Discus schrikkerig


O

OJ

Guest
Ik heb 5 discussen in een 450 liter zwemmen. Verder zwemt er bijna niks bij. De vissen zaten voorheen in een 250 waarin er amper schrikkerig gedaan werd maar sinds ze in deze zitten is er geen houden aan, ze duiken soms zelfs het zand in. Bijna de hele dag schuilen ze onder de bladeren van de amazonezwaardplant.

De waterwaardes en temperatuur zijn goed.

Hier een foto van de indeling van de bak.

u-A2Jt7JVmWxvrOp6mhpxHhG___U6hNe.jpeg


Iemand een idee wat ik anders kan doen?
 
Je vissen moeten wennen aan de nieuwe omgeving.'
Je kunt tijdelijk het licht wat dempen,evt aluminiumfolie over de tl.
 
Vergeten te vermelden dat de vissen er nu al een maand in zitten.

Ik gebruik in de ochtend en avond erg zwakke nachtverlichting en ook daar komen ze zelden naar voren.
 
Das best lang al.
Licht dempen en wat hout plaatsen zou ik zeggen.
Waterwaarden zijn goed? No2 bv.
 
Raar normaal past een maanvis zich gemakkelijk aan
Uit wat voor bak komen ze aluminium folie over de tl zou ik niet doen beter is de verlichting helemaal uit te doen
Vindt de bak wel erg kaal, maar dan nog raar gedrag heb het nog nooit meegemaakt
 
Het gaat om een discus he, geen maanvis. Dat is een wereld van verschil qua schrikkerigheid.
 
Zou het misschien door de bolle ruit komen. Dat alles aan de andere kant er totaal anders uitziet voor ze. Is maar een idee hoor.
 
Corydorasfan zei:
Misschien wat meer schuilplaatsen voor ze? Het midden is nogal kaal.
Nadeel is dat discus,dan nog meer gaat schuilen.
Ik zou voor een meer natuurlijker inrichting kiezen,met wat hout bv.
 
Hout wil ik er idd ook in gaan doen.

Maar het gekke is gewoon dat ik dezelfde inrichting in de kleinere bak had.
 
Heb je andere vissen,bij geplaatst?
 
Oeps sorry
Inderdaad is het wereld van verschil
Ik denk dat het komt door het verschil van licht in de bak en het licht in de omgeving waar de bak staat
Het heeft met schaduwen te maken je moet proberen om je kamer lichter te maken als de bak wanneer er iemand langs loopt zien de vissen een grote schaduw en das paniek, ik weet niets is mooier dan in t donker van de bak te genieten en uit eindelijk gaan ze er aan wennen maar nu ff niet
 
Geen vissen bijgeplaatst, zelfs meer vissen weg gehaald.

Het is wel zo dat de oude bak voor in het huis stond en de nieuwe achter (waar het dus iets donkerder is).
 
Zou het niet beter gaan als ik er bijv 3 bij plaats. Dan zijn ze wellicht als groep iets sterker. Discussen horen natuurlijk in grotere groep gehouden te worden.
 
Plemp er 10 bij en je hebt de school vissen die je wilt.

5 op 450 liter is simpelweg veel te weinig.
Daardoor zijn ze schrikachtig en ontstaat stress.
Stress betekend ziektes en dan heb je het gezeik compleet.
 
That's what I thought

10 leek me wat veel maar een stuk of 8 lijkt me een mooie groep, ofniet?
 
Je bent geen beginner meer, ga naar 35-40 liter per discus en je zit goed.

Dus .... plemp er 10 bij :)
 
Tuurlijk plemp er 10 bij lekker makkelijk en kassa voor de handelaar maar wat ik mis in het verhaal hoe groot zijn ze
 
Ik ga daarin met Marc mee...hoe groter de groep des te minder gezeur in de bak ;)
 
Zijn nu ongeveer 8cm
 
Hmmmm,heb het aantal gemist excuses. Idd,aanvullen is een optie.
 
Leopoldi zei:
Tuurlijk plemp er 10 bij lekker makkelijk en kassa voor de handelaar maar wat ik mis in het verhaal hoe groot zijn ze

Al zijn ze volwassen gaat het prima ....

En kap toch eens met eeuwig dezelfde ongefundeerde kritiek te uiten op moderne inzichten op het houden van discus.
De inzichten op hoe ideaal een discus te houden veranderen, vergelijk het met water verversen, opa ververste nooit ....
 
Bedankt jongens. Ik wilde de groep nog zeker aanvullen dus ik hoop daarmee de oplossing te hebben.

De ideeen over het licht (dat het licht buiten de bak wellicht wat feller moet) is dat gegrond, en zou dat verschil kunnen maken?
 
Ik ben het er ten dele mee eens maar het was toch, nog niet eens zo lang geleden 50 ltr per discus toch of ben ik gek
 
Schaduwen,maken schuwe vissen schuwer. Of het DE oplossing is voor je.....
 
Sorry Marc wist niet dat je kwaad werd :oops:
Maar wie bepaalt dan het verantwoord Discus vissen houden :S
Is dat niet de handel :D
 
Rienke 50L per vis wordt alleen in Nederland gehanteerd....buiten onze landsgrenzen kom ik 20 of 30L tegen...het zijn dan wel mensen die wat ervaring hebben en een strak regime wat met voeren en verversen hanteren.
Dus niet voor diegene die starten met discussen.
 
Sowieso ververs ik twee maal 30% de week, soms 50
 
Owen ik zie liever 2x 70/80% per week
 
Normaal doe ik 4 keer de week 90%, dat weet je toch :p
 
duncs zei:
... 50L per vis wordt alleen in Nederland gehanteerd, buiten onze landsgrenzen kom ik 20 of 30L tegen...

Leuke reactie, maar snappen doet een enkeling het nog steeds niet ... hehehe
 
Nee dat snap ik, het wordt een welles nietes verhaal de regel was jaren 50 ltr per discus,
en nu blijkt het in eens 30 ltr per discus te zijn het kan, maar wees je er van bewust dat je flink aan de bak moet,
qwa verversen niks mis mee maar het is wel een hele opgave,als je het op kunt brengen prima
 
Steph wel het hele bericht quoten ;)
Bij minder als 50L per vis zul je inderdaad aan de bak moeten en consequent flink moeten verversen,er zijn geen shortcuts mogelijk iig
 
Ha ha Duncs zijn we het toch een keer eens :D
 

Terug
Bovenaan