discus vissen eten niet


De discus op de foto daar lijken zijn vinnen ook wat schade te hebben. heb je hier nog detailfotos van misschien?
Hier wat foto's :
 

Bijlagen

  • 20201228_192021.jpg
    20201228_192021.jpg
    157.3 KB · Weergaven: 188
  • 20201228_192024.jpg
    20201228_192024.jpg
    118.4 KB · Weergaven: 175
  • 20201228_192001.jpg
    20201228_192001.jpg
    172.6 KB · Weergaven: 178
  • 20201228_192014.jpg
    20201228_192014.jpg
    163.7 KB · Weergaven: 176
ik heb sinds 5 dagen nieuwe discussen
en de dierenwinkel haalt nu hun vissen afdeling weg :/ gister gebeld dus dat word hem niet...
Zo kort geleden gekocht? Dan zou een fatsoenlijke dierenwinkel ze gewoon terug moeten nemen als jij door hun (gebrek aan) advies een aankoopfoutje gemaakt hebt. Of ze de afdeling nu op gaan heffen of niet; dan regelen ze voor deze vissen maar een extra autoritje naar een nieuwe bestemming.

Genoeg echte planten alleen op de foto zijn deze inderdaad minder te zien
We kunnen niet alles zien inderdaad, maar wat er eventueel nog aan verborgen beplanting is kan nooit heel veel afvalstoffen filteren.

Het zijn mooie visjes en ze zijn je heus gegund. Anderen hebben je hierboven al gezegd waarom discussen nu niet zo'n goed idee zijn. Ik zou je echt willen adviseren om naar hen te luisteren. :) Dat is op dit moment misschien niet het leukste om te doen. Doe je het echter niet dan heb je over een tijdje zieke en misschien wel dode vissen. Dat is voor die vissen niet fijn, en voor jouw plezier als hobbyist niet fijn. Grote kans dat je door dat soort tegenslagen eerder stopt met de hobby. Terwijl het zoveel leuker kan zijn, áls je maar vissen hebt die je goed gezond kunt houden. Ga toch gewoon voor wat makkelijker soorten zolang je lerende bent. :)
 
Zo kort geleden gekocht? Dan zou een fatsoenlijke dierenwinkel ze gewoon terug moeten nemen als jij door hun (gebrek aan) advies een aankoopfoutje gemaakt hebt. Of ze de afdeling nu op gaan heffen of niet; dan regelen ze voor deze vissen maar een extra autoritje naar een nieuwe bestemming.


We kunnen niet alles zien inderdaad, maar wat er eventueel nog aan verborgen beplanting is kan nooit heel veel afvalstoffen filteren.

Het zijn mooie visjes en ze zijn je heus gegund. Anderen hebben je hierboven al gezegd waarom discussen nu niet zo'n goed idee zijn. Ik zou je echt willen adviseren om naar hen te luisteren. :) Dat is op dit moment misschien niet het leukste om te doen. Doe je het echter niet dan heb je over een tijdje zieke en misschien wel dode vissen. Dat is voor die vissen niet fijn, en voor jouw plezier als hobbyist niet fijn. Grote kans dat je door dat soort tegenslagen eerder stopt met de hobby. Terwijl het zoveel leuker kan zijn, áls je maar vissen hebt die je goed gezond kunt houden. Ga toch gewoon voor wat makkelijker soorten zolang je lerende bent. :)
ik had al gebeld maar terug brengen kan niet meer... iets van vergoeding zit er ook niet in. er zitten ongeveer 7 grote planten in met 4 mosbollen en nog wat kleinere planten
 
ik had al gebeld maar terug brengen kan niet meer... iets van vergoeding zit er ook niet in. er zitten ongeveer 7 grote planten in met 4 mosbollen en nog wat kleinere planten
Het is ook niet hun fout dat jij je niet ingelezen hebt en ze te koud heb zitten en ze daardoor ziek zijn geworden....., ik zou als winkel ze dan ook niet terug nemen, men verkoopt je gezonde vissen en je brengt bagger terug....
 
Maar de temperatuur is dus nog steeds niet op 28?
 
Zo kort geleden gekocht? Dan zou een fatsoenlijke dierenwinkel ze gewoon terug moeten nemen als jij door hun (gebrek aan) advies een aankoopfoutje gemaakt hebt. Of ze de afdeling nu op gaan heffen of niet; dan regelen ze voor deze vissen maar een extra autoritje naar een nieuwe bestemming.
Het is niet de winkel zijn schuld dat de topicstarter ze te koud had zitten, je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor dierenwelzijn en niet de winkel
 
Je hebt gelijk dat de eerste verantwoordelijkheid ligt bij degene die de dieren in huis haalt. :)

Ik vind wel dat de verkopende partij hier steken heeft laten vallen. Het zou ze sieren als ze zich daar iets van aan hadden getrokken.
 
Hebben ze nu allemaal last van vinrot of lijkt dat zo?
 
Het is ook niet hun fout dat jij je niet ingelezen hebt en ze te koud heb zitten en ze daardoor ziek zijn geworden....., ik zou als winkel ze dan ook niet terug nemen, men verkoopt je gezonde vissen en je brengt bagger terug....
In 5 dagen zon vinrot en achterstand ....echt niet. En daarnaast mag je deze discussen echt niet gezonde vissen noemen maar een diep trieste aanblik van discussen die al lang zitten en eigenlijk bezig zijn om dood te gaan. Vind het nog knap dat ze die 21 graden hebben overleefd.
Deze LFS krijgt van mij samen met easy life de eikel van 2020
 
Ik vind dat dode kardinaaltje eigenlijk wel tekenend voor de stand van zaken..
Zou wel beter voor de visjes zijn als Jan of Raoul ze gewoon lekker gaat ophalen en in het sanatorium zet :rolleyes:
Natuurlijk sneuvelt er wel eens zo'n labiel kleintje, maar dan vis je die toch ASAP eruit ?? :mad:
En al helemaal als je bak al voor geen meter draait


2020-12-29_20-42-25.jpg
 
Op de andere foto's is deze vis op een andere plek zichtbaar. Lijkt er dus op dat deze daar rond zwemt.
 
Op de andere foto's is deze vis op een andere plek zichtbaar. Lijkt er dus op dat deze daar rond zwemt.

Ja vissen die op de zij zwemmen zonder bewegen, of zou het een stroming (pompje) zijn
Dat kardinaaltje is dood of bijna dood
 
Stroming zou kunnen natuurlijk
 
Volgens mij is het de hoek waaronder de foto is genomen. Kardinaal lijkt niet dood.

De discus kan het best even een week op 35 graden worden gezet met een flink zoutbad.
Tegen vergoeding zou ik dat best willen proberen ze weer op te lappen.
 
Ik ben zeker geen kenner, heb wel discussen en godzijdank gaat alles goed, maar als ze niet terug kunnen, had ik zoveel mogelijk vissen ergens anders ondergebracht en alles puur gericht om het de discussen zo goed mogelijk te maken. Worden het de mooiste vissen? Nee, heb ik ook vast niet. Kun je het ze zo goed mogelijk maken en redden wat er te redden valt? Ja, dat denk ik wel. Heb je er plezier aan? Dat ligt eraan wat je voor ogen hebt, wil je fantastisch mooie vissen, of heb je wat minder mooie vissen maar uiteindelijk wel gezond? Zou ik daar in eerste instantie voor gaan.

Zeg het me aub als ik het mis heb, maar dit is mijn eerste ingeving.
(Ben namelijk liever wat guppen kwijt dan discussen😜)
 

De vissen zijn nu nog wel te redden denk ik.
En dat wil ik best proberen.
En daarna kan TS er best plezier van hebben.
 
