o.i.d.? Deze vissen zijn gewend en opgegroeid in leidingwater. Tenzij je echt afwijkend kraanwater hebt, zou ik mijn energie steken in water verversen en niet aan het prutsen aan waterwaardes. Dit geeft alleen maar onrust en verstoring en kost je een boel geld. Schoon water willen ze hebben! Het duurt altijd even voordat ze gewend zijn. Zorg voor schoon water, dan staan ze straks met zijn allen tegen de voorruit te dringen om uit je hand te eten.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik waardeer het echt.
Bij het meten van het water, kwam ik erachter dat het filter lekte, dus deze lekkage is nog niet uit de hand gelopen.
Misschien ga ik over een tijdje toch maar over op een bioloog, ik heb teveel nare ervaringen met potfilters, maar dat is een ander topic.

De gemeten waarden van de kraan:
kH: 10
pH: 7,5

De gH test is over de datum, dus die test is niet betrouwbaar (ik ben gestopt met druppelen bij 20).

Straks/vanmiddag gaan we naar de dierenwinkel, ik ben van plan water van het aquarium mee te nemen en van het leidingwater.
Ik kan dan wel laten meten op gH, K en Mg.

Gisteren hebben we 80% van het water ververst, daarvoor hebben we het water dinsdag voor 25-30% ververst.
We meten elke dag het nitriet en zodra deze de 0,2 aantikt, gaan we verversen.

@Harmen : we hebben inderdaad Stendkers.
 
Volgens de site van de waterleverancier is de hardheid 6.5 graden dH.
 
Net heb ik ze een beetje gevoerd, onze blood pigeons (de kleinste) herkennen het schaaltje al en stormen eropaf. De blue diamonds komen ook vrij snel. Ik merk wel dat hoe groter de vis, hoe langer het duurt voor ze op het voer afkomen. Ik weet niet of dit een standaard is, maar het is wel iets dat me opvalt. Ze zijn nog wel schrikachtig. Het ene moment eten ze enthousiast, en het volgende moment lijkt het wel of ze een spook zien en schieten ze alle kanten op. Dit zal ook wel horen bij het wennen, ik hoop dat dit snel minder wordt.

De pigeon die scheef hing, heeft niet gegeten. Die zit nu alleen bij het filterinlaat.
Ik moet zeggen dat deze vis ook het meest ongelukkig was toen we hem overgezet hadden.
 
Ik heb net het water laten testen. Ze konden geen Mg vinden. Op internet lazen ze dat ons gebied een gehalte van 1mg/L heeft. Nitriet was 0, kH ook bij hen 10.
 
Bedankt voor je reactie!
We houden ze goed in de gaten, we zijn vandaag gestart met de gatenziekte-behandeling van ESHA.
Eten doen ze allemaal op die ene na.
 

Terug
Bovenaan