Wat is er nieuw

Discussen overgezet in Rio 300 - 1 dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Zoals al wel vaker vermeld heb ik mijn 700Liter aquarium leeg gehaald en al mijn vissen zitten tijdelijk in een Rio300.

Dit zijn 7 discussen, 12 karinalen, 30 corrydoras panda's en nog wat algenen eters.

Ik heb eerst de kandinalen, en toen langzaam alle ander vissen in die Rio300 gedaan, en 3 dagen geleden mijn 7 discussen.

Ik heb een aantal van mijn filters ook over gezet op dat aquarium (3x Eheim 2224). Ik heb ze iets afgespoeld, omdat ze erg vies waren. Maar natuurlijk niet grondig gereinigd ofzo.

Goed tot zo ver het overzetten.

Ik had de discussen er 13:00 in gedaan en dit leek allemaal prima. Tot ik om 1:00 nog een keer in mijn aquarium keek, en zag dat ze allemaal witter waren en er zelfs 2 op de grond lagen. Ik heb tot 70% water ververst (midden in de nacht.., wat een hobby is het soms). En het leken net spaarlampen die weer aangingen. 30minuten later zagen ze er weer goed uit.

Volgende dag was er 1 weer wat wit, en heb ik weer 70% ververst.

Gisteren was er 1 weer wat wit, en weer heb ik veel water ververst.
Gisteren avond ging naar bed en zwommen ze alle 7 vrolijk rond.
Vanmorgen keek ik, en dreef er 1 dood aan de bovenkant op de planten.

Wat gaat er mis?? Nitriet toch veel te hoog, ondanks dat ik ingedraaide filters gebruik op een aquarium die toch ook al even stond te draaien?

Hoe nu verder? Gewoon door verversen elke dag? Ik heb nog een Eheim 2075 staan. Moet ik deze ook nog aansluiten? Lijkt mij iets te overdreven om 4 filters aan te sluiten op een Rio300.

Hier nog een foto voor het idee. Uiteraard niet mooi ingericht, omdat het mij daar ook niet om gaat.
AEuRr0-VumI_FHdsVfYa8Q5P5ZBDMxz0.jpeg

Edit: Ook happen de vissen vaker naar lucht dan dat ze daarvoor deden. Opzich gaat dit rustig, en zwemmen ze dan weer rustig naar beneden, maar lijkt me niet normaal..

Wat voor water is er in de Rio 300 gegaan? Uit de 700 liter of totaal nieuw water?
Waarmee heb je de filtermedia van de Eheims 2224 gespoeld? Uit de 700 liter of totaal nieuw water?

Ik het water gevuld met deels water ui de 700liter bak. en deels water uit de kraan (wel Veluws water, wat volgens mij geen kalk bevat).
Ik heb de filters uitgespoeld in een emmer, met kraan water. Een paar keer heen en weer gedaan met van die bakjes.

Weinig reacties, ben wel wat bang dat er nog 1 dood gaat. Hoewel de vissen het nu goed doen.
Ze happen af en toe wel naar zuurstof. Nu staat het zuurstofpompje aan en het filter uitlaten ietsje boven het water geplaatst, voor meer zuurstof.

Meer kan ik niet doen toch? Af en toe flink waterverversen dan. Maar hoop niet dat ik dat een 2 maand lang, elke dag flink moet gaan doen...

Ik herken je probleem wel.
Bij mij waren het ook Chiclide van 25 cm groot.
Een koppel heb ik gescheiden in twee 1 meter aquaria's maar zijn binnen 1 week overleden.
De reden was waarschijnlijk stress omdat ze bij mij van een 3 meter aquarium naar 1 meter gegaan zijn.
Ik vermoed dat het bij jou ook zo is.

Heb je de waterwaarden al gecontroleerd?

zuurstoftekort gok ik als ik naar jouw wateroppervlak kijk.
En idd waterwaardes controleren is ook wel handig

Ik zou er een goede zware luchtpomp bij opzetten

'happen' betekent niet per s� zuurstof tekort. Kan ook de onmogelijkheid zijn CO2 goed kwijt te kunnen aan het water.
En was het niet ook zo dat nitriet problemen met de zuurstofvoorziening kon vormen en dus happende dieren tot gevolg had?

Kijk eens hoe vlak de oppervlakte is...er is gewoon nauwelijks zuurstof opname door het water.
Zorg eens dat er golven komen en flink verversen kan ook wonderen doen.
En al moet je bloempotjes gebruiken voor de planten...ik zou ze wel ff op de bodem bewaren 😉
Beter dan te laten drijven

Inmiddels is alles weer tot rust gekomen.

mijn 6 discussen doen het goed, ze eten goed en zien er weer goed uit.
Ik ververs wel regelmatiger, maar dan gewoon 30% in de 2/3 dagen.

Ik ga er van uit dat het zo stabiel is en dat die ene o.a. door de stress is overleden.

Ik hoop dat het verder stabiel blijft.
Jammer van die ene discus.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan