Discus, nou dat weer....


Hoe is het afgelopen met gat in kop en kop staander?
 
Bedankt voor je interesse!
De vis met het gat is helemaal genezen, en levendig. Het gat is ook bijna niet meer te zien; inmiddels had ik een andere, een kleinere achterblijver, die hetzelfde kreeg, ook die op de flagellol en inmiddels ook helemaal OK.
De kopstaander heeft tot eergisteren met zijn bek op de grond gestaan, maar vrijdag morgen lag hij op de bodem, op z'n zij; maar toen ik hem een beetje opjutte, zwom hij normaal, en bleef prima horizontaal staan.
Na een poosje ging hij toch weer op de bodem liggen.
Het lijkt er op, dat even plotseling als het zwemblaas probleem kwam, het ook weer verdween, alleen denk ik dat hij het toch niet gaat redden, want hij heeft nu 2 weken niets gegeten, en doet dat nog steeds niet.
Ik heb hem afgeschreven, maar laat het maar op zijn beloop.
Jammer, prachtige grote vis...
 
Fijn dat de flagellol aanslaat. Heb je de kopstaander ook behandeld? Wellicht heeft deze ook ellende met de darmen. Flagelaten geven problemen in de darmen. Dat wil ook wel eens verschijnsels geven van zwemblaas. Misschien dat hij na flagelol wel weer wat gaat eten. Erg sneu gezicht z on mooie grote vis.

Bij sluiers is het heel vaak darm problemen als ze op zij of rug liggen. Lijkt dan zwemblaas en is dit indirect ook het geval door flagelaten.

Hoop dat je hem toch er nog door heen kan trekken
 
Je kan vissen die ziek zijn beter niet op hun beloop dood laten gaan maar zelf er een eind aan maken.

Beter voor de vis en als die dood gaat en jij bent niet thuis ligt die voor niets te rotte in je bak.

Natte thee doek inwikkelen en flinke hamer....klinkt luguber maar is met deze grootte werkt de invries methode niet meer.

Kruidnagelolie is ook een optie anders.
 
En? :thumbs: of :'(
 

Bijlagen

  • 1565706536761.gif
    1565706536761.gif
    1.4 KB · Weergaven: 103
De kopstaander lijkt het te redden: vorige week lag hij op z'n kant op de bodem, toen 100% water ververst (had ik al eerder gedaan in kleinere hoeveelheden) En de volgende dag stond hij helemaal horizontaal!
Maar wilde nog niet eten, de laatste 2 of 3 dagen eet hij wel weer, soms vliegt hij er op af, andere keer kijkt hij er niet naar. Ik zuig al het oude voer dagelijks af en voer een keer of 5 per dag, een klein brokje diepvries.
Ik denk dat ik hem vandaag of morgen overzet in de grote bak, misschien helpt 'te zien eten' ook?
Ondanks z'n lange vasten ziet hij er nog wel goed uit; staat nu en dan wel weer wat voorover, maar als hij zwemt, gaat het goed rechtuit.
Dus :D.
 
jeetje is inderdaad wel erg lang maar je geduld word beloont :thumbs:

Misschien dat zijn lichaam weer even moet wennen aan voedsel verwerking na z on lange tijd vasten. Misschien dat zijn spijsvertering nog niet helemaal top is en dat hij daarom af en toe nog wat onstabiel is. Maar als hij verder gezond eruit ziet en weer gewoon gedrag vertoond is toch een goed teken lijkt me.

Niet iedere vis is wat voer hetzelfde. Ik heb ook een onstabiele sluier die soms wat naar voren kukkeld. Met name bij gedroogde insecten. De rest heeft dit niet dus zal toch ook bij deze iets anders werken in zijn spijsverterings systeem.

Eten discus niets anders dan vlees? Geen diepvries of levende insecten ofzo? Misschien dat dit wat lichter verteerbaar is voor hem?

Update als je hem weer in aquarium heb is leuk om te volgen
 
De kopstaander lijkt het te redden: vorige week lag hij op z'n kant op de bodem, toen 100% water ververst (had ik al eerder gedaan in kleinere hoeveelheden) En de volgende dag stond hij helemaal horizontaal!
Maar wilde nog niet eten, de laatste 2 of 3 dagen eet hij wel weer, soms vliegt hij er op af, andere keer kijkt hij er niet naar. Ik zuig al het oude voer dagelijks af en voer een keer of 5 per dag, een klein brokje diepvries.
Ik denk dat ik hem vandaag of morgen overzet in de grote bak, misschien helpt 'te zien eten' ook?
Ondanks z'n lange vasten ziet hij er nog wel goed uit; staat nu en dan wel weer wat voorover, maar als hij zwemt, gaat het goed rechtuit.
Dus :D.

Probeer levend voer te halen. Tubifex of rode mug

Dat activeert vaak het natuurlijk gedrag van ze en eten ze beter

En beter iets eten wat niet optimaal is (levend voer) dan niet eten hoor.
 
Zou geen tubifex gebruiken,eerder levende artemia,dit is een zacht voedsel wat bij negatieve omstandigheden ( ook in de darm) goed verdragen wordt.Als vissen niet willen eten of andere nog niet onderzochte problemen hebben is een watertemperatuurs-verhoging naar 34 Gr. een optie,ik heb momenteel ook wat problemen met de discus en de temperatuurs verhoging gaat samen met een sterke doorluchting, bij mij en het gebruik van een medicijn.

Levende rode mug zou ik ook niet gebruiken omdat deze zich kunnen ophopen in de darm en zo een verstopping kunnen veroorzaken.
 
Rode mug en tubifex ophopen in de darm heb ik nog nooit van gehoord.

Hoogstens de kans op vervuiling omdat ik graag leer heb je een bron hiervan?

Water temperatuur verhogen is inderdaad ook een goede truc. Zou ik dan wel in je quarantaine bak doen.
 
Gezonde discusvissen kunnen als je ze levende muggelarven voert elke 3 seconden daar een van pakken,ga ze maar eens tellen wanneer je deze voert,watertemperatuur verhoging dat moet altijd in de bestaande bak om het totaal aan vissen aan te pakken.

Tubifex aan discusvissn geven is echt wel het allerlaatste om ze te laten eten,puur omdat als ze zich niet lekker voelen alleen nog maar iets pakken wat beweegd,maar dat is zeker niet de bedoeling en geen goede actie.
 
Tubifex snap ik wat betreft de vervuiling wel maar niet eten is ook niet goed wat is erger de kwaal of de oplossing. Wat maakt het uit dat een discus iedere drie seconde een muggenlarf kan pakken? Als die er niet te veel mag eten dan voer je er toch wat minder.

Zie het probleem niet hoor. Dus graag uitleg

En ik zou in mijn show bak NOOIT mijn temperatuur verhogen naar 34 graden als er één vis is die een probleem heeft. Je planten en ook zeker je bijvissen kunnen dit maar zelden waarderen.
 
Je hebt zelf geen invloed op het totaal wat een discusvis aan levende muggelarven tot zich neemt,je kan niet tegen de discus zeggen,van nu af aan is het genoeg,de darm is ongeveer 2 mm.In diameter en als daar 10-15 van die larven inzitten te bewegen dan kun je om een probleem vragen.

Neem van mij aan dat als er een probleem of ziekte verschijnsel zich aandient het gehele bestand geinfecteerd is,alleen merk jij dat pas later op als de nog reeds gezonde discusvissen dezelfde verschijnselen krijgen da als de "eerste' dus temperatuursverhoging voor allemaal,de vissen zitten met zijn allen in een minimale omgeving.

Maar,leuke discussie,wij hebben verschillende inzichten,en misschien komen we verder door wederzijdse ervaringen.

En als je niet bekend bent met temperatuursverhoging,dan sta je bij mij niet in de top tien,sorry.
 
Dat de bijvissen problemen mogen ondervinden is een feit,maar over planten die het eventueel en waarom minder gaan doen is toch wel het minste probleem,planten vervang je makkelijker dan discusvissen.
 
Ik zou persoonlijk vissen die geen ziekte verschijnselen vertonen niet behandelen. In mijn ogen wordt er veel te snel naar allerlei medicijnen gegrepen (al dan niet ingegeven door de dierenspeciaalzaak)

Een vis die ziek is behandel ik daarom altijd apart in een aparte bak. Dit heeft als voordeel dat je veel gerichter kan behandelen met de juiste medicijnen en niet onnodig andere vissen blootstelt aan bijvoorbeeld antibiotica.

Daarnaast gaat de bacterie cultuur van je filter er niet aan, je planten gaan niet naar de klote en je bijvissen ondervinden er geen problemen van. Tevens kan je hem dan die paar rode muggenlarven geven die die nodig hebt.

