Wat is er nieuw

Discussen willen opeens niet meer eten.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Beste,

Van de een op de andere dag hebben mijn discussen besloten om niet of nauwelijks nog te eten. Ik trek nu aan de alarmbel omdat ze normaal gesproken geen problemen hebben met voedsel. Sterker nog: of ik nu 5 of 10x per dag voerde, het ging altijd op. Ik heb de discussen nu bijna een jaar en observeer ze altijd goed. Ze zijn nog mooi op kleur en ik zie bijv geen witte ontlasting en geen gaten in de koppen. Ze zijn sinds kort wel wat schuwer als anders.

Ik heb niets veranderd in de bak en voer hetzelfde voer als altijd. De waterwaarden zijn ook stabiel. Er zijn de afgelopen maanden geen vissen bij gekomen (dus ook geen zalmpjes oid). De temperatuur staat op 28.5 graden en daar heb ik ook niets aan gedaan.

De waterwaarden:

Ph - 6.8
Kh - 4
Gh - 6
No2 - 0
No3 - 20
Po4 - 2
Nh4/3 - 0
Fe - 0.5

Er zijn een paar dingen die me sinds een paar weken opvallen in de bak: De helena's beginnen een plaag te worden (vanavond veel verwijderd) en het lijkt alsof op het glas aan de binnenkant veel sneller een soort kalklaag krijgt. Misschien heeft het 1 met het ander te maken maar ik zie de link nog niet echt.

De bak draait op 2 buitenfilters(welke regelmatig onderhouden worden), ik filter over turf en ververs met gewoon kraanwater. Verversen doe ik trouw 2x per week zo'n 40%.

Ik voer de discussen normaal gesproken zo'n 5a6 x per dag heel afwisselend. Ik heb vele soorten diepvries, granulaat en vlokvoer van goede kwaliteit.

Mijn eerste gedachte is om eens een dag of 2 helemaal niet te voeren. Puur om te kijken of ze hun eetlust weer terug krijgen. Zou ik hier goed aan doen?

Wie kan me vertellen wat er zo opeens aan de hand is in mijn bak?

Mvg Robin

Robin,
Voer je ook runderhart/ discusfood? Dit is namelijk vettig en kan de soort van kaamlaag verklaren.

2dagen zonder voer als ze ongeveer 1jaar zijn moet wel kunnen. Als dat niet werkt kan je ook de temp naar 30graden kunnen zetten. Hierdoor werkt de spijsvertering sneller en na een week weer terug zetten naar 28.5.

Ik zou oppassen met een temperatuur verhoging,als het iets bacterieels is wek je die in de hand.
Aangezien alle discussen niet goed eten,denk ik aan een schrik reactie. Houd ze ff scherp in de gaten.

Bedankt voor de reacties.

Op het moment eten ze weer redelijk tot goed. Wat het precies geweest is, kan ik nog steeds niet zeggen. Misschien toch een iets verhoogd nitriet of ammoniak/ammonium? Op het moment dat ik het ging meten waren beiden onmeetbaar. Na een hele flinke verversing en 1 dag niet voeren zaten ze weer als vanouds voor de voorruit te schooien als ik langs liep. Wel zijn ze nog steeds wat schuw/schrikachtig. Ik houdt ze uiteraard goed in de gaten maar dat deed ik altijd wel.

Gr Robin

Ik hou het op een schrikreactie

Ik vind je fosfaat een beetje aan de hoge kant.

Verder die explosie aan helena slakken, wil zeggen dat er toch wel wat voerresten blijven liggen.

Goed water blijven verversen.

Marc,
Naar mijn idee hebben ze van een te hoge Po4 geen last had in mijn bak een Po4 van 8
aan de vissen niets te zien aan de planten wel bruin alg.
Ik denk dat TS zijn bodem vaker moet reinigen

De bodem reinig ik 2x per week tijdens de waterwissels. Ik heb een filterzand bodem welke redelijk makkelijk schoon te houden is omdat het vuil er niet echt intrekt.

Overigens eten de dieren weer als vanouds. Ik ben wel wat minder gaan voeren (lees: kleinere porties).

@Leopoldi: Een fosfaatgehalte van 8 ppm? Zal je dan niet wat vaker water gaan verversen? Of grotere hoeveelheden. Dit kan toch nooit goed zijn?

Gr Robin

Robin ik ververste elke dag 40 procent ivm bruin alg kijk maar eens bij de rubriek algen de vissen eten er niet minder om door een te hoge po4

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan