Discussen met een eigen karakter


Corydora-lover

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2019
Berichten
140
Leeftijd
58
Locatie
Luyksgestel
Website
weerstationluyksgestel.nl
Hallo,

Is het jullie ook ind e gaten dat discussen allemaal een eigen karakter.

Nu na een maand discussen in huis te hebben valt t me op dat er een paar dominante types inzitten en echte knuffelaars.

Het meest opvallend zijn mijn 2 blue diamonds die overdag een beetje achteraf zitten, maar in de loop van de avond gezellig samen door de bak paraderen als een verliefd stel :D


Hebben jullie ook discussen met karakter

Marcel
 
Dat is mijn ervaring ook. Dat maakt het houden van cichliden juist zo interessant.

Hobbygroet Jos Hut
 
Hier ook bij de Midders & Malawi's.

Karakter kan je m.i. ook wel vervangen door het woord dominantie.
 
Ik heb ook vissen met karakter, Discusvissen.

Vooral bij de grotere Chichliden is het gedrag goed te volgen,of dit nu Discusvissen,Maanvissen of Malawi of Tanganyka Chichliden zijn.Waar ik ondermeer op let of naar kijk is of ze als groep goed funccioneren en dat ze als ze eten krijgen dit ook allemaal willen eten en of accepteren,dit gaat gelukkig al Jaren goed maar daarom is het ook belangrijk om welke vissen dan ook te observeren,en niet alleen van een afstand te kijken.Door observatie leer je je vissen kennen.

Discusvissen kunnen via hun gedrag en houding aan de verzorger laten merken of er iets niet goed is of gaat,als een discus zich echt van een groep afzonderd voor een langere periode dan zegt deze vis er is iets mis met mij,soms wordt deze vis ook nog wel eens door de groep niet meer geaccepteerd en wordt opgejaagd,niet te verwarren met een achterblijver.
Volgens mij gebeurt het nog wel regelmatig dat een discus zich wat afzonderd,maar het wordt anders als deze met zijn kop naar de achterwand staat en in een soort van stilstand blijft hangen,vind het vreemd of raar maar,dat is een afwijkend gedrag.

Veel liefhebbers willen op den duur met hun vissen kweken,niets mis mee en na ongeveer 9-12 Maanden kan dit spontaan ontstaan/gebeuren ,een stel heeft zich gevormd en gaat afzetten.Mijn vissen zetten zelden eieren af en daar ben ik best wel blij mee,vanwege mijn drukke werkzaamheden heb ik helemaal geen tijd om mij daar nu mee bezig te houden.Wat niet inhoud dat mijn vissen nooit afzetten,dit doen ze alleen als ik de waterwaarde's naar kweekwater-omstandigheden bereid,met osmose/kraanwater en mineralen.Overgens heb ik in een totaal van 7 discusvissen 2 zelf gevormde stellen.

Als ik het nog even over mijn eigen vissen mag schrijven dan wil ik wel kwijt dat mijn vissen na 4,5 Jaar nog steeds door-groeien,ik zie dat zelf niet meer omdat de laatste fase naar volwassenheid niet echt snel meer verloopt,maar dit wordt opgemerkt door visite die dit constateerd,daar mag ik wel vanuitgaan.Voorheen werd nog al eens beweerd dat een discus na een Jaar volwassen is,dat is hij of zij dan uitgegroeid zouden zijn,daar ben ik het dus niet mee eens,wat niet wegneemt dat een discus van 10 cm.Hoog volwassen zou kunnen zijn,maar dat is niet goed.

Verder vind ik dat we niet te vroeg met ons vissenbestand moeten na-kweken ikzelf,vind dat de groei belemmerd wordt als de discus in een te vroeg stadia voor nageslacht gaat zorgen,dit gaat ten koste van de groei,maar nogmaals dat is persoonlijk.

Als ik naar mijn aquarium ga of loopt dan zien mijn vissen dat,en verwachten dat ik met iets te eten langskomt,wat dan vaak ook gebeurt,maar ze schrikken niet,,ze zijn aan mij gewend,vissen zien meer dan wij denken,uiteraard kan ik mijn vissen dan ook met de hand voeren,dat is toch ook karakter,liefhebber's van koi's herkennen dit wel.

Bij een zoetwater-gezelschaps bak hebben we ook te maken met het karakter van vissen,alleen vind ik dat dit alleen uit te lezen is als we voldoende vissen houden van een soort.Een school van 5 of 10 kardinalen laat dit niet zien,afgezien van de grootte van een aquarium moeten we goed kijken naar de groepsvorming,vooral bij tetra's en roodneuzen ( de laatste zie ik nog maar zelden voorbij komen).

De grootte van een groep vissen in een aquarium en de balans zou een leuke discussie kunnen worden om het karakter en de vis(sen) beter te doorgronden en begrijpen.Ik leef soms nog wel eens met de gedachte om 20 of 30 kardinalen in de bak erbij te plaatsen,of de roodneus/roodkop,,alleen de laatste, de roodneus (zie ik niet meer zoveel in de belangstelling) is een zenuwachtige voortbewegende scholenvis,maar ik denk er over na.En,het zijn eierenrovers,niet vergeten.

Gr.bert
 
Als je ze goed kan bestuderen/ observeren, ga je zelfs micro communicatie waarnemen.
En dan zie je nog duidelijker verschil.

Je ziet dan zelfs wat, wanneer, welke via gaat doen.
Kijk eens tijdens een confrontatie, ik heb ze al een spierwitte kip zien krijgen omdat ze zo boos waren.

Geweldig om zo met je hobby bezig te zijn.

Puur genieten.
 

Terug
Bovenaan