discus


SB 21

Active member
Lid geworden
25 september 2021
Berichten
31
Leeftijd
70
Hallo mijn naam is Sam en ik ben nieuw hier .
30 jaar geleden heb ik ook een aquarium gehad met discusvissen maar die zijn toen allemaal overleden door een fout van de drink waterleiding bedrijf
dus meteen gestopt was er helemaal kapot van .Maar nu het volgende inmiddels ben ik weer gestart een goed klein jaartje met houden van discus vissen
ik heb er 8 wildvang van de 8 zitten er twee apart want die hadden gaten ziekte inmiddels zijn ze behandeld met metrodizanol en zijn weer beter alleen moeten ze nu nog aansterken
want die behandeling hakt er in hoor. De andere 6 zitten in een bak van 120zx70 x60 een grotere bak is in de maak ,alleen het vreemde is dat ik ze alleen zie als het etenstijd is (hahah)
voor de rest zie ik ze hele dag niet want dan zitten ze verscholen achter het hout .Wie iemand misschien wat de oorzaak kan zijn? Voor de rest zijn goed gezond en eten prima.
 
Een foto van je bak kan helpen, want meestal is het een te felle verlichting waardoor vissen zich niet veilig voelen en dus schuilen, drijfplanten kunnen daarbij helpen
 
een discus die achter het hout zit, nakweek of wildvang, voelt zich niet lekker. Reden en oorzaak is zo niet te benoemen. Maar als die twee uit de groep komen, dan is de kans heel groot dat ze allemaal flagellaten hebben, dus ik begrijp het apart behandelen van deze twee niet zo goed.

Mogelijk met meer info, wat visuele ondersteuning is het haalbaar om een beter beeld te krijgen.
 
Ze eten goed en de kleur is goed en de ontlasting is ook goed en ze zijn ook niet mager dus ze zijn gewoon gezond en ook heb ik de verlichting al een tijdje geleden omlaag gedaan.
Ik heb ze al bijna een jaar ik had er eerst 4 toen heb ik er steeds een paar bij gekocht en sinds de laatste 2 vertonen ze dit gedrag .Voorheen gedroegen ze zich nor maal altijd maar om eten bedelen.
En die 2 zitten zaten toen al apart want ik wacht met ze terug zetten tot het nieuwe aquarium er is dat is 180 x 70 x60 dus een mooie bak voor 8 stuks .Dus sinds de aankoop van de laatste 2 vertonen ze dit gedrag. Als ik bij de bak ben komen ze wel naar voren om te eten ik begrijp er niets .
Zit heel de dag naar een leeg aquarium te kijken.
 
Snel wat bedenkingen op een rij:
Discus die zich verstoppen of afzonderen, en zeker wv, is er wat fout.
Dat is geen mysterie, dat is gewoon een feit. Wv Discus zijn heel nieuwsgierig van nature en dus ook niet schuw.
Vaak is het te herleiden naar watersamenstelling en kwaliteit...dit maakt de vissen uiteindelijk ziek.
Ook het voeren van te veel dierlijk maakt ze vatbaar voor ziekte omdat het moeilijk afgebroken raakt in hun lang darmkanaal.
Groenvoer en dit in vlokvorm is de betere keuze.
Gatenziekte is het gevolg van meerdere factoren.
Flagelatten, langdurige stress, waterkwaliteit zijn de belangrijkste. Nitraat zijn ze gevoelig aan.
Consequent water wisselen is evident.
Het is ook nooit een goed idee om geleidelijk een groep samen te stellen. De dieren kunnen elkaar besmetten.
De veel te kleine bak doet ook geen goed.
Ik hoop dat de nieuwe bak er snel is.
Wat duidelijke beelden van de huidige bak...zijn ook altijd handig.
 
Ik ververs elke week zeker 150 liter water dus daar kan het niet aan liggen .Alleen ik krijg ze niet aan het droogvoer wat ik ook probeer ik heb al verschillen de potten granulaat en droogvoer
maar ze eten het niet. Ik moet wel zeggen dat de laatste 2 aangekochte vissen erg schuw zijn hoor die zitten er nu ongeveer 2 maanden bij als ik ze voer en maak een verkeerde beweging zijn meteen weg
maar ze komen ook weer snel terug om te eten ,dus als ze ziek zij wat kunnen ze dan mankeren? .Ik heb er namelijk zelf ook al gedacht
 
150 liter per week? Je zit op bruto 500 liter, zou dat maar eens gaan verhogen naar minimaal 250 liter per week. En eerst een keer ff een 450 liter, om te kijken wat er gebeurd. Verder graag wat meer heldere en duidelijke info en beelden verstrekken

Weet je PH, geleidbaarheid, NO2 NO3 en dergelijke?
Wat is je water tempeartuur?
Afijn, kom eens met wat concrete info
 
Laat ze maar eens enkele dagen vasten...en geef ze nadien dus enkel wat vlokken, maar heel weinig zodat het de waterhuishouding niet te veel belast als het niet opgegeten wordt.
Uiteindelijk zullen ze de vlokken wel nemen. Met wat geduld komt het goed.
Kies voor goede kwaliteit zoals Sera Flora...daar zit alles in wat ze nodig hebben.
Hun dieet nadien aanvullen met eens wat dierlijk is dan prima, maar groenvoer moet de basis zijn.
 
Eerst even deze ik had zoveel reacties niet zo snel verwacht vindt ik wel mooi ik maak mij echt zorgen om mijn discus vissen want ze zijn prachtig.
Nu dan de ph is 6,9 nitraat is ongeveer 10 en nitriet is 0 en de temp is 29 graden.
Morgen ga ik dan maar meer als de helft water verversen en dan kijk ik wel wel wat er gebeurd.
Met dat vasten heb ik moeite mee mijn vrouw zei dat ook al dus dan moet dat maar ik vindt het wel een beetje zielig hoor maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen.
Wat ze nu te eten krijgen zijn blackwurms en encytreeen en dan natuurlijk diepvries artemia en nog zwarte en witte muggen larven en mysis en absoluut geen runder of kalkoenhart en ook geen bloedwormen.
Ik hoop dat ik ze aan het droogvoer krijg. Ik weet niet of jullie wel eens van Santarum discus hebben gehoord in die zit in Portugal (de prijzen van die vissen zijn echt te gek allemaal wildvang de
duurste die ik heb gezien was 6000 euro)maar in ieder geval die eten ook alleen maar droogvoer .Dus dan moet ik het toch ook voor elkaar krijgen toch.
 
Dan ga ik dat maar doen hoelang moeten ze dan vasten?
 
Dan ga ik dat maar doen hoelang moeten ze dan vasten?

Begin met 3 dagen.
Zoals aangegeven dus heel weinig voeren, daarmee bedoel ik 2 a 3 vlokken. Als ze het binnen nemen en niet uitspugen...geef je ze natuurlijk wat meer. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Een week duurt het meestal.
In een later stadion kan je ze ook aan granulaat wennen.

Vissen kunnen weken zonder voer, geef het dus tijd.

Santarem Discus in Portugal ...tja, dat zijn de absolute experten.
Vitor weet waar hij mee bezig is.
Tropical produceert voor hun vlokken en granulaat.
 
Hier een foto van mijn vissen voor het eten
na het eten komt nog
 

Bijlagen

  • 20210926_100833.jpg
    20210926_100833.jpg
    230.7 KB · Weergaven: 220
Na het eten weg zijn ze
20210926_112656.jpg
 
Ik heb toevallig net een presentatie over preventie van visziekten bekeken op YouTube. Mogelijk heb je er wat aan :)

 
Volgens mij zijn ze niet ziek waarom vertonen ze dat gedrag dan.En vanaf vandaag gaan ze vasten en dan proberen aan het droogvoer te krijgen
 
En bedankt voor compliment Roermond wat denkt u zijn ze ziek?
 
Ik bedoelde rjoemman
 
Volgens mij zijn ze niet ziek waarom vertonen ze dat gedrag dan.En vanaf vandaag gaan ze vasten en dan proberen aan het droogvoer te krijgen
Abnormaal gedrag is toch echt een indicatie dat er iets niet goed is..
 
De drie groene, denk ik dat het zijn, zijn veels te smal en getekend. Zie ook geen gevulde buik, dus ik vraag mij sterk af of ze happen of echt vreten.

Omdat ze zo mager zijn, zou ik toch iets met de darmen verwachten. Heb je een microscoop of iemand in je omgeving?

Zijn ze dikker geweest? Hebben ze wel eens een op barsten staande buik na het eten?

Verder mooie vissen hoor, die moet je gewoon ff op de rit zien te krijgen
 
Ze eten echt wel goed hoor daar let ik wel op, ik zou niet weten wat ze aan de darmen kunnen hebben de ontlasting is goed zoals ik al eerder geschreven heb.
Ik weet niet of jij discus vissen heb volwassen dieren zo ja hoeveel voer jij dan per dag en hoeveel blisters? Ik voer 3 maal per dag blackwurms als ze er zijn encytreeen en als dat niet heb 5 blisters per dag
gevarieerd.
 
Ik ben geen discus expert, maar zijn de zwarte strepen geen tekenen van stress? Aangezien de een het ook meer heeft dan de ander.
 
Ze eten echt wel goed hoor daar let ik wel op, ik zou niet weten wat ze aan de darmen kunnen hebben de ontlasting is goed zoals ik al eerder geschreven heb.
Ik weet niet of jij discus vissen heb volwassen dieren zo ja hoeveel voer jij dan per dag en hoeveel blisters? Ik voer 3 maal per dag blackwurms als ze er zijn encytreeen en als dat niet heb 5 blisters per dag
gevarieerd.

Ja ik heb discusvissen. In totaal 15 volwassen vissen, waarvan ik er 13 zelf heb opgekweekt. Ik voer meestal 4 x per dag. Ik gebruik geen blisters, dus hoeveel ik in verhouding geef weet ik niet zeker, maar denk dat ik per keer 3 blisters oid geef, ff grof in geschat.

En het lichaam van je vissen laat toch niet echt zien dat ze heel goed eten. Daarom ook de vraag of je ziet dat ze een "vette pens" hebben na het eten, want zeker met hun huidige relatief dunne lijf zie je dat meteen als ze lekker gegeten hebben
 
Dus zou het kunnen zijn dat ik ze te weinig te eten geef? Ik heb zonet tropical d-50 plus vlokken besteld .
Als ze het hoeveel per keer moet ik dan voeren denk je? Het is mij ook wel eens opgevallen dat ze geen vette pens hebben.
 
Alles werd hier duidelijk aangegeven wat je te doen staat.
Voldoende water verversen en correct voeren.
Aangaande het voeren: je vissen zijn relatief mager, dus gewoon meermaals per dag voeren.
4 a 5 keer per dag vlokken. Vlokken zijn beter verteerbaar dan granulaat.
En stop met die diepvries toestanden...dat helpt je vissen niet vooruit.
 
Ze eten echt wel goed hoor daar let ik wel op, ik zou niet weten wat ze aan de darmen kunnen hebben de ontlasting is goed zoals ik al eerder geschreven heb.
Ik weet niet of jij discus vissen heb volwassen dieren zo ja hoeveel voer jij dan per dag en hoeveel blisters? Ik voer 3 maal per dag blackwurms als ze er zijn encytreeen en als dat niet heb 5 blisters per dag
gevarieerd.
Topic beetje door gelezen en er zijn een paar dingen die een oorzaak kunnen zijn,

Is jouw aquarium een doorkijk zonder achterwand ? kan ook een oorzaak zijn en stress opleveren voor Discus maar ze kunnen er wel aan wennen.
Voeren, van blackworms-white-red daar zit amper voeding in en niet goenoeg mineralen en vitamines voor Discus dus dit mag en kan je voeren maar zie het als een tussen doortje !
Geef ze liever diepvries zoals Krill en minstens 2x-3x een Fishmix zoals die van " de Parel " of van Stendker en voer gevarieerd door af te wisselen met vlokvoer.
Ik stel zelf hier mijn eigen mix van vlokvoer samen, gewoon voor tropische vissen en meng deze met Artemiavlokken en Spirulina vlokken maar ook vlikvoer heeft niet voldoende proteines en mineralen in veel gevallen.

Water huishouding, op 500liter moet je minstens per week 30% verversen en als tip voeg Diploral toe,dat zijn extra mineralen die vissen nodig hebben om geen tekorten te krijgen en vaak door tekorten ontstaat de gaten ziekte of vissen ogen ongezond in kleur en met vele andere symtonen kunnen gevolg zijn..

Geef je Discus wat ze op kunnen kwa voer , zijn ze gulsig en duiken ze erop kan je wat meer geven en vaker op een dag dan 2x en liefst 3-4x om ze vet te mesten en er duidelijke buikjes ontstaan en de vis wat dikker begint te worden zit je wel goed kwa voeding maar voer gevarieeerd !
Verder al ze vissen matig blijven eten en geen dikker buikjes krijgen na een x aantal dagen meer voeren en weigeren zeg maar dan zou ik de gehele bak een flagenten/wormen behandeling geven om toch zeker te zijn. maar pas doen als je zeker bent omdat elke middel die je gebruikt tegen ziektes etc etc je Discussen ook geen goed doen.. daarom liever voor komen dan genezen.
 
Heb geen discus en lees gewoon mee.

Blisters voer is dit vlees?

Is dan de 29 graden het euvel niet. Meen als je vlees voer dat je min.30 graden moet hebben, om spijsvertering goed op gang te hebben, om darm problemen te voorkomen?
 
Er zitten al mineralen in steeds als ik water ververs doe ik ze erbij en ze krijgen nu even niks te eten meer zoals de andere voorgesteld hebben . En dan proberen of ik ze op ander voer krijg.
En de achterwand is zwart. Maar niemand heeft echt een antwoord waarom ze de hele dag pleite zijn Ik snap er ook niks van.
En volgen de week komt het nieuwe aquarium dus kan krijgen ze een nieuw huis.
Blister is verpakking waar het diepvries voer in verpakt is.
 
Kun je niet iemand in de buurt met een microscoop dan kun je goed bepalen wat er aan de hand is.

Kort samen gevat uit de posten.

2 discus met bewezen head in hole.
Voeren van vlees met temperatuur onder de 30 graden.
Ze zaten allemaal in hetzelfde aquarium met hetzelfde aan voer en water en toevoegingen.
Ze vertonen alle afwijkend gedrag.

De kans dat ze allemaal in zekere mate te maken hebben met flagelaten is groot. De ene vis vertoont eerder symptomen dan de ander. Visjes die wat onder de leden hebben vertonen afwijkend gedrag.

Nu kun je de omstandigheden gaan verbeteren en hopen dat dit resultaat geeft en hun weerstand beter gaat worden of allemaal behandelen.

Ikzelf zou er voor kiezen ze allemaal te behandelen met Octocil van Manuas. Deze kuur heeft verder geen gevolgen voor je biologisch evenwicht en kan gewoon in het aquarium. Zo weet je zeker dat flagelaten om zeep worden geholpen en daarna gaan werken aan weerstand verhogen. Als ze zich beter voelen zullen ze ook makkelijker eten accepteren neem ik aan. Tuurlijk is medicatie een issue liever niet maar aan modderen is soms ook niet handig. Het is nu ook weer niet zo dat ze dood neer vallen van een kuurtje medicatie.

Tuurlijk is een afstrijkje het beste omdat je dan meer zekerheid heb maar 1 + 1 optellen is ook gewoon een optie als microscopies onderzoek geen optie is.

@rjoemman heeft in zijn topic ook zijn discus behandeld maar weet eigenlijk niet meer wat hij heeft gebruikt. Volgens mij is de Manaus lijn medicatie een goede en veel gebruikte lijn voor discus.

Succes met je overdenkingen en ik hoop dat ze snel opknappen en je ze tenminste gewoon weer zie rond zwemmen want zo verstopt is ook weinig aan (y)
 
Mijn vissen zijn niet ziek als ze flagelaten of iets anders hadden dan waren ze allang dood dit gedrag vertonen ze al maanden ik had er twee met gaatjes in de kop die heb ik behandeld met metrodizanol
en zijn allang weer beter moeten alleen nog aansterken. Dat er twee een beetje mager zijn komt ( die heb ik ook wat langer als de laatste 4 ) misschien toch wel door verkeerde voeding . Dat moet ik nog uitproberen.
 
Ik zal het anders zeggen ik had eerst 4 discus en
4 altums de discussen waren de hele dag in beeld maar helaas werden de altums te groot en moest ik ze wegdoen tot mijn spijt ze zitten nu aqua amazon toen heb er 4 discussen bij gekocht daarna is dat gedrag begonnen
 

Bijlagen

  • 20210206_160344.mp4
    83.1 MB
Deze video is van 6 frebruari
 
Deze is van 14 juni
 

Bijlagen

  • 20210614_113810.mp4
    206.8 MB
Dit zijn de 2 van de gatenziekte zoals je ziet helemaal goed weer alleen de1 is nog wat dunner als de andere maar komt goed zitten al 2 maanden apart
 

Bijlagen

  • 20210928_141005.mp4
    107.2 MB

Terug
Bovenaan