Wat is er nieuw

Discusaquarium waarin planten maar niet willen...

Alexander_

New member
Lid geworden
6 november 2025
Berichten
4
Leeftijd
47
Goedemiddag allemaal,

Graag zou ik wat advies inwinnen voor mijn aquarium. Na Jaren zeeaquaria ben ik terug naar zoetwater.
Het betreft een bak van 309*65*65 cm.
De bioloog is gevuld met heel veel siporax (en watten als voorfilter).
Stroming wordt geleverd door opvoerpomp en twee streamers.
Temperatuur is 29 graden
Lampen zijn 4* Eheim fresh daylight 1400 mm en 2* Fresh plants 1400mm. Draaien met dimmers.
Er is een CO2 installatie aanwezig (zonder ph meter).

De bak heeft 7 maanden donker ingedraaid en is inmiddels 5 maanden bewoond door een school kardinaaltetra's, een school rose tetra's en 13 discusvissen (12-14 cm).
Een schooltje sterbai corydora's is een voor een overleden. Ik vermoed zuurstog tekort in het water, al hebben de andere vissen daar geen last van. Andere mogelijkheid is een bodem van aquasoil)

Met de vissen gaat het prima, maar met de planten blijft het worstelen.
- Momenteel draai ik de lampen op max 70% voor 8 uur per dag, en een uur van en naar 0%.
- Bodembedekking is een Dennerle aquasoil.
- Ik geef drie maal daags Lean Dosing van PlatedBox (20 ml) totaal.
- Ik voeg CO2 toe (indicator is donkergroen). Gezien het hele harde water hier in Enschede moet ik daar al aardig wat voor toevoegen (5 bellen / seconde)

Helaas blijf ik worstelen met bruine aanslag op alle planten. Er staat niets 'moeilijks' in. Vooral de echinodosus soorten hebben het zwaar, alsook de Anubias. Valisneria doet het prima.
Naast bruine aanslag obstaat er wekelijks op enkele plekken blauwalg, dut zuig ik steeds weg.
Ik doe wekelijks een waterwissel (25%).

Mijn idee was om een low maintenance bak te houden, maar niet om tegen bealgde planten aan te kijken.
Voor ik naar een bak ga met alleen Valisneria en zonder CO2, hoop ik dat jullie nog wat tips hebben om te proberen.
Ik heb het licht al lager en hoger gehad, maar meer licht resulteert alleen maar in meer algen.
Het nut van meer CO2 toevoegen betwijfel ik ook, gezien het grote verschil met het harde water uit de kraan, dat is na elke wissel weer aanpassen voor de planten.

Hierbij ook wat foto's van de huidige situatie.

Dank voor alle hulp!

Bekijk bijlage 20251106_175258.jpg
 

Bijlagen

  • 20251106_175258.jpg
    20251106_175258.jpg
    6.3 MB · Weergaven: 36
  • 20251106_175310.jpg
    20251106_175310.jpg
    5.9 MB · Weergaven: 22
  • 20251106_175303.jpg
    20251106_175303.jpg
    7 MB · Weergaven: 19
  • 20251106_175312.jpg
    20251106_175312.jpg
    9.2 MB · Weergaven: 21
  • 20251106_175319.jpg
    20251106_175319.jpg
    5.9 MB · Weergaven: 14
  • 20251106_175323.jpg
    20251106_175323.jpg
    5.3 MB · Weergaven: 10
  • 20251106_175445.jpg
    20251106_175445.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 31
  • 20251106_175326.jpg
    20251106_175326.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 5
  • 20251106_175355.jpg
    20251106_175355.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 32
  • 20251106_175428.jpg
    20251106_175428.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 31
  • 20251106_175335.jpg
    20251106_175335.jpg
    2 MB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Ik denk dat 29 graden voor veel planten best aan de hoge kant is maar ik zie bruin en blauwalg en dat zie je vaak bij teveel organische belasting. Vooral bij de bruinalg.
Weet je alle waterwaarden?
 
Blauwalg gedijt ook goed op een hoge temp en veel stikstof en fosfaat.
 
De bioloog is gevuld met heel veel siporax (en watten als voorfilter).

Zit wel redelijk wat detritus en mulm tussen de siporax op de foto en het kan geen kwaad om dat eens een beetje te kuisen.
met een week er tussen de beide vakken even de ringen licht spoelen in aquarium water en het vak schoonhevelen.
Een schooltje sterbai corydora's is een voor een overleden. Ik vermoed zuurstog tekort in het water, al hebben de andere vissen daar geen last van. Andere mogelijkheid is een bodem van aquasoil)

De bodem is niet ideaal maar langdurig op hogere temperatuur is niet geschikt voor Hoplisoma Sterbai.
27 a 28 max, daarboven krijgen ze op den duur problemen.

- Ik geef drie maal daags Lean Dosing van PlatedBox (20 ml) totaal.

Klopt het 3x daags of is het om de 3 dagen?
 
29 Graden is inderdaad hoog, maar dat vinden de discussen fijn. Deze planten zouden daar ook goed op moeten kunnen groeien, hetgeen ze ook wel doen, alleen komt er steeds aanslag op.
Ik heb de waterwaarden eigenlijk nooit gemeten, gezien de best grote wekelijkse waterwissel.
Zal de bioloog eens gaan reinigen inderdaad.
Plantedbox Lean dosing: 3 maal 7 ml per dag via doseerpomp.

Ik zoek het een beetje in de driehoek licht, CO2 en voeding, maar weet niet meer wat in welke richting te corrigeren...
 
Dus je hebt grofweg 1300 liter water.
Dosering voor lean dose is 28ml per 100 liter per week, 360ml totaal.
Dit komt dan neer op 5mg/l nitraat en 2,5mg/l fosfaat.
Je voegt nu 147ml per week toe, minder dan de helft van de geadviseerde dosering.

@Cornelius weet meer van de lean dose icm voedingsbodem af.


Zou sowieso de waterwaardes eens gaan testen met druppels.
Sowieso No3 en Po4 om mee te beginnen en Ph, Kh, Gh zijn ook niet verkeerd om te weten.
 
Laatst bewerkt:
29 Graden is inderdaad hoog, maar dat vinden de discussen fijn. Deze planten zouden daar ook goed op moeten kunnen groeien, hetgeen ze ook wel doen, alleen komt er steeds aanslag op.
Ik heb de waterwaarden eigenlijk nooit gemeten, gezien de best grote wekelijkse waterwissel.
Zal de bioloog eens gaan reinigen inderdaad.
Plantedbox Lean dosing: 3 maal 7 ml per dag via doseerpomp.

Ik zoek het een beetje in de driehoek licht, CO2 en voeding, maar weet niet meer wat in welke richting te corrigeren...
Discussen van 12-14cm hoeven toch niet meer op 29 graden? Die kunnen best een graadje lager. Jonge discus tot 10 cm hield ik wel zo warm.
 
Lampen zijn 4* Eheim fresh daylight 1400 mm en 2* Fresh plants 1400mm. Draaien met dimmers

Ik veronderstel dat het om deze 1349 mm lampen gaat……

Daylight
IMG_0724.jpeg


Plants
IMG_0723.jpeg


4 x 6120 = 24.480 lm (fresh daylight)
2 x 4365 = 8.730 lm (fresh plants)
_______________ +
Totaal 33210 lumen / 1300 Liter = 25.5 lm/L (100% ongedimd)

Je hebt aangegeven ook te dimmen, dan zul je waarschijnlijk qua plantenkeuze in de Easy (10-20 lm/L) groep zitten en geschikt voor een hoge 29 graden, veelal is dan geen CO2 nodig en een aangepaste bemesting.

IMG_0613.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De vraag is met hoeveel wordt er gedimd want ik zit op zo n 20 lumen en kan niet zonder co2.
 
Paar bevindingen;
Allereerst de bemesting; wat je gebruikt is redelijk goed, maar hoort zeker niet in het topsegment.
De dosering is 1ml per dag op 30 liter!

Ten 2e heb je te maken met hoge temperatuur van het water
Door een (te) hoge temperatuur wordt de aanmaak (carboxyleringssnelheid) van rubisco verlaagd. Dit geldt voor C3-planten.
Maw de plant kan niet genoeg enzym aanmaken om de aanwezige CO2 op te nemen die uiteindelijk naar koolstof moet worden omgezet. Daarom krijg je met een vissenbestand wat hogere temp nodig heeft (27>) erg lastig een mooi plantenbestand. En nog lastiger om ze gezond te houden.

Opbouwende kritiek voor de volgende keer:
- met zulke eenvoudige plantenbestand geen soil gebruiken
- met zulk eenvoudig planten bestand geen CO2 gebruiken
- geen 7 maanden darkstart, 4 weken is prima.

- Zou kijken of je met gedeeltelijk RO kan gaan werken.
- Alle aangetaste planten gaan vervangen door gezonde
- 24/7 CO2 toevoegen
- de waterwissel doen op het moment dat de lichten uitgaan.
 
Ik ben niet zo'n expert zoals sommige hier, maar ik wil ook wel mijn mening/ervaring delen. Allereerst vind ik het een prachtige bak.

Mijn ervaring is dat in de zomer sneller alg ontstaat. Dan is de temperatuur hoger. En dan vooral bij hout in de bak. Maar bij jou is de temperatuur constant vrij hoog, maar dat is bij mij dus alleen in de zomer. Maar goed. Zo'n hoge temperatuur in zo'n grote bak zal ook wel een flinke stroomrekening op leveren... Maar dat terzijde. Ik zou de temperatuur wat verlagen, als dit mogelijk is met discussen.

Verder is mijn ervaring dat sponzen en vooral watten in de filterpomp de bak nogal kunnen vervuilen, doordat ze sneller verstoppen, met een minder goede bacteriecultuur tot gevolg. En daardoor ontstaat sneller bruin alg. Mocht je deze sponzen hebben, dan zou je deze kunnen vervangen voor biologische korrels o.i.d.. Dat scheelt al erg veel is mijn ervaring.

Verder is het misschien vloeken in de kerk, maar ik kan wel het middel algisin aanraden.
Dat is de nucleaire oplossing. Vooral bij draadalg (mocht je deze hebben). Draadalg raak je niet zomaar kwijt op een conventionele manier is mijn ervaring. Die alg is een ramp. Met dit middel lukt het wel, en dan kun je de verlichting ook weer wat feller zetten, en kom je zo ook weer van de bruinalg af. Maar opgelet, algisin is wel giftig. Voor zover ik weet is het niet slecht voor vissen...

Succes.
 
Draadalg kan ook niet goed tegen harder water, als je zorgt voor wat meer mineraalmix, kan het vrij snel onder controle gebracht worden. Ik haal bewust wat draadalg van buiten als voer voor de slakken en het lost snel op, Met een week is er van een handvol niets meer over....
 
Draadalg kan ook niet goed tegen harder water, als je zorgt voor wat meer mineraalmix, kan het vrij snel onder controle gebracht worden. Ik haal bewust wat draadalg van buiten als voer voor de slakken en het lost snel op, Met een week is er van een handvol niets meer over....
Harder water vinden de discussen niet fijn.🙂
 
Paar bevindingen;
Allereerst de bemesting; wat je gebruikt is redelijk goed, maar hoort zeker niet in het topsegment.
De dosering is 1ml per dag op 30 liter!

Ten 2e heb je te maken met hoge temperatuur van het water
Door een (te) hoge temperatuur wordt de aanmaak (carboxyleringssnelheid) van rubisco verlaagd. Dit geldt voor C3-planten.
Maw de plant kan niet genoeg enzym aanmaken om de aanwezige CO2 op te nemen die uiteindelijk naar koolstof moet worden omgezet. Daarom krijg je met een vissenbestand wat hogere temp nodig heeft (27>) erg lastig een mooi plantenbestand. En nog lastiger om ze gezond te houden.

Opbouwende kritiek voor de volgende keer:
- met zulke eenvoudige plantenbestand geen soil gebruiken
- met zulk eenvoudig planten bestand geen CO2 gebruiken
- geen 7 maanden darkstart, 4 weken is prima.

- Zou kijken of je met gedeeltelijk RO kan gaan werken.
- Alle aangetaste planten gaan vervangen door gezonde
- 24/7 CO2 toevoegen
- de waterwissel doen op het moment dat de lichten uitgaan.

Dank allemaal voor het meedenken!


- Ik heb inderdaad alleen erg makkelijke planten (op papier), dat was de bedoeling.
- De lampen branden 8 uur op 70%, 1 uur van 0-70% en 1 uur van 70-0%. Zodra ik dit vermeerder verergeren de algenproblemen. Die 70% heb ik inderdaad aangehouden om tussen 10 en 20 lumen uit te komen voor makkelijke planten.
- Die soil was inderdaad niet nodig, als leek dacht ik daar mijn planten een plezier mee te doen. Ik zou deze nu nog steeds kunnen vervangen, maar dat is wel een grote ingreep...
- De Plantedbox lean dosing dosering is inderdaad laag, dat is ook bewust omdat CO2 toevoer en licht ook allebei aan de lage kant zijn..
- Cornelius, je geeft aan 24/7 CO2 toe te voegen. Krijg ik dan niet veel te veel ophoping? Wat is je gedachte hierachter?
- De temperatuur kan inderdaad lager, die stond nog wat hoger om de discussen aan het eten te krijgen. Dat is inmiddels al gelukt.
- Met RO werken zie ik niet zo zitten met dit volume water. Ik ben juist terug gegaan naar zoet om alles wat eenvoudiger te maken.

Stappenplan:
1. Temperatuur naar 28 graden
2. Aangetaste planten allemaal verwijderen (misschien eerst nog even wachten met vervangen?).
3. Wekelijkse waterwissel aanhouden (dat doe ik altijd in de ochtend als de bak nog donker is).
3. Over licht, CO2 en voeding twijfel ik.
- Stoppen met CO2 en licht nog verder dimmen en alleen voor de allermakkelijkste planten gaan (de planten die nu nog steeds als kool groeien). Ik vind persoonlijk een bak met veel hout en een paar soorten makkelijke planten bij een relatief donkere discusbak ook mooi. Maar gaat dat werken op een soil?
- CO2 verhogen / lampen en voeding doorgaan zoals nu?
 
Cornelius, je geeft aan 24/7 CO2 toe te voegen. Krijg ik dan niet veel te veel ophoping? Wat is je gedachte hierachter?
Omdat ik sterk twijfel of je genoeg CO2 hebt gebufferd als je lichten aangegaan zijn. Als je de CO2 24/7 laat doorlopen hoeft het niet op te bouwen naar de gewenste ppm.
(er vanuit gaande dat je CO2 2 uur eerder begint dan het licht)
2. Aangetaste planten allemaal verwijderen (misschien eerst nog even wachten met vervangen?).
Nee. hoe meer (gezonde) planten des te beter!
Stoppen met CO2 en licht nog verder dimmen en alleen voor de allermakkelijkste planten gaan (de planten die nu nog steeds als kool groeien).
Je hebt geen probleem met de gezondheid van planten. - met andere woorden ze hebben geen tekort aan voeding- je hebt een probleem met alg veroorzaakt door een verkeerd CO2 regime icm te warm water.
Maar gaat dat werken op een soil?
dat is geen probleem
CO2 verhogen / lampen en voeding doorgaan zoals nu?
Algen aanpakken en vooral de CO2 optimaliseren, meer preventief onderhoud en de rest laten zoals het is
 
Ik zou in dat stappenplan ook testen een behoorlijk hoge prioriteit geven.
 
Helemaal mee eens met @catfishfreak ! Ik ben vooral benieuwd naar nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en indien mogelijk Fe als maat voor het gehalte aan mikro's in je water en dan gemeten vlak voor je waterwissel.
Verder lees ik op AquaInfo dat discussen een waterhardheid tot 12 g geen probleem vinden, en dat vinden draadalgen ook al echt niet leuk meer. Ik weet natuurlijk niet welke waar jouw huidige water heeft?

@Cornelius: je hebt het over CO2 toevoeging 24/7, en even later over 2 uur voordat het licht aangaat CO2 opstarten. Dat klinkt voor mij in tegenspraak met elkaar? Kun je dat wat meer uiteggen?
 
Verder lees ik op AquaInfo dat discussen een waterhardheid tot 12 g geen probleem vinden, en dat vinden draadalgen ook al echt niet leuk meer.
Daar ben ik het echt niet mee eens, daar worden ze echt niet blij van! Misschien overleven ze dat, maar happy worden ze daar zeker niet van.
 
@Cornelius: je hebt het over CO2 toevoeging 24/7, en even later over 2 uur voordat het licht aangaat CO2 opstarten. Dat klinkt voor mij in tegenspraak met elkaar? Kun je dat wat meer uiteggen?
Scherp opgemerkt!
dat is natuurlijk niet correct en tegenstrijding. Ik bedoel dus gewoon 24/7.
En ik zal voortaan eerst goed wakker worden voordat ik spontaan een reactie geef :DD
 
Daar ben ik het echt niet mee eens, daar worden ze echt niet blij van! Misschien overleven ze dat, maar happy worden ze daar zeker niet van.
Misschien tijdelijk wat minder zacht water? Als je het gedurende een week (of 2) een 'kuur' doet, ben je mogelijk al ver van je algen af. Of de discussen tijdelijk in een andere bak zetten?
Het is maar een gedachte, kijk wat je er wel of niet mee kunt doen.
 
toevoegen (5 bellen / seconde)
Ik veronderstel dat dit met een CO2 reactor gaat?

Ik bedoel dus gewoon 24/7.
Met 300 bpm CO2 wat veelal lastig in te stellen en te beheersen is zou ik toch echt een PH-controller gebruiken, we hebben het wel over een 1300L bak
 
Je gaat je toch niet richten op bpm met een bak van 1300 liter. Of een pH controller gebruiken icm een pH verlagende bodem.
Gewoon 1x de CO2 goed afstellen mbv een pH pen en voor de rest afblijven. Een CO2 brandblusser van 10Kg eraan koppelen en 24/7 laten draaien.
 
Alexander
Mooie grote bak voor de discusvissen.
Het probleem wat ik voor ogen zie is de overbelasting met en door detritus, ook op de planten en de bodem en waarschijnlijk heb je ook veel last van zweefvuil.

Ook de bladeren van de Echinodurus zijn wat bedekt met een laagje vuil, zo kunnen deze bladeren geen CO2 opnemen, zo krijg je dus een vieze laag op de plantenbladeren en ja dan komt de alg om de hoek kijken. Overgens kun je dit vuil wat op de bladeren zit met duim en wijsvinger makkelijk verwijderen, zou nog niet overgaan naar geheel nieuwe planten want dan komt het probleem alsnog terug.
Ga verder mee met cornelius om geen soil te gebruiken maar grind.

Water verversen doe je een keer per week, voor je daar aan begint zou ik eens met een afwasborstel over het kienhout raggen, dit laat een behoorlijk stoffig gebeuren zien, laat na het schoonmaken van het hout de bak een uur met rust zodat het vuil deels naar de bodem zakt.

Hoe ik in het verleden water ververste,,
Ik plakte links aan de binnenkant van de voorruit een gardena tuinslang en vandaar liep het vuile water uit de bak naar het balkon. Aan de rechterzijde hing ik een eheimslang in de bak die met een kraan die naar het eerste vak van de bioloog ging.

De bioloog bleef bij mij dus altijd draaien terwijl het waterpeil zakte door het afgevoerde water dat wegliep en aldus het waterpeil in de bak daalde. Wat nu belangrijk is dat je met de kraan die in het eerste vak van de bioloog hangt zorgen dat het waterpeil niet te veel zakt of stijgt in het laatste vak je moet er dus wel bijblijven en met en door die kraan boven het eerste vak een beetje dicht of opendraaien en/ of de opvoer snelheid van de opvoerpomp wat dempen.
Zodra het waterpeil gaat zakken kun je makkelijker met je hand het bodemvuil richting gardena slang wervelen en je zult zien dat hoe lager het waterpeil wordt hoe schoner de bak wordt omdat het watervolume in de bak daalt en de bioloog / filter blijft rondpompen.
Zelf had ik de mogelijkheid van een wateropslag in 2 aquaria met daarin geprepareerd water, een mix van osmose en kraanwater wat op een gegeven moment weer naar het laatste vak van de bioloog ging via een gardena slang en zich zo langzaam vermengde met het aquariumwater.
Misschien klinkt het erg omslachtig maar bij mij was het op den duur gewoon routine geworden ik keek vanaf de bank naar de bak die zich weer aan het vullen was en moest zo nu en dan even naar de bak lopen om het niveau in het op pompvak te reguleren dit blijft of langzaam stijgen of dalen.
Ik trok er wel elke Zondagmiddag voor uit hoor, maar je moet wat toch.
gr bert
 
Gewoon 1x de CO2 goed afstellen mbv een pH pen en voor de rest afblijven. Een CO2 brandblusser van 10Kg eraan koppelen en 24/7 laten draaien.
Vind ik een interresante, omdat je met PH controller geen stabiele CO2 waarde hebt. Adviseer je altijd 24/7 of alleen bij groot formaat bak?
 
Vind ik een interresante, omdat je met PH controller geen stabiele CO2 waarde hebt. Adviseer je altijd 24/7 of alleen bij groot formaat bak?
Ik denk dat de grootte van een bak niet veel uitmaakt. Het is meer het gebruikersgemak. Enige nadeel is het CO2 verbruik. Maar het geeft je wel garantie van stabiele CO2
Ik zie veel professionals, gespecialiseerde plantenkwekers en aquariumhobbyisten (die meedraaien op het wereldtoneel) die hun CO2 gewoon 24/7 laten draaien.
 
Cornelius, vissen hebben gedurende de nacht geen Co2 nodig, planten gebruiken dit overdag gedurende de lichtperiode.het is een verkeerde voorstelling om de Co2 24 uur per dag te laten draaien.
Vissen hebben zeker geen CO2 nodig gedurende de nacht, fotosynthese gebeurt toch gedurende de dag, de plant neemt dit op.

Jammer dat juist jij dit promoot, kan een oorzaak zijn dat liefhebber's hier reageren dat de vissen in de morgen naar
luchthappen aan de oppervlakte.Je kan met Co2 de Ph niet verlagen voor het welbehagen van vissen.

Verder heb ik niet zoveel met het 'wereld toneel' simpel is voor sommige al moeilijk genoeg.
 
Alexander, laat je niet ontmoedigen om een start met discusvissen te houden of starten, zo lastig is het ook weer niet, er hangt een waas boven deze specifieke hobby die ongegrond is.
Zee-water is zo ongeveer de lastigste en de duurste hobby, daar komt meer bij kijken dan het eerste de beste zoetwateraquarium.

Discusvissen zijn vissen met een karakter, het duurt even voor je er achter komt hoe ze zich prettig voelen, en daar gaat een bepaalde periode overheen.
 