Het is ook niet hun fout dat jij je niet ingelezen hebt en ze te koud heb zitten en ze daardoor ziek zijn geworden....., ik zou als winkel ze dan ook niet terug nemen, men verkoopt je gezonde vissen en je brengt bagger terug....
Ik denk dat de lfs ook wel aan het welzijn van de dieren mag en moet denken en wat voorlichting bij de verkoop mag geven. Ik vindt dat een lfs niet alleen aan hu eigen omzet moet en mag denken en er verder dus niet mee zit wat er na de verkoop met de vissen gebeurt. ook een lfs weet denk ik wel dat niet iedereen zich eerst goed inleest. Dus ja, ik vindt de lfs hier ook deels verantwoordelijk voor.
 
Ik vind dat dode kardinaaltje eigenlijk wel tekenend voor de stand van zaken..
Zou wel beter voor de visjes zijn als Jan of Raoul ze gewoon lekker gaat ophalen en in het sanatorium zet :rolleyes:
Natuurlijk sneuvelt er wel eens zo'n labiel kleintje, maar dan vis je die toch ASAP eruit ?? :mad:
En al helemaal als je bak al voor geen meter draait


Bekijk bijlage 315397
Wat een vooroordelen en negativiteit inmiddels hier die vis is niet dood, die zwom daar gewoon en het zou inderdaad zo kunnen lijken vanuit deze hoek maar zulke snelle oordelen is niet nodig... Ik mag dan niet het meest weten van discussen maar ik steek wel tijd in het aquarium etc ik ben ook niet van mening dat de bak slecht loopt
 
Wat een vooroordelen en negativiteit inmiddels hier die vis is niet dood, die zwom daar gewoon en het zou inderdaad zo kunnen lijken vanuit deze hoek maar zulke snelle oordelen is niet nodig... Ik mag dan niet het meest weten van discussen maar ik steek wel tijd in het aquarium etc ik ben ook niet van mening dat de bak slecht loopt
Ik ben het zeker met Sebastiaan eens wat een zielige zootje hier zeg. Hij heeft z’n eigen fout nu echt wel ingezien. Met deze vooroordelen en negatieve reacties raakt hij al helemaal snel de lol van de hobby kwijt. Er moet natuurlijk wel wat veranderd worden en misschien zouden de vissen zelfs wel terug gebracht moeten worden maar het had niet allemaal zo verwoord hoeven worden.
 
Ik ben het zeker met Sebastiaan eens wat een zielige zootje hier zeg. Hij heeft z’n eigen fout nu echt wel ingezien. Met deze vooroordelen en negatieve reacties raakt hij al helemaal snel de lol van de hobby kwijt. Er moet natuurlijk wel wat veranderd worden en misschien zouden de vissen zelfs wel terug gebracht moeten worden maar het had niet allemaal zo verwoord hoeven worden.
Linksom of rechtsom of rechtdoor.
Ik snap je punt. Maar we kunnen in bochten praten of recht zo die gaat. Het gaat om wat er gezegd wordt, onafhankelijk hoe het doorgegeven wordt.
 
Ik zou de hulp accepteren die geboden word de situatie is nou eenmaal zo met wat hulp van de experts kan het mogelijk goed komen vind wel dat je jezelf had kunnen inlezen betreft dat je nog niet weet op welke temperatuur ze moeten
 
Ik weet niet of ze nu nog te redden zijn hoor.
We zijn weer twee weken verder sinds ik zei kom ze maar brengen.

Verder zie ik weinig status updates over de discus en mijn vraag over temperatuur is ook niet beantwoord.
 
Verder zie ik weinig status updates over de discus en mijn vraag over temperatuur is ook niet beantwoord.
Nieuw topic van TS waar de temperatuur in staat.
 
Ik weet niet of ze nu nog te redden zijn hoor.
We zijn weer twee weken verder sinds ik zei kom ze maar brengen.

Verder zie ik weinig status updates over de discus en mijn vraag over temperatuur is ook niet beantwoord.
de temp is inmiddels 27 graden
 
27° is een prima temperatuur waarbij de discus, de nodige bijvis en een groot aantal planten goed gaan. Geef dagelijks 3 kleine tot matige porties (diepvriesvoer) rode/ zwarte mug en artemia. Begin eens met 2 blokjes rode mug 's morgens, idem in de middag maar dan artemia en een uur voor het licht uit gaat hetzelfde met zwarte mug. Liefst het voer kort spoelen met koud water (fijn zeefje) tot het ijswater volledig gesmolten is en "meteen" voeren ... ontdooit voer NIET laten staan of bewaren voor later!

Houdt dit patroon aan totdat de discus gretig wordt. Wordt het voer niet gegeten binnen een half uur, ga terug naar 1 blokje. Heeft de discus de smaak te pakken, dan mag je gerust "iets" meer geven. Voer echter nooit "te" veel!

Creëer een donker hoekje, waar de discus kan schuilen. Drijfplanten, lamp afdekken e.d wees creatief hierin. Ververs 2x per week 30% van het water, je mag gerust eens met iets kouder of warmer water bijvullen (max. 5° verschil!). Als de discus (goed) eet, dan meldt je weer. Ik help je graag verder.
 
27° is een prima temperatuur waarbij de discus, de nodige bijvis en een groot aantal planten goed gaan. Geef dagelijks 3 kleine tot matige porties (diepvriesvoer) rode/ zwarte mug en artemia. Begin eens met 2 blokjes rode mug 's morgens, idem in de middag maar dan artemia en een uur voor het licht uit gaat hetzelfde met zwarte mug. Liefst het voer kort spoelen met koud water (fijn zeefje) tot het ijswater volledig gesmolten is en "meteen" voeren ... ontdooit voer NIET laten staan of bewaren voor later!

Houdt dit patroon aan totdat de discus gretig wordt. Wordt het voer niet gegeten binnen een half uur, ga terug naar 1 blokje. Heeft de discus de smaak te pakken, dan mag je gerust "iets" meer geven. Voer echter nooit "te" veel!

Creëer een donker hoekje, waar de discus kan schuilen. Drijfplanten, lamp afdekken e.d wees creatief hierin. Ververs 2x per week 30% van het water, je mag gerust eens met iets kouder of warmer water bijvullen (max. 5° verschil!). Als de discus (goed) eet, dan meldt je weer. Ik help je graag verder.
Heel erg bedankr voor je advies, het leek me echter beter de discussen weg te doen dat werd me aangeraden. Dus inmiddels zijn de discussen weg, ik ga nu proberen de rest van het aquarium te herstellen en alle problemen op te lossen.
 
Wat jammer om te horen maar respecteer je beslissing als de vissen het goed krijgen is het oke ben benieuwd wat je nu met het aquarium gaat doen
 
Wat jammer om te horen maar respecteer je beslissing als de vissen het goed krijgen is het oke ben benieuwd wat je nu met het aquarium gaat doen
ik ga het proberen een stuk beter te maken nu met juiste verhouding planten vissen etc. ik zal wel een update geven binnekort
 
Doe je goed Sebastiaan,
Wellicht als je jou bak nu weer op orde krijgt kan je verder gaan met Maanvissen. ook hele mooie visjes hoor
Redbacks bv
 
Jammer ... ik had je liever zien zwoegen en zweten! Geen persoonlijke aanval hoor, maar het was met een beetje hulp een uitstekend leerproces voor je (toekomstige plannen)!

Mijn tip: lees, lees en lees (uiteraard gericht) ... maak notities en trek je eigen conclusie(s). Jij bent diegene die verantwoordelijk is voor het welzijn van dieren in gevangenschap, ook als het even niet gaat zoals jij graag wil. Jij bent de sleutel tot succes, daar moet je echter wel iets voor doen!

Je koopt een hond, met de veronderstelling dat het beestje miauwt ... je ruilt het ding in voor iets wat wel miauwt of je leert 'm miauwen ...

Btw een kat laten blaffen is minder moeizaam ... WOEF ... omg kon het niet laten! :p
 

Terug
Bovenaan