Betwijfel of te veel levend voer eten ook een probleem veroorzaakt zoals jij zegt. In de natuur doen ze niet anders in mijn ogen. Als je ergens hier literatuur of bron over hebt lees ik het graag.

In mijn ogen hoeft als er één vis de overige vissen absoluut deze ziekte ook niet te hebben misschien latent (zoals kieuw wormen) de meeste ziektes komen omdat een vis verzwakt is en daardoor minder afweer hebt.

Dat verzwakken kan allerlei redenen hebben maar gebeurd ook regelmatig bij het "pispaaltje" of de "achterblijver" van de groep.

Daarnaast de truc van de temperatuur verhogen was mij uiteraard bekend had er enkel niet zo aangedacht in deze situatie. Die top 10 opmerking laat ik maar buiten beschouwen. Houden van vissen is geen wedstrijdje voor mij namelijk.
 
Al met al heeft ieder zijn eigen inzicht in deze en ik denk des te meer reacties en inzichten des te meer TS kan kiezen in zijn eigen lijn van behandelen.

Niet alle medicatie kuren hebben invloed op je bacterie cultuur en de een zal gaan om alles te behandelen en de ander kiest de quarantaine oplossing. Het is ook maar net wat er loos is en welke mogelijkheden je voor handen heb. De een kiest om vis te euthaniseren, de ander is daar minder snel in. Ik vind dat ook altijd erg moeilijk om deze keuze te maken.

Voorlopig blijft Vette8 een hoop ellende bespaard wat ik zo lees. 2 met gaten ziekte weer alive and kicking en zijn grote kopstaander weer wat stabieler. Nu maar hopen dat hij inderdaad wat gaat eten zodat hij aansterkt. Zwakke versies zullen in het aquarium zeker weer wat gaan mankeren omdat er nu eenmaal van alles leeft qua ellende in het aquarium en dan zal hij massaal worden belaagt door de ellende. Maar wellicht dat hij inderdaad wel weer gaat eten als er concurrentie aanwezig is.
 
cvs,sorry die opmerking had ik niet moeten typen
 
Ik lees een lang verhaal over zieke discusvissen. In verschillende adviezen wordt aangegeven welke medicatie gebruikt kan worden om onder andere gatenziekte te bestrijden. Er zijn nog meer problemen want het is niet alleen gatenziekte.
Ik adviseer de topicstarter om het topic over het houden van discusvissen goed door te lezen. Gatenziekte ontstaat namelijk niet zomaar. Het heeft te maken met de verzorging van de vissen die een tijdlang niet optimaal is. Een gebrek aan mineralen en flagelaten die opeens lastig gaan doen wordt bij beschrijvingen vaak genoemd.
Kijk waar het schort aan de verzorging en verbeter dat, anders ben ik bang dat je binnen een mum van tijd de volgende ziekte hebt. Daarnaast is het belangrijk om de vissen extra goed te voeren zodat ze weer op krachten kunnen komen en weerstand kunnen opbouwen. Succes!

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik lees een lang verhaal over zieke discusvissen. In verschillende adviezen wordt aangegeven welke medicatie gebruikt kan worden om onder andere gatenziekte te bestrijden. Er zijn nog meer problemen want het is niet alleen gatenziekte.
Ik adviseer de topicstarter om het topic over het houden van discusvissen goed door te lezen. Gatenziekte ontstaat namelijk niet zomaar. Het heeft te maken met de verzorging van de vissen die een tijdlang niet optimaal is. Een gebrek aan mineralen en flagelaten die opeens lastig gaan doen wordt bij beschrijvingen vaak genoemd.
Kijk waar het schort aan de verzorging en verbeter dat, anders ben ik bang dat je binnen een mum van tijd de volgende ziekte hebt. Daarnaast is het belangrijk om de vissen extra goed te voeren zodat ze weer op krachten kunnen komen en weerstand kunnen opbouwen. Succes!

Hobbygroet Jos Hut

Dat is de basis van het ontstaan van ziektes Jos....geen optimale verzorging en daar bij zijn discusvissen daar heel erg gevoelig voor.
 
Kleine visjes zoals guppen en kardinaaltetra’s leggen bij een slechte verzorging snel het loodje, discusvissen zijn groter en houden het wat langer vol maar als het langdurig slecht is melden zij zich ook bij de hemelpoort.
 

Terug
Bovenaan