Dank voor de reacties.
Even voor de duidelijkheid, de discussen doen het prima en eten goed. Daar ondervind ik geen problemen mee. Ik zie de problemen in de bak ook niet als gevolg van het houden van discus, maar van andere onstabiliteit (die zou er denk ik ook met andere vissen zijn)

Het probleem is de algengroei op de planten (die krijg je er niet handmatig af) en inderdaad het vele zweefvuil dat overal op ligt. Voordat ik de soil ga verwijderen hoop ik eerst wat anders te proberen. Ik heb nu:
- De planten met de meeste aanslag vervangen. Er staan hele snelle groeiers in.
- Een compartiment met siporax schoongemaakt
- Veel zweefvuil afgeheveld, maar dat zal nog wat herhalingen nodig hebben, middels de wekelijkse waterverversing
- 24/7 CO2 toevoegen met indicator op donkergroen. Inderdaad om voldoende CO2 te bufferen. Ik ben niet bang voor overdosering, daarvoor is de dosering veel te laag. Misschien dus te laag.
- Licht en plantenvoeding zijn nog hetzelfde

Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om met PH probes aan de slag te gaan, slechte ervaringen mee (onbetrouwbaar, snel kapot).

Als het harde water in Enschede de boosdoener is en na elke wissel voor onstabiliteit zorgt, dan weet ik nog niet zo goed wat ik daarmee kan/wil.

ps. deze bak heeft 7 jaar als zee-aquarium gedraaid, ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het zeer intensief is om de bak te laten floreren, al was het wel genieten. HIeronder een filmpje: De tijd die dit kost moet je niet onderschatten. Dit, samen met de in mijn ogen doorgeslagen zeewaterhobby-industrie (idiote prijzen, visjes uit de zee trekken) en de kosten waren voor mij overwegingen om naar zoetwater te gaan.

 
Hard water is geen reden van onstabiliteit. De onstabiliteit ontstaat door een fluctuerende co2 gehalte. Of onstabiele verhouding nitraat en fosfaat. Of een vervuild filter. Maar een grote bak is stabieler.

En ik heb in het begin ook erg veel problemen gehad met een ph electrode. Wat erg helpt is de spanning van al het aquarium apparatuur af schakelen als je de probe in of uit de bak haalt, behalve de spanning afschakelen van de ph controller met probe zelf. Zo doe ik het. Want er staat altijd wat zwerfspanning in het aquarium water, en bij het eruit halen van de probe kan dat de sensor beschadigen als die het water oppervlakte passeert. Dat voel je soms ook aan je vingertoppen als je die in het water steekt.
 
Dat voel je soms ook aan je vingertoppen als je die in het water steekt.
Herkenbaar al heb ik het nu niet maar ik weet ook niet waar dit een tijdje geleden vandaan kwam terwijl er niks in mn bak is veranderd.
 
Alexander
De zee-waterhobby is zoals je zelf aangeeft zo'n beetje de duurste vorm van Aquarium houden.En dan waardeer ik weer de reactie van Ed Tensen die zijn stekken deels bij particulieren haalt, zo hou je de kosten een beetje in de hand.
Ik zou als ik jou was toch eens investeren in de waterhuishouding, al jaren hoor ik dat discusvissen op hard water gehouden kunnen worden, en ja dat is waar maar niet ideaal.
Zweefvuil komt regelmatig voor bij veel interne waterverplaatsing, en zeker als de uitlaat in de lengte richting de bak in gaat.Laat de uitstroom eens links of rechts verticaal omlaag gaan en zet er een potfilter bij.
Wil jou toch adviseren om een PH controller aan te schaffen in samenwerking met de CO2 die je op een tijdklok zet gedurende de lichtperiode en deels gebruik te gaan maken van osmose water, je vissen en planten gaan dit op een gegeven moment waarderen .
 
Niels
Volgens mij heb jij met de bak last van lekstroom, dit kan je oplossen door de bak te aarden.Wat voel je an je vingertoppen, een tinteling?.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan