Wat is er nieuw

Discussen tijdelijk in speciekuip huisvesten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Beste kenners,

Mijn aquarium gaat binnenkort op de schop, gewoon een totaal andere inrichting is het plan.

Nu heb ik 7 volgroeide discussen er in zitten en nog wat andere kleine vissen.

Deze wil ik in 2 speciekuipen houden voor een tijdje, tot de bak weer klaar is. 1 bak voor de kleinere vissen en 1 voor de discussen. Ik maak een nieuwe achtergrond, dus dat duurt zeker wel 2 weken denk ik.

Dit kan lijkt mij toch prima? Ik gebruik de filters die ik nu ook gebruik voor de filtering.

De vissen zullen dan dus 14+ dagen in 60 liter zitten ofzo.

Lijkt mij dat het prima kan, maar wil het toch even voor deze zekerheid vragen 🙂.

Ik heb wel eens eerder vissen in een speciekuip gehad omdat ze tijdelijk apart moesten maar dit vonden ze echt niet tof. M'n pauwoog ging van de stress op zn zij liggen en bleef zo rustig een dag liggen dus wennen deed het ook niet. Omgezet naar een veeeeel kleiner kunstof goudvissenbak en probleem was direct weg. Ik heb geen ervaring met discus maar ik gok dat zij zo'n ronde donkere bak ook niet leuk gaan vinden.

Ik zou eerder op mp zoeken naar een oud lelijk aquarium die voor een prikkie weg mag of een kleine maat palletbox of vierkant watervat.

Discussen hebben bolle ogen. Als ze schrikken en in de speciekuip langs de kant zwemmen gaan die bolle ogen daarlangs schuren. Een flink risico op blindheid of blijvende schade. Dan heb je het nog niet eens over de veel te krappe ruimte voor deze volwassen discussen.

Koop een aquarium waar ze een tijdje in kunnen en verkoop dat weer als je hem niet meer nodig hebt.

Je volwassen discusvissen tijdelijk huisvesten in speciekuipen is een heel erg slecht idee, dus zeker niet gaan doen! Het is eigenlijk gewoon dierenmishandeling.

Hobbygroet,
Jos Hut

Oke, bedankt voor de snelle en goede reactie's.
Dieren mishandelen is natuurlijk nooit mijn bedoeling.

Ik ga eens kijken naar een kunststoffen bak!

In kunststoffen bakken is het probleem met de ogen hetzelfde. Je hebt geen kunststoffen bak nodig maar een aquarium van een redelijke maat.

Hobbygroet,
Jos Hut

Oke, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden Jos!

Hopelijk kom ik iets goedkoops tegen. Heb geen zin om honderden euro's uit te geven om mijn vissen 2 weken onder te brengen.

Kun je geen tempexbox lenen van een lfs of iemand?

een beetje aquariumzaak helpt je inderdaad wel aan tempexdozen.
Desnoods geef je ze er een kleinigheid voor. Voor hun is het vaak alleen maar 'ballast'.

Goed, ik heb een bak gemaakt voor �10,- 🙂. (exclusief tape kosten)

zSV5WbWA-hxkMisHH4cL6mu3N5CZYcmc.jpeg

200 liter is het nu. Ik kan em nog verder vullen, maar dat wordt nog spannend 🙂.

Creatief bakkie.

Hobbygroet,
Jos Hut

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met het infecteren van het "aquariumvirus" maar om nu meteen je kind bij de discussen in de box te zetten vind ik wel te ver gaan 😉

Nou oma/mijn moeder mist wel even een box inderdaad. morgen 10cm meer water er in denk ik dan ben ik tevreden.

Als het huis zo droog blijft ben ik wel tevreden. Vissen ook hoop ik! Het kan slechter.

Mascha&Ivo zei:
een beetje aquariumzaak helpt je inderdaad wel aan tempexdozen.
Desnoods geef je ze er een kleinigheid voor. Voor hun is het vaak alleen maar 'ballast'.

Tempexdozen zijn ruw van binnen, dus als je beschadigde vissen wilt .....
Vissen worden ook altijd in plastic zakken verpakt voordat zij in een tempex doos worden geplaatst.

Maar ff een gekke, in de koiwereld is het volkomen normaal om de dieren tijdelijk onder te brengen in mooie blauwe kuipen, identiek aan een speciekuip.
Er zijn ook speciale bowl's zeg maar kleine zwembadjes van een folie (beetje idee canon maar dan kleiner).

Nu even in mijn beleving, als ik een nieuwe speciekuip neem, is deze identiek aan een koikuip, op de kleur na.
Nu heb ik al heel wat keren vissen ondergebracht in deze blauwe kuipen, zonder beschadigingen.
Ik heb ook diverse kennissen die hun discussen tijdelijk onderbrengen in zwarte speciekuipen.
Allemaal zonder problemen

Dus zou ik graag een goed onderbouwde uitleg zien waarom het niet zou kunnen om een discus in een kuip onder te brengen ?
Ervaring van meerdere kanten bewijzen dat het namelijk wel kan ??

Marcje1968 zei:
Tempexdozen zijn ruw van binnen, dus als je beschadigde vissen wilt .....
Vissen worden ook altijd in plastic zakken verpakt voordat zij in een tempex doos worden geplaatst.
Ruw oke, maar scherp niet toch? Vandaar dat dit toch wel een beetje verrassend is.
Er zijn ook wat video's op YouTube te zien waar enkele vissen direct in de tempexdoos zaten (dat was bv. tijdens het overwennen. Maar goed, uit ervaring dus het afraden?
Plastic zakken is zo, maar altijd gedacht dat dit was omdat er vrijwel altijd meerdere los te verpakken vissen in de tempexdoos gaan.

Blijft het punt dat als je een keer een tempexdoos wilt (bv. voor temperatuur tijdens transport) een beetje aquariumzaak je er wel aan helpt ;-)

Ik heb btw toch een Rio 300 gekocht via marktplaats. Vandaag ga ik hem neerzetten. De box zal wel weer leeg gemaakt worden.
Het hout kon er wel mooi in liggen om zo te zinken, op het grootste stuk na.

Vandaag komen er vast foto's in mijn foto album: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1881428

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan