discus


Mijn vissen zijn niet ziek als ze flagelaten of iets anders hadden dan waren ze allang dood dit gedrag vertonen ze al maanden ik had er twee met gaatjes in de kop die heb ik behandeld met metrodizanol
en zijn allang weer beter moeten alleen nog aansterken. Dat er twee een beetje mager zijn komt ( die heb ik ook wat langer als de laatste 4 ) misschien toch wel door verkeerde voeding . Dat moet ik nog uitproberen.

Het een hangt samen met het ander.

Voer, temperatuur, spijsvertering, darmen, weerstand, flagelaten of andere ziekte verwekkers. De ene vis is de ander niet en alles draait om de weerstand die ze hebben (nog hebben) en je creeer door optimale omstandigheden.

Maar als jij er van overtuigd ben dat ze geen ziekte verwekkers bij zich dragen en over voldoende weerstand/afweer beschikken en zorg voor optimale omstandigheden en je het met ander voer kan oplossen zou dat ideaal wezen.

Ikzelf ben meer van medicatie inzet bij waarschuwingssignalen om zaken uit te sluiten maar begrijp ook dat sommige hier anders tegen aan kijken. Dit zijn keuzes die een ieder voor zich moet maken.

Eigenlijk met discus is zo en zo aanschaf of een adres achter de hand hebben van een microscoop erg handig. Als houder van discus word er zoveel geinvesteert en is dit ook een kleine bijzaak aankoop waar je veel voordeel aan kunt hebben.

Een zijstraat die ik wel bij discus tegen kom maar zelf weinig van af weet. Bacterieen op de vis die niet matchen. Kruisbesmetting. Heb je wat te googlen :DD

Ik hoop gauw een up date te lezen dat ze weer "normaal" doen.
 
Ik ben geen kenner, dus wat ik zeg mag je gerust met een korrel zout nemen.

Ik lees dat dit nieuwe gedrag begonnen is nadat je 4 Altums hebt weggedaan en 4 nieuwe discussen hebt bijgeplaatst.
Heb je direct na het weghalen van de Altums de nieuwe discussen geplaatst? Of zat daar nog een periode tussen?
Wanneer er een periode tussen zat, was het verstop gedrag toen ook al aan de orde?
Verstoppen de nieuwe vissen zich net zo als de 'oude' vissen?
Komen ze wel direct tevoorschijn wanneer er gevoerd wordt?
ZIjn de nieuwe vissen eerst in quarantaine geweest, of heb je ze direct bijgeplaatst?

Ik denk dat je het in stress moet zoeken, veranderende omstandigheden die de vissen uit hun normale patroon hebben gehaald.
Wanneer ik een grote verandering in bestand maak (niet met discussen, misschien is het bij deze dieren anders) zorg ik dat ik de inrichting van de bak ook direct wat aanpas, dit lijkt toch wat te helpen in het voorkomen van stress. Nee, dit kan ik niet met wetenschap onderbouwen, het is puur wat ik zelf heb gezien over de jaren.
 
De oude vissen verstopte zich nooit
Met het plaatsen van de laatste 2 is het begonnen.Kruisbesmetting kan alleen gebeuren als je een discus uit een bacterie cultuur bij elkaar zet bij wildvang komt dat niet voor ik heb er nog nooit iets over gehoord of gelezen .De vissen die ik heb komen trouwens allemaal uit de zelfde bak.
 
ik heb er 8 wildvang van de 8 zitten er twee apart want die hadden gaten ziekte inmiddels zijn ze behandeld met metrodizanol en zijn weer beter alleen moeten ze nu nog aansterken

Ik heb ze al bijna een jaar ik had er eerst 4 toen heb ik er steeds een paar bij gekocht en sinds de laatste 2 vertonen ze dit gedrag

Ik moet wel zeggen dat de laatste 2 aangekochte vissen erg schuw zijn hoor die zitten er nu ongeveer 2 maanden bij als ik ze voer en maak een verkeerde beweging zijn meteen weg

dit gedrag vertonen ze al maanden ik had er twee met gaatjes in de kop die heb ik behandeld met metrodizanol

heb er 4 discussen bij gekocht daarna is dat gedrag begonnen

.De vissen die ik heb komen trouwens allemaal uit de zelfde bak.




Al met al word je verhaal niet erg duidelijk.

Ze zullen zich echt niet verstoppen omdat je geen goed of te weinig voer geef. Je geef aan dat ze wel op het eten afkomen.

Als je slecht of weinig voer worden ze wel zwak en/of ziek. Van het een komt met het ander.

Wildvang en kruisbesmetting is niet mogelijk, klinkt mij niet logisch. Ze komen toch niet uit hetzelfde watertje. Transport, en al waar die beesten nog meer zijn geweest. Maar zoals gezegd heb ik hier verder weinig verstand van.

Sommige houden discus in compleet lege bak met vol licht en zwemmen gewoon mooi rond dus verstoppen is simpel weg foute boel en aanname dat ze gezond zijn wellicht een verkeerde aanname.
 
Kruisbesmetting kunnen ze krijgen als je bv vissen uit Duitsland in aquarium zet met vissen uit Azie die komen dan uit een andere bacterie cultuur of wildvang met de andere vissen .
Ik heb zelf nog nooit kruisbesmetting met wildvang vissen gehoord ze komen in principe allemaal uit hetzelfde water .Mijn vissen komen allemaal bij dezelfde handelaar vandaan en ook nog uit hetzelfde aquarium.
Maar niemand hier heeft echt het antwoord waarom mijn vissen zo schuw zijn. Ze eten echt goed zoals ik al schreef misschien verkeerde voeding .En die twee die gatenziekte hadden kregen erg op de falie dus ik denk
dat ze ziek geworden zijn van de stres. Dat is ook de reden waarom ik er meer bij heb gekocht. Is het zo een beetje duidelijk.
 
Maar ze zijn toch pas juist schuw geworden nadat je nieuwe hebt gekocht? In je eigen verhaal zeg je dat ze zich schuw gingen gedragen nadat je je Altums hebt weggedaan en nieuwe dieren hebt toegevoegd.
Er zijn al vele mogelijkheden gegeven, maar je wuift ze allemaal weg als 'dat kan het niet zijn want...'
Wat betreft kruisbesmetting: Je hebt de nieuwe dieren een jaar later geplaatst. Ze kunnen in dezelfde bak hebben gezeten, maar wat heeft daar in de tussentijd ingezeten? En hoe ben je zeker dat de handelaar ze uit dezelfde regio heeft gehaald? Discussen worden in een groot gebied gevangen, er kan een groot verschil zitten in de bacteriecultuur tussen die gebieden.

Niemand hier zegt dat je de dieren niet goed verzorgt, maar zonder echt onderzoek is ziekte echt niet uit te sluiten. Een gezonden discusvis zal zich niet zomaar verstoppen.
 
Maar niemand hier heeft echt het antwoord waarom mijn vissen zo schuw zijn.

Niemand zal jouw een kant en klaar antwoord kunnen geven. Zou wel makkelijk wezen maar zo werkt het niet.

Discus houden is niet de makkelijkste vis in de hobby en vergt veel verzorging en inzicht in de vele factoren die van belang zijn op de gebieden van gezondheid en welzijn van deze vissen. Alle leden denken met je mee op verschillende vlakken maar ik denk dat niemand zich geroepen voelt met de beperkte info "100% ligt het aan ...."

Alle hoofdzaken met randzaken die jij moet afwegen/onderzoeken zijn geopperd en nu aan jou een weg in te slaan waar van jij denk, dat kan het euvel op lossen.
 
Even een update het gaat goed met de vissen zijn weer in beeld, het waren echt de laatste 2 aangekochte waren erg schuw en namen de rest mee. 4 dagen gevast maar droogvoer of granulaat echt niet hoor paar maal geprobeerd 2 maal per dag
maar ze eten het niet. Wat ze nu wel eten is vers mosselvlees daar sprenkel ik dan zelfgemaakt knoflook sap over heen daar vliegen ze op af dan. .In de nieuwe bak (komt over 2 weken)doe ik weer een poging om ze over te wennen aan af en toe droog voer.
 
