Discussen en verlichting


4

400liters

Guest
Hey mensen,

Ik houd inmiddels al een kleine 1,5 jaar mijn discussen in mijn Jewel rio 400 aquarium.

Nu merk ik dat mijn discussen af en toe erg schrikkerig zijn, zeker als er iets veranderd in de tijd of het tijdstip van de belichting.

mijn Aquarium (150x50x60) LxBxH is voorzien van 2x T5 verlichting
54w 120cm.
Ik heb er Dennerle Amazon Day en Color plus in zitten.

Nu valt me al enige tijd op dat bij de aquarium winkels er een stuk zwakkere verlichting op de bakken zit als bij mij het geval is.

Tot op heden had ik er vrij veel planten in zitten maar ik heb nu besloten om de bak wat meer als natuurlijke habitat voor mijn discussen in te richten, alleen vind ik de verlichting te fel.

Wat zou ik hier aan kunnen doen?
��n lamp eruit is geen optie, aangezien ze een gecombineerd voorschakel apparaat hebben.

Gr Rolf
 
Je kunt de amazonday vervangen voor een Dennerle specialplant. Ga je van 6500K naar 3000K,dat scheelt een hoop.
 
Als het om het dempen van de verlichting gaat:
- water kleuren
- drijfplanten
- pvc buisjes eromheen (ja, dat kan best qua warmte van de lampen)
- reflector onder (!) de lamp (zodat het licht van ��n lamp wordt tegengehouden en naar boven wordt weerkaatst, jammer van de stroom, maar wel minder licht in de bak)

Zomaar wat ideetjes ;)
 
dat is wel tips waar ik wat mee kan!

- zat ook te denken over die pvc buisjes, ga ik morgen eerst eens een beetje mee experimenteren als elektromonteur heb ik daar toch zat van beschikbaar
-de tip voor de Special plant vind ik ook wel een idee dus kan ook nog gaan voor een combinatie van de twee en de drijf plantjes zijn ook nog wel een idee om het geheel toch een beetje kleur te geven.

Dus alvast bedankt voor deze tips

Ik ben nog wel benieuwd hoe andere hun verlichting hebben geregeld wanneer men discussen houd.

Gr Rolf
 
Grijze pvc buizen gebruiken die flink wat plaats hebben en boor er voor de zekerheid aan de bovenkant een hoop gaten in.
Of snij er een stuk tussen uit zodat je hem als het ware eroverheen kunt klikken,dit is om de warmte te laten ontsnappen zonder dat de buis smelt
 
Ik heb ooit nog een keer pleerollen over mijn buizen heen geschoven omdat ik het te fel vond :p

Er is genoeg te verzinnen, maar schuwe discussen hoeft helemaal niet aan de verlichting te liggen.
 
Intercooler zei:
Ik heb ooit nog een keer pleerollen over mijn buizen heen geschoven omdat ik het te fel vond :p

Er is genoeg te verzinnen, maar schuwe discussen hoeft helemaal niet aan de verlichting te liggen.

Schuwe discus ligt nooit aan de verlichting zelf.
Sterker nog, hoe zwakker de verlichting, des te meer schaduw van buiten de bak, dus meer schrikkerige discussen.

Discussen zijn groepsdieren, dus hoe groter de groep, des te meer het gewenste gedrag van de dieren zichtbaar word.

Nog ff een kleine opmerking, als je filmpjes van discus in de natuur ziet, zitten ze allemaal keurig verstopt onder takken :)

En winkels hebben minder licht boven de bakken omdat dat scheelt op de stroomkosten .... en die zijn fors bij een lfs
 

Terug
Bovenaan