Doe geen moeite, die van mij weigeren ook droogvoer, zelfs na 4 weken vasten gaat het er niet in.
 
Even een update het gaat goed met de vissen zijn weer in beeld, het waren echt de laatste 2 aangekochte waren erg schuw en namen de rest mee. 4 dagen gevast maar droogvoer of granulaat echt niet hoor paar maal geprobeerd 2 maal per dag
maar ze eten het niet. Wat ze nu wel eten is vers mosselvlees daar sprenkel ik dan zelfgemaakt knoflook sap over heen daar vliegen ze op af dan. .In de nieuwe bak (komt over 2 weken)doe ik weer een poging om ze over te wennen aan af en toe droog voer.

Fijn om te lezen dat het weer beter gaat en je ze nu tenminste zie rond zwemmen. Anders ook z on saaie boel.

Veel succes en plezier met het nieuwe aquarium voor je verwende krengen/diva s :DD Ik wou dat ik hier iemand in huis had die lekkere culinaire hapjes maakt, besprenkeld met knoflook olie. Geen mossels dat dan weer niet :sick: Ik heb sluiers en die schijnen ook mosselvlees te eten maar dat word hier ook zo weer uitgespuugd met een blik van vreet die troep maar zelf.
 
Je kan ook garlicguard kopen en dan de mosselen erin laten ontdooien misschien dan wel
 
Je kan ook garlicguard kopen en dan de mosselen erin laten ontdooien misschien dan wel

Ik ben niet zo van dwang voeren. Als ze het niet lusten, prima. Genoeg ander voer wat ze wel aan staat. Ik eet ook geen spruiten met of zonder knoflook.

Maar kan me voorstellen als de keuze beperkt is, het een dingetje kan zijn. Misschien droogvoer laten wellen in mossel puree/sap?
 
Nog een update over 2 weken komt de nieuwe bak.
Er was een discus vis die snel adem haalde haalde als je het zo mag noemen. Ik had hem behandeld met tremazol 2 maal maar geen resultaat dus ik had de koi dokter gebeld
en die is thuis geeest en de heeft een paar afstrijkjes genomen en onderzocht maar geen resultaat dat is flink balen dus .De vis eet wel en gewoon van kleur het water is ook goed.
De dokter zei het kan zijn dat hij last heeft van zijn hart .Op you tube staat een filmpje met een discusvis met gelijke klachten en die eigenaar komt er ook uit.
Nog wat geleerd vandaag ik had er twee apart zitten wegens gatenziekte die inmiddels genezen is 1 is weer terug in de bak en is weer dik maar de andere nog niet.
Hij eet wel maar alleen levend voer diepvries niet of voer van de parel ook niet.Dat vertelde ik tegen de dokter en die zei dat het waarschijnlijk door de behandeling met metrodizanolle komt
daar kunnen ze dus de reuk van verliezen en levend voer daar wordt dan door getriggerd diepvies of ander voer dat ruikt hij waarschijnlijk niet.
Dus daar kan je mee te maken krijgen als je met metrodinazolle behandeld misschien toch wel een intressant weetje toch.
 
Even een update mijn nieuwe aquarium staat eindelijk in te draaien.Dus binnenkort de vissen weer halen die zijn nu uit logeren.
 

Bijlagen

  • 20211118_133815.jpg
    20211118_133815.jpg
    210.2 KB · Weergaven: 146
SB 21
Mooi om te lezen dat je niet opgeeft, waardeer al jou gekozen mogelijkheden,,,,,was aquariumhouden maar simpel,,maar dat is het niet.
 
Ja het is inderdaad soms niet makkelijk maar tegenwoordig is er internet( dat was er 35 jaar geleden nog niet zo uitgebreid) daar steek je soms een hoop van op .
Als je dieren koopt wat voor dieren ook dan neem je de verantwoordelijkheid om er zo goed mogelijk voor te zorgen dat is mijn mening soms lukt het en soms niet.
Maar in ieder geval zijn mijn vissen er weer bovenop en krijgen ze een nieuw huis. Dus ik hoop dat het nu zo blijft.
 

Terug
Bovenaan